Sv: Bestraffa med ryggning
Jag håller med dej.
MEN kommer också med en bekännelse ang hur jag vid enstaka tillfällen använt ryggning som en del i att korrigera ett beteende.
Jag har med stor tvekan använt det ngn gång med en tidigare häst också, men nu till denna:
Den här damen har enormt mycket energi ibland och sladden i ridhushörnet eller annat blir tillfällen att kasta sej åt sidan, inte varje gång utan när hon har fått lust. Det finns ingen rädsla i detta men att hon tillåtit sig att ge efter för impulser att sprätta pga spändhet.
Det är mkt frustrerande. Efter lång lång tvekan använde jag igen samma metod som en gång tidigare på annan häst. (Jag klarar inte att hålla alla kilona kvar på spåret, när hon gör så utan det blir dragkamp och hon vill fara iväg på tvären.)
Det jag gjorde var att göra halt, förbereda ryggning och
rygga ett par steg, inte mer. Det gjorde jag kanske två gånger, sen var det inte ett alterntiv att kasta sej där, utdelningen blev inte den väntade.
Det här är en stark och mycket självsäker häst som vet vad hon vill.
Hon hade kommit på ett läge där jag inte kom åt tillräckligt.
Det var inte en bestraffning egentligen eftersom jag inte gjorde annat än just detta som jag när som helst kan göra även på andra platser på ridbanan. Halt - ryggning. Inget slitande, ingen ilska (jag var bara lugn eftersom jag visste att det skulle fungera)
Jag håller med alla här ang det olämpliga i att slita hästen baklänges.
Eller att rygga som tydlig bestraffning, dvs många steg, i ilska.
Men jag var tvungen att bryta en ovana och jag vet sedan tidigare att det kan fungera. Jag ser det som att checka av, men valde att göra det där, varje gång hästen visade tendenser att vilja kasta åt sidan. Istället för att slå sig fri och komma iväg en bit blev det stanna just där och lyssna.
Så har jag erkänt det
Så KAN man använda ryggning fast jag som sagt inte egentligen ser det som bestraffande. Kanske kunde jag lika gärna gjort något annat men jag ville hålla henne kvar rak på spåret och inte göra något som hon tycker är riktigt livat och kul heller. Utan lugnt och städat.