Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

Du får nog börja skriva lite tydligare så man förstår hur du menar. :cool:
Jag minns nämligen inte att vi pratade om att "leda hästen i grimma". När jag beskriver vad jag gör när hästen lägger sig på bettet så pratar jag om RIDNING. Trodde faktiskt att det framgick..... Att hästen inte kan rygga riktigt om man använder tyglarna är inget jag hittar på, förstår du. Och eftersom du i andra trådar pratar mycket om vad man ska göra med händerna när man rider, fixera händerna tills hästen vill ge efter osv, så antog jag, tydligen felaktigt pga ditt "garv" (vilket jag väl iof kan bjuda på), att du menade RIDNING och inte LEDA i GRIMMA.

För övrigt så tycker jag att ifrågassättande av olämpliga metoder inte är konstigare än att försvara "udda" metoder trots att man över huvud taget inte har någon erfarenhet av det man försvarar.

Beträffande djurskyddslagar så är det oerhört bra att de finns. MEN det finns brister i skötsel/hantering som är klart olämpliga ÄVEN om de inte klassas som djurmisshandel. Det är att göra det väl lätt för sig att bara hänvisa till djurskyddslagar. "Bara metoden inte är klassad som djurmisshandel och den tydligen verkar funka så är det OK". Eller? :cool:

Du får nog börja skriva lite tydligare så man förstår hur du menar. :cool:

Försöker skriva så tydligt som möjligt. Lovar! ;)

Jag minns nämligen inte att vi pratade om att "leda hästen i grimma". När jag beskriver vad jag gör när hästen lägger sig på bettet så pratar jag om RIDNING. Trodde faktiskt att det framgick.....

Jag pratade om ridning. När jag börjar lära in bettlöst, vilket jag först gör från marken och därefter vid ridning. Men själva ryggningsmomentet förekommer som sagt oftare i början som ju är från marken, och sen bara som ett förtydligande enstaka gånger från ryggen om det behövs, för att hästen ska koppla till träningen från marken.

Att hästen inte kan rygga riktigt om man använder tyglarna är inget jag hittar på, förstår du.

Att hästen inte ryggar bra om man låser den med händerna (tyglarna) är jag helt med på. Men om hästen kan slappna av trots inverkan av handen gör det inget, vilket väl egentligen är optimalt överlag inom ridning. Så nej, jag tror inte att du hittar på, däremot att du tolkar en sak annorlunda.

Och eftersom du i andra trådar pratar mycket om vad man ska göra med händerna när man rider, fixera händerna tills hästen vill ge efter osv,

Jag är nog lite mycket inne på det, ja. Blir så fel eftersom jag dels är van vid att oftast rida bettlöst och då vara van vid helt andra signaler, och dels så är ju tyglarna snarare en förstärkning än hjälpen i sig, men man utgår ju sällan från att ett ekipage bara behöver sitshjälpen utan även "förstärkningen". Lite fördomsfullt kanske.

För övrigt så tycker jag att ifrågassättande av olämpliga metoder inte är konstigare än att försvara "udda" metoder trots att man över huvud taget inte har någon erfarenhet av det man försvarar.

Håller delvis med. Det är bra att det finns konservativa/pretentiösa profiler som håller tillbaka när det börjar gå för långt med experimenterande eller udda råd. Men om det går åt hållet att man själv måste vara så för att platsa in, då tycker jag det är väldigt tråkigt. Balans är bra. Som sagt, ser det inte som att jag argumenterar för metoden att rygga hästen en längre sträcka som korrigering, bara att så många skrev att ryggning i korrigeringssyfte aldrig är bra.

Beträffande djurskyddslagar så är det oerhört bra att de finns. MEN det finns brister i skötsel/hantering som är klart olämpliga ÄVEN om de inte klassas som djurmisshandel. Det är att göra det väl lätt för sig att bara hänvisa till djurskyddslagar. "Bara metoden inte är klassad som djurmisshandel och den tydligen verkar funka så är det OK". Eller? :cool:

Okej eller bra är en sak, rätt att ingripa/lägga sig i överdrivet är en annan.
Problemet är ju att det finns så många olika erfarenheter och åsikter om vad som är bra metoder och vad som är dåliga metoder att det inte GÅR att avgöra sakligt mer än i de fall där det är frågan om djurplågeri, för där är gränsen satt av en lag.
Det finns dom som anser att det är djurmisshandel att använda hjälptyglar. Ska vi då lägga oss i massor med proffsryttares ridvanor för en sån sak? Har vi "rätt" att idiotförklara dom för det trots att det ofta är respekterade personer i övrigt?
Det finns dom som anser att mycket kraftfoder är rent av skadligt, finns säkert bevis på det också. Betyder det att man automatiskt har rätt att lägga sig i flertalet tävligsryttares utfodringsvanor? Det blir okej eftersom vi anser att det är fel?
Nej, som hästägare sköter och rider man hästen som man själv anser är bäst/duger. Det blir ofta fel, eller rättare sagt; det blir ALLTID fel eftersom det inte går att tillgodose allas krav på vad som är "bra".

När jag pratar om att man inte ska använda handen i ryggning, dvs inte rygga för handen, så är det inget jag "tolkar annorlunda" utan något jag vet av egen erfarenhet.

Att ifrågasätta olämpliga metoder tycker jag att man ska göra. Jag skulle däremot inte få för mig att envist förespråka metoder, vilka jag flummigt klumpar ihop till "udda" metoder utan närmare förklaring, som jag dessutom upprepade gånger talar om att jag inte har erfarenhet av.

Jag tycker att man ska använda metoder som hästen mår bra av, som en uppfattar som positiva. Men där tänker vi tydligen helt olika....

Undrar fortfarande över ditt "garv" (det är som att leda hästen i grimma och försöka få fart på bakdelen):confused:. Kommer osökt att tänka på din irritation över Axels "skämtlynne".....:angel: För övrigt går det utmärkt att få mer "tryck" i bakdelen även när man leder i grimma och grimskaft.

När jag pratar om att man inte ska använda handen i ryggning, dvs inte rygga för handen, så är det inget jag "tolkar annorlunda" utan något jag vet av egen erfarenhet.

Nu blir jag lite förvirrad, eftersom du var noga med att påpeka att det var något du "inte hittat på själv". För med tanke på hur bestämd du verkar vara med vilka metoder man använder så har du knappast testat "alla metoder" för att rygga? Hur vet du då att det inte finns någon som involverar handen som ändå inte skapar en låst känsla hos hästen?
Det är lite det här jag menar, för att en metod inte fungerar för en själv på ett bra sätt betyder det inte att det gör det för någon annan. Jag vill t ex inte stödja hästen i handen (mer än "lätt kontakt") men inte sjutton utgår man från att alla som gör det rider fel eller inte får bra resultat, bara för att jag aldrig eller sällan fått det :p

Att ifrågasätta olämpliga metoder tycker jag att man ska göra. Jag skulle däremot inte få för mig att envist förespråka metoder, vilka jag flummigt klumpar ihop till "udda" metoder utan närmare förklaring, som jag dessutom upprepade gånger talar om att jag inte har erfarenhet av.

Okej, du tycker att jag utefter jag har uttryckt mig "gör fel" eller hur tänker du? Vart vill du komma? Jag tycker som sagt att det är bra med balans, men det är tråkigt när folk förutsätter att något inte fungerar för att man utgår från att det används "fel". Vilket jag inte vet om det gjort i det här fallet, men jag vet att ni inte heller vet det eftersom ni inte varit med i situationen eller litar på användarens förklaring. Det jag är emot är att man generaliserar och säger - för att det inte fungerar för mig/generellt sett inte fungerar/är lätt att missbruka så hjälper det aldrig. nu vet jag inte om du verkligen menar det så som det låtit, men det var det jag öht la mig in i diskussionen för.

Jag tycker att man ska använda metoder som hästen mår bra av, som en uppfattar som positiva. Men där tänker vi tydligen helt olika....

Det tycker jag också. Men alla har olika värderinga och känner i regel sina hästar bäst. Men någon enstaka gång eller en viss period i utbildningen kanske man behöver kompromissa med vad hästen tycker är positivt, kanske för att lydnaden är helt åt skogen och hästen måste inse att den inte alltid kan få som den vill/är van vid. Hur positivt är det?

Undrar fortfarande över ditt "garv" (det är som att leda hästen i grimma och försöka få fart på bakdelen):confused:. Kommer osökt att tänka på din irritation över Axels "skämtlynne".....:angel: För övrigt går det utmärkt att få mer "tryck" i bakdelen även när man leder i grimma och grimskaft.

Mitt "garv"? Jag skrattade inte när jag skrev det, var det smileyn du tänkte på?
Har inget emot axels skämtlynne, möjligen om det är på min bekostnad eller om det låter som en idiotförklaring. För att förtydliga ville jag alltså INTE idiotförklara dig så jag ber om ursäkt om det lät så.
Går att göra det mesta i grimma och grimskaft men det är nog få som bryr sig nämnvärt om hur hästen går, så länge den lyssnar på vad man ber den om.

Utifrån eget misstag samt efter att ha sett många andra ryttares misstag vet jag mycket väl vad som händer när ryggningen utförs för handen. Jag reagerar på att du ofta beskriver vad du gör med händerna, men tyvärr mer sällan med säte och skänkel.

Vi är några personer (inte bara jag vilket du uppenbarligen menar nu?) som gett klara synpukter, tycker i alla fall jag, på när ryggning INTE är lämpligt. Att jag personligen inte anser att ryggning är lämpligt i korrigerande syfte på hästar som inte vill gå framåt, är rädda, stegrar sig har jag redogjort för. För mig har varje rörelse ett syfte. Syftet med ryggning är INTE att vara ett medel för en okunnig ryttare och/eller ryttare med litet tålamod att komma tillrätta med dylika problem.

Att du försvarar bl.a. ryggning 1-2 KILOmeter samt andra "udda" metoder (vilka de nu är, undrar fortfarande) får stå för dig. Jag tycker att det är helt förkastligt, jag har svårt att tro att dylika "problemlösningar" utförs med tanke på hästens bästa.

Du har gett exempel på när du tycker det är lämpligt att "straffrygga" hästen. Jag vill aldrig "straffrygga" en häst av de anledningar jag tidigare angett. Vi har uppenbarligen helt olika syn på hur man får hästen med sig. Jag upplever det som att du i mycket "fömänskligar" hästen och dess sätt att tänka.

Fortsätter:

Jo, du har rätt när du skriver att jag inte har "testat alla metoder" för att få hästen att rygga. Jag försöker nämligen använda de hjälper som man enligt alla instruktioner ska använda, och det fungerar alldeles utmärkt. Vilka metoder använder du?

Hur jag menar undrar du vidare?
Ja, du har skrivit många långa flummiga inlägg om bl.a. "udda" metoder som är bra att använda, men du förklarar aldrig konkret vad du menar. Vilka "udda" metoder? Vilka situationer? Har du själv erfarenhet av det du förespråkar?

Att jag ofta beskriver hur jag gör med händerna är nog delvis pga att sitsen utgår så mycket från känsla att jag inte kan beskriva det på ett vettigt pedagogiskt sätt, att jag själv inte "använder skänklarna" (utan sitsen och ev. låren) vid ridning och utgår från att man alltid har sitsen som bas och tar till handen som förstärkning bara när den behövs. Men sen är jag som sagt så fördomsfull att jag utgår från att om man behöver råd så behöver man förstärkning för att känslan och hjälperna i sitsen inte är tillräckligt bra/ alt. tillräckligt öht för att få hästen göra det man vill.

Jag har sett ryttare rygga hästar "för handen" utan att få hästen känna sig låst. Mao vet jag att det fungerar även om det är otroligt lätt hänt att det ger den låsta effekten "fel utfört". Återigen- för att man själv inte lyckas med det eller inte upplevt det bra utfört så betyder det inte nödvändigtvis att det inte går. Säger du det i det här fallet så utgår du ifrån att jag är en lögnare, vilket ju inte är så bra i en diskussion.

Jag har inget emot att ni ger era åsikter, tvärtom, det är när man utgår från att det är det absolut enda rätta i en fråga där det uppenbarligen hjälpt i enstaka fall jag reagerar. För då blir det lite samma sak, man utgår ifrån att de som använt de med sitt önskade resultat ljuger, och då blir det ingen vidare diskussion.
Som sagt, jag försvarar inte just den metoden, det är principen som jag förklarat kanske 10-20 gånger nu som jag försvarar. Att vissa verkar utgå från att sina metoder alltid är det enda rätta.

Jag tror inte alls vi har helt olika synvinklar på ryggning. Jag tror det är lite samma sak här, det känns som att du utgår från att man har en helt annan syn gentemot hästarna och helt andra filosofier inom ridningen för att jag inte håller med om att dina bestämda åsikter alltid stämmer.

Jo, du har rätt när du skriver att jag inte har "testat alla metoder" för att få hästen att rygga. Jag försöker nämligen använda de hjälper som man enligt alla instruktioner ska använda, och det fungerar alldeles utmärkt. Vilka metoder använder du?

Alla instruktioner?
Jag har testat rida olika discipliner och för olika tränare, det finns nästan en metod (fast ibland bara med små variationer) för ryggning som det funnits tränare. Sen har de givetvis gett olika resultat, med variationer bland ekipagen. Jag själv har hittat en metod jag tycker känns bra, och den har inte kommit från den "vanliga" dressyren och skulle klassas som udda enligt dig eftersom den delvis innefattar handen. Eftersom hela filosofin inom ridningen då går ut på att hästen aldrig (så långt det går att undvika, för alla är ju nybörjare någon gång) ska känna sig låst av handen. Då fungerar det ypperligt. Har man inte den biten grovt prioriterat i ridningen, och även många andra pusselbitar som ingår i ridstilen - då får man inte samma resultat, därav att det absolut inte är den bästa metoden för alla. Likaså om hästen är stel eller har någon låsning, då kommer inte ryggningen bli bra även om ryttaren "gör rätt".
Jag personligen försöker att inte låsa mig till en viss metod utan det som fungerar bäst på den häst man rider, så länge det leder till det mål man vill ha långsiktigt och inte stör ens egna principer. Jag förutsätter inte att hästen ska lyssna på och förstå mina standardsignaler utan anpassar mig först efter hästen och försöker därefter forma den till de signaler jag vill använda. Sen gör såklart inte alla så här utan har sina egna åsikter hur man ska rida, smaken är som baken.

Hur jag menar undrar du vidare?
Ja, du har skrivit många långa flummiga inlägg om bl.a. "udda" metoder som är bra att använda, men du förklarar aldrig konkret vad du menar. Vilka "udda" metoder? Vilka situationer? Har du själv erfarenhet av det du förespråkar?

Jag tycker jag har förklarat vilka situationer inom ryggning jag "upplevt" vara okej hittills och har använts med bra syften. Läs lite i tråden så ser du en uppradad lista t o m. Men jag tänker inte rabbla upp allt du skulle klassa som udda, för det varken vet jag eller skulle orka lista upp.

Nu, Totola, tror jag det är dags att du ger dig. Har jag eller någon annan någonsin kallat dig eller andra för lögnare? Var? :confused:

Som sagt, att man ifrågasätter olämpliga metoder är inte konstigare än att du benhårt försvarar samma metoder. Du frågar om vi var där, och jag kan svara att nej, i alla fall jag var inte där. MEN då bör man, som vän av ordning, vända på steken. Totola, var DU där? Kan du försvara en situation som du faktiskt inte sett samtidigt som du säger att andra inte ska kritisera samma situation?

När det gäller hur ryggning utförs så har jag tydligen haft tur med mina tränare, det har funnits en röd tråd i träningen och jag har inte behövt lära mig "femtielva" olika sätt att rygga på. I grunden fungerar hästarna lika, att sedan några är känsligare än andra och kräver lite mer "ansökan i 3 exemplar" är en annan femma. Där kommer känslan i ridningen in. Grundutförandet har dock alltid varit detsamma och jag utbildar mina egna hästar efter samma princip.

Vad jag vet har du aldrig gått in på vad "udda" metoder är. Och, Totola, det handlar INTE om vilka metoder JAG skulle finna udda, utom om vilka metoder som DU anser vara udda. Du har däremot skrivit en del lite "flummiga" inlägg där du filosoferar utifrån tänkta scenarios (vilken typ av scenarios anger du inte konkret) samtidigt som du talar om att du inte har upplevt just det du filosoferar omkring och är irriterad över att andra kritiserar det aktuella ämnet (straffryggning). Det gör i alla fall mig lite förvirrad....

Ja men just den röda tråden- en väl beprövad gammal metod som har fungerat på 10000-tals hästar.
Om DET nu inte skulle fungera som önskat kan man rucka NÅGOT på metoden- i undantagsfall.

Har själv en häst som inte följer mallen riktigt ang. ryggning.
den kan inte backa utan att gräva ner sig, men det har blivit bättre sen ryggningen under ridning har förbättrats- genom traditionella metoder.

Om man nu tycker att det är roligt att lära hästen udda metoder- att fatta galopp genom att dra i resp. öra- ja det går det med-
bör man använda ett signalsystem som används för att man ska kunna gå vidare o ha lättare att få hjälp av de duktiga tränarna som faktiskt finns.
Det finns annars ingen manual att följa utan man måste improvisera hela vägen..

Om man nu lär sin häst en massa egna signaler kan inte tränaren sitta upp o förbättra hästen iom hästen inte förstår.
Det blir oxå synd om hästen om ngn annan köper den o i sin tur använder ytterligare en udda metod.

Då heter det att den inte kan, är dum eller är outbildad.

som att prata svenska med en fransman.

Senast ändrad:

Jo, det stämmer. ;)

Kan ta min gamla dam (nu tyvärr insomnad :cry::cry:) som jag alltid fattat galopp på genom en mycket lätt impuls med inner skänkel. När hon lånades ut till min (blivande) man så lärde han henne att fatta för ytter skänkel, något som jag brukar undvika eftersom jag tycker det är lätt att hästen hamnar på dubbla spår då. När jag började rida damen igen så blev det lite "kortslutning" i början just i fattningarna. Men till slut blev hon en "hejare" på att fatta för både inner och ytter skänkel, allt efter ryttarens behag. ;)

Som jag sa förut så har grundprinciperna varit de samma på samtliga hästar jag ridit, men sedan måste man rida med känsla också, känna av vad som passar på respektive häst. Red nyligen en känslig dam som var ganska "het" i huvudet. Med henne kunde jag rygga precis som vanligt, men bara ett par steg. Sedan spände hon sig, tappade bjudning och rusade. Gjorde därför bara ett par steg åt gången, berömde och red framåt igen. Undan för undan kunde sedan antalet steg ökas. Däremot har jag aldrig uppfunnit egna metoder för olika övningar, dvs ryggar inte för handen, fattar inte galopp gm att "dra i höger öra" (:rofl:), inte öppna genom att lägga ena handen över halsen på hästen. Jag följer beprövade och bevisade sätt men försöker ändå vara lyhörd för den häst jag sitter på.

En del människor kan säkert finna ett nöje i att lära sin häst egna metoder, men det blir synd om nästa ryttare som köper hästen, och framför allt om hästen som till slut inte vet varken ut eller in. Som du säger, den kan komma att tolkas som dum och/eller obildad. :crazy:

Man måste vara självkritisk i sitt arbete med hästar, inte bara skylla på att hästen är SÅ speciell.

Haha, det där fick mig att skratta. Man måste vara självkritisk... tycker du att du har varit det i dina inlägg i den här tråden? Jag tycker snarare att det låter som att du håller för ögonen och har satt på dig skygglappar och bara springer framåt.
Jag lägger ingen vikt i vem som har rätt i denna diskussion men faktum är att en speciell lösning fungerar på 99 av 100 hästar. Men den där sista så funkar det bara inte med och då får man ta till nya ideér och trix. Egentligen spelar det väll ingen roll om ryttaren anser att det är fel att backa hästen för att det är "onormalt" för hästen att bli ryggad.. för såfall är det väll onormalt för hästen att bli riden överhuvudtaget. Jag uppfattade det inte heller sedan som att hästen i detta omdiskuterade fall straffades med ryggningen utan att man tog kommandot över den och inte lät den bestämma.
Det är ju inte heller alltid så lätt att ta hjälp av någon erfaren. För när man sitter ute i skogen på hästen så är det himla svårt att ringa tränaren o fråga hur man ska ta sig till, då får man agera på en gång efter det man själv anser vara bäst.

TYVÄRR är inte livet så himla enkelt hela tiden och man kan faktiskt inte gör mer än sitt bästa, även om någon annan anser att det är helt galet fel.

Ryggning är en dålig bestraffning tycker jag,ryggning är ju i och för sig ett moment som många hästar tycker är jobbigt men då ska man väl istället peppa hästen och få den att tycka det är kul.Att bestraffa med ryggning ger bara motsatt effekt.

Själv brukar jag inte bestraffa hästen alls utan lägga vikten på att berömma den när den gör något bra.Fast ibland behöver jag ju självklart säga Nej till hästen och visa att detta tycker jag inte om.

Du är westernryttare o tycker att det är Ok att hitta på diverse olika metoder istället för att ta hjälp:confused:

Först har du ingen åsikt o sen framkommer det ändå:D

haha nej men alltså jag menade faktiskt inte riktigt som det kanske kom fram.
det jag menade var, att när man väl sitter där i skogen med problemet NU så är det ju lixom svårt att bara skita i det och hoppas på att det kommer igen när tränaren är med. man måste ju vinna över hästen där och då.
som jag skrev också så lägger jag faktiskt ingen vikt i hur man gör det, men är det den bästa lösningen man kan komma på då (hur dålig den än må vara) så kan man inte göra mer än sitt eget bästa.
så klart kan man ju ta hjälp av tränare efteråt och fråga vad man kanske kan göra bättre nästa gång men det är ju lite svårt att ta reda på det i den sekunden problemet uppstår.. o man kan ju inte skita i det för då vinner ju som sagt hästen. och jag tror faktiskt att det är bättre att vinna över hästen, även om det är på ett dåligt sätt, än att låta den få försprång om du förstår vad jag menar.

men som en kompis till mig, de har en häst som får för sig att testa henne i tid och otid när hon sitter på ryggen. en period hade han fått för sig att stanna och VÄGRA gå frammåt och så började han backa och han backade och backade och backade. han tog inte ett steg framåt alls och de försökte precis med allt och det enda de kunde göra för att ta över kommandot var att bestämma över honom att han faktiskt skulle backa. inte hysteriskt backande men själva grejen var att de skulle bestämma över hästen. de testade verkligen ALLT innan de kom till den punkten att de la i backen, och det fanns verkligen inget annat som fick honom att gå frammåt.. och det var backandet som löste problemet för dem. backandet var dock inget straff utan de använde det bara för att ta över kommandot över honom. jag kanske är pantad men jag förstår inte varför det är SÅ himla dåligt när det inte fanns en annan utväg? men jag har ju inte läst era milslånga inlägg heller haha.

alltså jag förstår inte varför det skulle vara så superfarligt att lägga i backen för att ta över kommandot, men då inte backa i 190km/h utan kontrollerat.. men jag kan inte heller slänga upp nått om varför det är helt okej att göra det.. helt enkelt kan jag inte ge det tummen upp ellr tummen ner.. det blir typ en åt sidan eller nått haha.

men som en kompis till mig, de har en häst som får för sig att testa henne i tid och otid när hon sitter på ryggen. en period hade han fått för sig att stanna och VÄGRA gå frammåt och så började han backa och han backade och backade och backade. han tog inte ett steg framåt alls och de försökte precis med allt och det enda de kunde göra för att ta över kommandot var att bestämma över honom att han faktiskt skulle backa. inte hysteriskt backande men själva grejen var att de skulle bestämma över hästen. de testade verkligen ALLT innan de kom till den punkten att de la i backen, och det fanns verkligen inget annat som fick honom att gå frammåt.. och det var backandet som löste problemet för dem. backandet var dock inget straff utan de använde det bara för att ta över kommandot över honom. jag kanske är pantad men jag förstår inte varför det är SÅ himla dåligt när det inte fanns en annan utväg? men jag har ju inte läst era milslånga inlägg heller haha.

jag har inte läst hela tråden men ville bara kommentera att det som du beskriver är väl ändå ett oerhört vanligt sätt att få bukt med istadiga/backande hästar? Jag skulle inte vilja klassa det som straffryggning och jag tror inte att det var det som TS menade med straffryggning heller.

jag skriver ju också att de inte använde det som ett straff utan som ett sätt att ta över kommandot.
och som sagt, jag förstår inte heller varför det skulle skada så mycket om man inte missbrukar det.. men hur vanligt det är kan jag inte svara på.

Ditt konkreta ex. är ju ngt annat.
men jag hade valt att istället styrt den så att den hade backat in i ett träd- tvärstopp- om det fanns ngt träd på plats.:angel:

okej, så du backarin den i ett träd och då tar det stopp. men du måste fortfarande vinna över hästen och få fram den och den vägrar fortfarande att gå fram, backar du in i trädet igen då?

okej, så du backarin den i ett träd och då tar det stopp. men du måste fortfarande vinna över hästen och få fram den och den vägrar fortfarande att gå fram, backar du in i trädet igen då?

det är ju inte DU som backar hästen in i trädet, det är hästen som backar sig själv. :angel: viss skillnad :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 811
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar