Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade nog valt att få hästen att stanna kvar vid det "läskiga"- utan att rygga den.
Kanske ridit runt på en liten volt just där.
hästar som reser sig- hujedamig- verkar det dumt att rygga iom att det oftast för att de inte vill gå framåt- den lyssnar inte för skänkeln.
Axel: håller med.
Flashlight: jag tror du missförstod min fråga. Hur hade du löst det aktuella problemet om din häst ännu INTE lärt sig att rygga? Eller väntade du med att åtgärda problemet tills hon hade lärt sig, bara för att kunna använda ryggning som problemlösning i detta fall? Varför föredrog du att rygga istället för att rida på en volt? Eller göra halt? Bara nyfiken.
Straffa med ryggning? Hm, det har jag då aldrig sett någon göra! När man ryggar när man rider så är det med största sannolikhet för att man vill kolla att hästen lyssnar både framåt och bakåt och att man har kontroll! Och varför skulle det vara en beställning till en stegring?Är inte det egentligen ungefär det dummaste man kan göra? Hur tänker man om man gör det?
Är inte det som att beställa stegringar och bakåttänkande på posten? Och hur gör man om man vill börja tävla dressyr - där ryggning ingår som ett moment. Eller om man hamnar i en sådan situation där man måste rygga för att "ta sig därifrån" typ i skogen eller liknande.
Hur ställer du dig i frågan? Ryggning = bestraffning eller inte?
Tror du att det är en slump att barnen till Lundbäcks, Whitaker, Pessoa m. fl. m.fl blir riktigt duktiga- redan i unga år.?
själv har jag haft hunden som jag skickar före- då törs hästen oxå gå.
Har du väl kommit förbi det där läskiga så får den större självkänsla till nästa gång- övervinner sin rädsla.
Ryggning är inte en bestraffning, det är en kontroll att hästen tar hjälperna.