Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Hej, LÄS vad jag skriver,TACK!!!

Jag skrev inte att dom väljer att stå i sina boxar större delen av dygnet. Jag skrev att dom gärna av egen fri vilja och möjlighet utan mänsklig påverkan gärna självmant går in och vistas i sina boxar tidvis. Hästarna fodras aldrig i boxarnautan alltid ute så inte fasen beror det på att dom springer in i boxarna för att det finns mat där.

Jag gillar detta naturliga beteende där hästarna själv får välja i stället för att ngn människa ska lägga sig i precis allt som dom anser vara bäst för den enskilda individen.
Kan du som är så påläst ge mig en förklaring till detta beteende???

Det är ju absolut inget konstigt i det där? Sådär beter sig lösdriftsdjur? Dvs när de har ett val så står de inte inne långa tider i sträck, utan de går ut och in i box/vindskydd när de vill vila alt komma undan elementen (väder, vind, nederbörd, insekter, hetta eller vad det är).

Så, vad är det du undrar om egentligen? Det jag försökt påtala med mitt exempel är att hästar inte väljer att stå i boxen hela nätterna (och absolut inte hela dygnet eller 23 h av det) om de har ett bra alternativ. Jag har aldrigs agt att de skyr det som pesten. Och det du beskriver är det fullt naturliga beteendet för lösdriftsdjur som har ett korrekt utformat vindskydd/ligghalls/skogsstalls/liknande alternativ.

Så jag förstår fortfarande inte var du vill komma? Jag har övht inte motsagt det du beskriver ovan, tvärtom?

Men de som påstår att deras hästar vill vara inne och därför har dem uppstallade t ex 18 h/dygn, utan att frågat hästarna genom att erbjuda en lösdriftslösning och verkligen står inne 18 h per dygn bör stå för att det är matte/husse som vill hästen ska stå inne X tid.

Vad syfta du på? Vår hästhållning? Om det var så så vet jag svaret, vilket är att vi har special tillstånd att ha som vi har med hänvisning till antal saker som jag inte riktigt kan tillräckligt mycket om. :angel:

Hej, jag kan bara meddela dig att ni har absolut inget speciellt tillstånd för er hästhållning på K1 för i så fall skulle även andra anläggningar i Ert närområde oxå behöva ha det utifrån samma hästhållningspraxit vilket dom inte har. Utan det är helt laglig hästhållning utifrån Djurskyddslagens förordningar som gäller både på K1 som för övriga landets hästhållning. Dom kom med ngt "flummigt" förslag för snart drygt ett år sedan men insåg efter att ha sett verkligheten själva hur "flummigt" dom resonerade.

Jag förstår inte hur du orkar fortsätta denna envägsdiskution med vissa här som inte ens orkat ta del av hur det för dagen förhåller sig utifrån dagens hästhållning på K1 utan bara spyr ur sin ngt dom inte har en aning om utifrån egen verklighets förankring.

Hoppas det blir fullt hus på Eran öppen dag och att dom törs komma och inse hur fel dom tidigare hade utifrån sina betsämda åsikter utifrån vad dom trodde och har hört eller sett på det glada sextiotalet.

Men de som påstår att deras hästar vill vara uteoch därför har dem ute t ex 18 h/dygn, utan att frågat hästarna genom att erbjuda en boxlösning och verkligen står ute 18 h per dygn bör stå för att det är matte/husse som vill hästen ska stå ute X tid.

Hej, nu gjorde jag en fuling och ändrade i ditt inlägg som jag här guotade. Mina ändringar är markerade med den här stilen. Du vet själv vad du har skrivit och det är din uppfattning, när man gör dessa ändringar så kommer du skrika högt över hur fel det resonemanget är eller hur???

Det jag försöker komma till är att det är inte hästens valmöjlighet att själv få välja sitt levene avseende utevistelse/boxvistelse utifrån fri egen vilja utan endast vad du som människa påstår vad hästarna vill.

K1 har dock haft dispens, om de fortfarande har det ärjag osäker över.
Men de har haft dispens för att spiltorna var mindre än minimimåttet. Byggnaden är dock K-märkt, och det är/var inte helt enkelt att 'bara bygga om' med tanke på K-märkningen, att det ligger i stadsmiljö etc, det är en massa miljöregler etc att ta hänsyn till, hur nära bebyggelse det får vara häststallar och så vidare.

Därför hade de under flera år dispens från Jordbruksverket iaf, men om den kvarstår idag vet jag inte, borde vara ganska enkelt att kolla upp om man verkligen är intresserad.

Hej, nu gjorde jag en fuling och ändrade i ditt inlägg som jag här guotade. Mina ändringar är markerade med den här stilen. Du vet själv vad du har skrivit och det är din uppfattning, när man gör dessa ändringar så kommer du skrika högt över hur fel det resonemanget är eller hur???

Det jag försöker komma till är att det är inte hästens valmöjlighet att själv få välja sitt levene avseende utevistelse/boxvistelse utifrån fri egen vilja utan endast vad du som människa påstår vad hästarna vill.

Nej, jag skriker inte ett dugg, jag anser inte att hästar som står i en fyrkantshage utan stimulans, kompisar etc och t ex därför inte vill vara ute, eller hästar som även i bra, stimulerande hagar med mat fryser eller liknande och därför skulle välja att istället vara inne ska behöva stå ute 18 h/dygn. (Sen att det inte är tillåtet att ha dem ute 18 h per dygn utan möjlighet att kunna komma in om de vill det kan vi bortse från så länge, eller byta ut 18 h mot 12 h i ditt ex ovan)

Den sista meningen förstår jag inte alls, utveckla?

Hej, LÄS vad jag skriver,TACK!!!

[/B] Hästarna fodras aldrig i boxarnautan alltid ute så inte fasen beror det på att dom springer in i boxarna för att det finns mat där.

Ursäkta en korkad fråga..men även i den andra tråden (vad den nu hette) så tyckte du att utevistelsen inte tillhörde hästens primära behov...
Vet inte..men på något sätt så fattade jag att dina hästar trivs alldeles utmärkt i box???

Om dom nu tillbringar..vi säger minimum 10 timmar/dygn i box..betyder ju 10 timmar utan käk.
Dina hästar är då ute i 14 timmar/dygn (vilket jag tvivlar på)

Sedan vid nåt tillfälle så sågade du ju detta med att hästar har fri tillgång på grovfoder..
Antar att dina hästar portioneras grovfoder alltså..med risken att dom står utan stundtals.

Eftersom dom nu inte har tillgång fritt så lär dom vara utan halva utevistelsen..7 timmar..av totalt 14
Det skulle betyda att pållarna dina äter i 7 timmar/dygn och är utan mat 17..

Får helt enkelt inte dian teorier att gå ihop..nä.

AM

Får helt enkelt inte dian teorier att gå ihop..nä.
AM

Hej, du kommer heller ALDRIG att få ihop mina teorier eftersom du inte läser hela meningarna utan endast det som du vill läsa.

Inte ETT påstående som du skrev är rätt och ska det vara på den här nivån så orkar inte jag förklara det än gång till. Gå gärna tillbaka och läs en gång till och fundera lite på hur det är skrivet och vad det igentligen står. Att skriva på internet i ett forum är ingen pekbok utan man kanske måste tänka till lite oxå. I grund och botten så har vi exakt samma uppfattning i denna fråga liksom även Alex fast vi formulerar oss lite olika utifrån våra erfareheter.

Personligen läser jag dina inlägg minst tre gånger innan jag ev.svarar dig enbart för att inte missuppfatta dig i skrift. Du har själv tidigare deklarerat att du missuppfattat mig i skrift enbart genom att du inta har läst vad jag skrivit.

Nu är det Fredag kväll. Kram på dig

K1 har dock haft dispens, om de fortfarande har det ärjag osäker över.
Men de har haft dispens för att spiltorna var mindre än minimimåttet. Byggnaden är dock K-märkt, och det är/var inte helt enkelt att 'bara bygga om' med tanke på K-märkningen, att det ligger i stadsmiljö etc, det är en massa miljöregler etc att ta hänsyn till, hur nära bebyggelse det får vara häststallar och så vidare.

Därför hade de under flera år dispens från Jordbruksverket iaf, men om den kvarstår idag vet jag inte, borde vara ganska enkelt att kolla upp om man verkligen är intresserad.

Det är säkert som du skriver, har inte stenkoll på det där.

K-märkt är den, och vi kommer inom kanske 10 år att få ett nytt ridhus som är dubbelt så stort i samma stil som övriga byggnader. Det gamla vi hade brann ju ner vid Ryttarspelen -60 eller något liknande. Så det ska bli intressant med ett nytt - stort! :love:

Jo men den dispensen är väl i så fall inte nödvändig längre om den existerar, hästarna står ju i boxar och vad lagen säger är. Alla hästar ska ha daglig utevistelse, det man inte har gjort är att specificeras hur detta ska ske. Därför kan man tolka med lagens goda minne, att en ridtur på 1-3 timmar är detsamma som daglig utevistelse. Eller att någon tar hästen på en hundpromenad, jag uppfattar nämligen att det är precis detta coari även försöker skriva fast inte riktigt får fram.

Hästarna ska också ha social kontakt, även här brister man i sättet lagen har skrivits på. Tolkningen kan således bli med lagens goda minne, att den sociala kontakten får hästen genom kontakten med sina boxgrannar eller den sociala kontakten med människor. Eftersom även människor anses som en kontakt, så blir ju kontentan av detta att man följer lagen.

Boj - ja jag vet som sagt inte om de fortfarande har någon form av dispens, den för spiltorna har de iaf inte.

Sen, de 'lagar' du nämner existerar inte! Att hästar SKA ha daglig utevistelse och SKA ha social kontakt är med i FÖRSLAGET på djurskyddsförordningar som DSM utarbetat. De har inte trätt i kraft (och det är i dagsläget inte klart om de kommer att göra det eller ej).

Utan vad gäller 'krav' på utevistelse så: Allmänna råd: Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande och bör sommartid hållas på bete.

BÖR är inte tvingande, de allmänna råden är inte tvingande heller. Dvs det är fullt 'lagenligt' att ha hästarna på stall 24 h dygn 365 dagar om året utan att ens rida dem om man känner för det. Dvs de har ett sämre skydd än t ex kossorna, där de ska gå på bete och det krävs dispens för att komma undan det.

Inte heller kravet på social kontakt finns annat än i förslagsformen.

Så, K1 är såvida det inte finns något annat som avviker som jag/vi inte vet om fullkomligt 'lagenliga', även utan att rida hästarna (vilket de ju gör, men..)

Utan vad gäller 'krav' på utevistelse så: Allmänna råd: Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande och bör sommartid hållas på bete.

Idag har ju hästarna tillgång till det här, och lite OT men nämndes i tidigare inlägg. Swartlings hästar går inte vid det stall de numera huserar i under betet. Jag har en del av hästarna ett stenkast från vårat hus under betessäsong, och jag uppfattar även att man ambulerar dessa hästar hela tiden så en del åker och andra kommer till.

Jo, jag menade mer att det inte är lag på det som du skrev (tyvärr ska tillägas, visst föreslog DSM en himla massa strunt, men de hade en hel del riktigt bra förslag med!!), utan det är bara deras förslag. Och frågan är hur det blir med det nu (även om det blivit godkänt skulle t ex inte sociala delen börjat gälla förrän tidigast nästa år, men just nu är det som sagt högst tveksamt vad som händer med förslaget när DSM skrotas).

Ja tyvärr var det mycket som hamnade på is, och man kan endast spekulera i varför.:angel:

Jo, jag har ju mina teorier :angel:

Det jag tycker var mest fascinerande var vilket RAMASKRI det blev i hästsverige när förslaget kom. Ganska intressant, med tanke på hur det LÅTER när det pratas generellt, då är det minsann självkklart att det är synd om grannens häst som går helt själv, för hästar är faktiskt flockdjur. Men när det kommer ett lagförslag på att den egna hästen ska gå ute i hage/ridhus iaf nån timme dagligen (för hästar är strövdjur och bör beredas iaf en tid i frihet varje dag), DÅ blir det totalt ramaskri för Brunte mår så bra så i sin box, och dessutom så blir han trött/skadad/frusen/får gröna utslag på öronen av att gå ute. Så det bästa för Brunte är att han får fortsätta stå inne utom när han rids. Men bra att grannen kommer tvingas skaffa sällskap till sin stackars häst (Nu var det aldrig så lagen var skriven, men de flesta tolka det så) :angel: Och herregud, förbud mot att klippa känselhåren, men tänk vad FULT det är med känselhåren kvar.. Soms agt, väldigt fascinerande hur starka reaktioner det kom med tanke på hur det brukar låta när det pratas om 'andras stackars hästar' i någon form..

Men, de jobbar ju rätt hårt på att få igenom sitt förslag innan de läggs ner, och det är ju knappt fyra månader kvar, så den som lever får väl se vad som händer.. Man kan jud römma om att fjolleriet slopas och att de vettiga delarna går igenom..

Vad roligt! :bow: :rofl: :rofl: Jag håller helt med dig! Mycket kul att du även delar min åsikt om känselhåren!! inte så vanligt med folk som klipper bort dom.. Man måste ju inte raka bort, men hur snyggt är det med 15 cm skägg?? :crazy:

Vad roligt! :bow: :rofl: :rofl: Jag håller helt med dig! Mycket kul att du även delar min åsikt om känselhåren!! inte så vanligt med folk som klipper bort dom.. Man måste ju inte raka bort, men hur snyggt är det med 15 cm skägg?? :crazy:

Alltså, jag är EMOT att raka bort känselhåren.

Däremot är skägg inte snyggt nej, men 'skägget' och känselhåren har inte med varandra att göra. Det går utmärkt att klippa ner/raka bort 'getskägget' utan att röra känselhåren.

Sen, visst är det fint när de är 'babysläta', men skulle aldrig falla mig in att ta bort något de använder sig såpass av som känselhåren för att det är 'snyggt'.

Jaha, jag förstog inte ironin i det första du skrev. Jag klipper ner skägget - känselhåret på mina hästar.. Skäggstubb på hakan.. hehe. Men även de långa "get" skägget ska defenitivt bort. Jag tror att känselhåret har såpass liten betydelse för en tävlingshäst att det gör mindre nytta. Dom hittar rätt bra i sin box, så jag känner mig inte direkt ond som tar bort det. Däremot är dom väldigt fina och välvårdade när man kommer ut och tävlar.

Jo men den dispensen är väl i så fall inte nödvändig längre om den existerar, hästarna står ju i boxar och vad lagen säger är. Alla hästar ska ha daglig utevistelse, det man inte har gjort är att specificeras hur detta ska ske. Därför kan man tolka med lagens goda minne, att en ridtur på 1-3 timmar är detsamma som daglig utevistelse. Eller att någon tar hästen på en hundpromenad, jag uppfattar nämligen att det är precis detta coari även försöker skriva fast inte riktigt får fram.

Hästarna ska också ha social kontakt, även här brister man i sättet lagen har skrivits på. Tolkningen kan således bli med lagens goda minne, att den sociala kontakten får hästen genom kontakten med sina boxgrannar eller den sociala kontakten med människor. Eftersom även människor anses som en kontakt, så blir ju kontentan av detta att man följer lagen.

stilpoäng!!! För övtigt kan jag meddela att det för dagen är helt lagligt att ha hästar uppstallade i spiltor utifrån Djurskyddsmyndighetens lagar.

Dom "backade" på det lagförslaget och kontrade med "mått" beskrivningar. Inga av dessa mått uppfyller kraven på boxar men helt lagliga spiltmått.

Det är är ju sjukt, vi får starta någon sorts namninsamling emot de här. Det kan ju bara inte vara tillåtet, eller???

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar