Sv: Bestraffa med ryggning
Så bara för att hästen inte begriper det där med backning är den dominant?
Lär hästen o belöna rätt betéende istället.
ett flyktdjur springer iväg framåt o backar inte.
Jag sa aldrig att hästen var dominant om den inte kan backa. Men jag är expert på att skriva så folk missuppfattar mig...
Vad jag syftade på, var att om man inte driver hästen ifrån sig, utan t.ex. backar bort från den, kan hästen börja försöka dominera över människan. Om man istället driver hästen bortåt, t.ex. genom ryggning, visar man hästen att man dominerar över den, eftersom att man har kört bort hästen från sig själv.
Mitt sto begrep inte backning först, men nu har hon faktiskt börjat lära sig. Det har ju självklart inget med dominans att göra, men hon var en ganska dominant häst i början och gick gärna över mig. Numera är hon lite bättre, men det har bara gått några veckor, och jag ska börja träna mera så fort jag hinner. Min systers sto är också dominant, men hon förstår backning och skulle aldrig försöka gå över människor.
Naturligtvis belönar man rätt beteende! Men enligt mig bör man också tillrättavisa hästen, inte genom att slå den, som bara är nödvändigt om hästen verkligen inte respekterar mig över huvud taget, men genom att t.ex. backa så visar man dominans. När man sitter upp, och vill att hästen ska stå stilla, och den börjar gå framåt, är ryggning enligt mig det bästa, då man därmed ställer hästen på samma ställe utan att ranta runt, runt (och då går ju hästen en ännu längre sträcka och gör "mer fel" med människans "tillstånd".)
Självklart ska man inte rygga hästen så att den får en dålig upplevelse av ryggningen, men min systers sto har definitivt inte blivit sämre av att ryggas som "bestraffning". Numera ryggar hon lika bra som hon går framåt, och kan utan problem rygga några hundra meter.