Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

Det kan jag tänka mig. Min "lösning" på hästar som stegrar är att så snabbt som möjligt häva den åt ett håll och sedan driva in den på en liten volt för att förhindra att den stannar igen = får möjlighet att stegra. Men jag kan inte säga att jag har det som jobb direkt som du verkar ha ;)

Jag har det inte som yrke, utan hade det "vid-sidan-om" i många år. Numera ,efter en svår skada, så överlåter jag ridningen åt andra(dottern oftast) och håller mig mest till markträningen.

Hej, hej. När jag känner att min häst är okoncentrerad brukar jag stanna upp och rygga några steg, för att få tillbaxs uppmärksamheten. Men jag har inte hört talas om folk som straffar sina hästar med en ryggning?:confused:

Varför är det en vidrig korrigering?
Du tror inte jag provad vända och försökte igen.
Jag försökte ALLT förutom hård våld i 30 min innan jag började backa.
Jag provade flera gånger under dessa gånger att vända honom och gå framåt.
Men han ville inte.

Så vad skulle du ha gjort då?
Stått och snurrat?

Var såg du att jag skrivit att jag var rädd?
Jag var inte rädd men det är ett felaktigt beteende..

Om jag ökar galoppen så får han ju bara mer som han vill, han vill ju springa därför gjorde han det.
Jag skulle alltså belöna honom för sina bockningar,det låter ju grymt korkat tycker jag.
Slutar han bocka får han springa, bockar han då får han inte springa.
När han lär sig det så slutar han bocka för vad han vill är ju just att springa..

Så alla som har/har haft eller träffat på en häst som stegrar är provocerande eller dum?
Då verkar större delen av folket i denna tråd vara det..
Större delen av hästfolket osv osv

Du har ingen aning om i vilken situation en häst stegrat mot mig, du vet in vad den upplevt tidigare, du vet ingenting.
Men du drar ändå slutsatser.
Det roar mig lite och det gör även att jag tar denna diskussion med dig väldigt oseriöst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att man ska se det som en "bestraffning", men visst, det finns de som ryggar hästen när den gjort något fel.

Tar min syster som exempel. Hon har en väldigt dominant häst, som har haft föl och vill "uppfostra" människor att lyda under henne, precis som ett föl, ungefär.
För ca 1 år sedan, när min syster fick hästen, var hon extreemt dominant. Kunde INTE backa, eller gå bakom när man leder, eller någonting, i princip.
Hästen är numera mycket lätt att leda. Följer efter en bakom, men om hon inte lyssnar, och försöker gå förbi, får hon stanna och backa.

Hennes inlärning att stå stilla går ungefär ut på "1 steg framåt=1 steg bakåt". Om det var så du menade med att "bestraffa med ryggning" så har du fått min åsikt. Jag anser att man kan använda sig av detta. Jag tycker att man ska visa sig ledare över hästen och driva den bortåt, alltså att backa. Annars kan ju hästen bli alltmer dominant och försöka ta över.

Ryggning ar ett utmarkt satt att fa en hast att sta stilla. Om jag t ex pa ridlektion behover sta stilla en langre stund och hasten tjafsar med mig Ryggar jag hellre nagra steg an sitter och sliter i tyglarna at alla hall for att fa hasten att sta still. Detta kan ses som en bestraffning for att han inte star still nar jag ber honom om det, men jag ser det mer som ett satt att ge hasten nagot att koncentrera sig pa.

Bestraffningar ar overlag ingenting jag anvander mig av eftersom jag hellre belonar ratt beteende och ignorerar fel. Ibland kan det dock komma tillfallen da jag kanner att hasten helt enkelt maste tillrattavisas. Det ar svart att ignorera bett, sparkar, upprepade knuffningar osv. Dock skulle jag aldrig bestraffa en hast med hjalp av ett beteende jag vid andra tillfallen belonar. Tank ett ridpass: Du gallopperar och hasten bockar och du stannar genast och ryggar som bestraffning. Nasta dag tranar du dressyr och efter en rorelse, sag framdelsvandning, gor du en ryggning. Da har du sagt till hasten att den gjorde fel nar den gjorde framdelsvandningen och att den inte far gora sa igen...

Detta ar svar till hela traden, inte bara till somethingcorporate :cool:

Om jag ökar galoppen så får han ju bara mer som han vill, han vill ju springa därför gjorde han det.
Jag skulle alltså belöna honom för sina bockningar, det låter ju grymt korkat tycker jag.

Lite OT och absolut inte menat som kritik. Har haft flera hästar de som bockat rejält och de som småbockat för att de vill iväg. De flesta jag stött på som har småbockat har jag ökat farten på och gjort något annat för att avleda uppmärksamheten. Speciellt en jag red hade det varit triktigt dumt att börja stanna då den hästen byggde upp så mycket energi att det bara blev värre och värre så om jag inte ökade/avledde uppmärksamheten så slutade det med att hon bockade hejvilt. (unghäst) men genom att öka lite på galoppen så blev det aldrig något.

Min häst kan också småbocka lite när hon blir rikigt taggad men då jag vill behålla det glada så är det bara att låta henne gå framåt och få tänka lite. Så gör hon inget mer än just det första lilla studset. Naturligtvis är det ju skillnad från häst till häst.

Till TS - Har också sett en del bestraffa sin häst genom backning. Tror det grundar sig i att de vill kolla så att hästen lyssnar både framåt och bakår. En slags check som de tagit sig an helt fel. Har dock inte sett det på tävling mest på en del träningar men då har även tränaren varit framme och sagt till. Men jag kanske bara har haft tur som sett att tränaren sagt till?

*knapplån*

Hästen ska alltid vara på väg framåt, dvs ALLTID bjuda framåt, även i ryggning. Därför tycker jag det är helt ologiskt att ”straffa” hästen mha ryggning. Har hästen för bråttom gör man istället upprepade halter. Vägrar hästen att gå framåt finns det andra sätt att komma åt problemet, t.ex sätta den i obalans så att den måste börja röra på sig och då genast ge massor av beröm. Det behövs lite tålamod hos ryttaren!
Att rygga en häst för att undvika stegring tycker jag låter mycket märkligt. En häst kan inte stegra om den hålls i rörelse, dvs det är mycket svårt att kunna stegra sig under trav eller galopp. ALLTID framåttänk! Har för övrigt bara EN enda gång under alla år varit med om händelse med häst som stegrat sig mot mig och det handlade om mitt lekfulla 2,5 mån föl. Hon sjasades iväg och har aldrig gjort om detta igen.

Att använda ryggning för att hästen ska acceptera bettet skulle jag heller aldrig göra. Ryggning ska INTE utföras mha av handen, detta ger bara sänkt rygg och släpande fötter, syftet med ryggningen (lösgörande o samlande) har då gått förlorad. Om hästen hänger sig på bettet får man istället aktivera bakbenen desto mer.

Vad kallar du att rygga hästen ett par km?

Det är stor skillnad på rodeobockar eller små glädjeskutt. Då tar man upp huvudet o manar på den framåt.
hästar som bockar gör det oftast för att de INTE vill gå framåt eller för att ryttaren tjyvhåller den..

Senast ändrad:

Annars kan ju hästen bli alltmer dominant och försöka ta över.
Så bara för att hästen inte begriper det där med backning är den dominant?
Lär hästen o belöna rätt betéende istället.

ett flyktdjur springer iväg framåt o backar inte.

Senast ändrad:

*knapplån*

Hästen ska alltid vara på väg framåt, dvs ALLTID bjuda framåt, även i ryggning. Därför tycker jag det är helt ologiskt att ”straffa” hästen mha ryggning. Har hästen för bråttom gör man istället upprepade halter. Vägrar hästen att gå framåt finns det andra sätt att komma åt problemet, t.ex sätta den i obalans så att den måste börja röra på sig och då genast ge massor av beröm. Det behövs lite tålamod hos ryttaren!
Att rygga en häst för att undvika stegring tycker jag låter mycket märkligt. En häst kan inte stegra om den hålls i rörelse, dvs det är mycket svårt att kunna stegra sig under trav eller galopp. ALLTID framåttänk! Har för övrigt bara EN enda gång under alla år varit med om händelse med häst som stegrat sig mot mig och det handlade om mitt lekfulla 2,5 mån föl. Hon sjasades iväg och har aldrig gjort om detta igen.

Att använda ryggning för att hästen ska acceptera bettet skulle jag heller aldrig göra. Ryggning ska INTE utföras mha av handen, detta ger bara sänkt rygg och släpande fötter, syftet med ryggningen (lösgörande o samlande) har då gått förlorad. Om hästen hänger sig på bettet får man istället aktivera bakbenen desto mer.
så gör man!:bow:

Bestraffning?? Jag använder ryggningen för att hålla hästen uppmärksam på hjälperna eller vad man ska säga, att hon ska vänta på mig och inte bara springa på..

*raderat*
(10)

Vad kallar du att rygga hästen ett par km?
Jag förstår inte vad du vill att jag ska svara på.
Ska jag hitta på ett namn?

Jag förstår inte det farliga i det hela med att jag backade långt,
tror du att jag slet bak hästen i munnen i fullfart?
Är det vad du antar?

Och du har inte svarat på min fråga; vad skulle du har gjort?

Det är stor skillnad på rodeobockar eller små glädjeskutt. Då tar man upp huvudet o manar på den framåt.
hästar som bockar gör det oftast för att de INTE vill gå framåt eller för att ryttaren tjyvhåller den..

Och där har vi det igen, du antar hur min häst var.

Frågor som jag hoppas få svar på:
Vad gör du då åt rodeobockningar?
Hur gör du då för att belöna hästen efter slutat bocka? saktar in, om det nu är det den vill?

Sen struntade du att svara det här också: Så alla som har/har haft eller träffat på en häst som stegrar är provocerande eller dum?

Jag förstår inte vad du vill att jag ska svara på.
Ska jag hitta på ett namn?

Jag förstår inte det farliga i det hela med att jag backade långt,
tror du att jag slet bak hästen i munnen i fullfart?
Är det vad du antar? du hade kunnat nöjt dig med 10 m o provat- eller hur?
Låter som du blev skogstokig på hästen o skulle tukta en " argbigga":smirk:

Och du har inte svarat på min fråga; vad skulle du har gjort?
lärt den vad jag ville- framåt!
Och där har vi det igen, du antar hur min häst var.

Frågor som jag hoppas få svar på:
Vad gör du då åt rodeobockningar?
Hur gör du då för att belöna hästen efter slutat bocka? saktar in, om det nu är det den vill? Sluta med drivningen o berömma den.
Men nu skrev du att du ryggade den för att den gjorde små glädjebockar- ska den kuvas?

Sen struntade du att svara det här också: Så alla som har/har haft eller träffat på en häst som stegrar är provocerande eller dum?
Det är nästan bara hingstar som reser sig iom att det är deras sätt att visa- Här är jag.
Andra är ofta missförstådda.

*knapplån*

Yes. Precis min åsikt med! Jag försöker alltid att korrigera framåt på ett eller annat sätt för att inte skapa ett bakåttänk med massa ryggningar. Det uppfattas ju lätt av hästen som att jag VILL att hästen ska backa. Och det vill jag ju absolut inte!

Just!
Man måste vara tydlig.
Det är stor risk att den reser sig om man försöker tvinga den bakåt.

har jag itne sagt flera gånger att jag provade att vända flera gånger?
Och hur kan du säga att jag blev skogstokig på hästen?
Var får du allt ifrån?

Hur hade du lärt den det?

Rygga är det att kuva?

Att lungt stanna hästen, ta ett steg bakåt och sen fortsätta är det att kuva hästen?

Och du antar här att jag inte haft att göra med en hingst som sagt här är jag och jag har svarat här är jag också och jag är inte rädd för dig.

Sen fick jag bara känslan att du även antagit (du verkar ju mycket för just den delen) att detta är något jag gör med varende häst jag möter.
Så jag vill bara påpeka att det är det inte!

Utan detta jag har tagit upp 2 exempel på hur jag använt ryggning som straff. På samma sätt som du använt framåt hjälper som en sorts bestraffning.. eller gå runt på volt som straff..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?