Sv: Bestraffa med ryggning
Jag har använt mig mycket av ryggning, inte nödvändigtvis som bestraffning, men som metod för att "komma loss" och det har fungerat alldeles utmärkt.
Min nordsvenska dam hade (när jag köpte henne) den egenheten att hon vägrade gå framåt när vi skulle rida ut. Och då pratar vi att hon stod bara tvärstill och blev bara förbannad när man drev. Vi kunde stå i 45 minuter ibland och inte rubba oss en millimeter. Spö vägrar jag använda, hon har dåliga erfarenheter av det och blir bara vansinnig. Så vi backade. Och backade. Och backade. Det var enda sättet hon flyttade sig på. Så det kunde minsann bli flera kilometer. Men så vände jag på henne och då gick turen finfint. Vid nästa stopp gjorde jag samma sak. Efter att jag haft henne i ett par månader så släppte beteendet och jag har aldrig behövt göra om det.
Jag har också använt det när hon backat då jag ska sitta upp. Jaha, vill du backa, då ska du minsann få backa. Så då har jag låtit henne backa en bra bit, sen har hon stått still.
Och efter allt detta, med stor risk för påhopp av alla de sorters hästmänniskor, har hästen fungerat finfint, och vi hade provat alla möjligheter och tips vi fått från alla. Förutom "ett riktigt spörapp på hasorna ska du se hjälper". Spö ledde bara till vansinne och stegringar den enda gången jag provat.