Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

Tror du att det är en slump att barnen till Lundbäcks, Whitaker, Pessoa m. fl. m.fl blir riktigt duktiga- redan i unga år.?

Jag hade nog valt att få hästen att stanna kvar vid det "läskiga"- utan att rygga den.
Kanske ridit runt på en liten volt just där.

hästar som reser sig- hujedamig- verkar det dumt att rygga iom att det oftast för att de inte vill gå framåt- den lyssnar inte för skänkeln.

:D jag hade provat det du föreslår - många gånger:idea: Plus andra metoder. Det gick ju alldeles utmärkt. Det var ju inte ett dugg läskigt, utan ett sätt att diskutera maktförhållandena :cool:

Att spänna och t o m försöka kasta sej kom vid vissa tillfällen när vi inte var överens, svårt att beskriva, det är en stridig dam emellanåt. Men när denna sista grej är borta har vi faktiskt sällan meningsskiljaktigheter alls. ÄVen om hon visar vad hon tycker - det är ok.

Axel: håller med. :bow:

Flashlight: jag tror du missförstod min fråga. Hur hade du löst det aktuella problemet om din häst ännu INTE lärt sig att rygga? Eller väntade du med att åtgärda problemet tills hon hade lärt sig, bara för att kunna använda ryggning som problemlösning i detta fall? Varför föredrog du att rygga istället för att rida på en volt? Eller göra halt? Bara nyfiken. ;)

Jag väntade tills jag lärt henne rygga. Innan hade jag ingen tanke på att göra så. Allt det andra hade jag redan provat men hon gjorde ändå det där rätt lynnigt och svårkontrollerat vilket hon drog fördel av.

Volt mm hade vi redan gjort till leda, det var inga problem, svårt att förklara som sagt det var ingen rädsla och min poäng är att hon fick stanna upp och efter två ryggningar räckte det med halten.

Jag tror det har en psykologisk effekt att bryta totalt det man gjort och göra något annat, därav att rygga. Det handlar i det läget vi var om kontroll och möjligen hade en framdelsvändning fungerat också eller bakdelsvändning, men då kan man lika gärna rygga, det är också en rörelse hon var van vid att utföra.
Jag rekommenderar det inte till andra.

Ang resa sej så hatar jag hästar som gör det. Den jag hade det problemet med brukade själv backa innan han reste sej( ville väl hitta sin balans :devil:) så där var ryggning inte ett alternativ, utan tvärtom ett rejält rapp i rumpan när han började backa (:o Ja ett rejält rapp, det erkänner jag också, stegra är totalförbjudet och jag kompromissar inte där:mad:) Att han reste sej var uteslutande en protest mot att inte få ägna sig åt intressanta ston i omgivningen eller inte få vända hem till stona när han tyckte det var dags.

Det behövdes också bara ett par gånger, sen räckte det att driva framåt när han tänkte backa och slutade sen han helt med detta att resa sej.

Jag håller med Lancet att det där med att häva åt ett håll inte alls fungerar alltid och t o m kan vara farligt.

Är inte det egentligen ungefär det dummaste man kan göra? Hur tänker man om man gör det?

Är inte det som att beställa stegringar och bakåttänkande på posten? Och hur gör man om man vill börja tävla dressyr - där ryggning ingår som ett moment. Eller om man hamnar i en sådan situation där man måste rygga för att "ta sig därifrån" typ i skogen eller liknande.

Hur ställer du dig i frågan? Ryggning = bestraffning eller inte?
Straffa med ryggning? Hm, det har jag då aldrig sett någon göra! När man ryggar när man rider så är det med största sannolikhet för att man vill kolla att hästen lyssnar både framåt och bakåt och att man har kontroll! Och varför skulle det vara en beställning till en stegring?

Tror du att det är en slump att barnen till Lundbäcks, Whitaker, Pessoa m. fl. m.fl blir riktigt duktiga- redan i unga år.?

Nej, absolut inte. Inte alla som har tillgång till så bra tränare i så unga år, inte ens alla som börjar rida såpass tidigt som barn till proffsryttare troligen gör, inte alla som har råd med såpass bra hästmaterial osv. Nu vet jag inte om man borde jämföra "proffsryttarbarn" med barn till "vanliga" hobbyryttare som ändå kan vara ganska duktiga. Men du tror alltså aldrig att dessa barn testat rida med inspänningstyglar, skarpa bett, sporrat på mer än vad som behövs i sin prestationsiver osv? Såna "småsaker" som man gör i sin experimentering av vad som fungerar/inte fungerar.

Jo, jag har också sett detta "fenomen" på tävlingar. Inte innan ryttarna rider, utan om de vägrar ut sig brukar vissa se ut som åskmoln i ansiktet, och rygga hästarna bakåt, tills de tycker att det räcker. Men det beror på hur besviken ryttaren är, alla gör ju inte såhär... Jag har fått intrycket att några ryttare använder detta som ett medel för att känna att de har kontroll över sin häst, på ett negativt sätt.

"Tokdriva" och "alltid RIDA framåt", var har du läst det i mina inlägg?:confused:

Framåt är framåt och bakåt är bakåt.

Mina hästar är vana att man ALLTID ska framåt, det har underlättat i många situationer. Har nu en nervig och oerhört reaktionssnabb unghäst som faktiskt hela tiden går framåt som hon är lärd sedan "fölben", även i läskiga situationer. När hon kommit längre i sin utbildning ska hon givetvis även lära sig att rygga.
Och OBS! att korrigering framåt minskar problem av den sort som förekommer i denna tråd är min teori, har inga vetenskapliga bevis. Men det har som sagt fungerat för mig, och jag är ingen expert.

Hur tycker du då att man ska lösa de problem som kommit upp i tråden, om man nu har en unghäst som inte lärt sig rygga än? Är det OK att ha tålamod med den unga hästen men INTE med den äldre?

Tycker du resonerar lite konstigt när du tycker att "udda" metoder är helt OK om de bara används en gång. Kommer verkligen den mindre vana hobbyryttaren att bara använda denna "udda" (vad du nu menar med "udda"?:confused:) metod en enda gång om den gav "resultat"? Ryttaren som fick det "resultat" h*n önskade när h*n ryggade 1-2 km, tror du inte att det kommer att upprepas?

I alla normala fall lär man unghästen att gå framåt- under alla förutsättningar- DET ÄR DÄR PROBLEMET SITTER- att hästen inte vill/ törs gå framåt.
Därför väntar man med att lära den att gå bakåt, för att inte få hästar som vänder hemåt eller reser sig.

om det blir problem - skaffa vad som helst som kan ingå i flocken- människa, häst eller hund- som draghjälp.

själv har jag haft hunden som jag skickar före- då törs hästen oxå gå.:bow:

själv har jag haft hunden som jag skickar före- då törs hästen oxå gå.:bow:

Det har jag också testat, det fungerade inte för hunden blir livrädd om hästen gör något så när han stannade och bara ville gå hem så ville hunden också springa hem... :angel:

Men annars förstår jag tanken. Har haft mamma som draghjälp till unghästen och hon är rätt säker så när han känner för det så travar han förbi mamma och struntar i om hon lämnas långt bakom..

Alla är så olika..

Vi har använt lilla shettisdamen som draghjälp ett par gånger, men nu går hon fram själv. Som sagt även när det är lite "läskigt", man vet aldrig vad som döljer sig under ytan på en vattenpöl....:crazy:
Nästa steg är att bekanta oss med ridhuset i närheten och vi har blivit erbjudna att få draghjälp av en ung men väldigt lugn och snäll halvblodsvalack. ;)

Men det är detta jag funderar på. När man nu är noga med att unghästen ska gå framåt överallt, varför gäller inte det också äldre hästar? Varför väljer en del människor att rygga dessa när problem uppstår? Och även om man skaffar en häst som skaffat sig ovanor pga inte helt korrekt hantering som ung, så borde väl hästen gå att forma om?

Man måste ju skilja på om hästen är rädd eller dum- eller blir dum FÖR att den är rädd.

en äldre häst ska gå framåt om den litar på sin ryttare.

här tror jag mer att det beror på att ryttaren blir rädd o går till attack. Hästen känner ju det.

att attackera det som är farligt är bra, men inte på ett sätt så att man bestraffar hästen.

"(därav inte sagt att du gör det, snarare att man kan tolka "alltid rida framåt" olika..)"

Jag vet inte hur jag hade gjort, för jag är ingen som tar på mig att "lösa problem" mer än om jag stöter på det själv och det är något man kan hantera. Då blir det - vänta tills hästen fått titta lite och värsta springa-för-livet reflexen har lagt sig, därefter mjukt med sitsen friva fram. Men det är knappast något som fungerar på alla, jag har ju med flit nu senaste gångerna valt hästar som är "snälla" vid uteritter :p
Jag tycker också alltid att man ska ha tålamod med hästar, men till en viss grad. Om hästen konstant "utnyttjar" tålamodet för att den lärt sig att få sin vilja igenom då, ja då är det kanske inte läge att ha tålamod. Men på det viset att man inte forcerar och att man håller huvudet kallt, ja.

Jag tror också att man kan förebygga problem genom att rida framåt (beroende på hur man menar med framåt, de flesta travare t ex drivs på mer framåt varje gång de skyggar, och av den erfarenhet jag har hittills gör det snarare att en del vill "springa ifrån" det läskiga..) men jag tycker också att det är skillnad på att förebygga problem och att ta itu med problem som redan finns. Och även om jag själv inte skulle använda metoderna så tror jag säkert det kan finnas enstaka fall där det fungerar men inte standardmetoderna.

Men hästar är ju FLYKTDJUR!
Har inget med rasen att göra.
Har du väl kommit förbi det där läskiga så får den större självkänsla till nästa gång- övervinner sin rädsla.

om man däremot backar den ifrån det- ja då har den ju fått som den har velat på ett annat sätt.

Jo, så är det nog.

Jag tror att hästen ofta kallas "dum" när den egentligen är rädd och/eller helt enkelt inte förstår vad ryttaren vill.

Här måste ryttaren vara bergsäker på att den kan läsa sin häst o sen agera rätt utifrån det.

Har du väl kommit förbi det där läskiga så får den större självkänsla till nästa gång- övervinner sin rädsla.

Det beror på HUR man kommer förbi det läskiga.
Rent generellt har jag upplevt det som att om hästen reagerar förhållandevis lite eller egentligen inte är rädd, då kan självförtroendet bli bättre, om man pressar fram hästen trots att den fortfarande är skeptisk så blir det sällan bättre av att man kommit förbi en gång. Första gången brukar hästen fortfarande vara skeptisk och ha tendensen "hua vad läskigt, skönt att vara förbi" = viss risk att den kommer vilja springa ifrån nästa gång. Upprepar man det ett par gånger till däremot så inser de oftast att det inte var farligt, alltså inget som behöver springas ifrån.
Inget jag har hittat på själv utan lärs t ex ut av Pat Parelli, och av det jag själv upplevt tycker jag det verkar stämma.

Håller med i din åsikt att det hänger mycket på ryttaren - att ryttaren "går till attack" och att hästen då gör en grej av det. Vissa hästar som "dummar sig" och egentligen inte är särskilt rädd kan ju nästa gång totalt glömma bort sig för att ryttaren inte reagerade på hästen :p

Jag brukar praktisera "halt" när hästen blir ängslig (funkar på ängsliga hundar också). Vi går förbi det farliga, får INTE backa undan, därefter gör vi halt, sedan lugnt framåt igen. Om hästen fortfarande vill skynda så gör vi återigen halt. Hela tiden mycket beröm.

Du tycker alltså att det är helt OK att rygga 1-2 KM en gång "bara" problemet blir löst?:confused: Vad är det som säger att hobbyruttaren inte fortsätter använda sig av denna metod bara för att den verkade funka en gång.

Ryggning är inte en bestraffning, det är en kontroll att hästen tar hjälperna.

Och till TS:
Nej ryggning är inte en bestraffning, men det används ofta som det på, som nämnts ovan, hopptävlingar.
Jag har tex sett vår kära förbundskapten rygga en häst runt halva framhoppningen pga ett stopp:eek:. Det är en mkt vanlig företeelse på Nationella och regionala tävlingar.

Jag ser dock inte nyttan i det.:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter