Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

ja fast jag börjar ju tala om för den att backa och iaf bestämmer att den ska backa och vart. :p

Att rygga hästen är inte att bestraffa. Det är ett nederlag för hästen man gör det för att visa sin ledarroll. Hästen visar underkastelse när man ryggar den.

fast det axel pratar om är ju en häst som tagit kommandot och backar, dvs den lyder inte ryttaren. låt den då backa sig själv in i ett träd eller slybuskar. så behövs inget slitande och dragande i käften på den från ryttarens sida. den "staffar" sig själv, och går framåt.

a okej jag förstår vad du menar. men alltså, där jag säger att man ska rygga för att ta kommandot så menar jag verkligen inte att göra det med slit och drag i munnen på hästen.

Jag tycker att du hela tiden föutsätter att hästen är dum o ska ta " kommandot"
Att rygga hästen för att den ska veta sin plats- är att missbruka dens förtroende.
Föregå med gott exempel istället, då kommer den att VILJA vara med dig- en god ledare.

nej nej, du läser du för mycket mellan raderna..
alltså det är ju inte så att jag ryggar hela tiden, jag har faktiskt aldrig varit med om att ens behöva ta till det med min egen häst. det jag ville poängtera var bara att ryggningen kan vara ett sätt att ta kommandot om hästen är dryg och jag försökt med allt och inget går. men bara för det så betyder ju inte det att jag tror att hästen håller på sådär hela tiden.

Då anser jag att det är bättre att ta hjälp av ngn duktig istället.

ryggning är inte den ENDA lösningen-
vi har större hjärna än hästen o kan lura den till att tro att det ÄR den som bestämmer.

Man ska alltid sträva att få hästen med sig istället för mot sig.

hur kul är det att rida en olycklig häst?
gör den sitt bästa då?

nej men du..

självklart är det alltid bäst att ta hjälp av en tränare det har jag sagt hela tiden, men ajg sa att när man sitter där ute i skogen utan tränare så är det inte så lätt och man kan inte göra något annat än sitt bästa för stunden och det är ju ingen bra ide att skita i problemet och hoppas på att det uppkommer när en tränare är med.

har jag sagt att ryggning är den enda lösningen? inte någon endaste stans, jag har inte ens i närheten sagt något annat än det.

jag håller helt och hållet med dig om att jag vill ha hästen med mig inte mot mig.

jag förstår inte heller varför du börjar prata om en olycklig häst med mig när det enda jag sagt är att ryggning kan vara en lösning på ett problem men jag har aldrig sagt att det är en bra eller en dålig lösning och hur du sedan spårar in på att hästen är olycklig förstår jag verkligen inte

Ok att man har problem, men då kan man ju kontakta ngn till dagen efter.
Om man tar till egna idéer är det ju stor risk att man gör en höna av en fjäder o SKAFFAR sig problem.

jaja men det är väll ingen som har sagt något om att man inte kan ta hjälp dagen efter? men fortfarande så tror jag att det är en dålig ide att låta hästen vinna. och så klart om hästen blir helt bäng av att backa så måste man ju märka att det inte heller var någon bra lösning och då får man prova något annat. men om hästen inte kastar sig bakåt och beter sig som ett monster för att den backar så har jag svårt att tro att det skulle bli mega problem för att man löser det med att backa en gång där och då när man inte hade möjlighet att rådfråga tränaren innan.

Jag har använt mig mycket av ryggning, inte nödvändigtvis som bestraffning, men som metod för att "komma loss" och det har fungerat alldeles utmärkt.

Min nordsvenska dam hade (när jag köpte henne) den egenheten att hon vägrade gå framåt när vi skulle rida ut. Och då pratar vi att hon stod bara tvärstill och blev bara förbannad när man drev. Vi kunde stå i 45 minuter ibland och inte rubba oss en millimeter. Spö vägrar jag använda, hon har dåliga erfarenheter av det och blir bara vansinnig. Så vi backade. Och backade. Och backade. Det var enda sättet hon flyttade sig på. Så det kunde minsann bli flera kilometer. Men så vände jag på henne och då gick turen finfint. Vid nästa stopp gjorde jag samma sak. Efter att jag haft henne i ett par månader så släppte beteendet och jag har aldrig behövt göra om det.

Jag har också använt det när hon backat då jag ska sitta upp. Jaha, vill du backa, då ska du minsann få backa. Så då har jag låtit henne backa en bra bit, sen har hon stått still.

Och efter allt detta, med stor risk för påhopp av alla de sorters hästmänniskor, har hästen fungerat finfint, och vi hade provat alla möjligheter och tips vi fått från alla. Förutom "ett riktigt spörapp på hasorna ska du se hjälper". Spö ledde bara till vansinne och stegringar den enda gången jag provat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 811
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar