Tråden om autistiska barn har spårat ur så jag startar en ny på urspårningen så den kan återgå till att handla om sitt ämne.
Är det fel att berömma barn? Vilka ord är tabu? Hur ger man beröm och uppskattning?
Det nya är ju att inte säga att barnen gör saker bra utan att man ska få barnet att känna sig nöjd och glad ändå. Likaså att man ska vara försiktig med att ryta ifrån åt barnen när de gör något galet.
För egen del känns det absolut viktigast att man hela tiden för en dialog så barnet vet vad som är uppskattat och inte. Det kryper i mig när någon säger "vad duktig du är" till min dotter utan att säga vad barnet gjorde bra. För egen del och egna erfarenheter från andra stannar gärna "duktig" och "bra" vid dessa ord och inte byggs vidare med vad som var bra. Duktig oftare än bra. Bland annat därför men även för språkutvecklingen väljer jag att använda andra uttryck för att visa min uppskattning.
Jag funderade en hel del kring detta med första barnet, när jag precis hade läst Juul och ville göra allt rätt typ.
(Nu har jag läst lite mer än Juul, har tre barn och vill fortfarande göra allt rätt - men har insett att det är orimligt...)
Så här är mina funderingar (och blandade tankar): Jag berömmer nog ganska mycket. Dock försöker jag att tänka på hur jag uttrycker mig, t ex säger jag aldrig "ja, vad fint..." så där lite frånvarande när sonen kommer springande med 13:e teckningen. Däremot tycker jag på riktigt att han är jätteduktig på att rita (men har ingen aning om hur barn är överlag, så det kan visst vara så att han är högst ordinär). OM jag inte har tid/orkar titta så noga just då så försöker jag säga det på ett något så när respektfullt och hyfsat sätt, tex "jag matar lillebror just nu och kan inte se så bra på så långt håll, men lägg tecknigen på hyllan så kan jag titta senare". Ibland är jag jätte-Juulsk och säger ngt i stil med "Oj, en teckning till! Du gillar verkligen att rita, eller hur?" men faktum är att det ibland känns lite krystat.
Jag talar ju mest tyska med mina barn (*skäms*) och där används inte ordet duktig direkt, så den problematiken slipper jag ju. Däremot läser jag en hel del amerikanska artiklar och där återkommer ofta temat "hur kan man undvika det slentrianmässiga
good job!" så differentieringen mellan duktig och bra känns lite främmande för mig.
Vidare är jag hyfsat montessori-inspirerad och där återkommer ofta tipset att inte berömma barnen för prestation utan istället bara uppmärksamma prestationen. T ex inte säga "Vad duktig du var som...." utan bara konstatera "du gjorde .... alldeles själv!" och det räcker som bekräftelse.
"Problemet" är ju att jag älskar och beundrar mina ungar och när tvååringen stiger upp själv på morgonen, tar av sig pyjamas och blöja och alldeles själv/ensam går och kissar på pottan så tycker jag faktiskt att det är himla "duktigt" gjort. Och ibland känns det som om "Wow, gick du på pottan alldeles själv!?!?" kombinerat med äkta beundran i rösten inte riktigt räcker till utan jag vill lägga till några superlativer. Eller när jag blir tokimponerad av fyraåringen som alldeles själv börjar räkna addition.
Ibland faller det sig lite naturligare tycker jag, jag tackar hellre för hjälpen än säger "vad duktigt du är på att duka" t ex. ...Hmm, är det "fel" att säga "vad snäll du var som hjälpte lillasyster!" eller inte?
I själva verket funderar jag nog fortfarande ganska mycket på de här frågorna, och faktum är att jag plockade fram "Ditt kompetenta barn" igen häromdagen (men det kom lite magsjuka emellan, så jag hann aldrig öppna den). Och för närvarande är mitt pesonliga ställningstagande att det nog inte är så farligt med beröm så länge det är ärligt menar. Det slentrianmässiga "ja, vad bra!" utan att ens uppmärksamma vad barnet gjort tror jag däremot kan vara mer eller mindre skadligt.