Beröm och prestationer

http://urplay.se/Produkter/189114-UR-Samtiden-KBT-kongress-2015-Radsla-oro-och-sjalvkansla-hos-barn Här är programmet jag nämnde, @Diskurs. Jag gillar det.

Det fina med Martin är att han hela tiden backar tillbaka till forskning och studier. På slutet berättade han om en studie där man till en grupp 5:e-klassare sagt (oavsett resultat) "du hade 80% rätt, du måste vara smart" och till en annan sagt "Du hade 80% rätt, du måste ha jobbat hårt". I gruppen där man sagt att man jobbat hårt blev resultaten bättre i fortsättningen medan de som fick höra att de var smarta hade svårare att hantera när det blev svårare. Liknande resultat såg man hos dagisbarn.

Jag tror att beröm är viktigt men för min del pratar jag hellre om upplevelsen än om att man är duktig och försöker dela barnets glädje i sin framgång. Kanske fokusera på prestationen mer än vad barnet är helt enkelt. "Vad bra att du sa till när du behövde kissa så det inte kom i trosorna" har jag sagt ett antal gånger sista tiden :p
Tack! Ska kolla.

"Hur känns det?" mitt i en konflikt känns väldigt konstigt och krystat. Däremot efteråt när man reder ut trådarna känns det mer befogat.
Absolut, du kan nog inte plocka två barn i ett slagsmål och fråga om känslor men innan det blir stort bråk alternativt efteråt när det börjar lugna sig är ju annorlunda känner jag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar