Sv: Bestraffa med ryggning
Jag har alltid fått lära mig att en häst ska tänka framåt i ryggningen också, så då borde det inte bli ngr problem att lära henne det.
"Tokdriva" och "alltid RIDA framåt", var har du läst det i mina inlägg?
Framåt är framåt och bakåt är bakåt.
Mina hästar är vana att man ALLTID ska framåt, det har underlättat i många situationer. Har nu en nervig och oerhört reaktionssnabb unghäst som faktiskt hela tiden går framåt som hon är lärd sedan "fölben", även i läskiga situationer. När hon kommit längre i sin utbildning ska hon givetvis även lära sig att rygga.
Och OBS! att korrigering framåt minskar problem av den sort som förekommer i denna tråd är min teori, har inga vetenskapliga bevis. Men det har som sagt fungerat för mig, och jag är ingen expert.
Hur tycker du då att man ska lösa de problem som kommit upp i tråden, om man nu har en unghäst som inte lärt sig rygga än? Är det OK att ha tålamod med den unga hästen men INTE med den äldre?
Tycker du resonerar lite konstigt när du tycker att "udda" metoder är helt OK om de bara används en gång. Kommer verkligen den mindre vana hobbyryttaren att bara använda denna "udda" (vad du nu menar med "udda"?) metod en enda gång om den gav "resultat"? Ryttaren som fick det "resultat" h*n önskade när h*n ryggade 1-2 km, tror du inte att det kommer att upprepas?
Jag har alltid fått lära mig att en häst ska tänka framåt i ryggningen också, så då borde det inte bli ngr problem att lära henne det.