Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Det är den procentuella andelen skador och sjukdomar som ökat och det är dessutom andra skador och sjukdomar än tidigare. Alla hakar upp sig på spatt men det är vanligare med benpålagringar i bakknäna enligt försäkringsbolaget jag pratade med för ett par år sedan. Det har gått om spatten! Det har antagligen att vi pressar alltför unga hästar alldeles för hårt. Min ena hingst råkade ut för det, trots att jag uttryckligen sagt till om att skynda långsamt! Veterinären sade rent ut att det var pga av att en ung häst med ej slutna tillväxtzoner tränats för hårt.

Nej jag tror snarare det har att göra med att det tävlas och avlas för tävling mer än för 15 år sen och att det drivit fram mer krävande träningsmetoder i tidig ålder och tillsammans med en smäckrare och större häst, som egentligen skulle behöva mer tid på sig, förändrad exteriör efter vad vi tycker ser bra ut men inte vet om det är ändamålsenligt, lett till mer ohälsa. Samma utveckling som drabbade halvblodet och dessvärre är många som sysslar med islandsavel fd halvblodsfolk och tävlingsmänniskor som inte tagit till sig av de misstagen.

Jag gråter snart....det är så hemskt och det känns som att det stämmer så väl...
exakt vad jag sagt hela tiden..

som för 10-15år sedan då red man väl aldrig in en häst vid 3-3,5års ålder tex? det är ju med något man börjat ta ifrån halvbloden som t.o.m rids in tidigare.
nu hör man ju tom om knäppt folk som börjar ha sina islandshästar som handhästar och tömkör dem och hänger på dem osv som 2åringar och t.o.m tidigare jag riktigt ryser långt in i märgen alltså:eek:

förr (som ju bara är 10-15år sedn) sa man ju alltid att man red in islandshästar vid 5-6års ålder för att de växer långsammare osv...
vart har den filosofin tagit vägen???

det är ju inte undra på att man rider sönder hästarna, så hemskt ärligt talat när man ser bedömda hästar i 4års ålder i full ökad tölt, passläggningar osv...helt sjukt de är ju inte på långa vägar klara för det.

men allt går ju som bekant om man vill:cry::devil:

jag bllir oxå riktigt rädd när du skriver att det är många fd halvblodsfolk som gått över till islandshäst för det är verkligen extremt många som gjort det...och de rider ju o hanterar sina islandshästar som sina halvblod och sen när de börjar med avel då känns det inte så bra....:cry:

näe fy nu blev jag riktigt ledsen.

vet inte vem som skrev det men påtal om att SIF likaväl kunde gå ihop med ponny aveln...

läste i någon "islandshästen" att de skall väl tydligen ev sammarbeta med Ridsportsförbundet eller vad fasiken var det, någon som minns? för och nackdelar?

Oj jag måste bara visa.
Min häst har Hördur bak i släkten och man ser uppenbarligen likheter eller är det bara jag...:angel: Min häst har inte ändrat sig så jättemycket exteriört haha.

http://www.stormhestar.de/german/ho...or=Island&User=Unbekannt&Width=425&Height=283
2544154.jpg
kolla likheterna i halssättningen:eek:
21409324.jpg
tyvärr är ju min rätt tjock så det är mkt svårt att se men jag tycker mig se likheter över korset och huvudet, konkavt typiskt islandshäst huvud med små breda korta öron.
14405614.jpg
såhär ser han ut med smal hals jag tycker han ärligt ser helt konstigt ut huvudet ser så stort ut.
535758.jpg
här ser man korset lite bättre...

aja, min islänning är väl av den äldre typen iaf?

Nej vad synd att det inte går att se bilden på Fani?

Lysingur har jag ridit en avkomma efter, avkomman hade både spatt och eksem:(

Men vad du tjatar om dessa "korrekt" och "inte fel".
Hur definierar du detta?
Alltså vad är "korrekt" och vad är en "defekt"?

Det tycker inte jag.
Jag tycker att han har för lågt ansatt hals, samt underhals.
Och för stupande bogar.
Detta blir oändligt mycket bättre på en hårdbantad häst.
Han har ett för kort kors.
Samt för smala skenben med en lätt antydan till sabelbenthet.

Värst är dock de för korta och för upprätade kotorna.

håller med....visst gillar man sina egna bäst men man får ju inte bli hemmablind man måste kunna se sanningen med.

En kort tjock hals är det lättaste att rida, om den är väl ansatt och välvd åt rätt håll.

Då "räcker" inte halsen till för att nå ner under lodplan eller böja sig i underhals.

Perfekt :D

En lååång smal hals är svår att balansera, den ger hästen mer vikt framåt och hamnar lättare bakom lod eller viker sig som en hjorthals.

Kolla min avatarbild så ser du exempel på kort tjock lättriden hals :idea:

Ja Underbar din bild är. tycker jag har en sådan fin naturlig överlinje hemma med. vi har nog inte kommit så långt som din sköna bara.

25664086.jpg
Det är så fint när "underhalsen" är mindre än hälften så kort som överhalsen/överlinjen och han behöver knappt anstränga sig.
24348205.jpg
lite bakom lod dock.
24348209.jpg
Jag älskar hans förmåga att samla sig:love: det händer inte ofta för det är så jobbigt men vad tycker du om det?

Hafft sa en gång till mig att denna hästen har en enorm förmåga att kunna samla sig.
Han har kort rygg och en naturlig överlinje. du kan se exteriör bilder på han ovan:angel:.

... nu får du väl ge dig förmodligen är du jäkligt avundsjuk som inte har någon egen fin avelshingst
Hade jag velat ha en fin hingst så hade jag köpt en.
Din hingst skulle jag inte vare sig använda eller vilja ha.

Hingstar som jag har använt i min avel är:
Fákur, Atli, Hrammur, Hraffe och Soldan från Storhagen.

Men med tiden så upptäckte jag att det inte blev som jag ville och valde därför en annan och egen väg.
Avla efter Blup och bedömning är det så många som gör så det ger inget nytt.
Att gå sin egen väg kan ge nya saker eller så blir det inget särskilt.
Men jag har resurser nog att låta det gå åt skogen också utan att det blir katastrof.

Jag förstår inte varför man skall bli anklagad för att vara avundsjuk när man inte gillar det som man ser?

....mig som inte är någon islands expert ....
Tack det märker vi tydligt.
Du skulle behöva läsa på litet.

... han är väldigt prestationsavlad tydligen smäcker?? och femgångare en typisk sån häst som flera i denna tråden hatar och tycker är otroligt svårriden för normala människor.

Det är inte det som är problemet med din häst utan att kotorna är för korta och upprätade samt att korset är för kort.

För att kunna avla bra så måste man kunna se sin egen hästs fel och brister. För annars så kan man inte kompensera dem när man kombinerar hingst och sto.

Det heter alltid att det är hetsiga galna sporthästar med blandade gångarter som ingen klarar av att rida eller de fantastiska grova hållbara lugna hästarna.

Du verkar ju inte läsa våra inlägg.

Avelsbedömningarna premierar inte alls de egenskaper som ger de bästa sporthästarna.
Och det är ett av problemen.

Jag tycker det är för lågt för en 8-årig hingst även om den är fyrgångare. Admiráll som vi använt fick 8,00 som 6-åring och Glampi från Snararp fick 8,39 som 6-åring, jag tar dem som exempel för de var de första jag kom på.

Jag tycker det är för lågt för en 8-årig hingst även om den är fyrgångare. Admiráll som vi använt fick 8,00 som 6-åring och Glampi från Snararp fick 8,39 som 6-åring, jag tar dem som exempel för de var de första jag kom på.

Det håller jag med om.

Nu vet man ju inte alltid vad som är bakom en sen och dåligt rättvisande visning.

Jag föredrar att avla på hästar jag känner och vet bakgrunden till.

Vad gäller Tjalle bröt han benet som 4½ åring med ett förlorat viktigt år och tappad muskelmassa, sedan föll han ur för mycket hos första tränaren och tappade all styrka igen, och när han skulle visas i Danmark blev han skadad.

Han var på topp en månad före bedömningen med mycket mer klös i gången, men tappade vid den ofrivilligt för hårda bantningen.

Med tanke på skadehistoriken och riskerna vid träning har jag bestämt mig för att inte visa honom igen. Han är en lite bättre ridhäst än bedömningen visar, men det kan alla som vill få prova i sadeln istället.

Att jag själv använde Admirall istället var för att jag såg honom som rå unghäst och jag gillar naturlig talang. Den typen av gång och hållning ville jag förstärka på mina höglyftande fyrgångsston.

Men skulle jag övergå till att avla schyssta lättsålda vackra hårfagra lättinridna familjehästar med rena gångarter och lätt för bra tölt så skulle jag inte tveka att använda Tjalle, avkommorna blir stora (det gillar jag inte personligen men marknaden gör det) med mycket man och tölt och han själv som individ var okomplicerad att hantera från dag 1.

Det är en ofarlig allroundtyp av färghingst, som dessutom ger garanterad färg.

Det är mer komplicerat med mer nischade färghingstar som kanske inte passar så bra med en viss typ av ston, stoägarna har inte alltid insikt om det och hingstägarna vill ha språngavgifterna :o

Jag har faktiskt tipsat flera stoägare om Tjalle. Det stoet jag tyckte var särskilt intressant blev tyvärr inte dräktigt med honom.
Garanterad färg? Han är inte homozygot för vare sig skäck eller konstantskimmel eller svart.

Admiráll såg jag första gången som föl och jag blev intresserad av honom redan då.

Han har konstantskimmelanlaget på ena kromosomen och skäckanlaget på den andra, de sitter på ungefär samma lokus.

Så statistiskt sett blir avkommorna efter ston utan de anlagen 49% skäckar, 49% konstantskimlar och ca 2% undantag pga överkorsning, hälften av dessa konstantskimmelskäckar. Återstår ca 1% "ofärgade".

99% är i princip så högt man kan komma i färgutdelning från en icke homozygot hingst :)

Tjalles drömston är hetsiga lättbyggda femgångsston med bra pass.

Då kunde man få fler avkommor med chans på stambok.

Ja, verkligen tråkigt att Toska inte ville ha honom. Året efter var hon hos Askur från Håkansgården och den avkomman vann Friggs unghästmönstring i år.

Synd att min Kveiksdotter befinner sig på Island, annars passar hon in på din beskrivning:D Fast där hon bor är det inte svårt att hitta hingstar som passar heller:D

För övrigt slänger jag mig in i debatten som en förespråkare för fri avel....har väl kanske en övertro på folks eget omdöme, fast det kräver ju förstås att man kan se brister hos sin egna häst (gäller både hingstar och ston).

Jag tycker att alla hästar ska klara godkänd exteriör thats it och punkt slut och jag anser att domarna är mer kompetenta än ni .....

Det är ju intressant med tanke på att din hingst är undan ett obedömt sto.
Du lever inte själv efter dina egna principer.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka