Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Vad beträffar dagens vildhästar som från början va tamdjur har vi tyvärr ingen aning om hur bra dom klarar sig i naturen då dom som inte klarar sig så bra innan vi hinner notera det blir ett byte för rovdjuren.

Va? Jag menade att dom "vildhästflockar" som finns i världen idag ofta består av förrymda tamhästar som rymde för många år sen. T ex mustangerna. Och dom har ju överlevt många år i det vilda.

/Maria

Det hade räckt med att du eller din lärare ställt en fråga den dagen ni va där vad dessa hästar gjorde dagen innan. Själv har jag många gånger visiterat unghästarna på utedriften och funnit dom mer galliga än normalt och det har ofta haft sin naturliga förklaring i att dom har haft lekstuga hela dagen före.

Nu var vi uppdelade i flera grupper så min lärare var där flera dagar. Och har varit där flera år i olika omgångar. Så det handlade inte om en enstaka dag.

/Maria

förresten, det var i spiltor dom stog när du kolla senast.. du kanske debatterar något gammalt??

Jag frågade dig hur du upplevde situationen nu mot då just därför?

Debatterar inget gammalt. Det jag inte gillar är bristen på utevistelse i ordentliga hagar med kompisar. Och det har dom ju fortfarande inte.

/Maria

Jag lånar min väns nickname, kalla mig en vän till K1s hästar

Jag håller med Ma Linn angående hästen Bonus. Det stämmer att han är en trevlig häst, men som har starka synpunkter på hur han blir behandlad. Han var trevlig redan som unghäst dock var det beväringar som var lite hårdhänta på sin tid med honom, mycket pga av osäkerhet och okunnighet, och det har i sin tur skapat den häst han är idag. Inte helt lätt att ta hand om man inte är trygg och säker i sig själv. Hästar som ständig möter nya människor stänger lätt av då de inte kan knyta an och skapa en relation till ens ett fåtal människor. Det är ett problem som uppstår på alla sveriges ridskolor och andra stora stallar med mycket människor.

Tycker du då att det är snällt mot den hästen att stå kvar? Trots att han verkar protestera vilt? Är det inte bättre för honom att komma till ett stall där ett fåtal personer/en person handskas med honom?

/Maria

den protesterar inte. Du kan ju inte utifrån en munkorg säga hur hästen mår!? den uppför sig bra och den har även varit hos privatperson och det är ingen förbättring om den åker bort.
Den sköter sig bättre än de flesta i daglig hantering. det är en säkerhets åtgärd.

Då har du också redan sett svaret... Just av anledningen till att stallmiljön är en helt annan har du kanske svårt att påstå att det är samma sak nu. Du har gjort många inlägg i frågan utan att veta hur det är nu!?

Jag har som sagt inte gjort någon närmare undersökning av hästarna i stallet. De som har gallor kan ju ha haft det sedan spilt-tiden och blir inte av med dom i detta livet.. men förbättringar kan ju ske eftersom boxarna är rymliga.
Jag tror frekvensen av gallor idag är rätt jämförbar med många ridskolor och det är ju i princip samma verksamhet. Kan inte jämföra med vanliga hästar som går flera timmar i hage osv..

Jag tror frekvensen av gallor idag är rätt jämförbar med många ridskolor och det är ju i princip samma verksamhet. Kan inte jämföra med vanliga hästar som går flera timmar i hage osv..

Har man bara kunskapen om skillnaden på hästar som presterar ngt och hästar som inte vare sig kan eller utifrån hästägarens hantering behöver prestera ngt så tror jag man kunskapsmässigt förstår skillnaden på gallor och gallor.

Jag har själv sett en högpresterande häst med jättestora gallor (som va mjuka) och inte fasen led den av det, jag tror den hette Ratina ngt.

T ex mustangerna. Och dom har ju överlevt många år i det vilda.

/Maria

Det har du rätt i så vida du nu hänvisar till dom som har överleft. Har du ngn statestik på alla dom som har fallit offer för rovdjuren??? Den statestiken säger att det antalet är skyhögt högre utifrån dödligheten.

Kotsenskidegallor

De hästar på K1 som har gallor har kotsenskidegallor och inte kotledsgallor, kotsenskidegallor uppkommer ofta på äldre hästar men också på hästar med minskad cirkulation och för lite rörelse, försvinner i många fall efter ridning men återkommer oftast efter natten. Efter att hästarna på K1 fick boxar har gallor minskat betydligt på hästarna.

//Cecilia

Sv: Kotsenskidegallor

De hästar på K1 som har gallor har kotsenskidegallor och inte kotledsgallor, kotsenskidegallor uppkommer ofta på äldre hästar men också på hästar med minskad cirkulation och för lite rörelse, försvinner i många fall efter ridning men återkommer oftast efter natten. Efter att hästarna på K1 fick boxar har gallor minskat betydligt på hästarna.

//Cecilia

tack för det!! :bow: :bow:

det är lite olika. en del av dom kommer inte ut för dagen. Men med fler paddockar finns det ju utrymme för kanske 15 "nya" att börja gå ut!

Självklart! Vi får hoppas att de snabbar på med att få bort barackerna. Men vissa av trupphästarna kommer alltså aldrig ut? Mer än på sommarbetet alltså.

Det bevisar dock att våra tamdjur har samma möjlighet att överlvea i det vilda då inte mkt mer än utseende har förändrats. Att et finns rovdjur har inget att göra med det faktum att våra tamdjur överlever i vilda förhållanden rent fysiskt med sina instinkter och behov. Därför är det faktiskt inte av relevans.

Detta i sin tur beskriver hur vi bör hålla våra djur för att de ska må optimalt psykiskt och fysiskt då deras beteende och funktion har just utvecklats för dessa förhållanden.

Och som tur är kan vi erbjuda dem dessa förhållanden utan problem såsom rovdjur och därmed säkerhetsställa deras behov utan risk för dödlighet genom predation.

Mumin

Det konstiga är att folk som bejakar det naturliga mest och vill ha sina djur så "fria" som möjligt ofta ställer till med ren vanvård i sin välvilja. Jag tror också att denna inställning är ett sätt att slippa känna ansvar för sitt djur och på sätt och vis försöka lämna över en del av ansvaret på djuret.

Det konstiga är att folk som bejakar det naturliga mest och vill ha sina djur så "fria" som möjligt ofta ställer till med ren vanvård i sin välvilja. Jag tror också att denna inställning är ett sätt att slippa känna ansvar för sitt djur och på sätt och vis försöka lämna över en del av ansvaret på djuret.

*Sträcker ut en hand*:bow:

det är helt rätt uppfattat! tyvärr är det så men det blir ständigt bättre! :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar