Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Jag kommer nog besöka er då den 17:e. Jag har inte sett det nya stallet ännu.
Personen med "sträng" attityd, är det B du menar?
Förut fanns det en häst som var tvungen att ha munkorg vid hantering, finns den kvar på K1?

Polisens hästar går ute like lite som vår. men dom rids vad jag vet bara 1 gång och dagen.

Njae... Hur ofta går trupphästarna ut i paddock? Polishästarna kommer ut ca var tredje dag i paddock och varje dag i skrittmaskin om man önskar.

Sen hur ofta polishästarna blir ridna är svårt att säga, oftast är det nog ganska normallånga pass 1-2 ggr/dag men vid kommenderingar kan det bli upp till 12 timmar, är väl iofs mest på sommaren men ändå :)

Fast Coari - vi har under många tusen års avlande på tamhästar inte lyckats avla bort att de t ex är strövdjur och grovfoderomvandlare och fortfarande är programmerade att äta de flöesta av dygnets timmar och ströva över stora ytor, vi har inte lyckats avla bort att de äter för att klara en sträng vinter med knapp födotillgång, vi har inte lyckats avla bort flyktinstinkten och så vidare.

Så alla de grundläggande 'principerna' är kvar, trots avel i så många år och domesticering i så många år. Det är det som krambanan menar.

Sen är hästar djur som har en stor förmåga att anpassa sig och 'står ofta ut' trots att de grundläggande behoven inte är uppfyllda, men magsår, stallovanor osv är ett tydligt tecken att vissa har svårare än andra att klara den i grunden onaturliga hästhållning vi har.

Sen ska man inte förglömma att bara att ha dem som ridhästar är och förblir onaturligt, och att de flesta hästar utan större problem klarar en hel del 'onaturligt'. Däremot har de fortfarande väldigt svårt att klara en onaturlig födotillgång t ex. Och många men inte alla har svårt att klara för lite utevistelse.

Och ang hur inprogrammerade vissa saker är - hästar som sen generationers generationer är domesticerade, och soma ldrig sett snö i hela sitt liv, om de flyttar till område med snö, men inte går med andra hästar (dvs ingen att härma) så söker de föda under snön genom att skrapa med framhovarna för att ta sig genom snötäcket. Hästar som aldrig mött fruset vatten försöker sparka sönder isskorpan när de ställa inför fruset vatten osv. Det får en att inse hur hårt vissa instinkter sitter, och att vi inte lyckats avla bort det.

K1's hästhållning är inte exemplarisk, men K1 är INTE ensam om att ha icke-exemplarisk hästhållning, det som jag anser är det viktiga är vad som görs inom ramen för den ickeexemplariska hästhållningen för att så gott det går möta hästens grundbehov. En häst uppstallad 24/7 som kan ha fri tillgång på strå t ex kommer rent mentalt må bättre än en som inte har det t ex. Och en häst som står på stall 24/7 men får göra det i box har lättare att bete sig naturligt än en i spilta etc.

Dvs göra det bästa av en ickeideal situation. Och att försöka hitta hästar som hyfsat pallar situationen. För hästar är indivder och vissa har lättare klara t ex mycket uppstallning än andra.

Men man får inte tro att man avlat bort födosöksbeteendet, strövdjursbeteendet, hur hästens matsmältningssystem fungerar, flyktinstinkten etc. Den är där och den är där i 'ordentlig dos', trots lång tids domesticering.

Men om vi nu diskuterade hur synd det var om våra hästar tycker jag inte att gallor är särsklit relevant för statusen psykiskt. jämför du med andra risdskolor idag och koll på våra hästar idag kanske det är lika samma!??

Jag har inte sagt att det har med det psykiska att göra. Att det var ovanligt mycket gallor på K1 hästarna påpekade till och med våran lärare efter vi diskuterat det med henne. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att besöka en riktig storstadsridskola. Antagligen skulle jag hitta samma sak där om hästarna stod inne och i spiltor/små boxar. Men gallor just kan ju bero på för lite rörelse och att då påstå att hästarna mår tipptopp utan utevistelse är ju inte så lyckat. Då inte sagt att hästarna lider av gallorna men jag tycker att det visar att allt inte är bra.

/Maria

Hej, det här vill jag faktiskt att du ger en mer grundlig förklaring till.

Vaddå? Tror du inte en galla är en varning på att något inte är bra? T ex fodergallor (kan bero på för mkt protein för snabbt), överansträningsgallor (för mkt ridning/ridning på för hårt/mjukt underlag) och gallor pga för lite rörelse (t ex stillastående i en box 23h).

Eller vad skulle jag förklara?

/Maria

Jag förstår inte hur du resonerar, verklighetsförankring verkar du i alla fall inte ha, bara en vission och smalsynt seende.

Jag lever som jag kär så verklighetsförankrad är jag då verkligen. Och jag är inte så extrem som du tror. Jag har hästarna på stall (men bara 8 h /natt i box). Dom har inte fri tillgång (har inte den möjligheten tyvärr) men får många mål mat/dag. Jag har stora kuperade hagar men hästarna har täcke om det behövs. Och ja, jag rider på mina hästar. Skor dom om det behövs.

Tycker knappast det är smalsynt att vilja sin häst det bästa och låta den ha ett så naturligt liv som möjligt. Smalsynt är det däremot att tro att vi har lyckats avla bort hästarna behov och att en häst kan må bra när den får stå 23 h i en box.

Förresten dom "vilda hästar" som finns idag är ju också tamhästar från början. Och dom verkar då klara sig bra. Sen att människan är snäll och hjälper till vid riktigt tuffa förhållande för att inte alla ska dö ut är ju bara trevligt tycker jag. Det visar ju att det finns människor som vill att dom "vilda" hästarna ska kunna finnas kvar.

/Maria

Jag lever som jag kär så verklighetsförankrad är jag då verkligen. Och jag är inte så extrem som du tror. Jag har hästarna på stall (men bara 8 h /natt i box). Dom har inte fri tillgång (har inte den möjligheten tyvärr) men får många mål mat/dag. Jag har stora kuperade hagar men hästarna har täcke om det behövs.

Förresten dom "vilda hästar" som finns idag är ju också tamhästar från början. Och dom verkar då klara sig bra.
/Maria

Ja du, då har du ungefär samma hästhållning som jag har och förespråkar för dom presterande hästarna och avelsdjuren. Nej föresten nu ljuger jag för alla från åringar upp till treårs ålder går på ständig utedrift i en hage med måtten 450 meter * 400 meters kuperad hage blandad med ängsmark skog och partier med fem meters stigning samt ett vindskydd på 50kvm.

Vad beträffar dagens vildhästar som från början va tamdjur har vi tyvärr ingen aning om hur bra dom klarar sig i naturen då dom som inte klarar sig så bra innan vi hinner notera det blir ett byte för rovdjuren.

Smalsynt är det däremot att tro att vi har lyckats avla bort hästarna behov och att en häst kan må bra när den får stå 23 h i en box.
/Maria

Jag har aldrig påstått att en häst mår bra av att stå i box 23 timmar om dygnet, ej heller att man lyckats avla bort hästarnas behov mer än att generationers inverkan av avel och tagit sig an hästen som brukshäst,transportmedel mm även som secundär åkomma lyckats "avtrubba" hästens naturliga behov.

Lika trångsynt vore det väl att för dagen släppa alla dessa hästar fria så att dom kan återuppta sitt naturligt nedärvda beteende och tro att dom skulle må bra av det.

Vad jag försöker komma till är att man ska inte dra saker och ting till sin spets utan se till den enskilda individens behov och förutsättningar.

Eller vad skulle jag förklara?
/Maria

Det hade räckt med att du eller din lärare ställt en fråga den dagen ni va där vad dessa hästar gjorde dagen innan. Själv har jag många gånger visiterat unghästarna på utedriften och funnit dom mer galliga än normalt och det har ofta haft sin naturliga förklaring i att dom har haft lekstuga hela dagen före.

Dvs göra det bästa av en ickeideal situation. Och att försöka hitta hästar som hyfsat pallar situationen. För hästar är indivder och vissa har lättare klara t ex mycket uppstallning än andra.

Hej, den här meningen hade räckt då den säger allt som jag har försökt säga. Sedan vill jag bara tillägga att allt som går att göra även görs från dom som arbetar med dessa individer i storstadsområdet för att dom skall få mer utevistelse,flera hagar och framförallt större hagar för att kunna tillgodogöra sig sitt naturliga behov av frihet.

Saken är dock inte så enkel som du kanske tror, det är både Stockholms Stad och Djurgårdsförvaltningen som ni i stället borde konfrontera i stället för dom ni kritiserar.

Det hade räckt med att du eller din lärare ställt en fråga den dagen ni va där vad dessa hästar gjorde dagen innan. Själv har jag många gånger visiterat unghästarna på utedriften och funnit dom mer galliga än normalt och det har ofta haft sin naturliga förklaring i att dom har haft lekstuga hela dagen före.

Fast jag skulle faktiskt reagera om unghästar på lösdrift 'många gånger' varit galliga (än mer skulle jag reagera om de var mer galliga, som antyda i frasen 'mer galliga än normalt', menar du där att det finns en normal gallighet?), även om de 'haft lekstuga hela dagen innan'.

Då skulle jag försöka fundera vad som gör att de
A) Anstränger sig 'över gränsen'
B) Vad det är för underlak de leker på
C) Hur det står till med hälsostatus avseende benen (lösa benbitar etc)

För viss kan unghästar bli galliga av ansträngning, och det är inte ovanligt att de i en period reagerar vid ökad belastning. Men det ska inte vara ofta, det ska inte vara många gånger och det är alltid ett varningstecken.

Vad gäller galliga hästar på stall så har olika individer olika lätt att 'fylla i' vid stillastående, beroende på massa parametrar som hur mkt de rör sig i boxen/inte rör sig, ålder, cirkulation och så vidare. Hästen kan vara fullt frisk och ohalt men ändå fylla i pga bristande cirkulation vid stillastående.

Men rörelsegallor/belastningsgallor är alltid en varningssignal.

Så intressantare i ursprungsinlägget om väldigt galliga hästar på K1 skulle vara att se hur de ser ut direkt efter en ridtur. Har de rena ben då, ja då är det snarare cirkulationsrelaterat och förvisso inte idealiskt men i normalfallet inte farligt/besvärande heller. Om de ökar av rörelse däremot är det en klar varningssignal.

Så, var hästarna galliga för de hoppat dagen innan så är det betydligt värre än om de är galliga för de har begränsad utevistelse.

Hej, den här meningen hade räckt då den säger allt som jag har försökt säga. Sedan vill jag bara tillägga att allt som går att göra även görs från dom som arbetar med dessa individer i storstadsområdet för att dom skall få mer utevistelse,flera hagar och framförallt större hagar för att kunna tillgodogöra sig sitt naturliga behov av frihet.

Saken är dock inte så enkel som du kanske tror, det är både Stockholms Stad och Djurgårdsförvaltningen som ni i stället borde konfrontera i stället för dom ni kritiserar.

Och du borde läsa tråden en gång till tror jag?

Jag har gång efter annan sagt att nej K1:s hästhållning är inte idealisk, de är inte ensamma om att ha ickeidealisk hästhålling, ja K1:s hästar uppvsade en hög grad av olater och grinigt beteende, men de hanteras av olika människor och ofta okunniga, och det krävs en viss typ av häst för att övht klara det, men de är välskodda, välfodrade och så vidare, samt att de inte tycks fara illa utan var glada och pigga vid ridning etc. Och att polisens hästar som stått i samma stall med samma begränsade utevistelse, men med 'sin' polis som valt yrket och där det är samma, hästvana, person som 'kommer varje dag' (nästan) uppvisade betydligt mindre surigt beteende, och om man inte ändrade något annat än lät de vpl ta hand om polisens hästar och polisen ta hand om K1:s hästar så skulle man nog se gandka intressanta effekter efter ett tag.. (IE - största anledningen till 'surigheten' sitter antagligen i/kring hanteringen, man får inte förglömma att de vpl inte behöver sett en häst innan utb, och inte har valt 'hästbiten')

Dvs JAG har inte någonstans tyck att beridna högvakten och musikkåren ska bort. Eller i övrigt 'ylat' om att de måste få gå i hage etc etc.

Så, läs om tråden tror jag är bäst, så du håller isär personerna?

Jag kommer nog besöka er då den 17:e. Jag har inte sett det nya stallet ännu.
Personen med "sträng" attityd, är det B du menar?
Förut fanns det en häst som var tvungen att ha munkorg vid hantering, finns den kvar på K1?

Kul, sök gärna upp mig då!

Ja, precis, det var B jag syfta på...

Och ja vi har en med munkorg, men det är en säkerhetsåtgärd som finns kvar. Hästen är ganska gammal nu, Bonus. För övrigt kan jag sköta honom helt lös i boxen utan problem. Men det är egentligen inte tillåtet att sköta hästen lös, men snäll är han. Men när nybörjare hanterar honm kan han blir irriterad om dom beter sig dumt och petar honom i sidan.

nej, det är inte 100 % om en häst har gallor, men vafasen, dom är glansiga i pälsen och mår bra.. Det är inte som att den ofta har kolik men mår bra därimellan.. Jag kan tycka att det är helt okej om en häst har gallor. Alla hästar med gallor behöver det ju itne vara något fel på även om det är bäst med torra ben!
Jag har inte studerat saken men är övertygad om att gallorna blir bättre efter ridning..

förresten, det var i spiltor dom stog när du kolla senast.. du kanske debatterar något gammalt??

Som också hon har sina hästar på lösdrift och har en aanhcp verkare som defenetift INTE går in i någon som helst levande material och som dessutom fått min häst att från ömmande på grus gå på alla underlag. Och inte en enda dag har hästen ömmat eller av annan anledning haft ont.. Skit Djurplågare :angel:

Fortfarande heter jag inte Johanna.. Trög?

Mumin

Och vem faa.. n debatterar om att sätta saker på sin spets?

Jag använder min häst, han får stå i sin box och vila någon timma efter ridturen. Han blir borstad och shåpad med för att jag tycker om att borsta och göra "fint" Jag har ALDRIG sagt att vi ska släppa våra domesticerade djur lösa eller vild igen. Därimot arbetar jag för att vår djurhållning ska göras bättre utefter djurens behov. Man kan hålla djur på ett bra sätt men samtidigt ha nytta av dem. Vi har problem med våra tamdjur idagens samhälle.
Hästar som krubbiter och väver.
Hundar som ylar
Katter som urinerar och klöser sönder möbler
Grisar som svansbiter och rörtuggar
Kor som tungrullar

Alla djur har det inte bra och mår defenetift inte bra. Detta för att djuren har utvecklats under så pass lång tid och för att beteendebehov inte går att avla bort. Prata med en genetikexpert så berättar han för dig att vad vi avlat på är utseende mestadels, eftersom dessa gener är så pass lättpåverkade. Beteende är extremt svårpåverkade. Därav alla problem vi har idag. Se nedan.

De ferala hästarna, de ferala grisarna, de ferala hönsen.. Det finns tiotals exempel där domesticerade djur klarar sig perfekt i det vilda. Annars skulle man knappast ha russen på Lojsta hed eller Korna på Revinge Hed?

Det behövs nytänkande inom djurhållning därför finns det idag gott om pengar för husdjur och lantbruksdjus forskning i synnerlighet deras beteende och beteendeproblem.

Tvärtom som du säger. Man behöver dels praktisk kunskap men också teorietisk kunskap och koll för att inse hur djur fungerar och vad de behöver. Om du verkligen vill veta varför och hur ditt djur fungerar rekommenderar jag dig att läsa en evolutionsbiologi kurs och en Etologikurs. Finns en på distans för Sverre Sjölander på LIU. En av Sveriges mest eftertraktade etologer/forskare/professorer. Rekommenderat..

Mumin

Senast ändrad:

Som också hon har sina hästar på lösdrift och har en aanhcp verkare som defenetift INTE går in i någon som helst levande material och som dessutom fått min häst att från ömmande på grus gå på alla underlag. Och inte en enda dag har hästen ömmat eller av annan anledning haft ont.. Skit Djurplågare :angel:
Mumin

Hej, Johanna. Jag ska lägga detta inlägg på minnet och ber om att få återkomma i detta ärende i en helt annan tråd lite senare.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar