Bestraffa med ryggning

Sv: Bestraffa med ryggning

I hoppningen är ju ryggning som bestraffning helt fel tycker jag... :crazy:
Om hästen stannar och man sedan ryggar så tänker ju hästen bakåt.

Nh stuk:mad:

Backa 1 km!!:devil:
Vidrig korrigering!!!!

Om den inte vill gå framåt vände den ett helt varv o försök igen.
Använd hjärnan istället.

Om du blir rädd för att den gör små glädjebockar- öka galoppen istället.

Senast ändrad:

Klart det kan vara det.

Men jag vet hästar som stegrar närman ber dom gå framåt också i protest.

Om en häst stegrar mot mig så är det ju oftast för att visa sig stor och tuff och för att hota mig.
Backar jag då för hästen förlorade jag just precis där.
Så Jag gör det motsatta, visar att jag inte är rädd och kliver fram.

Man måste ju självklart tänka på sin egen säkerhet också.

Men att säga exakt hur man gör är svårt, det beror ju på sitationen.

Men min regel är att jag aldrig backar för en häst.

Låter som ngn provokation eller okunskap.

Ingen häst har NÅGONSIN rest sig mot mig.
Men skulle jag vara hotfull, dum o orättvis- javisst.
Klart det kan vara det.

Men jag vet hästar som stegrar närman ber dom gå framåt också i protest.

Om en häst stegrar mot mig så är det ju oftast för att visa sig stor och tuff och för att hota mig.
Backar jag då för hästen förlorade jag just precis där.
Så Jag gör det motsatta, visar att jag inte är rädd och kliver fram.

Man måste ju självklart tänka på sin egen säkerhet också.

Men att säga exakt hur man gör är svårt, det beror ju på sitationen.

Men min regel är att jag aldrig backar för en häst.

Alltså metoden går ut på att på marken lära hästen att backa på kommando. Alla nya övningar/pass börjar med en kort longering, samt att hästen backas lugnt och snasat några steg.

Sedan ,uppe från ryggen, det minsta som hästen står emot/inte är med på noterna så läggs en mindre volt åt det håll som är hästens"bra sida". OM den reser sig så backas den istället.(endast ett par steg) detta lär den sig ganska fort.

Det hela handlar egentligen om att ge hästen ett annat val än att stegra.

Är inte det egentligen ungefär det dummaste man kan göra? Hur tänker man om man gör det?

Är inte det som att beställa stegringar och bakåttänkande på posten? Och hur gör man om man vill börja tävla dressyr - där ryggning ingår som ett moment. Eller om man hamnar i en sådan situation där man måste rygga för att "ta sig därifrån" typ i skogen eller liknande.

Hur ställer du dig i frågan? Ryggning = bestraffning eller inte?

Rygning i sig är ingen bestrffning, men däremot en mycket dominant övning.

Varför bestraffa hästen över huvud taget? Egentligen visar det bara att man är lägre i rang. Det är bara ranglåga hästar som är fysiska. Hur kommer det sig annars att en ranghög häst inte alltid har de bästa fysiska förutsättningarna? Förresten så "bestraffar" inte hästar varandra. Målet borde vara att stärka hästens självförtroende och göra så att den är ryttaren till lags självmant. Skulle din chef klanka ner på dig hela tiden skulle du nog också tröttna.

Rygning i sig är ingen bestrffning, men däremot en mycket dominant övning.

Varför bestraffa hästen över huvud taget? Egentligen visar det bara att man är lägre i rang. Det är bara ranglåga hästar som är fysiska. Hur kommer det sig annars att en ranghög häst inte alltid har de bästa fysiska förutsättningarna? Förresten så "bestraffar" inte hästar varandra. Målet borde vara att stärka hästens självförtroende och göra så att den är ryttaren till lags självmant. Skulle din chef klanka ner på dig hela tiden skulle du nog också tröttna.

Nu var det ju främst vid ridning jag menade... men vad är det som säger att en backning från marken måste vara fysisk förresten?

Alltså metoden går ut på att på marken lära hästen att backa på kommando. Alla nya övningar/pass börjar med en kort longering, samt att hästen backas lugnt och snasat några steg.

Sedan ,uppe från ryggen, det minsta som hästen står emot/inte är med på noterna så läggs en mindre volt åt det håll som är hästens"bra sida". OM den reser sig så backas den istället.(endast ett par steg) detta lär den sig ganska fort.

Det hela handlar egentligen om att ge hästen ett annat val än att stegra.

Ah. Då förstår jag lite bättre hur du menar... men det känns som att det är på en "lite annan nivå" än den vanlige hobbyryttaren - vars häst antagligen skulle svara med att stegra när ryttaren ska rygga och hänger sig i tyglarna ;)

Använda ryggning som korrigering på hoppbanan gör jag inte, men är jag ute och galopperar och pollan drar och inte tar förhållningarna gör jag halt, ryggar, står still och fortsätter.
Hon får lära sig att det blir ingen rolig galopp om man drar.

Aah. Men är det inte egentligen att du gör halt som blir "straffet" för hästen? För att du sedan ryggar förknippar hästen väl knappast med att den sprang för fort innan...

Nu var det ju främst vid ridning jag menade... men vad är det som säger att en backning från marken måste vara fysisk förresten?

Det är inget som säger att en backning från marken måste vara fysisk, men använder man sig av en så dominant övning bör man faktiskt veta vad man sysslar med.

Jo, det här är ju en träning som vuxit fram av "problemhästars" träning under MÅNGA år. Och det kanske inte är så lätt att börja med det som "nybörjare".
Men det är mycket bra resultat på det hela, och väldigt roligt att jobba på det viset.

Det är inget som säger att en backning från marken måste vara fysisk, men använder man sig av en så dominant övning bör man faktiskt veta vad man sysslar med.

Det var mest att du i ditt tidigare inlägg skrivit att det bara är ranglåga hästar som blir fysiska... det var det jag undrade över :)

Jo, det här är ju en träning som vuxit fram av "problemhästars" träning under MÅNGA år. Och det kanske inte är så lätt att börja med det som "nybörjare".
Men det är mycket bra resultat på det hela, och väldigt roligt att jobba på det viset.

Det kan jag tänka mig. Min "lösning" på hästar som stegrar är att så snabbt som möjligt häva den åt ett håll och sedan driva in den på en liten volt för att förhindra att den stannar igen = får möjlighet att stegra. Men jag kan inte säga att jag har det som jobb direkt som du verkar ha ;)

Använder inte ryggningar som bestraffning (visste knappt att det finns folk som gör det?).
Däremot om, hästen har en testperiod (tex när man har skaffat en ny häst som vill testa en), och då stannar av okänd anledning och totalvägrar att gå framåt (efter ett X antal försök), kan jag vända på hästen och backa några meter.

Om man tolkar det som bestraffning eller ej, får man tolka som man vill.

Senast ändrad:

Det var mest att du i ditt tidigare inlägg skrivit att det bara är ranglåga hästar som blir fysiska... det var det jag undrade över :)

Ledarhästens position i flocken ifrågasätts inte, förutsatt att ledaren är en stark och bra ledare. Det är ranglåga hästar som för att klättra i hierakin som är fysiska. En ranghög häst behöver kanske lägga öronen bakåt för att en annan häst ska flytta sig, medan en som är lite lägre i rang kanske får nöja sig med hur situationen ser ut eller eventuellt flytta på den med fysiskt våld.

Är hästarna likvärdiga i rang är det den som är starkast fysiskt som får bestämma. Hästar tycker faktiskt det är skönt om den har en ledare som kan bestämma. Ledarrollen innebär ju ett ansvar för övriga flockmedlemmar. Är ledaren däremot svag/inte gör sitt jobb är det bättre att göra det själv, resonerar hästen (kanske ska tillägga att det är i denna situation som en människa kan känna sig tvungen att "straffa" sin häst, men hästen kan även av andra orsaker inte utföra vissa moment t.ex. om den har ont eller inte har de fysiska förutsättningarna, men känner man sin häst inser man också dess begränsningar).

Använder inte ryggningar som bestraffning (visste knappt att det finns folk som gör det?).
Däremot om, hästen har en testperiod (tex när man har skaffat en ny häst som vill testa en), och då stannar av okänd anledning och totalvägrar att gå framåt (efter ett X antal försök), kan jag vända på hästen och backa några meter.

Om man tolkar det som bestraffning eller ej, får man tolka som man vill.

Så vet jag en tjej som gjorde med sin häst när den vägrade gå fram, vilket resulterade i att den vid minsta tvekan eller problem bokstavligen trava bakåt.
Vad jag gjort med vrånga hästar som fastnar i marken och vägrar gå fram är istället låta dem gå runt runt tills de tröttnar och går rakt fram. För framåt ska de .

Det var för att hästen sprang för mkt framåt= upprepade skenbackningar.

Ok...kan dock tala om att det INTE är något som görs generellt bland westernryttare. Taskigt omdöme, möjligen, men det finns ju bland alla grenar:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 813
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9