Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?
Precis! Vad säger det? Jag har ställt mig den frågan ofta. Vi kanske inte har rätt kriterier på exteriören när ridbedömning och exteriör inte går hand i hand! En häst med en så bra ridbedömning kan ju egentligen inte vara dåligt byggd! Det vi tycker är vackert och premierar är kanske inte det bästa egentligen. Ridningen är ju egentligen facit på hur bra hästen är. Å andra sidan, 5-gångare får ofta sämre exteriörbedömning än 4-gångare. Det kan tala för att hästen är mer byggd för pass. Och många av de vackraste 4-gångarna är på gränsen till 3-gångare med lång tid att bygga upp tölten. Naturtöltarna har ofta en exteriör mitt emellan och det är kanske den vi ska eftersträva om det är 4-gångare med lätt för de gångarterna vi vill avla. Vill man ha passhästar så kanske exteriörtypen ska vara lite annorlunda? Fast sen finns det vackra undantag som har allt också. Det komplicerar det att dra någon slutsats men man kanske måste plocka isär exteriören och göra statistik? Livet är mer fullt av ? än svar...
Eller har hästen verkligen en dålig exteriör men är extremt bra tränad så träningen kompenserar exteriören? Så kan det ju också vara!
Snabb tanke såhär på morgonen, jag tror det kan vara så till viss del, även om det även finns individer som helt enkelt har dålig exteriör men ändå lyckas prestera.
Jag brukar ta paraleller med tex. arabavel, eftersom jag själv också har arab.
Där ger man tyvärr ofta väldigt bra poäng på hästar som har rent sagt kass ridexteriör, nu rids dessa hästar itne ofta nog och presterar sällan, om man tittar på rasen procentuellt, men alla säger sig prioritera ridegenskaper, fast ändå har det blivit att det som i deras ögon är vackert har tagit över. "Trender" helt enkelt. Jag är rädd att liknande kan bli med våran islandshäst om man lägger för stor vikt på utseende istälelt för prestation.
När det väl kommer ner till kritan liksom, vad är viktigast, en exteriör som presterar eller en som vi tycker är korrekt?
OM det skulle börja bli så allt för ofta att de med höga poäng på exteriör INTE presterar bra, då får vi seriöst börja tänka om.
Hoppas det inte blir så dock.
För övrigt tycker jag att lynne är superviktigt, och tycker man ska vara hård på det.
När det kommer till att avla på en ej godkänd hingst är jag lite splittrad, om en väldigt kunnig person, som kan avgöra om hingsten är bra eller matchar sitt sto perfekt etc. vill avla seriöst med plan och tankegång etc. på den, då kan jag förstå varför.
Men å andra sidan så är det ju tusen gånger värre om nån okunnig person sitter och avlar hej vilt på dåliga hästar.
Igen, om man tittar på arabavel, där är tyvärr ALLA hingstar "godkända". Det räcker att dom är en arab, det finns inga krav och dom kan avla hur dom vill helt enkelt. Det är total kasst och en i mina ögon katastrof, så därför lutar jag mer åt att det för det mesta itne är en bra idé att avla på icke godkända hästar, både ston som hingstar.
Dock tror jag jag personligen lägger mer vikt på tex. prestation och lynne, och en bra exteriör, än att den specifikt ska vara godkänd.
Men å andra sidan olikt i arabavel så finns det så många fina godkända hingstar som uppfyller alla dom kraven att där är det mindre behov av att ibland kanske gå en annan väg så att säga.
Trixigt faktiskt.