Och jag kan för min liv inte begripa varför det ena skulle vara beröm och inte det andra. Ett fel jag tycker du gör är att inte göra rättvisa jämförelser. Vad säger du om att i stället för att göra den här:Mycket möjligt att jag uppfattar saker fel när folk ger mig beröm, vet inte riktigt vad jag skulle göra åt det, om jag vill göra något åt det. Jag känner att jag överlever ganska bra utan att höra " duktig" till höger och vänster. Om någon i stället för att säga "bra jobbat" eller "vad duktig du är som sorterar papper" säger "vad skönt att du sorterade de här papperna, det blev väldigt lätt att hitta nu" eller "vilket bra system det blev i pärmarna!" blir jag glad. Min sambo berättade idag att de var nöjda med hans prestationer på jobbet. För mig ligger det illa i munnen att säga "vad duktig du är!" till min partner i det läget, det hade jag nog kunnat använda till någon där jag egentligen inte bryr mig så mycket. Jag säger hellre " vad roligt att de tyckte så! Vad glad jag blir!" och följer upp med något som passar för stunden (t.ex någon fråga i ämnet som jag på riktigt är intresserad av) för det är precis så jag känner. Det har inte ens slagit mig att han kanske vill att jag säger "vad duktig du är!" i stället. Dessutom blir det svårare att förmedla känslor i det tycker jag. Det är jättekul att han är uppskattad på jobbet och till viss del är det ju något vi delar. Vi underlättar ju båda för varandra vilket märks på våra jobb även om det är vi som individer som presterar. "Duktigheten" ser han på sina lönespecar och eventuella bonusar. Gör han något som imponerar på mig (är inte alls insatt i vad han gör på jobbet och han får inte säga så mycket om det) ger jag uttryck för det i stället. "Wow, hur gjorde du det där?" eller "vilken bra grej!". Sen kan jag även, apropå ingenting, säga att jag är glad och stolt över honom för olika saker.
Om någon i stället för att säga "bra jobbat" eller "vad duktig du är som sorterar papper" säger "vad skönt att du sorterade de här papperna, det blev väldigt lätt att hitta nu" eller "vilket bra system det blev i pärmarna!"
Så se det så här:
Om någon i stället för att säga " Vad glad jag blev" eller "Vad roligt att du bakade" säger "vad bra att du sorterade de här papperna, det blev väldigt lätt att hitta nu" eller " Vad duktig du är som som fixat pärmarna, vilket bra system det blev!"
Tycker du då du gjort en riktig jämförelse tidigare? Man kan säga plattityder och använda "vad glad jag blev" och man kan visa intresse och dela glädjen genom att säga att någon är duktig. Givetvis måste man jämföra med liknade ordval hela vägen. Att som du gör hela tiden skriva korthuggna "duktigt" exempel och mer fylliga "vad roligt" så visar du att du redan bestämt dig, det är din värdering som det speglar inte en så objektiv verklighet som möjligt.
Jämför "Vad duktig du är! Hur känns det att kunna cykla själv, visst är det kul?
med "Vad roligt! Hur känns det att klara det själv, visst är det kul?
Och
Vad roligt!
Vad du är duktig!
Och använd samma tonfall i huvudet när du tänker igenom meningarna.