Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

Ödmjukhet ja, givetvis är det en bra kvalitet. Ur ens egen synvinkel, inte så att man ska kunna kräva att andra är det. Visserligen brukar höga krav på andra vara tecken på (för?) höga krav på sig själv, men jag tror att det i hästvärlden blir mycket smutskastning på metoder som man 1. inte är insatt i 2. tycker är dåliga av den erfarenhet man själv har 3. av principskäl inte gillar. Trots att det inte på långa vägar är djurplågeri. Har som sagt inget emot att saker och ting ifrågasätts, men jag kallar det inte heller ödmjukt att (som det förekommit i den här tråden) utgå från att en ryttare inte kan hantera en metod och inte vet vad man sysslar med. Döma utan att veta = döma på förhand =fördomar/gissningar.

Har full förståelse för att man ifrågasätter ryggning som "straff" men det finns olika sätt att använda verktyg på och det känns mest onödigt att utgå från det värsta.

Angående det där med "exemplet" så jo, jag skrev att jag är uterittsrädd och att det orsakats delvis med den hästen. Sen blev det värre när jag "tvingats" rida ut ensam på en ponny som jag visste var riktigt dryg redan när man red ut två och två och inte var pålitlig. Slutade med att kusen skenade hemåt utan chans att få stopp, jag kastade mig av för att inte hamna i elstängslen vid hagarna och landade med ryggen på ett järnrör. Kunde slutat mycket värre än det gjorde. Den ponnyn skulle behövt en "genomkörare" dvs någon som kommer förbi ponnyns spärrar utan att bara trigga den att bli ännu värre. Men jag själv har absolut ingen lust med såna saker, och inte is i magen/konsekvens/snabbtänkthet nog till det.

Visst håller jag med om att det är bra att söka hjälp. Men finns det ingen proffessionell hjälp som kan komma ut och ta tag i problemet åt/med en så kan man inte alltid undvika problemen tills man får ut hjälp. I slutändan är det ju också man själv som måste göra det, för får man den "tillriden" är risken stor att det blir samma sak när man själv ska rida.

Det lär ju finnas kompetenta människor på ridskolan.

Härnstam kanske kommer på hembesök.

Jag har haft precis samma problem med ett halvblod jag hade för några år sedan (egen uppfödning). Men detta problem löstes på ett annat sätt. :idea:

Han var väldigt ängslig vid läktaren i ridhuset, var inte så van vid ridhus över huvud taget, så varje gång vi passerade denna hiskeliga läktare så kastade han sig åt sidan, in mot mitten.:crazy: Vi höll oss då på volten vid läktaren, i trav. Vår modiga tränare ställde sig en bit innanför spåret och vi tvingades passera MELLAN henne och läktaren. Det var starka ben, kan jag tala om! Men efter några varv med drivning och uppmuntran slappnade han av och passerandet av läktaren gick problemfritt i fortsättningen.
Ännu lyckligare blev förstås hästen när folk på läktaren gav honom socker. Det var ju mysigt att gå dit! :love:

Inte ett enda steg bakåt togs. :idea:

Det kan jag tänka mig. Min "lösning" på hästar som stegrar är att så snabbt som möjligt häva den åt ett håll och sedan driva in den på en liten volt för att förhindra att den stannar igen = får möjlighet att stegra. Men jag kan inte säga att jag har det som jobb direkt som du verkar ha ;)

Den lösningen fungerar inte på alla hästar som stegrar...

Jag har också användt min av att backa. på två hästar.

Den ena för att han vägrade gå framåt och själv bara ville rygga tillbaka, då fick han rygga till det inte var så kul längre. sen gick han fram, iaf ett tag..:angel:

Min storhäst som är glad för resa sig och gör det när något blir för jobbit eller det inte passar henne, kan man inte bara snurra runt, nån gån får man bara sitta still, nästa gång kan jag svänga henne och den tredje gången ryggar jag henne. Det beror på vad för stegring hon gör, men skulle jag korrigera henne på samma sätt varje gång så skulle hon komma på sätt att komma förbi det.

Det kan vara bra att använa ryggning som en korrekering, men då ska det inte va genom att slita och dra i munnen!:mad:

Ovanstående hästar ryggar utmärkt på banan och sammankopplar inte det med någon bestraffning.

Ödmjukhet ja, givetvis är det en bra kvalitet. Ur ens egen synvinkel, inte så att man ska kunna kräva att andra är det. Visserligen brukar höga krav på andra vara tecken på (för?) höga krav på sig själv, men jag tror att det i hästvärlden blir mycket smutskastning på metoder som man 1. inte är insatt i 2. tycker är dåliga av den erfarenhet man själv har 3. av principskäl inte gillar. Trots att det inte på långa vägar är djurplågeri. Har som sagt inget emot att saker och ting ifrågasätts, men jag kallar det inte heller ödmjukt att (som det förekommit i den här tråden) utgå från att en ryttare inte kan hantera en metod och inte vet vad man sysslar med. Döma utan att veta = döma på förhand =fördomar/gissningar.

Jag förväntar mig en viss ödmjukhet från folk som är rutinerade och hållt på länge, så är det. Ju mindre erfarenhet, desto, konstigt nog, säkrare verkar folk ofta vara på att de har koll. Olyckligt nog för hästarna.

eftersom du i denna tråden hävdar att du bara argumenterar teoretiskt, dvs du backar inte själv din häst och har ingen nytta av det osv, så gör du väl isåfall samma sak själv, dvs argumenterar för en metod du vet mkt lite om, och dömer de som förespråkar att det inte är den bästa av metoder.

Jag har haft precis samma problem med ett halvblod jag hade för några år sedan (egen uppfödning). Men detta problem löstes på ett annat sätt. :idea:

Han var väldigt ängslig vid läktaren i ridhuset, var inte så van vid ridhus över huvud taget, så varje gång vi passerade denna hiskeliga läktare så kastade han sig åt sidan, in mot mitten.:crazy: Vi höll oss då på volten vid läktaren, i trav. Vår modiga tränare ställde sig en bit innanför spåret och vi tvingades passera MELLAN henne och läktaren. Det var starka ben, kan jag tala om! Men efter några varv med drivning och uppmuntran slappnade han av och passerandet av läktaren gick problemfritt i fortsättningen.
Ännu lyckligare blev förstås hästen när folk på läktaren gav honom socker. Det var ju mysigt att gå dit! :love:

Inte ett enda steg bakåt togs. :idea:

Nja, det var ju inte det att jag inte kunde få ner henne i det hörnet, men jag ville att hon skulle gå där utan att stirra och spänna och ev kasta sej om hon fick för sig det. Hon är extremt kvick och reagerar på en tusendels sekund, men kan samtidigt behärska sina reaktioner mycket bra, om det är så och om hon vet att det är det som gäller.

Därför tog jag till detta som dessutom fungerade precis som avsett, och vi har kommit över det där.
Jag tycker inte det var en katastrof, inte på det sätt jag gör, det handlar som sagt mer om att hitta ett sätt att korrigera än bestraffa.
Men det handlar inte om att slita iväg bakåt. Självklart.

eftersom du i denna tråden hävdar att du bara argumenterar teoretiskt, dvs du backar inte själv din häst och har ingen nytta av det osv, så gör du väl isåfall samma sak själv, dvs argumenterar för en metod du vet mkt lite om, och dömer de som förespråkar att det inte är den bästa av metoder.

Som jag ser det så argumenterar jag egentligen inte för den specifika saken att backa en häst som korrigering. Snarare för att man "vet" vilken metod som fungerar för en särskild häst och ryttare utan att ens träffat ekipaget IRL. Och för att "udda" metoder vid vissa fall av "udda" hästar faktiskt kan krävas för att få resultat. Sen vad man ser som udda är iofs individuellt, själv har jag hört/sett så många olika metoder att jag knappt kan avgöra vad som är udda och vad jag bara inte förstår.
Om du vill kalla mig oödmjuk så får du såklart göra det, mig spelar det ingen roll eftersom det är för sin egen skull man försöker vara ödmjuk, inte andras. Därav att det känns skumt att döma någon utifrån den graden, sålänge det inte är t ex en tränare man fungerar på att börja träna för eller andra individer där det faktisk spelar roll för egen del.

Ja isåfall så ser jag varför det uppstår problem, om du rent principiellt argumenterar för ngt, medans jag här addresserar saker specifikt. Du har ju bestämt dig för att jag generaliserar, utan att veta ett dugg om mig, och att jag kanske tycker att jag har belägg för att "grovt sett" - göra vissa generaliseringar.
För att bestyrka vad jag menar med detta så anser jag att ja - jag har ganska bra koll gällande hästhantering. Återigen, jag tycker alltför ofta att folk tenderar att ser sig själva som i en "unik situation" när i själva verket situationen är ganska vanlig och inte alls särskilt unik. Har ju tidigare kommenterat vad jag anser om att folk anser sina hästar så otroligt individuella/speciella och unika, och att de därför kräver special/individ/unik metod ett, två och tre. Jag är väl uppfostrad, exponerad och van runt hästhantering, och har erfarenhet av både "vanlig" och "NH" hantering (om jag nu måste sätta titlar på för att illustrera), där man snarare fokuserar på att hästen grund och botten är - en - häst. dvs att den till merparten agerar och reagerar lika som många andra individer av sin ras. och utgår därfrån, snarare än att leta exklusivititet och ursäkta varje individ med det. förstår att det retar en del när man säger att "din häst är bara en häst" eller "din häst är i stort sett som andra - med rätt hantering". Men så är det i min erfarenhet. du får köpa det eller låta bli, det är så jag tycker och utifrån hur jag resonerar. har bra erfarenhet av det och framför allt att situationer som uppstår inte behöver bli en så stor grej, som den verkar bli hos många när man ska göra varje situation så speciell och unik att man behöver uppfinna en ny approach till var och varannan detalj som uppstår.

Senast ändrad:

*KL*

Jag kanske svamlar iväg nu, men en tanke slog mig. Ni som tycker att ryggning är så bra för att "straffa"/korrigera när hästen inte vill/törs gå framåt, har för bråttom, stegrar (:confused:), har ni någonsin suttit på en unghäst? Hur hanterar ni ett dylikt problem med en unghäst som ännu inte har lärt sig att rygga? Har ni tålamod med unghästen? Om så är fallet, anser ni att man inte behöver ha tålamod med en äldre häst?

Ibland tror jag att en del ryttare försöker följa "minsta motståndets lag", det ska gå snabbt, hästen SKA göra som man vill, man tar till en "snabb" metod. Kanske pga att humöret sviker. Istället för att ha tålamod, vara konsekvent, faktiskt försöka visa och lära hästen vad man menar. Själv korrigerar jag som sagt alltid FRAMÅT. Det har gett resultat med de hästar jag haft att göra med, de har hittills alltid ALLTID gått framåt, även i situationer som kan upplevas skrämmande. Jag vill definivt INTE ha hästar som kommer på att de kan rygga undan för ev. faror. Ryggning ägnar vi oss åt ibland på dressyrbanan.

Även om man nu skaffat en äldre häst som någon annan ridit innan så kan man ju faktiskt "forma om" hästen. Om tålamodet, kunskapen och framför allt VILJAN finns...

Jag svarar även om jag inte anser det som så bra utan EN väg när just det passar bättre än andra sätt.

Ja, jag har ridit unghästar. Just denna var 3 när jag började rida henne.
Det är en väldigt tuff häst, inte bara fuxsto:angel: utan också mycket envis, mycket intelligent, bestämd och övertygad om sin egen rätt att sätta upp regler. En sån häst måste man få med sej, inte mot sej. (gäller alla - men särskilt den sorten) Man måste få henne att själv välja det man vill att hon ska välja. Är hon med är hon en underbar häst som gör allt man begär.(Jag älskar såna hästar eftersom man vet att när de samarbetar och jobbar, vilket numera är nästan alltid:love: så är det för att de vill) Hon är envis som en röd gris om hon sätter den sidan till. Man får tänka ett par varv för att hitta rätt väg ibland. Det var på en liknande häst jag använde det förra gången också.

Jag tröttnade på att hon skulle spänna i det där hörnet när det passade henne och ville bli av med ovanan för gott helt enkelt. Idag är hon rätt välutbildad och 6 år som sagt så att man gör halt och ryggar ett par steg är inget konstigt alls.

Jag menar det inte som uppmaning att rygga i tid och otid som straff, absolut inte, men jag vill inte heller säga att man ALDRIG ska använda ryggning som korrigering.

Jag hade nog valt att få hästen att stanna kvar vid det "läskiga"- utan att rygga den.
Kanske ridit runt på en liten volt just där.

hästar som reser sig- hujedamig- verkar det dumt att rygga iom att det oftast för att de inte vill gå framåt- den lyssnar inte för skänkeln.

Axel: håller med. :bow:

Flashlight: jag tror du missförstod min fråga. Hur hade du löst det aktuella problemet om din häst ännu INTE lärt sig att rygga? Eller väntade du med att åtgärda problemet tills hon hade lärt sig, bara för att kunna använda ryggning som problemlösning i detta fall? Varför föredrog du att rygga istället för att rida på en volt? Eller göra halt? Bara nyfiken. ;)

Nu har jag inte läst hela tråden men jag måste berätta om ett riktigt skräckexempel. Jobbade för nnågra år sedan på en ridskola. En av ridlärarna tränade sin hopphäst och jag stog och kollade lite.
Helt plötsligt efter ett hinder sliter hon tag i tyglarna så att hästen fullkomligt flyger bakåt. :eek: Chockad frågade jag vad hon höll på med.
_"Han ska minsann lära sig att inte rusa mot hindret"

Och detta från en ridlärare!! Hon ska då aldrig lära mina barn och rida iaf!

Är inte det egentligen ungefär det dummaste man kan göra? Hur tänker man om man gör det?

Är inte det som att beställa stegringar och bakåttänkande på posten? Och hur gör man om man vill börja tävla dressyr - där ryggning ingår som ett moment. Eller om man hamnar i en sådan situation där man måste rygga för att "ta sig därifrån" typ i skogen eller liknande.

Hur ställer du dig i frågan? Ryggning = bestraffning eller inte?

Jag gör det inte som bestraffning utan som check.

att rygga undan för ryttaren betyder ju att hästen "sätter" sig under mig i rang. Alltså använder jag det ibland som korrektion om hästen är pigg eller bångstyrig för att påminna om vem som är "högsta hönset":D:angel:.

Men inte som bestraffning nej. Mer för att få tankarna på rätt.

L

Det du glömmer är att även om en häst bara är en häst så finns det många olika människor ;)
Och jag anser fortfarande att om någon rider sin egen häst eller en häst de har "befogenhet" att rida som de vill, varför då inte vara nöjd när denne får ett enligt honom/henne lyckat resultat? Även om metoden anses "udda" men givetvis med vissa undantag, t ex om det är djurplågeri det är frågan om. Tycker fortfarande det är stor skillnad på att ta som rutin att använda sådana metoder mot att som ett engångsfall nyttja en metod och därefter sluta om det ger önskat resultat och därmed inte mer behövs ELLER sluta för att det INTE ger önskat resultat - ödmjukhet, lära av erfarenheter osv.
Jag tycker helt klart det kan vara befogat att säga till någon som använder metoder som leder åt helt fel håll eller kan klassas som "fula" upprepade gånger utan att lära sig. Då kanske h*n bara inte insett att det faktiskt inte är bra.
Men jag är av åsikten att man lär sig av sina erfarenheter, och då betyder det att man måste få göra "fel" för att inse att det var just fel. Och att alla har "rätt" att använda sina egna metoder så länge man inte skadar hästen. Hur kul vore det om alla red lika? :p

Jag tycker att det är förkastligt att gå den långa hårda vägen, när det finns väl beprövade metoder.

Jag har försökt att pränta in saker hos ungdomar för att de ska slippa att utstå dåliga erfarenheter som jag o andra äldre har haft- men NEJ:mad:-
Kan själv!
historien upprepar sig.

synd om hästarna bara.

Jag vill definivt INTE ha hästar som kommer på att de kan rygga undan för ev. faror. Ryggning ägnar vi oss åt ibland på dressyrbanan.

Jag vill heller inte ha en häst som får för sig att rygga för att komma undan. Absolut inte! En situation där jag kan tycka det är "okej" eller snarare den enda jag kan komma på som jag öht skulle kunna använda mig av ryggning som "bestraffning" är just om en häst får för sig att rygga för att komma undan. Att då fortsätta rygga alt. rygga åt "fel" håll mot vad hästen vill för att den ska inse att det inte var så rolig väg att komma undan ändå. Inte som första åtgärd, och jag har aldrig använt mig av det hittills, och OM man använder sig av det så ska man känna att det verkligen gett resultat så hästen inte bara kommer bli värre till nästa gång.
Men som sagt, jag är också av åsikten att hästen inte ska se bakåt som en utväg. Huruvida den riskerar att göra det eller inte tror jag beror på många faktorer, men jag tror inte att man får bort ev. ryggtendenser som redan finns genom att tokdriva framåt :p (därav inte sagt att du gör det, snarare att man kan tolka "alltid rida framåt" olika..)

Jag tycker att det är förkastligt att gå den långa hårda vägen, när det finns väl beprövade metoder.

Jag har försökt att pränta in saker hos ungdomar för att de ska slippa att utstå dåliga erfarenheter som jag o andra äldre har haft- men NEJ:mad:-
Kan själv!
historien upprepar sig.

synd om hästarna bara.

Andrahandsinlärning är aldrig lika effektivt som att "lära av sina misstag". Så ditt jobb kommer tyvärr alltid vara bitvis förgäves.
Visst är det i en del fall synd om hästarna, men om NÅGON överhuvudtaget utom de som redan är rutinerade ska få ha och rida hästar så måste de lära sig. Ofta är det bättre att göra ett misstag EN gång och få ett rejält kvitto på att det var fel och sen inte göra om det, än att ha någon som säger - gör inte si, gör inte så. Ifrågasättande är en naturlig del av ungdomar i synnerhet.

Det är väl därför som ungdomar med duktiga hästföräldrar kommer vidare, de ser o lär sig.

Risken med att ha EN duktig hästförälder eller EN duktig tränare är att man kopierar eller blint följer instruktioner. Att ifrågasätta ÄR BRA, med vissa undantagsfall :p nu tror jag iofs att alla unga ryttare kommer ifrågasätta förr eller senare.

Är det någon idé tycker du att folk styr och ställer med varandra om hur man får rida, vilken utrustning man får använda, vilken typ av häst man får ha, vilka tränare man får rida för, enligt en mall som då vissa specifika personer eller kanske t o m endast EN person bestämt? Med tanke på hur många olika metoder det kan finnas i hästvärlden, hur sjutton ska man kunna veta att det är just dessa metoder som är rätt? Och om en ung person då inte ifrågasätter - hur går det då om dessa metoder faktiskt är "dåliga" på ett eller flera sätt?

Vissa riktlinjer bör man såklart ha, men att sätta regler och kontrollera andra låter som en hästdiktatur :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar