Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

"Tokdriva" och "alltid RIDA framåt", var har du läst det i mina inlägg?:confused:

Framåt är framåt och bakåt är bakåt.

Mina hästar är vana att man ALLTID ska framåt, det har underlättat i många situationer. Har nu en nervig och oerhört reaktionssnabb unghäst som faktiskt hela tiden går framåt som hon är lärd sedan "fölben", även i läskiga situationer. När hon kommit längre i sin utbildning ska hon givetvis även lära sig att rygga.
Och OBS! att korrigering framåt minskar problem av den sort som förekommer i denna tråd är min teori, har inga vetenskapliga bevis. Men det har som sagt fungerat för mig, och jag är ingen expert.

Hur tycker du då att man ska lösa de problem som kommit upp i tråden, om man nu har en unghäst som inte lärt sig rygga än? Är det OK att ha tålamod med den unga hästen men INTE med den äldre?

Tycker du resonerar lite konstigt när du tycker att "udda" metoder är helt OK om de bara används en gång. Kommer verkligen den mindre vana hobbyryttaren att bara använda denna "udda" (vad du nu menar med "udda"?:confused:) metod en enda gång om den gav "resultat"? Ryttaren som fick det "resultat" h*n önskade när h*n ryggade 1-2 km, tror du inte att det kommer att upprepas?

Jag har alltid fått lära mig att en häst ska tänka framåt i ryggningen också, så då borde det inte bli ngr problem att lära henne det.

Precis! :smirk:

Som tidigare nämnts i tråden, utan framåtbjudning blir det pannkaka av ryggningen.

Du tycker alltså att det är helt OK att rygga 1-2 KM en gång "bara" problemet blir löst?:confused: Vad är det som säger att hobbyruttaren inte fortsätter använda sig av denna metod bara för att den verkade funka en gång.

Som det lät i det här fallet så verkade det ha använts "med förnuft" (dvs inte 1-2 km i sträck i högt tempo) och lite som en sista utväg, inte för att verkligen bestraffa hästen utan att den förstår, utan snarare för att få den att förstå att det blir lättare att göra som man som ryttare vill.
Jag skulle troligen inte göra så själv, har iaf inte stött på något fall där det känts som att man kunnat ha någon nytta av det, men har man provat "allt" inom de traditionella/normala metoderna och därefter provar en udda metod som faktiskt fungerar på den hästen, ja, då tycker jag fortfarande det låter ok. För då utgår jag ifrån att det var som personen ifråga skrev, och att det inte används normalt sett eller upprepade gånger utan resultat.

Man kan aldrig styra hur hobbyryttare rider sina hästar.
Men om man vänder på det - skulle du vilja ha någon som säger hur du får eller inte får rida din häst?
Jag skulle t ex inte vilja få onda ögat för att jag rider ett helt ridpass med en häst på bogarna för att försöka få till det där med sökningen, eller för att man sitter med knasig sits för att träna upp kroppskontrollen eller vad det nu kan bero på :p bara jag får det resultat jag vill ha, eller åtminstone får det besked jag ville ha i frågan - fungerar det här? Om jag ALLTID skulle rida så däremot (eller många gånger utan resultat) då kanske man t o m skulle uppskatta om någon kom med konstruktiv kritik.
Men i slutändan brukar varje hästägare själv behöva inse att det man gör inte ger rätt resultat, för vissa/i vissa fall kan det ske direkt, för andra/i andra fall kanske det tar ett tag. Så länge det inte är djurplågeri det är frågan om.

En gång - ingen gång, två gånger - tradition! ;) med vissa undantag. Jag kallar mig knappast gramanryttare trots att jag ridit (ofrivilligt) med graman. :p

Man måste ju skilja på om hästen är rädd eller dum- eller blir dum FÖR att den är rädd.

en äldre häst ska gå framåt om den litar på sin ryttare.

här tror jag mer att det beror på att ryttaren blir rädd o går till attack. Hästen känner ju det.

att attackera det som är farligt är bra, men inte på ett sätt så att man bestraffar hästen.

När jag läser detta inlägg tänker jag på detta... att när ridningen skiter sig får man hitta något som är bra, något hästen klarar av... Även om det är något så yttepyttigt som att ta ett steg till vänster för hjälpen om hästen vägrar gå fram. Något som kan berömmas. sen får man bygga vidare på det.

Att rygga 1-2 km låter INTE förnuftigt i mina öron. Oavsett tempo. :mad:

Sedan finns det ju metoder eller skötsel eller sätt att rida som absolut inte klassas som djurplågeri, MEN ändå är väldigt otrevligt för hästen....

När jag läser detta inlägg tänker jag på detta... att när ridningen skiter sig får man hitta något som är bra, något hästen klarar av... Även om det är något så yttepyttigt som att ta ett steg till vänster för hjälpen om hästen vägrar gå fram. Något som kan berömmas. sen får man bygga vidare på det.
Ja men- är du klok då:bow:
Sänker ribban, men fortsättning följer.

Sedan finns det ju metoder eller skötsel eller sätt att rida som absolut inte klassas som djurplågeri, MEN ändå är väldigt otrevligt för hästen....

Jag håller med dig om att det låter helt vansinnigt att fygga hästen så långt. Det måste, förrutom alla andra obehag, medföra ett enormt och totalt onaturligt slitage på hovar, senor, leder samt stor risk för diverse skador.

Ibland har jag utövat sk. tvärtombehandling... dvs en häst som börjar backa i en felaktig situation får fortsätta backa tills JAG säger att det är dags att gå framåt... en häst som försöker dra iväg i galoppen får fortsätta galoppera tills JAG ber den sakta av. Att göra en sån sak kräver enligt mig planering, reflektion och genomtänkande INNAN genomförandet...

Poängen var ju att personen ifråga inte ryggat 1-2 km i STRÄCK. Utan kortare sträckor upprepade gånger. Om det är vad som krävs för att få resultat av just den "övningen" då anser jag personligen att det är bättre att ta den felbelastningen för den ridturen men då se till att det blir ordentligt gjort så man slipper upprepa samma sak i framtiden.
Jag tycker också att det "låter" illa, men ser man det mer helhetsmässigt och i perspektiv så finns det massor med "inlärningsmoment" som sliter innan man tagit sig förbi det. Du väljer att tycka att just det här är hemskt, kanske har alla såna no-no´s i huvudet, jag tycker inte det är det eftersom hästen kanske i ett sånt fall skulle slita ännu mer på sig på andra sätt om man inte kommer tillrätta med problemen.

Poängen var ju att personen ifråga inte ryggat 1-2 km i STRÄCK. Utan kortare sträckor upprepade gånger. Om det är vad som krävs för att få resultat av just den "övningen" då anser jag personligen att det är bättre att ta den felbelastningen för den ridturen men då se till att det blir ordentligt gjort så man slipper upprepa samma sak i framtiden.
Jag tycker också att det "låter" illa, men ser man det mer helhetsmässigt och i perspektiv så finns det massor med "inlärningsmoment" som sliter innan man tagit sig förbi det. Du väljer att tycka att just det här är hemskt, kanske har alla såna no-no´s i huvudet, jag tycker inte det är det eftersom hästen kanske i ett sånt fall skulle slita ännu mer på sig på andra sätt om man inte kommer tillrätta med problemen.

tycker väl summa summarum att det är ganska uppenbart om man har behovet att totalt utnyttja en sträcka på 2 km av bakåt ryggande för att ö.h.t "bryta" ngt sorts beteende som man anser, att det är ca 1,99 km för långt. Ser inte hur det är en metod som man kan säga super-fungerar direkt....

Nu har ju helt plötsligt tråden dykt ner på ngn detalj nivå ang. en person som redogjort för att den backat x antal km. Det var inte det som tråden handlade om från början utan vad man anser sig vinna av att straff backa sin häst.

Nu har ju helt plötsligt tråden dykt ner på ngn detalj nivå ang. en person som redogjort för att den backat x antal km. Det var inte det som tråden handlade om från början utan vad man anser sig vinna av att straff backa sin häst.

Och det var det personen ifråga som använt backning av sin häst försökte förklara men då blev på snudd till påhoppad med "så gör man inte!". Till en början knappt med motivering, men nu börjar den biten ordna upp sig :p

NEJ inte mina heller:crazy: Helt vansinnigt oavsett om det är uppdelat i mindre sträckor......Vi är helt överens här:D

Jag brukar rygga som en liten kontroll att han lyssnar.

Typ galopp halt rygga galopp

Det är väl självklart att man inte bestraffar med ryggning! Åtminstone enligt mig.

Däremot använder jag gärna ryggningen i ridningen och på min sköthäst är det helt fantastiskt hur fin han kan bli med hjälp av ryggningar! Han blir gärna tung och lång, då gör jag halt. Håller i tygeln, still alltså, bara håller tills han själv lättar och slappnar av i nacken för att sedan rygga några steg utan att han spänner nacken/ryggen och sedan rida fram direkt i skritt/trav/galopp. Då är det som att han fattar att kontakten ska vara lätt och vikten ska vara baktill och då är han hur fin som helst! :love:

Vad tycker då du skulle motivera "straffryggning"?

För egen del vet jag inte eftersom jag aldrig råkat ut för en sådan situation, men tre exempel har jag redan skrivit här.
1. En häst som redan lärt sig att komma undan med ryggning, i vissa fall kan de lära sig att sluta genom att vara tvungen att rygga längre än den tänkt. Fast som första lösning skulle jag nog försöka ta den på en "volt" (försöka lirka fram den och göra det obekvämt att backa).
2. En kompis vars häst var väldigt skraj av sig och kunde frysa fast. Vid enstaka tillfällen när hästen verkligen inte vågade gå förbi så backade dom förbi det läskiga istället, hästen blev inte lika rädd när den inte såg det.
3. Att ta ett par backsteg när man ska lära en häst stanna om den går emot mycket. Är den samtidigt väldigt "framåt" skulle jag nog skippa det just för att inte få "slippa undan genom ryggning"-tendenser, men på andra gör det halterna extra tydliga.

För egen del vet jag inte eftersom jag aldrig råkat ut för en sådan situation, men tre exempel har jag redan skrivit här.
1. En häst som redan lärt sig att komma undan med ryggning, i vissa fall kan de lära sig att sluta genom att vara tvungen att rygga längre än den tänkt. Fast som första lösning skulle jag nog försöka ta den på en "volt" (försöka lirka fram den och göra det obekvämt att backa).
2. En kompis vars häst var väldigt skraj av sig och kunde frysa fast. Vid enstaka tillfällen när hästen verkligen inte vågade gå förbi så backade dom förbi det läskiga istället, hästen blev inte lika rädd när den inte såg det.
3. Att ta ett par backsteg när man ska lära en häst stanna om den går emot mycket. Är den samtidigt väldigt "framåt" skulle jag nog skippa det just för att inte få "slippa undan genom ryggning"-tendenser, men på andra gör det halterna extra tydliga.

Det första exemplet verkar väldigt dumt eftersom den hästen ska fås att tänka framåt.

Det andra kan bli rejält farligt om det inte är en mycket bussig häst.

Det tredje förstod jag inte hur du menade:confused: Men det lät konstigt att backa i halten eller hur menade du?

Personligen skulle jag aldrig våga rygga med en väldigt rädd häst. Jag föreställer mig att man skapar en ypperlig möjlighet för hästen att gå i vädret då istället (stegra sig).:crazy:

Att förtydliga för hästen att den ska stilla i en halt tycker jag låter märkligt?:confused: Skulle tro att hästen också skulle tycka det var märkligt.

Tycker att det är bättre att förtydliga med upprepade halter o beröm. Visa vad man vill- inte vara orättvis o kuva den.

Det första exemplet verkar väldigt dumt eftersom den hästen ska fås att tänka framåt.

Allt utefter situation, har som sagt aldrig behövt använda mig utav det än och skulle så långt det går försöka undvika det och få hästen sluta rygga på andra sätt.

Det andra kan bli rejält farligt om det inte är en mycket bussig häst.

Det var en mycket bussig häst, väldigt lydig. Individnivå mao, inget jag öht skulle få för mig att göra själv, men eftersom det fungerade för dom tyckte jag det var ok.

Det tredje förstod jag inte hur du menade:confused: Men det lät konstigt att backa i halten eller hur menade du?

När jag ska lära in bettlöst (framförallt från marken när man gör grovjobbet) brukar jag förstärka halten genom att kräva ett steg bakåt och därefter stanna. Lyssnar de bra behövs det inte, men blir de lite framtunga och vill "hänga" sig i handen tar jag gärna ett steg bakåt också för att förstärka betydelsen av förhållningen. Mer sällan vid ridning men vid de tillfällen det händer är det i samma situation/av samma anledning. Kan tillägga att jag lär in tygeltagets betydelse från allra första början genom att rygga ett par steg från stillastående.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9