Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

Man måste vara självkritisk i sitt arbete med hästar, inte bara skylla på att hästen är SÅ speciell.
Hur kan jag lösa detta på BÄSTA sätt?

Ta hjälp istället av ngn duktig människa, istället för att hitta på en massa knepigheter som inte löser problemen varken till fots o eller uppsuttet.

varför tror du att man inte längre får åberopa lynnesfel i utdömning av häst?

Du tror inte jag tänkte hur jag kunde lösa det på bästa sätt?
Och det löste ju problemet.
Läser du bara et du vill läsa för att det inte är en metod DU inte skulle använda?
Bara för DU inte skulle använda det gör det den till kass?
Hästen var väldigt speciell, inte farlig, inte dum, speciell.
Men vilken häst är inte det?
Det finns inget som funkar på alla hästar.

Hästar ÄR individer och du kan inte dömma om jag gjorde fel eller ej utan att ha sett hästen före, under tiden och efter.
Du kan inte påstå att hästen for illa av det.

Hur kan du påstå att det inte löste problemet?
Fast än jag sagt att det gjorde de?
Varför går det itne att tro på ett ord jag säger?
Varför är det totalt omöjligt att just det funkade på just den hästen?

Och vad har lynnesfel med grejen att göra?
har jag påstått att hästen hade det?
Eller påstår du att jag gav hästen lynnesfel?

Jag tror inte att Lussan, Stig H eller R-G. Bengtsson hade gjort på samma sätt någon av dom.
Säkert inte som mig och säkert inte som varandra..

Men du vandrar som vanligt runt alla frågor jag ställer och det börjar bli tröttsamt.

Men det jag pratar om är när hästen gör något dumt, till exempel vägrar eller bockar, så stannas den bryskt och forceras baklänges i 190 knyck och piskas sedan fram igen. Vad är nyttan med det?

Det där har jag också sett och det ser förj*ligt ut. Speciellt de gånger när man kan se att hästen gjorde det den kunde och att vägringen var ryttarens fel.

Det där har jag också sett och det ser förj*ligt ut. Speciellt de gånger när man kan se att hästen gjorde det den kunde och att vägringen var ryttarens fel.

Skönt att det inte bara är jag som uppmärksammat detta...

Då är det bara att gratulera!
För du vet, det finns en mängd hästar som ryggar utan bjudning. Sedan tror jag utifrån andra inlägg av dig att vi inte definierar framåtbjudning på samma sätt.... Full fart framåt är INTE detsamma som bra framåtbjudning. En häst som bara vill framåt utan att gas och broms funkar har inte en ärlig framåtbjudning, tycker jag.

Självklart har inte alla hästar jag ridit ryggat med bjudning "bara sådär" utan ryttaren har behövt be om det på ett bra sätt och hästen måste först och främst lära sig själva kommandot "rygga" dvs förstå vad man vill. Skulle tro att många hästar som tappar bjudning i ryggning (eller står emot) gör det pga att de är spända eller stela ev. även låsningar. ("Min" ET brukar be hästen backa efter en behandling för att kolla om den blivit bättre..)
Min poäng är att om hästen överlag inte har bjudning, hur stor är då risken att ryggning förstör bjudningen ännu mer? Den triggar knappast till framåtbjudning eller bra ryggningar, men som sagt - hur är det värre att rygga en häst som inte bjuder framåt eller som är "het" än att trava eller galoppera i det läget? Eller be om skänkelvikning? Man kommer knappast få bra resultat i något man gör förrän man fått kontakt med hästen igen.

Då är det bättre att träna halter och igångsättningar, mycket övergångar för att få hästen uppmärksam på hjälperna. Om hästen inte bjuder riktigt framåt finns inte förutsättningen att få till en bra ryggning. Backa kan alla hästar göra på något vis, men själva syftet med ryggningen går förlorad.

Jag förutsätter att sådana extrema metoder som att rygga en längre sträcka bara används i nödfall när "ässen i rockärmen" börjar ta slut. Jag förutsätter också att det inte är något man får göra varje ridtur eller vid vanligt dressyrarbete på ridbana utan på hästar som är väldigt felinlärda vid uteritter.

Det finns många olika sätt att komma över problemen utan att man behöver ta till ryggning i korrigerande syfte. Men man måste ha tålamod! Visa hästen vad den ska göra, beröm vid minsta antydan till rätt reaktion. Korrigera ALLTID framåt.

Det håller jag med om. Jag har själv aldrig råkat ut för något sådant fall där ryggning behövs i korrigeringssyfte, eller öht skulle ha hjälpt i situationen.
Ett exempel där jag vet att ryggning hjälpt är däremot en kompis häst som var väldigt skraj av sig. Väldigt snäll, men den kunde "frysa fast" och bara stå och skaka :p Den kunde mycket väl framåtdrivande hjälper, men den var helt enkelt för rädd för att gå. När man backade den förbi och den slapp se det läskiga kom de förbi. Hände inte särskilt ofta, bara när det var något som hästen tyckte var väldigt läskigt och det inte hjälpte att den fick stå och titta. Vet inte om jag hade gjort så själv, men i det fallet verkade det vara en bra lösning.
Det är lite det där med "korrigera ALLTID framåt" som jag motsätter mig. Det finns inget alltid när det kommer till hästhantering och ridning, det finns alltid undantag och extremfall där man måste göra okontroversiella saker för att komma över spärrar innan man kan börja följa mallarna på hur man "ska" göra.

Jag tolkade ditt inlägg som att du aldrig varit med om att en häst ryggat utan bjudning.
Ryggning fungerar lösgörande och samlande, men man lär knappast skapa framåtbjudning genom upprepade ryggningar. Det använder man däremot tempoväxlingar och övergångar, gärna trav-galopp till. Saknas framåtbjudning blir det pannkaka av ryggningen.

Jag kan inte alls hålla med dig om att ryggning skulle vara ett sista "ess i rockärmen" att ta fram när allt annat misslyckas (felinlärd vid uteritt? :confused:). Snarare händer det när HUMÖRET OCH TÅLAMODET HOS RYTTAREN HAR TAGIT SLUT. Tycker du verkligen att det är OK att rygga 1-2 km?:confused:

Jag inbillar mig, och det har stämt på de hästar jag hittills haft att göra med, att om man ALLTID korrigerar FRAMÅT så minskar risken drastiskt för problem av typen hästen backar, hästen vill inte gå framåt, hästen stegrar. Men som sagt, det krävs tålamod och konsekvens.;)

Precis- måste bero på ursinne.
Det hade räckt med 0,5% av sträckan.

hörde igår på TV- EM i hoppning.
att Beerbaum fick visa sin 16årige hingst själv för att den var så "vild" på Vet.bes.

O vinnaren var på liknande humör o ryttaren hade tålamod med den när den var rädd för ponnies inne på en bana( ej själva tävlingen)
Den fick stå o titta- varje varv, utan att hon blev arg på den.

känsliga hästar i superkondis tillåts vara sig själva o har trygga o erfarna ryttare/ hanterare som inte vill kuva bort deras personlighet.

Då presterar de på max för sin ledare.

hur skulle jag, som du syftar på ha korrigerat framåt då??

Och jag hade inte tapat humör eller tålamod.
Du tror det går fort att backa en häst långt??
DET KRVÄVER TÅLAMOD
Speceillt om man ska göra det på ett så bra sätt som möjligt, dvs INTE slita hästen bakåt, låta hästen stanna och prova gå framåt med den med jämna mellanrum.

kanske var det felinlärning vid uteritt, men det kan du inte skylla på mig som hade hästen en ganska kort tid.

Jag använde inget våld!

Axel: Det är skillnad på en rädd häst och en häst som inte vill..
Och NEJ det räckte inte med 0,5 av sträckan jag stannade flera gånger och provade gå fram!
Vad är det du inte förstår? (har jag inte frågat den frågan tidigare?)
Varför går det inte att tro på vad jag säger (Jo,den frågan har jag ställt tidigare också tror jag bestämt..)

Du skrev att den gäspade o feltolkade det.

Förstår att du tyckte att det var en brilliant metod, men hade du gjort så med min häst- hade du fått sparken direkt.

Så en häst som gäspar MÅSTE vara rädd?

Dina inlägg i tråden ger en antydan om lite kort stubin....:angel:

Jag har själv haft en häst som "växte fast" i marken. Jag satte henne i obalans genom att helt enkelt luta mig åt sidorna, hon var följaktligen tvungen att börja röra sig => MYCKET beröm.

Av den behandlingen förstår jag att den gäspade eller knöt sig.

Har faktiskt aldrig hört på maken -finns bara inte.:eek: att rygga den som du gjorde!

Jag tolkade ditt inlägg som att du aldrig varit med om att en häst ryggat utan bjudning.
Då tolkade du som sagt fel, jag menar snarare att några dåliga ryggningar pga dålig situation/förberedelse aldrig har förstört ryggningarna överlag när man gjort det i en bättre situation och med bättre förberedelser/utgångsläge (för mig). Mao ser jag inte det "farliga" i att använda ryggning i andra syften än just dressyrrörelsen, hästar är duktiga på att göra skillnad.

Ryggning fungerar lösgörande och samlande, men man lär knappast skapa framåtbjudning genom upprepade ryggningar.

Nej, absolut. Ryggningar är väl knappast till för att skapa framåtbjudning heller, det trodde jag vi var överens om? ;)

Jag kan inte alls hålla med dig om att ryggning skulle vara ett sista "ess i rockärmen" att ta fram när allt annat misslyckas (felinlärd vid uteritt? :confused:). Snarare händer det när HUMÖRET OCH TÅLAMODET HOS RYTTAREN HAR TAGIT SLUT.

Visst förekommer det säkert att folk ryggar när tålamodet tagit slut, men de enda fall där ryggningar förekommit "problemösande" som jag har varit med om har varit väldigt sansat från ryttarens sida för att vänta ut hästen till att få kontakt igen. Felinlärd vid uteritt är kanske knasig formulering, snarare felhanterad/felriden överlag där symtomen visar sig vid uteritter..
Hästar kan vara mycket uppfinningsrika när de väl lärt sig att de kan ta över kontrollen, särskilt när de ser en anledning till det. Eftersom hästarna blir uppfinningsrika måste ryttaren ha desto fler lösningar.

Tycker du verkligen att det är OK att rygga 1-2 km?:confused:

Det spelar ingen roll om jag tycker det är "okej" eller inte, jag lägger mig inte i helt enkelt eftersom personen ifråga högst troligt känner sin häst bäst av oss här, och känner till vad som fungerat/inte fungerat och triggat till situationen.
Men använder man ryggning som en kontrollgrej dvs för att återfå kontroll och kontakt, då ser jag det som meningslöst om man inte ryggar så långt det krävs för att få det resultat man var ute efter. Att bara rygga ett par steg tycker jag låter värre eftersom hästarna då kan lära sig att bakåt är en ny riktning att komma undan åt.

Jag inbillar mig, och det har stämt på de hästar jag hittills haft att göra med, att om man ALLTID korrigerar FRAMÅT så minskar risken drastiskt för problem av typen hästen backar, hästen vill inte gå framåt, hästen stegrar. Men som sagt, det krävs tålamod och konsekvens.;)

Hästar är olika. Jag själv har på de två senaste kusarna väntat ut och därefter mjukt drivit med sitsen bara för att förtydliga att det är framåt jag vill, även om den inte känner sig redo att gå än. Ingen press. Det är min standardmetod, men det fungerar inte på alla, och det är lite det som är min poäng - vissa hästar kräver särskilda metoder för att ta sig över spärrar, det får man acceptera. Sen att man själv försöker vara selektiv med vilka metoder man använder, det får man sen äta upp när det kommer ett extremfall.

Jag har kortstubin.
Men det är inget som drabbar mina hästar.

Jag provade, men det gick inte. Jag provade under tiden jag backade (stannade såklart och provade andra sätt)

Axel,och ännu en gång skiter du fullständigt i vad jag säger,för det går inte att tro på mig..
Du har säkert hört om folk som har ryggat som mig,flr det var en helt vanlig ryggning, förutom att den var lång, sammanlagt lång. Del sträckorna var inte längre än en helt vanlig ryggning..
Det var mycket stanna och se om han valde att gå framåt nu, men när han inte gjorde det så fortsatte vi bakåt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är lite det där med "korrigera ALLTID framåt" som jag motsätter mig. Det finns inget alltid när det kommer till hästhantering och ridning, det finns alltid undantag och extremfall där man måste göra okontroversiella saker för att komma över spärrar innan man kan börja följa mallarna på hur man "ska" göra.

Hästar är olika.
det fungerar inte på alla, och det är lite det som är min poäng - vissa hästar kräver särskilda metoder för att ta sig över spärrar, det får man acceptera. Sen att man själv försöker vara selektiv med vilka metoder man använder, det får man sen äta upp när det kommer ett extremfall.

Visst, det argumentet är ju snyggt på papper och väldigt smidigt att ta till. Har inget emot argumentet om det används när det verkligen bör. Tyvärr så används och missbrukas det vad jag sett av alltför många ganska okunniga hobby ryttare som ett argument för det man gör eller valt att göra med hästen. Inte för att hästen egentligen kräver det, eller är särskilt unik som individ. Till 90% är hästar ändå hästar, inte så olika i grunden som många vill tro. Olikheterna kommer som vi diskuterat tidigare, till största delen av hur den hanterats eller felhanterats tidigare.

ang. att straffrygga hästar så tycker jag det är helt förkastligt. Kan inte ens räknas som ett "sista ess i rockärmen" snarare ett verkligt botten napp i fråga om lösningar att ta till.

Senast ändrad:

Ryggningen använder man som kontroll av att resten funkar, dvs att hästen är framme för hjälperna. Man ska inte använda många många många steg i ryggningen för att korrigera en häst som inte är lösgjord, inte bjuder framåt. Saknas något kriterium för att få en lyckad ryggning så rider man istället framåt, arbetar vidare och gör sedan ett nytt försök. Du kan aldrig få en bra ryggning genom att tvinga hästen bakåt i mååååånga steg. På det viset kommer hästens lust att rygga att fullständigt spolieras.

Du får ursäkta, men jag förstår inte alls ditt resonemang.

Straffryggning är, som Mackan skriver, helt FÖRKASTLIGT.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar