Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Det är en stor nivåskillnad på det hela.
Och duktiga ryttare sticker ut så de är inte som "vanliga dödliga".
De bästa kan göra underverk med en häst på bara några minuter.

Jo men då är det kanske heller inget fel på hästen utan på ryttaren som red den innan! En ryttare som inte sitter rakt över hästen, som inte själv har känsla för var han har sin kropp, som kanske är väldigt oliksidig kan få en bra häst att börja rolla. Likaså en skev sadel. Men visst kan en duktig ryttare också lyckas kompensera en oliksidigt häst kortsiktigt men långsiktigt måste hästen bli mer liksidig.

Hästarna är helt enkelt för svåra att ridas på bästa sätt av "vanliga ryttare":angel: men ibland får jag en känsla av att iaf som det är nu så krävs det en enormt vilja från hästens sida och en enorm kunskap från ryttarens sida för att komma till toppen.

Men det är inget fel att vara utbildad för det michis det har jag inte sagt jag menar bara att vi kanske skulle avla fram topphästar som ALLA klarar av att rida på topp....ska de inte vara så "enkla" egentligen är det inte det som är målet? att hästen har så lätt för sig att ryttaren inte behöver kunna så mycket för att det skall vara enkelt och hästen ska kunna samla sig till max osv osv..

men så kanske inte sanningen är det kanske är en omöjlighet man kanske helt enkelt inte kan nå toppen så lätt utan man får jobba för det helt enkelt och utbilda sig/träna för massa dyra tränare osv osv för att lyckas...

det kanske är därför som bara ett fåtal människor lyckas och kommer till toppen, vad hade hänt om alla var på toppen? då hade det ju inte funnits någon topp..
.

Jag kan också få känslan ibland att en del folk inte klarar av ens enkla hästar för de kan för lite! eftersom jag sålt en 70-80 hästar genom åren så har jag haft en del spekulanter här och ibland har det verkligen krävts rätt mycket för att hålla masken och inte säga något om att de faktiskt inte är några lämpliga ryttare i allafall inte hästköpare.

Mina stackars saluhästar har råkat ut för att bli provridna av folk som knappt kan ta sig upp, som sitter så fel så hästen blir stressad, som inte provar först om hästen funkar på en liten hjälp utan tar hårt i tyglarna och bankar med skänklarna på en häst jag bemödat mig om att rida in så den är fin i munnen och lyssnar på fina hjälper. Jag har fått ryta till ibland och någon gång bryskt sagt till att de får sitta av för hästen blir skitstressad och de är för hårdhänta.

Och då har jag ändå beskrivit hästarna och hur de är ridna noggrant i telefonen innan och jag har frågat vad de kan. Men en del överdriver starkt sina kunskaper medan andra kan mycket mer än de tror sig om. Jag har varit med om att folk klagat på att mina hästar varit för känsliga i munnen och för skänkeln och att de inte klarar rida en så känsligt inriden häst!!! Öh?! :confused: Och ändå har jag avspisat och avskräckt många i telefon innan!

Man ska kunna kräva samarbetsvilja hos en häst men man ska inte kräva att de ska kunna gå i klockren tölt om ryttaren sitter snett och lägger 70% av sin vikt på ena sidan, tar olika mycket i tyglarna, har olika långa stigbyglar, drar upp handen och lutar sig bakåt för de har ridit på någon turridningsfirma i isländsk bonnaridstil. Alltså ska man bli hästägare måste minst en i familj kunna rida och kunna häst!

Jag tycker om att få föl och att handskas med dem men jag avskyr att sälja hästar! Såvida inte det är någon jag känner som vet och kan och som jag litar på! Och ju fler hästar jag sålt ju mer irriterad och trött på at sälja hästar har jag blivit!

Men vem ska då utbilda hästen så att den blir så "enkel" som du vill ha den ?
Ingen häst går med extrem samling av sig själv, det är en utbildningsfråga. Jag själv skulle inte kunna föda upp en häst, träna den och utbilda den HELT själv (utan att rida för en duktigare tränare) och få den upp till elitnivån. DET ÄR UTBILDNINGEN DET HÄNGER PÅ. Inte hästens lynne. Sen är det klart att man avlar på lättheten för gångarterna o.s.v. Men om du som ryttare inte klarar av att förvalta lättheten så säger det sig självt - den blir sämre.

Om det gick att avla sig fram till eliten så vore ju alla på den nivån så småningom, hur roligt är det ?

Varför skulle jag ta det hela personligt ?
Jag är väl medveten om vilken nivå jag själv är på och vilken nivå jag vill till. Jag är även väl medveten om vad jag har kvar att lära mig för att komma till den kunskapsnivån. Jag vet även att jag har en känsla som inte alla har och jag har en målmedvetenhet som kommer göra att jag på något vis förr eller senare hamnar på den nivån jag vill. Den målmedvetenheten är det många som saknar och därmed saknar dom även drivet och den slutgiltiga viljan att hamna på toppen. Man måste vara ödmjuk inför dom som är på en högre nivå och inse att man kan lära av dom och inte se dom som ett enda stort hot.

Angående avkomman till stoet så har han inte ärvt sin mamma's "åkommor".

Alla hästar nuförtiden behöver egentligen inte göra mer än att gå rakt fram på tävling. Eller harvar du med dina islandshästar ? Eller gör du mat av dom ? Eller ?

Mjukgörande kan alla ryttare rida, men det krävs mer än bara mjukgörande för att ta en häst till elitnivån. DÅ KOMMER VI ÅTERIGEN TILL UTBILDNINGEN. Både ryttarens och hästens.

Min Prins är mamma är obedömd, inte så vacker, och med eksem. Ganska kortbent. Proportioner 6.83... 93 i BLUP.

Prins däremot är som sina syskon. Han är eksemfri, jag får höra hur otroligt fin han är överallt, han har oerhört lätt för sig. Inte så lik mamma i exteriören. Han är större med högre ben. Som sina syskon. Som har olika pappor.

Tror man ska hitta fler sådana ston.

Bara dra alla över en kam känns hur dumt som helst.

Jo men varför chansa när "det finns så mycket fina ston(hingstar)"?
Ibland har man tur men oftast har man inte tur för vad jag hört så nedärver stoet 60% men har man tur så nedärver den ju bara de bra grejerna men sen ska man ju inte glömma att det är stoet som uppfostrar fölet med och är stoet livrädd för vissa saker/knäpp i lynnet osv så kan man nog räkna med en häst/föl med lika samma tendenser.

jag har tränat ett sto vars två inridna avkommor oxå ston var rädda för exakt samma saker alla 3 trots att de inte ens reds ihop eller har ridits in av samma personer eller ens tränats av samma eller på något sätt skulle kunna ha blivit rädda för samma saker om det inte var för att mamman har lärt sina föl att akta sig för dessa saker som är stenar, stora maskiner osv.

och de agerar exakt likadant, de är pigg alla 3 och springer som tokar sen tvärnitar de såfort de ser något misstänksamt så det gäller att sitta hårt i sadeln och hålla i sig för de kan när som helst i vilken gångart som helst tvärnita till halt, alla 3 är väldigt lika så.
sen ser de helt olika ut exteriört.

mamman/stoet är liten och korta ben, kort man och svans och lugg, väldigt grov.
den äldsta avkomman är väldigt stor och långbent med massa massa lugg man och svans.
och den yngsta avkomman är stor men smäcker och har normal lång lugg och svans osv.

båda avkommorna är efter två olika hingstar kanske skall sägas med...

så detta är ju miljö som påverkat dem att bete sig så himla lika.
de har båda två ärvt sin mammas starka naturtölt men speciellt den äldsta avkomman har bättre gångarter än mamman.

ja...

Tyvärr kan ju du med en eksemavkomma aldrig känna dig trygg, när som helst i vilken ålder som helst kan din häst helt plötsligt få eksem du kan aldrig vara säker.
varför avla på eksem och ett halvdant sto när det finns finare...

och det andra på din hästs mamma tycker jag inte var så farligt, låg blup är väl inte hela världen, lite kortbent gör väl inte så mkt bara stoet har bra lynne och är bra i alla andra avseenden. och om den inte är så vacker det gör väl mindre, som några disskuterade om den är vacker för ögat är ju inte lika viktigt som bra gångarter osv...
Viktigast är ju lynnet och att den inte har några skador/sjukdommar.

om hon är obedömd hur vet ni då vad hon fått för poäng i propotioner?

Du tar inte detta personligt nu va;)

alla människor är ju såklart olika det är ju inte bara två grupper, duktiga ondödliga vs dödliga mäniskor haha...

men duktiga ryttare(dödliga) har ju troligen ridit för de där odödliga tränarna med du vet;)

Vad är då skillnaden mellan duktig ryttare och mindre duktig, vart går gränsen;) det vi försöker säga är kanske att "vanligt folk" som inte har råd att rida för elit tränarna eller någon tränare överhuvudtaget kanske utan vill ta sig till toppen utan hjälp...ja det kan inte vara omöjligt om man vill:)

de människorna har ju inga kunskapar de kan ta till som duktiga tränare har berättat utan de får gå på känslan som många islänningar gjorde förr på island när de lärde sig rida...

och då menar jag att om det då funnits hästar som de då hade kunnat rida, hästar som har lättare för dig(målet med aveln jag menar) så kan även dessa människor ta sig till toppen utan massa pengar och ett gott rykte typ....

En duktig ryttare är som en bra häst: Lyhörd! Som ryttare ska jag vara lyhörd och observant på både mig själv, mina signaler, min sits, balans och att jag sitter rakt över hästen och jag ska vara lyhörd för hästens reaktioner och spänningar, ligga steget för. Jag ska kunna korrigera och med att korrigera menar jag inte bara att tala om för hästen när den gör fel och vad den inte får göra, jag måste berömma varje steg i rätt riktning när den gör rätt och jag ska göra allt detta vid exakt rätt ögonblick så hästen förstår rätt och fel! Skillnaden mellan en bra och en dålig ryttare är snabbheten i att korrigera sade Einar Öder Magnusson på en kurs en gång och det tyckte jag varr himla träffande!

Vi behöver avla samarbetsvilliga hästar med godmodigt lynne men vi måste ställa krav på oss som ryttare också! Många ggr är det just ryttare som förstör bra hästar...

Väldigt tråkigt att höra jag beklagar, men sån är väl den bistra verkligheten men det är väl detta vi inte skall fortsätta med eller?
Jag tycker bara så synd om den stackars hingsten som nu vad mamman hade för fel troligen kommer få det själv och säkert föra vidare det i svensk avel...

frågan är bara varför detta inte kommer ut om VEM hingsten är och VEM stoet är så att inte fler avlar på denna hingst så att vi inte förstör fler hästar....

varför hemlighålls allt? speciellt när folk verkar veta en hel del...blir man stämd om man berättar eller vadå?

blir förbannad faktiskt när allt hemlighålls när folk sitter inne med informationen, vem är det man skyddar egentligen? de som förstör islandshäst aveln och bidrar med sämre kvalite på våra fina hästar?

jag börjar förstå mer och mer varför jag själv inte sysslar med uppfödring.
här gäller det att inte lita på någon märker jag.

Jag fattade det som att Michis ville tala om att det kan komma bra hästar ur den aveln också?! :confused: Ett skadat sto behöver ju inte vara ett dåligt avelssto!

En duktig ryttare är som en bra häst: Lyhörd! Som ryttare ska jag vara lyhörd och observant på både mig själv, mina signaler, min sits, balans och att jag sitter rakt över hästen och jag ska vara lyhörd för hästens reaktioner och spänningar, ligga steget för. Jag ska kunna korrigera och med att korrigera menar jag inte bara att tala om för hästen när den gör fel och vad den inte får göra, jag måste berömma varje steg i rätt riktning när den gör rätt och jag ska göra allt detta vid exakt rätt ögonblick så hästen förstår rätt och fel! Skillnaden mellan en bra och en dålig ryttare är snabbheten i att korrigera sade Einar Öder Magnusson på en kurs en gång och det tyckte jag varr himla träffande!

Vi behöver avla samarbetsvilliga hästar med godmodigt lynne men vi måste ställa krav på oss som ryttare också! Många ggr är det just ryttare som förstör bra hästar...

:bow::bow::bow::bow::bow:

Även till inlägget ovanför detta.

Har läst hela tråden och jag håller helt med Michis!
Förstår inte riktigt vad som är problemet? Målet/syftet med aveln är väl att få en bra ridhäst där alla gångarter är rena och på plats? Det måste väl ändå vara prio 1?! Sen kan man ju se det som bonus om hästen expelvis lyfter på benen (jag vill ha en tävlingshäst), eller den har en alldeles underbart mjuk tölt (jag vill njuta av min häst på skogspromenader). Det kommer alltid födas hästar till allas nöje/intresse!

Ni som pratar om vilka hingstar som är "träningsprodukter", det är ju bara att titta på worldfengur där står både när hingsten är född/visad samt vilka poäng som erhållits. En tummregel är att ju tidigare en häst är visad dess mindre är den tränad. Alltså om den får en 8 för tölt som 4-åring är det betydligt mer talangfullt (mindre riden/tränad, en naturlig lätthet för gångartern/-rna) än en sjuåring som får 8.

Personligen skulle jag ALDRIG betäcka varken med ett obedömt sto eller hingst. Chansen att fölet blir bra är större om jag vet/har papper på vad som är bra/mindre bra hos föräldrarna.

Ja jag tror att alla har det målet, en supertrevlig, samarbetsvillig, lättränad häst med lätt för gångarterna. Men sen kan inte en del låta bli att tycka stt just deras hingst med hög blup är ju så vacker, rör sig så fint och har så bra stam så han ska vara hingst, fast lynnet inte är det bästa och endast de skickligaste och djärvaste klarar och vågar träna och visa hästen. Och det har islänningarna klagat på när det gäller oss svenskar. En häst är aldrig bättre än dess psyke och det finns så många av de här med bra stam och hög blup, snygga och med massor av gång, så varför inte kastrera de som inte har det perfekta och samarbetsvilliga lynnet och bara avla på de trevliga! Då blir det ju bra i slutändan om man gör likadant med stomaterialet vill säga!

Islandshästens goda lynne kommer av att islänningarna slaktade i första han de hästar som hade mindre samarbetsvilligt lynne även om de var vackra och hade bra gångarter. Möjligen kunde de behålla och kastrera som ridhäst, men i regel inte avla på dem. De behöll hellre den mer medelmåttiga men samarbetsvilliga i aveln. både vad gäller ston och hingstar. Här i Sverige däremot ska alla bluphingstar få betäcka, tom utan någon som helst visning ens exteriört om blupen är tillräckligt hög!!! Det känns inte seriöst alls som gratisbiljetter från backstage ungefär...:cool:

det borde vara krav på att hingsten är visad och åtminstone klarat exteriören innan den betäcker.

Själv tycker jag dock att dom borde ta bort hela blup systemet och att inga hingstar betäcker innan de är fullt gokända med ridprov och allt även om jag betäckte själv med våran blup hingst efter att han klarat exteriören.

Det är helt knäppt att hingstarna får betäcka enbart för sin härstamning blupen borde vara något varje hingst bygger upp beroende på hur pass bra avkommor den får inte något som den redan har från födseln.

Men vad säger det egentligen om man tänker efter, en såpass dålig exteriör men ändå så goda ridegenskaper.

jag tror domarna är tillräckligt kompetenta för att se hur en bra och dålig exteriör ser ut, de har otroligt mycket erfarenhet och kunskap och det finns massor med hästar som har fantastiska ridegenskaper men inte har en tillräckligt bra exteriör och dessa ska inte avlas på.

Ska man hålla på med avel måste hästen ha både exteriör och gångarter som är tillräckligt bra för att föra aveln framåt.

tycker inte att en hingst med 6,5 på ben ska verka i avel överhuvudtaget:crazy: som den hingsten jag tänker på med 7,53 på exteriör hade.

håller helt med dej.

Har läst hela tråden och jag håller helt med Michis!
Förstår inte riktigt vad som är problemet? Målet/syftet med aveln är väl att få en bra ridhäst där alla gångarter är rena och på plats? Det måste väl ändå vara prio 1?! Sen kan man ju se det som bonus om hästen expelvis lyfter på benen (jag vill ha en tävlingshäst), eller den har en alldeles underbart mjuk tölt (jag vill njuta av min häst på skogspromenader). Det kommer alltid födas hästar till allas nöje/intresse!

Ni som pratar om vilka hingstar som är "träningsprodukter", det är ju bara att titta på worldfengur där står både när hingsten är född/visad samt vilka poäng som erhållits. En tummregel är att ju tidigare en häst är visad dess mindre är den tränad. Alltså om den får en 8 för tölt som 4-åring är det betydligt mer talangfullt (mindre riden/tränad, en naturlig lätthet för gångartern/-rna) än en sjuåring som får 8.

Personligen skulle jag ALDRIG betäcka varken med ett obedömt sto eller hingst. Chansen att fölet blir bra är större om jag vet/har papper på vad som är bra/mindre bra hos föräldrarna.

bra information.....:bow:

Jag fattade det som att Michis ville tala om att det kan komma bra hästar ur den aveln också?! :confused: Ett skadat sto behöver ju inte vara ett dåligt avelssto!

jag fattade kanske fel vad hon menade...
ja det beror ju på om skadan är ärftlig eller inte, om hästen är utsliten så kan det ju bero på dålig hållbarthet vilket nedärvs eller så kan det ju bero på att ryttaren ridit fel eller den kan ju ha blivit sparkad.
men det jag menar är ju såklart hästar med skador som nedärvs.

Ja jag tror att alla har det målet, en supertrevlig, samarbetsvillig, lättränad häst med lätt för gångarterna. Men sen kan inte en del låta bli att tycka stt just deras hingst med hög blup är ju så vacker, rör sig så fint och har så bra stam så han ska vara hingst, fast lynnet inte är det bästa och endast de skickligaste och djärvaste klarar och vågar träna och visa hästen. Och det har islänningarna klagat på när det gäller oss svenskar. En häst är aldrig bättre än dess psyke och det finns så många av de här med bra stam och hög blup, snygga och med massor av gång, så varför inte kastrera de som inte har det perfekta och samarbetsvilliga lynnet och bara avla på de trevliga! Då blir det ju bra i slutändan om man gör likadant med stomaterialet vill säga!

Islandshästens goda lynne kommer av att islänningarna slaktade i första han de hästar som hade mindre samarbetsvilligt lynne även om de var vackra och hade bra gångarter. Möjligen kunde de behålla och kastrera som ridhäst, men i regel inte avla på dem. De behöll hellre den mer medelmåttiga men samarbetsvilliga i aveln. både vad gäller ston och hingstar. Här i Sverige däremot ska alla bluphingstar få betäcka, tom utan någon som helst visning ens exteriört om blupen är tillräckligt hög!!! Det känns inte seriöst alls som gratisbiljetter från backstage ungefär...:cool:

verklgen ett jättebra inlägg speciellt det sista, håller helt med...jag tycker vi borde ta efter island det är ju de som skapat rasen och tack vare dem har vi så fina hästar....snart har vi ju avlat bort det goda lynnet och fått hästar som är lika galna som vanliga hästar kan vara eftersom de inte lagt lika mkt fokus på lynne.

läste i islandshästen där en viss känd tränare skriver, att de räddat ett föl som föddes helt sne i hela kroppen, de ringde en kompis med vanliga stora bruna som skällde ut henne för att hon tänkt göra som veterinären tyckte...avliva fölet för det kunde inte ens resa sig bara låg på sidan..

så de gjorde som dressyrtanten tyckte...dvs räddade något som inte skulle leva egentligen...och det känns som början till något ont kan jag säga...
hade de på island gjort då? hade naturens gång varit så?

det är därför fler och fler svaga individer överlver, tänk om det fölet var ett sto som själv kommer få snea föl sen, som vuxna kanske de har problem för att de fötts helt snea i hela kroppen...osv osv....

Man ska kunna kräva samarbetsvilja hos en häst men man ska inte kräva att de ska kunna gå i klockren tölt om ryttaren sitter snett och lägger 70% av sin vikt på ena sidan, tar olika mycket i tyglarna, har olika långa stigbyglar, drar upp handen och lutar sig bakåt för de har ridit på någon turridningsfirma i isländsk bonnaridstil.

Jag har haft en häst som kunde just det.
Den rättade upp ryttaren.
Alla kunde rida på den.

Den tävlade SM bara på sin goda vilja men hade fått en jättedålig avelsbedömning.

De bästa ja.
Men inte de duktiga.
......
Avelsmålen tänker jag inte ens börja diskutera då jag inte kommer orka diskutera "färdigt", men att påstå att det är svart (flotta hästar endast för elittränarna som bara går att rida rakt fram) eller vitt (hästar för vanliga döda som aldrig kommer upp i samma nivå som dom som bara kan gå rakt fram) det är rent åt helskotta.

Men det är inte så som jag menar.
Utan att avelsbedömningarna blir missvisande när bara de "Bästa" rider och visar hästar.
De är så duktiga att de kan kompensera för massor av dåliga egenskaper hos hästarna som vi inte vill ha i aveln.
Därför att den vanliga ryttaren inte har förmåga att kompensera på samma sätt.
Och vi skall inte ha hästar som måste kompenseras på det sättet för att kunna ridas.
Det finns inte tillräckligt med toppryttare för det.

Men visst kan en duktig ryttare också lyckas kompensera en oliksidigt häst kortsiktigt men långsiktigt måste hästen bli mer liksidig.

Den kan framför allt kompensera för ett galet temperament och gångarter som till vardags befinner sig i ett nystan kring grisepassen.
Toppryttaren behöver inte rena gångarter på hästen.
Den kan rida rena gångarter ändå.

Precis! Vad säger det? Jag har ställt mig den frågan ofta. Vi kanske inte har rätt kriterier på exteriören när ridbedömning och exteriör inte går hand i hand! En häst med en så bra ridbedömning kan ju egentligen inte vara dåligt byggd! Det vi tycker är vackert och premierar är kanske inte det bästa egentligen. Ridningen är ju egentligen facit på hur bra hästen är. Å andra sidan, 5-gångare får ofta sämre exteriörbedömning än 4-gångare. Det kan tala för att hästen är mer byggd för pass. Och många av de vackraste 4-gångarna är på gränsen till 3-gångare med lång tid att bygga upp tölten. Naturtöltarna har ofta en exteriör mitt emellan och det är kanske den vi ska eftersträva om det är 4-gångare med lätt för de gångarterna vi vill avla. Vill man ha passhästar så kanske exteriörtypen ska vara lite annorlunda? Fast sen finns det vackra undantag som har allt också. Det komplicerar det att dra någon slutsats men man kanske måste plocka isär exteriören och göra statistik? Livet är mer fullt av ? än svar...

Eller har hästen verkligen en dålig exteriör men är extremt bra tränad så träningen kompenserar exteriören? Så kan det ju också vara!

Snabb tanke såhär på morgonen, jag tror det kan vara så till viss del, även om det även finns individer som helt enkelt har dålig exteriör men ändå lyckas prestera.
Jag brukar ta paraleller med tex. arabavel, eftersom jag själv också har arab.
Där ger man tyvärr ofta väldigt bra poäng på hästar som har rent sagt kass ridexteriör, nu rids dessa hästar itne ofta nog och presterar sällan, om man tittar på rasen procentuellt, men alla säger sig prioritera ridegenskaper, fast ändå har det blivit att det som i deras ögon är vackert har tagit över. "Trender" helt enkelt. Jag är rädd att liknande kan bli med våran islandshäst om man lägger för stor vikt på utseende istälelt för prestation.

När det väl kommer ner till kritan liksom, vad är viktigast, en exteriör som presterar eller en som vi tycker är korrekt?
OM det skulle börja bli så allt för ofta att de med höga poäng på exteriör INTE presterar bra, då får vi seriöst börja tänka om.
Hoppas det inte blir så dock.

För övrigt tycker jag att lynne är superviktigt, och tycker man ska vara hård på det.

När det kommer till att avla på en ej godkänd hingst är jag lite splittrad, om en väldigt kunnig person, som kan avgöra om hingsten är bra eller matchar sitt sto perfekt etc. vill avla seriöst med plan och tankegång etc. på den, då kan jag förstå varför.
Men å andra sidan så är det ju tusen gånger värre om nån okunnig person sitter och avlar hej vilt på dåliga hästar.
Igen, om man tittar på arabavel, där är tyvärr ALLA hingstar "godkända". Det räcker att dom är en arab, det finns inga krav och dom kan avla hur dom vill helt enkelt. Det är total kasst och en i mina ögon katastrof, så därför lutar jag mer åt att det för det mesta itne är en bra idé att avla på icke godkända hästar, både ston som hingstar.

Dock tror jag jag personligen lägger mer vikt på tex. prestation och lynne, och en bra exteriör, än att den specifikt ska vara godkänd.
Men å andra sidan olikt i arabavel så finns det så många fina godkända hingstar som uppfyller alla dom kraven att där är det mindre behov av att ibland kanske gå en annan väg så att säga.

Trixigt faktiskt.

Jag kan inte göra enskilda bedömningar, men så mycket kan jag säga att exteriören är den som ger problemen i aveln just genom att människan har ett ideal medan naturen har ett annat. Så har det varit i urminnes tider, det är bara att titta på den avel som människan har lagt sig i, där har det gått åt :devil:.

så du menar då att våra avelsdomare skulle vara så inkompetenta att de inte kan se en bra och dålig exteriör?

hade inte domare och andra kunniga människor varit med och sållat hade vi aldrig haft den fina hästen vi har idag.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka