Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det jag pratar om är när hästen gör något dumt, till exempel vägrar eller bockar, så stannas den bryskt och forceras baklänges i 190 knyck och piskas sedan fram igen. Vad är nyttan med det?
Det där har jag också sett och det ser förj*ligt ut. Speciellt de gånger när man kan se att hästen gjorde det den kunde och att vägringen var ryttarens fel.
Då är det bara att gratulera!
För du vet, det finns en mängd hästar som ryggar utan bjudning. Sedan tror jag utifrån andra inlägg av dig att vi inte definierar framåtbjudning på samma sätt.... Full fart framåt är INTE detsamma som bra framåtbjudning. En häst som bara vill framåt utan att gas och broms funkar har inte en ärlig framåtbjudning, tycker jag.
Då är det bättre att träna halter och igångsättningar, mycket övergångar för att få hästen uppmärksam på hjälperna. Om hästen inte bjuder riktigt framåt finns inte förutsättningen att få till en bra ryggning. Backa kan alla hästar göra på något vis, men själva syftet med ryggningen går förlorad.
Det finns många olika sätt att komma över problemen utan att man behöver ta till ryggning i korrigerande syfte. Men man måste ha tålamod! Visa hästen vad den ska göra, beröm vid minsta antydan till rätt reaktion. Korrigera ALLTID framåt.
Då tolkade du som sagt fel, jag menar snarare att några dåliga ryggningar pga dålig situation/förberedelse aldrig har förstört ryggningarna överlag när man gjort det i en bättre situation och med bättre förberedelser/utgångsläge (för mig). Mao ser jag inte det "farliga" i att använda ryggning i andra syften än just dressyrrörelsen, hästar är duktiga på att göra skillnad.Jag tolkade ditt inlägg som att du aldrig varit med om att en häst ryggat utan bjudning.
Ryggning fungerar lösgörande och samlande, men man lär knappast skapa framåtbjudning genom upprepade ryggningar.
Jag kan inte alls hålla med dig om att ryggning skulle vara ett sista "ess i rockärmen" att ta fram när allt annat misslyckas (felinlärd vid uteritt? ). Snarare händer det när HUMÖRET OCH TÅLAMODET HOS RYTTAREN HAR TAGIT SLUT.
Tycker du verkligen att det är OK att rygga 1-2 km?
Jag inbillar mig, och det har stämt på de hästar jag hittills haft att göra med, att om man ALLTID korrigerar FRAMÅT så minskar risken drastiskt för problem av typen hästen backar, hästen vill inte gå framåt, hästen stegrar. Men som sagt, det krävs tålamod och konsekvens.
Det är lite det där med "korrigera ALLTID framåt" som jag motsätter mig. Det finns inget alltid när det kommer till hästhantering och ridning, det finns alltid undantag och extremfall där man måste göra okontroversiella saker för att komma över spärrar innan man kan börja följa mallarna på hur man "ska" göra.
Hästar är olika.
det fungerar inte på alla, och det är lite det som är min poäng - vissa hästar kräver särskilda metoder för att ta sig över spärrar, det får man acceptera. Sen att man själv försöker vara selektiv med vilka metoder man använder, det får man sen äta upp när det kommer ett extremfall.