Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?
Jag gråter snart....det är så hemskt och det känns som att det stämmer så väl...
exakt vad jag sagt hela tiden..
som för 10-15år sedan då red man väl aldrig in en häst vid 3-3,5års ålder tex? det är ju med något man börjat ta ifrån halvbloden som t.o.m rids in tidigare.
nu hör man ju tom om knäppt folk som börjar ha sina islandshästar som handhästar och tömkör dem och hänger på dem osv som 2åringar och t.o.m tidigare jag riktigt ryser långt in i märgen alltså
förr (som ju bara är 10-15år sedn) sa man ju alltid att man red in islandshästar vid 5-6års ålder för att de växer långsammare osv...
vart har den filosofin tagit vägen???
det är ju inte undra på att man rider sönder hästarna, så hemskt ärligt talat när man ser bedömda hästar i 4års ålder i full ökad tölt, passläggningar osv...helt sjukt de är ju inte på långa vägar klara för det.
men allt går ju som bekant om man vill
jag bllir oxå riktigt rädd när du skriver att det är många fd halvblodsfolk som gått över till islandshäst för det är verkligen extremt många som gjort det...och de rider ju o hanterar sina islandshästar som sina halvblod och sen när de börjar med avel då känns det inte så bra....
näe fy nu blev jag riktigt ledsen.
Det är den procentuella andelen skador och sjukdomar som ökat och det är dessutom andra skador och sjukdomar än tidigare. Alla hakar upp sig på spatt men det är vanligare med benpålagringar i bakknäna enligt försäkringsbolaget jag pratade med för ett par år sedan. Det har gått om spatten! Det har antagligen att vi pressar alltför unga hästar alldeles för hårt. Min ena hingst råkade ut för det, trots att jag uttryckligen sagt till om att skynda långsamt! Veterinären sade rent ut att det var pga av att en ung häst med ej slutna tillväxtzoner tränats för hårt.
Nej jag tror snarare det har att göra med att det tävlas och avlas för tävling mer än för 15 år sen och att det drivit fram mer krävande träningsmetoder i tidig ålder och tillsammans med en smäckrare och större häst, som egentligen skulle behöva mer tid på sig, förändrad exteriör efter vad vi tycker ser bra ut men inte vet om det är ändamålsenligt, lett till mer ohälsa. Samma utveckling som drabbade halvblodet och dessvärre är många som sysslar med islandsavel fd halvblodsfolk och tävlingsmänniskor som inte tagit till sig av de misstagen.
Jag gråter snart....det är så hemskt och det känns som att det stämmer så väl...
exakt vad jag sagt hela tiden..
som för 10-15år sedan då red man väl aldrig in en häst vid 3-3,5års ålder tex? det är ju med något man börjat ta ifrån halvbloden som t.o.m rids in tidigare.
nu hör man ju tom om knäppt folk som börjar ha sina islandshästar som handhästar och tömkör dem och hänger på dem osv som 2åringar och t.o.m tidigare jag riktigt ryser långt in i märgen alltså
förr (som ju bara är 10-15år sedn) sa man ju alltid att man red in islandshästar vid 5-6års ålder för att de växer långsammare osv...
vart har den filosofin tagit vägen???
det är ju inte undra på att man rider sönder hästarna, så hemskt ärligt talat när man ser bedömda hästar i 4års ålder i full ökad tölt, passläggningar osv...helt sjukt de är ju inte på långa vägar klara för det.
men allt går ju som bekant om man vill
jag bllir oxå riktigt rädd när du skriver att det är många fd halvblodsfolk som gått över till islandshäst för det är verkligen extremt många som gjort det...och de rider ju o hanterar sina islandshästar som sina halvblod och sen när de börjar med avel då känns det inte så bra....
näe fy nu blev jag riktigt ledsen.