Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

och du läser fortfarande inte vad jag skriver om att jag stannade flera gånger och försökte annat?
Om att inget annat funkade?
Jag var väldigt kontrollerad.
Det var inget våld med, inget slit.

du har fortfarande inte svarat på vad du skulle ha gjort?
du sa göra volt.
Jag provade gör volter
men jag anser det vara mer skadligt för hästen att stå och snurra runt tunt än att gå bakåt..

och du läser fortfarande inte vad jag skriver om att jag stannade flera gånger och försökte annat?
Om att inget annat funkade?
Jag var väldigt kontrollerad.
Det var inget våld med, inget slit.
köper inte det. Ingen häst med lite självbevarelsedrift skulle gå med på att rygga så långt.

du har fortfarande inte svarat på vad du skulle ha gjort?
du sa göra volt.
Jag provade gör volter
men jag anser det vara mer skadligt för hästen att stå och snurra runt tunt än att gå bakåt..
Peta på med ett spö baktill o bromsa den ej när den går framåt- om den så far iväg- häng med-BERÖM!

en häst som straffryggas törs ju inte gå framåt för den har lärt sig vad som komma skall.

Senast ändrad:

Du tror inte att hästen kan ha tappat sin självbevarelsedrift redan när den blev på humör att bocka/stegra sig? Har hört flera som använder "rygga lång sträcka" som korrigering på en riktigt felinlärd/stressad/olydig häst och så länge hästen bjuder till ryggningen har man inget resultat av det, så länge hästen kämpar emot likaså. Jag tror inte alls det är omöjligt att en häst som är extremt motsträvig skulle hålla på med det ett par kilometer och har man som syfte att den ska "ge med sig" är det ju ingen idé att sluta innan man känner att den gjort det.
Själv använder jag aldrig den metoden, men så har jag aldrig stött på någon så extrem häst och skulle förmodligen inte vilja ta på mig det jobbet. De som gör det måste alltid ha ett nytt äss i rockärmen för att hästen inte ska kunna komma på någon ny lösning och komma undan, och även vara beredd att göra det som krävs en gång för alla för att slippa bråka med hästen varje ridtur.

den bockade o stegrade inte- läs inläggen.

Hästar är sällan så av naturen

hästarna blir vad man gör dem till.
likadant med hundar.

tokig/ okunnig ägare= tokig hund.

skulle du sitta och peta med ett spö?
hur länge då?

den var inte rädd, den hade inte ont, han var inte sjuk
han vill bara inte.
Han stod still och gäspade.
Han var inte det minsta stressad vare sig när han stannade eller när jag ryggade honom.
Men det var det enda sättat ha få honom att röra sig åt det hållet jag ville utan att använda våld (inte för att jag vet om det hade funkat heller för jag provade inte)

Varför skulle en häst som straffryggas inte våga gå framåt?
Varför skulle hästen ovan kasta sig iväg och varför i hela friden skulle jag ha bromsat?

likadant med hundar.

Jag kan alltså inte ha mött en sådan?
Och jag kan inte heller påverka hur hästen ha blivit behandlad tidigare.
om den haft en tokig ägare tidigare. Om den haft ett hårt liv osv osv.

Förövrigt är ingen av mina hästar tokiga, snarare tvärtom.
Dom är väldigt snälla och tillgivna.

Men jag har nog kuvat dom till det.. :smirk:

Jag använder ryggnign som tillrättavisning i de fall där hästen inte varit uppmärksam för mina hjälper när jag ska göra halt alternativt om hästen inte står stilla där den ska det när jag leder den. Det är alltså ingen besträffning i den meningen att hästen tar illa upp när man ryggar som övning under ridning, utan bara för att visa att vi ska stå där jag säger att vi ska stå och går man iväg utan lov får man gå tillbaka.

Så bara för att hästen inte begriper det där med backning är den dominant?
Lär hästen o belöna rätt betéende istället.

ett flyktdjur springer iväg framåt o backar inte.

Jag sa aldrig att hästen var dominant om den inte kan backa. Men jag är expert på att skriva så folk missuppfattar mig...
Vad jag syftade på, var att om man inte driver hästen ifrån sig, utan t.ex. backar bort från den, kan hästen börja försöka dominera över människan. Om man istället driver hästen bortåt, t.ex. genom ryggning, visar man hästen att man dominerar över den, eftersom att man har kört bort hästen från sig själv.

Mitt sto begrep inte backning först, men nu har hon faktiskt börjat lära sig. Det har ju självklart inget med dominans att göra, men hon var en ganska dominant häst i början och gick gärna över mig. Numera är hon lite bättre, men det har bara gått några veckor, och jag ska börja träna mera så fort jag hinner. Min systers sto är också dominant, men hon förstår backning och skulle aldrig försöka gå över människor.

Naturligtvis belönar man rätt beteende! Men enligt mig bör man också tillrättavisa hästen, inte genom att slå den, som bara är nödvändigt om hästen verkligen inte respekterar mig över huvud taget, men genom att t.ex. backa så visar man dominans. När man sitter upp, och vill att hästen ska stå stilla, och den börjar gå framåt, är ryggning enligt mig det bästa, då man därmed ställer hästen på samma ställe utan att ranta runt, runt (och då går ju hästen en ännu längre sträcka och gör "mer fel" med människans "tillstånd".)

Självklart ska man inte rygga hästen så att den får en dålig upplevelse av ryggningen, men min systers sto har definitivt inte blivit sämre av att ryggas som "bestraffning". Numera ryggar hon lika bra som hon går framåt, och kan utan problem rygga några hundra meter.

Framåt är inte alltid alltid lösningen på alla problem. Ta oss med heta hästar som inget annat vill än att röra sig framåt. Här måste vi lyckas lära hästarna att vänta på våra framåtdrivande hjälper för att någonsin få någon fason på ridningen och få hästens kropp med oss. Då har jag haft otrolig nytta av principen ett steg framåt utan lov betyder att man får backa tillbaka och vänta på lov att få gå. På så vis får man utan spjärn och bråk en häst som väntar på ryttaren istället för att försöka streta iväg i förtid. Framåtbjudningen är det inget fel på.

Jag har också ridit heta hästar. Jag har bl.a. använt mig av upprepade halter för att få hästen att "vänta" på mina hjälper, jag har aldrig blandat in ryggning då jag tycker det är helt ologiskt. Om hästen vill gå ifrån mig så har den inte en ärlig framåtbjudning. Gas
och broms måste fungera. I ryggning måste hästen bjuda FRAMÅT, därför tycker jag det är fullständigt ologiskt att rygga hästen för att "få hejd" på den.

den bockade o stegrade inte- läs inläggen.

likadant med hundar.

Och hur tänkte du att nästa person som ska ta över hästen ska rätta till det? Klappa på halsen och säga "duktig pålle!" när den sätter sig emot?
Självklart kommer problem från något, och säkert är det som du säger - att de blir som man gör dom till, men om ingen lär bort olaterna från hästen så kommer den ju bara fortsätta med det som den vet fungerar. Har det gått riktigt långt kan det behövas mer extrema/okontroversiella åtgärder.

Framåt är inte alltid alltid lösningen på alla problem. Ta oss med heta hästar som inget annat vill än att röra sig framåt. Här måste vi lyckas lära hästarna att vänta på våra framåtdrivande hjälper för att någonsin få någon fason på ridningen och få hästens kropp med oss. Då har jag haft otrolig nytta av principen ett steg framåt utan lov betyder att man får backa tillbaka och vänta på lov att få gå. På så vis får man utan spjärn och bråk en häst som väntar på ryttaren istället för att försöka streta iväg i förtid. Framåtbjudningen är det inget fel på.

Instämmer, denna princip brukar jag tillämpa från marken när man ska lära hästen stå stilla. Väldigt praktiskt om man t ex vill lära dom stå lös på stallgången eller stilla vid uppsittning.
Vid ridning har jag tyckt det varit lite för lätt att råka omvandla energin uppåt om man lägger till bakåt (hästen hittar mellanläget där den ändå får använda energin...) men det är säkert väldigt individuellt.

I ryggning måste hästen bjuda FRAMÅT, därför tycker jag det är fullständigt ologiskt att rygga hästen för att "få hejd" på den.

Hästar som tänker "framåt" såpass mycket brukar göra det även i ryggningen så själv ser jag inga problem med det. Har aldrig varit med om någon häst som börjat tänka för mycket bakåt eller tappat bjudning pga att man ryggat. Att hästen får sämre teknik i ryggningen kan jag på ett sätt ha förståelse för att man är orolig för, men å andra sidan så har jag själv som sagt aldrig märkt det problemet. Självklart blir saker sämre om man ber om det i ett läge där hästen har dålig "grund" men ser man det så så är det ju inte värre att rygga en "het" häst än att trava eller galoppera, kvaliteten lär inte bli riktigt bra oavsett.

Har aldrig använt mig av ryggning som bestraffning i den meningen. Dock red jag ett tag två hästar som vareviga jävla dag prompt skulle testa mig. Så jag inte är ett fan av spön, och därför aldrig rider med det, så tröttnade jag till sist på att hästen på ett specifikt ställe tvärstoppade, vägrade gå framåt och försökte vända hem/stegra sig om jag fortsatte driva. Vände hästnäsan hemåt, och ryggade hästen tills han ville vända sig och gå framåt. En mycket snäll och lydig häst i övrigt, så det var inget "bryskt" ryggande. Utan bara plock och lite skänkel. Det var en mycket lättlurad häst, så jag tror han glömde bort att han testade mig. Hade aldrig problem med att rida fram den hästen sen.

Men om det räknas till bestraffning vet jag inte, skulle ju tex aldrig få för mig att rygga honom om han började dumma sig på annat vis, tex stegra/"studsa" el liknande. han var väldigt het dock, så flera gånger under galoppen (galopperade på gräsvall, han blev mycket het och gick gärna iväg) så tog jag tillbaka honom, saktade ner, ryggade, stod still och skrittade fram tre steg, lade galoppskänkel och började om med alltihopa. Korrigering, som någon skrev.

att hästen gäspar- är ett nervöst betéende.Den resignerar. Alla kattdjur gör dito.
sen måste man lära hästen att backa- visst, men det finns mer eller mindre bra metoder.

att hästen skulle vara dominant i den utsträckning som folk skriver här- är inte sannolikt. Mer att man är lite rädd för hästen o inte klarar av att läsa den.

Man gör som Solis skriver- LÄR den gas o broms.
då kan man inte sitta o hålla hårt i hästen när den ska gå framåt- då blir det dubbla signaler.

Man kan göra halt o den ska stå still utan kontakt med tygeln.

På heta hästar får man avleda den o göra övningar så att den lyssnar hela tiden.
Om hästen springer- dra inte utan rid in på en volt som man gör mindre.
Man kan även rida öppna eftersom rörelsen i sig är bromsande.

vid uppsittning kan man böja hästens hals mot sig, så kommer den bara runt runt o tröttnar av det.

*kl*
Att överhuvudtaget se ryggning som en bestraffning eller korrigering är för mig obegripligt. Ryggning är ett av momenten inom ridning som poängbedöms och ska tränas precis så som man tränar andra moment.

När man som ryttare kör fast och inte får hästen med sig måste man backa tillbaka själv och börja jobba med saken från marken. Ofta är det så att man gått fram för fort...ta om istället och hämta stöd från bra tränare.:cool:

Jag tycker ryggningar är ett bra sätt att lära hästen stå stilla i lugn och ro även uppsuttet. Används ryggningarna på rätt sätt och i rätt lägen har jag inte märkt någon negativ effekt på bjudningen, däremot tycker jag det får heta hästar att backa av och tänka efter istället för att jag som ryttare måste göra tänket åt hästen och ständigt fungera som en levande handbroms. När hästen väl lär sig vänta på och accepetera en lätt drivning tycker jag man på ett helt annat sätt kommer igenom och börjar få in en ärlig form. En häst som bara rusar på och inte tar både gas och broms får jag aldrig i en ärlig form.

Jag tror att vi alla har samma mål med våra heta hästar, bara olika vägar. Jag lär min häst att vänta på min framåtdrivande hjälp för att på så vis kunna få in rumpan istället för att ha en häst som försöker gasa medan jag måste bromsa ihop den framtill. Med konsekvens tror jag vi kan komma en bra bit på vägen oavsett vilken vi väljer. Målet är ju ändå att angagera bakdelen samtidigt som man behåller en lätthet och känslighet i hästen.

Då är det bara att gratulera!
För du vet, det finns en mängd hästar som ryggar utan bjudning. Sedan tror jag utifrån andra inlägg av dig att vi inte definierar framåtbjudning på samma sätt.... Full fart framåt är INTE detsamma som bra framåtbjudning. En häst som bara vill framåt utan att gas och broms funkar har inte en ärlig framåtbjudning, tycker jag. Då är det bättre att träna halter och igångsättningar, mycket övergångar för att få hästen uppmärksam på hjälperna. Om hästen inte bjuder riktigt framåt finns inte förutsättningen att få till en bra ryggning. Backa kan alla hästar göra på något vis, men själva syftet med ryggningen går förlorad.

Det finns många olika sätt att komma över problemen utan att man behöver ta till ryggning i korrigerande syfte. Men man måste ha tålamod! Visa hästen vad den ska göra, beröm vid minsta antydan till rätt reaktion. Korrigera ALLTID framåt.

Jag vill bara upprepa min åsikt: ryggning kräver god FRAMÅTbjudning. Att därför använda ryggning på en het häst för att få bromsen att fungera är för mig ologiskt.

*kl* bara allmänt eller något.

Jag har inte tänkt tillföra så mycket mer i den här diskussionen nu för det kommer inte leda någon vart. För axel verkar ha bestämt sig för att jag gjorde fel, fast än Han/hon inte såg hästen.

Jag struntar egentligen om vad folk tror, detta var det som funkade bäst på denna häst och jag VET att han inte for illa av det.
Ni andra bara spekulerar och det får ni gärna göra. Alla tycker vi olika, och det tycker jag att man får göra så länge ingen häst far illa av det. Ni kan bara spekulera i och tro att han gjorde de istället på att tro på mig när jag och andra som såg det säger att nej, det gjorde han inte.
Som du sagt tidigare själv, tokig ägare tokig häst.
Ingen av mina hästar är tokiga, tvärtom. Men ni kan ju välja att inte tro mig där heller..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar