Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

Kanske är det att jag aldrig har varit med om något sådant "rötägg" då. Jag skulle också se det som ett misslyckande om man måste ta till extrema lösningar som man normalt sett skulle motsätta sig, men ger det rätt resultat så man bara behöver använda det EN gång, då blir det snarare lyckat än misslyckande :p

Du får såklart tycka det om du vill, men jag håller inte med. Det är sällan det hjälper, men i de fåtal fall där inget annat hjälper och ryggningen faktiskt ger det resultat man är ute efter, då skulle jag totalt skita i hur ryggning "ska utföras", kan man inte ens rida sin häst i hyfsat normaltempo rakt fram då är det ganska skit samma hur hästen rör sig i dressyrmomenten. Eller om hästen riskerar att bli "farlig" om man inte återfår kontrollen och det är ett av de undantagsfallen där man kan få det genom ryggning.
Som sagt, jag använder själv inte ryggning som bestraffning utan undviker ryggning ganska mycket rent allmänt. Men jag respekterar att andra använder det om man själv utifrån situationen tyckte att det "krävdes" något radikalt och just ryggningen gav resultat.

Men jag respekterar att andra använder det om man själv utifrån situationen tyckte att det "krävdes" något radikalt och just ryggningen gav resultat.
Om man har så lite kunskap o missbrukar ryggningen, så respekterar inte jag det.

om man nu har problem med sin häst- SÖK hjälp istället.

inte av den ngt mer erfarna kompisen, utan en erkänt skicklig människa, med likvärdig kompetens som ens ridtränare har.

Riktigt skickliga tränare inom just problemhantering använder ofta radikala metoder i början för att ta sig över trösklar. Ser inget konstigt i det, särskilt om man vet att det är personer som vet vad de gör och får bra resultat.

Vad menar du med radikala?

Ofta har de sån pondus att det sällan är problem alls o de frågar- Vad är problemet?

Ligger mest hos en individ som har hamnat i clinch med sin häst.

Ovanor är svåra att bryta. Ska man sluta snusa är det knappast bara att låta bli att stoppa in snusen under läppen.

Ett drogberoende är en annan sak.
Sen bör man söka hjälp ganska fort- innan det eskalerar.

Inte förvärra en obetydlighet.

Om man inte kan, som du skriver, kan rida hästen i normaltempo rakt fram så är inte ryggning en lösning. Då bör man definivt ta hjälp av en tränare!
Hur menar du med "farlig" häst? På vilket vis skulle ryggning vara en lösning när det gäller denna "farliga" häst?

Alla riskerar att förvärra problemet. Varför? För att det inte finns några universallösningar som fungerar på ALLA hästar. Även de absolut duktigaste kan göra fel på så vis att man väljer fel metod till hästen, skillnaden är att de kan reda ut sin egen röra genom att till slut hitta rätt.

Det är inte ett "drogberoende" att vara snusare/rökare, det är vanan som är värst att bli av med - nikotinet försvinner ur kroppen efter bara ett par dagar. Stress kan rent teoretiskt sett t o m bli ett beroende eftersom kroppen blir van vid det, men det är ovanan som är svårast att bryta.

Alla riskerar att förvärra problemet. Varför? För att det inte finns några universallösningar som fungerar på ALLA hästar. Även de absolut duktigaste kan göra fel på så vis att man väljer fel metod till hästen, skillnaden är att de kan reda ut sin egen röra genom att till slut hitta rätt.
Vadå alla:confused:

ju mer erfarenheter som man har av olika hästar ju bättre kan man lösa det.

De duktiga skapar sällan ngn röra- konsekventa o kunniga.

Inte ens jag har förvärrat ngt problem o ser till att inte skapa några heller.
Det gäller att upptäcka små problem på ett tidigt stadie o ta itu med det på en gång.

Kanske är det att jag aldrig har varit med om något sådant "rötägg" då. Jag skulle också se det som ett misslyckande om man måste ta till extrema lösningar som man normalt sett skulle motsätta sig, men ger det rätt resultat så man bara behöver använda det EN gång, då blir det snarare lyckat än misslyckande :p

"rätt" resultat kommer knappast genom att straff backa hästen, även om du kan få den att göra det du bad den om rent tekniskt. Förstår inte hur du tänker när du skriver det sista - så vaddå - vilken radikal metod som helst är okej om man bara använder den en gång och sen får ett "resultat"?

känner inte heller igen mig att riktigt duktiga skapar "röra". Det är väl definitionen av duktig/rutinerad - att man INTE skapar sådan. Att man kan se och förstå vad som lämpar sig och hur man utövar det, och INTE måste hålla på och hoppa mellan diverse olika metoder eller experimenterande hej vilt, innan man får hästen att funka.

Senast ändrad:

Inte ens jag har förvärrat ngt problem o ser till att inte skapa några heller.

Det tvivlar jag på. Ta det inte på fel sätt nu, men det du ser som "inga problem" kan någon annan se som stora problem.
Hur vet du att tjejen som backade hästen är mindre rutinerad än dig?

"rätt" resultat kommer knappast genom att straff backa hästen, även om du kan få den att göra det du bad den om rent tekniskt. Förstår inte hur du tänker när du skriver det sista - så vaddå - vilken radikal metod som helst är okej om man bara använder den en gång och sen får ett "resultat"?

Jag lägger mig inte i folks metoder, särskilt om det är engångsföreteelser och tänkt att ta sig över en spärr/lära bort en ovana. Helt enkelt för att det finns många "rätt" och så länge det ger rätt resultat och ryttaren blir nöjd förstår jag inte vad man får ut av att idiotförklara metoden. DU kommer knappast behöva rida hästen som nu skulle vara så felinlärd, inte jag heller! ;)
Sen är det rätt stor skillnad på att systematiskt använda okontroversiella och skumma metoder, behöver man kontinuerligt använda dom riskerar det att göra större "skada" eftersom man då uppenbarligen inte fått önskat resultat av det.
Skit samma vilken metod det gäller så länge det inte klassas som djurplågeri, det är min åsikt. Inte att jag skulle vara väldigt för just backning. För själv har jag som sagt aldrig haft någon nytta av det, tvärtom.

känner inte heller igen mig att riktigt duktiga skapar "röra". Det är väl definitionen av duktig/rutinerad - att man INTE skapar sådan. Att man kan se och förstå vad som lämpar sig och hur man utövar det, och INTE måste hålla på och hoppa mellan diverse olika metoder eller experimenterande hej vilt, innan man får hästen att funka.

Du kan aldrig hantera och rida alla hästar perfekt. Men så är det inte alla som råkar ut för riktiga "problemhästar" heller där det krävs större förändring. Inte ens de största inom NH/hästhantering lyckas med ALLA hästar. Och även de största vet att man behöver lyssna på hästen och inse när man måste ta till en annan metod. De ska inte "skapa" problemhästar, då är man klart inne åt det mer orutinerade hållet. Men du kan trappa upp problemet för att man inte kom över tröskeln pga att man valt fel metod på den hästen.

så länge det ger rätt resultat och ryttaren blir nöjd förstår jag inte vad man får ut av att idiotförklara metoden. DU kommer knappast behöva rida hästen som nu skulle vara så felinlärd, inte jag heller! ;)

Skit samma vilken metod det gäller så länge det inte klassas som djurplågeri, det är min åsikt.

Du kan aldrig hantera och rida alla hästar perfekt. Men så är det inte alla som råkar ut för riktiga "problemhästar" heller där det krävs större förändring. Inte ens de största inom NH/hästhantering lyckas med ALLA hästar. Och även de största vet att man behöver lyssna på hästen och inse när man måste ta till en annan metod. De ska inte "skapa" problemhästar, då är man klart inne åt det mer orutinerade hållet. Men du kan trappa upp problemet för att man inte kom över tröskeln pga att man valt fel metod på den hästen.

jadu, det finns nog inte mycket jag kan svara på de första två åsikterna annat än att är det din filosofi att "whatever works" och så länge ryttaren är nöjd, så har man automatiskt greppat det som är "rätt", ja då har jag inte mycket att tillägga :(

sen så tycker jag knappast att det du beskriver handlar om att inte rida alla hästar perfekt. Det är vi nog överrens om att ingen kan rida alla perfekt.
det du är inne på handlar väl knappast heller om ens i närheten av perfektion.
värst vad du verkar ha krångliga och unikt individuella hästar överallt omkring dig :D Du rider väl en som du säger inte går att rida ut på utan som vägrar gå fram/springer hem osv? Antar att det är ytterligare en annan häst. Är du säker på att det verkligen är hästarna och inte hanterar frågor/val av metoder som är kruxet? :D

Jag håller med dej. :bow:

MEN kommer också med en bekännelse ang hur jag vid enstaka tillfällen använt ryggning som en del i att korrigera ett beteende.:o

Jag har med stor tvekan använt det ngn gång med en tidigare häst också, men nu till denna:
Den här damen har enormt mycket energi ibland och sladden i ridhushörnet eller annat blir tillfällen att kasta sej åt sidan, inte varje gång utan när hon har fått lust. Det finns ingen rädsla i detta men att hon tillåtit sig att ge efter för impulser att sprätta pga spändhet.

Det är mkt frustrerande. Efter lång lång tvekan använde jag igen samma metod som en gång tidigare på annan häst. (Jag klarar inte att hålla alla kilona kvar på spåret, när hon gör så utan det blir dragkamp och hon vill fara iväg på tvären.)
Det jag gjorde var att göra halt, förbereda ryggning och rygga ett par steg, inte mer. Det gjorde jag kanske två gånger, sen var det inte ett alterntiv att kasta sej där, utdelningen blev inte den väntade.

Det här är en stark och mycket självsäker häst som vet vad hon vill.
Hon hade kommit på ett läge där jag inte kom åt tillräckligt.

Det var inte en bestraffning egentligen eftersom jag inte gjorde annat än just detta som jag när som helst kan göra även på andra platser på ridbanan. Halt - ryggning. Inget slitande, ingen ilska (jag var bara lugn eftersom jag visste att det skulle fungera)

Jag håller med alla här ang det olämpliga i att slita hästen baklänges.
Eller att rygga som tydlig bestraffning, dvs många steg, i ilska.
Men jag var tvungen att bryta en ovana och jag vet sedan tidigare att det kan fungera. Jag ser det som att checka av, men valde att göra det där, varje gång hästen visade tendenser att vilja kasta åt sidan. Istället för att slå sig fri och komma iväg en bit blev det stanna just där och lyssna.

Så har jag erkänt det:o Så KAN man använda ryggning fast jag som sagt inte egentligen ser det som bestraffande. Kanske kunde jag lika gärna gjort något annat men jag ville hålla henne kvar rak på spåret och inte göra något som hon tycker är riktigt livat och kul heller. Utan lugnt och städat.

Det tvivlar jag på. Ta det inte på fel sätt nu, men det du ser som "inga problem" kan någon annan se som stora problem.
Hur vet du att tjejen som backade hästen är mindre rutinerad än dig?

Är ökänd för att ha "snälla" hästar:rofl:

De som är nyss fyllda 20 o inte har föräldrar som är hästmänniskor- är sällan rutinerade.
Även de som håller till ute i urskogen för sig själva- inga mentorer att lära sig av- varav egna metoder.

jadu, det finns nog inte mycket jag kan svara på de första två åsikterna annat än att är det din filosofi att "whatever works" och så länge ryttaren är nöjd, så har man automatiskt greppat det som är "rätt", ja då har jag inte mycket att tillägga :(

Varför man ska lägga sig i så f**bannat mycket vad andra hästmänniskor gör när man inte har koll på ryttarens sunda förnuft och rutin och inte "är där" så man med egna ögon ser orsak och verkan, det förstår jag inte. Såklart får man ha åsikter, men i den här tråden har det blivit lite väl mycket "så gör man bara inte, då är man en riktigt dålig ryttare och hästmänniska!" därav att jag öht ville skriva min sida av det hela.

sen så tycker jag knappast att det du beskriver handlar om att inte rida alla hästar perfekt. Det är vi nog överrens om att ingen kan rida alla perfekt.
det du är inne på handlar väl knappast heller om ens i närheten av perfektion.

Givetvis. Men ett fåtal hästar tolererar inget annat än "perfekt" för att man ska lyckas. Särskilt om det t ex är frågan om att hantera aggressiva hästar eller "rida till" hästar som bara vill bli av med sin ryttare och har lärt sig att ta kontrollen.
Som det låter på t ex dig och axel så ska man BÅDE lyckas med konststycket att "tämja" hästen OCH hålla sig inom ramarna till det som ser bra ut och inte kan vara smärtsamt eller slitande för hästen, eller gudbevare mig väl kanske lära in ett dressyrmoment fel! :p Tror inte AR-ryttaren skulle bry sig om levaden/capriolen blir dålig i en sådan situation (fast lite omvänt i det fallet såklart). Eller människan som blir påhoppad av en hingst och får armen halvt avhuggen.
Det spelar egentligen ingen roll om det är så extrema saker heller, för en ryttare kan det kännas som att en häst skenar i skritt för att den inte lyssnar på förhållningar, för nästa ryttare skenar inte hästen förrän det går i minst 50km/timmen. Men var och en måste lösa det på sitt sätt och det finns inte alltid någon politisk korrekt lösning.

värst vad du verkar ha krångliga och unikt individuella hästar överallt omkring dig :D Du rider väl en som du säger inte går att rida ut på utan som vägrar gå fram/springer hem osv? Antar att det är ytterligare en annan häst. Är du säker på att det verkligen är hästarna och inte hanterar frågor/val av metoder som är kruxet? :D

Skit samma vad jag är säker på eller inte säker på, nu börjar det bli på smutskastningsnivå. JAG ÄR UTERITTSRÄDD!! Svårt att förstå? Det betyder inte att jag aldrig ridit en häst som är svår vid uteritter i mitt liv men jag skulle inte frivilligt göra det nu.
Förstår inte vilka hästar du pratat om, men den hästen som fick mig uterittsrädd backade (utan att jag bett om det) in i en stor hög med ståltråd som den fastnade med benet i. När jag insåg att hästen kunde ta skada av det blev jag omedvetet stressad vid varje sådan situation och valde att sluta rida ut ensam på den eftersom jag skulle riskera att förvärra hästens testande. Innan den incidenten hade jag ridit ut själv på den ganska ofta i ett par år utan "problem" mer än testandet.
Men det här är j*vligt irrelevant. Jag har varit med om en del hästar som varit svåra att rida ut på, ja, bland annat ett par på försäljningsstallet jag jobbade i ett tag, ett par som man mest "stött på" i form av bekantas hästar osv.

Varför man ska lägga sig i så f**bannat mycket vad andra hästmänniskor gör när man inte har koll på ryttarens sunda förnuft och rutin och inte "är där" så man med egna ögon ser orsak och verkan, det förstår jag inte. Såklart får man ha åsikter, men i den här tråden har det blivit lite väl mycket "så gör man bara inte, då är man en riktigt dålig ryttare och hästmänniska!" därav att jag öht ville skriva min sida av det hela..

Vem har pratat om att lägga sig i? jag tycker bara inställningen att "sålänge ryttaren är nöjd" så är det rätt, är ledsam, för du kan hitta en MASSA folk dagligen som är helnöjda med sig själva och sin ridning och hästhantering, men hästarna mår helt klart inte bra. Det är inställningen jag tycker känns depressiv, inte över huvud taget ngt att göra med att lägga sig i. Tycka gör jag däremot, ang. den inställningen, eftersom jag tycker att det låter livsfarligt att tro att så länge det fungerar för ryttaren eller ryttaren tror att det fungerar, eller så länge METODEN vad den nu än må vara, ger en reaktion/resultat, så är det lika med bra hantering. Knappast ödmjukhet i den filosofin, och jag tycker ödmjukhet inför sin egen förmåga och kunnande som hästmänniska är jätteviktig. Ju mer och fler år jag håller på, desto ödmjukare blir jag inför mig själv vad jag vet och tror att jag vet. :o

Givetvis. Men ett fåtal hästar tolererar inget annat än "perfekt" för att man ska lyckas. Särskilt om det t ex är frågan om att hantera aggressiva hästar eller "rida till" hästar som bara vill bli av med sin ryttare och har lärt sig att ta kontrollen.
Som det låter på t ex dig och axel så ska man BÅDE lyckas med konststycket att "tämja" hästen OCH hålla sig inom ramarna till det som ser bra ut och inte kan vara smärtsamt eller slitande för hästen, eller gudbevare mig väl kanske lära in ett dressyrmoment fel! :p Tror inte AR-ryttaren skulle bry sig om levaden/capriolen blir dålig i en sådan situation (fast lite omvänt i det fallet såklart). Eller människan som blir påhoppad av en hingst och får armen halvt avhuggen.
Det spelar egentligen ingen roll om det är så extrema saker heller, för en ryttare kan det kännas som att en häst skenar i skritt för att den inte lyssnar på förhållningar, för nästa ryttare skenar inte hästen förrän det går i minst 50km/timmen. Men var och en måste lösa det på sitt sätt och det finns inte alltid någon politisk korrekt lösning. ..

Jag vet inte om jag förstår vad du menar då du hoppar lite från en sak till en annan här, men NEJ jag tycker inte att det är så enkelt som att säga att var och en måste lösa det på sitt sätt, kosta vad det kosta vill. Man har ett ansvar att inte experimentera eller utsätta sitt djur för saker som man själv inte har riktig koll, kunskap eller förmåga att hantera, till en viss gräns. Om ett sånt extremfall skulle infinna sig (dock har jag aldrig någonsin behövt bli påhoppad av en hingst som försöker hugga av mig hela armen), så skulle jag lämna över till ngn som kunde mer än jag - än att ta till extrem metoder jag inte ens hade erfarenhet att veta om de skulle funka. Helt klart!

ang. din uteridning så NEJ. jag är inte över huvud taget ute efter ngn smutskastning. :mad: Det du berättar har jag ingen aning om! Det jag addresserade var att du i den andra tråden vi diskuterade i för bara en kort tid sen, berättade om en häst du rider som var ouppfostrad och olydig vid uteritt, och att du inte ville ta tag i detta beteende för att du inte ansåg kunna reda ut det. Det är den historien du berättat, inget annat, så det är även det enda jag har att gå på, och när det nu är tal om ytterligare fler hästar som uppför sig så att det skulle vara befogat att behöva ta till "extrem metoder" som du är inne på i den diskussion du själv tagit upp runt ämnet, så frågar jag om detta - ja.

Senast ändrad:

De som är nyss fyllda 20 o inte har föräldrar som är hästmänniskor- är sällan rutinerade.
Även de som håller till ute i urskogen för sig själva- inga mentorer att lära sig av- varav egna metoder.

Jaha så du känner mig? :smirk:

Om du nu gör det borde du också veta att mina inte hästvana föräldrar har gett mig allt och fixat all hjälp vi kunnat få.
Vi har aldrig varit räddaför att fråga om hjälp.

Jag kallar mig inte någon expert, det är jag absolut inte, jag ber fortfarande ofta om hjälp.
Men jag står fast vid att den just där gjorde jag inget fel, jag har aldrig sagt att det var det bästa, men ingen har hitills kommit med något jag inte provade då.
Och det finns telefon i urskogen, och även vägar att tasig dit på.. så såkallade mentorer tar ut och vi därifrån...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar