Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Du behöver inte återkomma, eftersom jag vet tillräckligt om hovar för att avgöra hurvida hon går in i levande vävnad eller inte. Min hästs stråle och sula rörs överhuvudtaget inte.

Mumin

Jag tycker att så länge hästar inte blir plågade/illa behandlade så tror jag att de klarar sig från att vara ute i en hage, roligare blir det då att få komma ut på sommarbete.. nästan lite som att åka utomlands/semäster för oss.. Och så behöver dom bli lite ompysslade(få lite kärlek) :banana:

Problemet är att hästar vare sig kan se fram emot en semester eller komma ihåg den utan lever i vad jag vill kalla "nuet" så står din häst i boxen 23 timmare om dygnet hela vintern mår den faktiskt inte bra "nu" och vet inte att en snart ska få åka på "semester"

Dessutom sitter vi människor inte i en 9 kvm stor bur största delen av vår levnadstid och har tom när vi jobbar lediga dagar varje vecka och lediga timmar varje dag. Vilket tydligen inte blev så viktigt när det kom till hästen?
Mumin

Galopp hästar (okej inte alla, men många) Går i skritt maskin 1 timme 6 dagar i veckan. + plus att dom rids. Sen in i boxen igen. Och dom mår inte dåligt. Tvärtom uppskattar dom lugnet i stallet när stallet stängs kl 14.00. Efter 14.00 kommer ingen in mer än när det är dags för fodring. Jag har själv en f.d galoppör som levt under sådana förhållande, och det märks på honom hur jobbigt han tycker det är i mitt stall med allt spring fram och tillbaka. Så jag tror nog dom uppskattar det lugnet. Det händer så mkt annat som stimulerar dom hästarna.
Och vad är det som säger att hästar som är ute i en lerig hage i blåst och regn 8 timmar per dag har det bättre ?

Galopp hästar (okej inte alla, men många) Går i skritt maskin 1 timme 6 dagar i veckan. + plus att dom rids. Sen in i boxen igen. Och dom mår inte dåligt. Tvärtom uppskattar dom lugnet i stallet när stallet stängs kl 14.00. Efter 14.00 kommer ingen in mer än när det är dags för fodring. Jag har själv en f.d galoppör som levt under sådana förhållande, och det märks på honom hur jobbigt han tycker det är i mitt stall med allt spring fram och tillbaka. Så jag tror nog dom uppskattar det lugnet. Det händer så mkt annat som stimulerar dom hästarna.
Och vad är det som säger att hästar som är ute i en lerig hage i blåst och regn 8 timmar per dag har det bättre ?

Fast nu jämförs äpplen och päron igen. När det ska propageras för mycket innevistelse, så av någon anledning plockas alltid 'och hur kul är en liten lerig fyrkant'-argumentet fram.

Mn om du jämför med en hage värd namnet, dvs en bra, vettig hage. Med skydd mot väder och vind, inte massa lera, stor och omväxlande samt med ordentligt med mat. Skulle hästen fortfarande helst 'välja att vara inne då'? Om allt som den får inne finns ute.

Få hästar väljer då att stå inne. Min K.s mamma var van med liten hage, korta dagar ute under lersäsong,och var en sån där som (även sommartid) mest stod och hängde vid grinden. Så även här i början, men efter någon månad började hon använda hela hagen, följa med de andra på upptåg etc. Och stod inte vid grinden förrän intagstid (som är 'sent' här).

Mitt fullblod var van att gå ute i liten fyrkantshage på fm, ridas alt gå i walkern på em. Här fick hon gå i stor, kuperad hage med mycket mat, med två lekkompisar, och det tog henne ungefär EN DAG att komma in i de rutinerna. Hon trivs som fisken i vattnet med att gå ute 12 - 16 h per dygn, och står aldrig och hänger vid grinden för att komma in. Och blir ganska överladdad och rastlös om hon måste stå inne mycket av någon anledning. Henens beteende här är ungefär 15 ggr så trevligt som det var på banan med. Hon är vänligare, lugnare, äter bättre (mer) osv.

Och jag har under alla år inte mött en enda häst som när de har valet stot, omväxlande, bra hage med kompisar, och där hagen erbjuder mat, skydd och bra underlag väljer att stå inne. De kan hänga vid grinden vid intag - för att komma in och äta KRAFTFODRET. När de ätit upp det, som är det enda som inte finns i hagen, har samtliga valt att gå ut igen.

Men skulle jag ta bort maten från hagen, ställa dem i en lerig fyrkant utan omväxling och utan skydd mot väder och vind så skulled eju med största sannolikhet välja boxen med mat och lä.

Men det är inte för att de vill stå på box de då skulle gå in..

Det finns ett litet fåtal hästar som faktiskt vill stå inne, de är extremt ovanliga. Sen finns det ett väldigt stort antal hästar som utan synbara protester accepterar att stå inne, och så finns det en grupp (som är större än den första, betydligt större) som synligt one way or the other protesterar mot för lång tid inne.

Men att de flesta hästar accepterar läget innebär inte att de skulle ha valt det om de haft ett annat vettigt alternativ.

Ni som anser att er häst 'vill stå inne' - prova ge den ett vettigt alternativ med lä, mat,. omväxling och stimulans, och lämna boxdörren öppen. Och kolla om hästen står kvar i sin box när kraftfodret är uppätet, eller går ut igen :angel:

Den enda gång de flesta hästar eg frivilligt väljer 'stå inne' är för att komma undan insekter på sommaren. Då är det ganska välbefolkat i lösdriftshallarna runt om i Sverige, och då står även mina kvar några h trots valfrihet i boxarna (om inte lösdriftshall finns)

Jag lånar min väns nickname, kalla mig en vän till K1s hästar

Jag håller med Ma Linn angående hästen Bonus. Det stämmer att han är en trevlig häst, men som har starka synpunkter på hur han blir behandlad. Han var trevlig redan som unghäst dock var det beväringar som var lite hårdhänta på sin tid med honom, mycket pga av osäkerhet och okunnighet, och det har i sin tur skapat den häst han är idag. Inte helt lätt att ta hand om man inte är trygg och säker i sig själv. Hästar som ständig möter nya människor stänger lätt av då de inte kan knyta an och skapa en relation till ens ett fåtal människor. Det är ett problem som uppstår på alla sveriges ridskolor och andra stora stallar med mycket människor.

Jag lånar min väns nickname, kalla mig en vän till K1s hästar

Jag håller med Ma Linn angående hästen Bonus. Det stämmer att han är en trevlig häst, men som har starka synpunkter på hur han blir behandlad. Han var trevlig redan som unghäst dock var det beväringar som var lite hårdhänta på sin tid med honom, mycket pga av osäkerhet och okunnighet, och det har i sin tur skapat den häst han är idag. Inte helt lätt att ta hand om man inte är trygg och säker i sig själv. Hästar som ständig möter nya människor stänger lätt av då de inte kan knyta an och skapa en relation till ens ett fåtal människor. Det är ett problem som uppstår på alla sveriges ridskolor och andra stora stallar med mycket människor.

'
Tack, bra svarat! Det är precis så det är. Skönt med fler människor som kan se perspektiv!

Ni som anser att er häst 'vill stå inne' - prova ge den ett vettigt alternativ med lä, mat,. omväxling och stimulans, och lämna boxdörren öppen. Och kolla om hästen står kvar i sin box när kraftfodret är uppätet, eller går ut igen :angel:

Nej för 17 Alex!!!
Då blir det ju en lösdrift..hemska tanke..:devil: :angel:

AM

Vilken debatt detta drog igång! Intressant läsning..

Senast ändrad av en moderator:

Nej för 17 Alex!!!
Då blir det ju en lösdrift..hemska tanke..:devil: :angel:

AM

Ajdå, tääänkte ju inte på det. Men man kan ju fortsätta 'låsa in hästen' sen, men står för att det är MATTE (eller husse) som vill att hästen ska vara inne och inte hästen..

/Alexandra - med tre hästar som plättlätt skulle välja lösdrift imorgondag om de fick chansen, men som MATTE vill ha inne på box nattetid av diverse anledningar. Matte står dock för att det är för att HON vill det, och försöker skapa en kompromiss som ser till vad hästarna vill också genom långa dagar ute, stora boxar, fri tillgång på stråfoder samt möjlighet till fysisk kontakt även i stallet.

Det enda jag inte gör är att försöka 'skylla' uppstallningen på att 'hästarna vill stå inne'. De vill komma in och äta sitt kraftfoder, sen vill de gå ut.. Om DE ville stå inne skulle jag inte behöva lås på boxdörrarna.. :angel:

Det enda jag inte gör är att försöka 'skylla' uppstallningen på att 'hästarna vill stå inne'. De vill komma in och äta sitt kraftfoder, sen vill de gå ut.. Om DE ville stå inne skulle jag inte behöva lås på boxdörrarna.. :angel:

En rolig grej. Vi har då dom som vill in från paddocken, hehe, så vi får typ ha lås där hehe..

Jag tycker du har ett sundt resonemang angående det hela! jag har tyckt att du verkar klok från tidigare inlägg också. Så jag har all respekt för det du skriver och tycker.

Så med det i bakhuvudet på dig hoppas jag samtidigt (som det verkar) att du förstår och accepterar våran situation på K1.
Lite som jag tidigare förklarat, dom mår bra. jag trodde det skulle vara annourlunda innan jag själv såg med egna ögon hur hästarna mådde. och blev förvånad att dom inte var mer rastlösa. Dom trivs i sina stora fina boxar!

Om DE ville stå inne skulle jag inte behöva lås på boxdörrarna.. :angel:

Jag har hästägare med flera hektar naturliga hagar och inga lås på boxdörrarna för det behövs inte då deras hästar själv får välja om dom vill stå i boxen i stället för att tvingas till att vara ute och inte fasen går dom ut efter att dom ätit sitt kraft foder inne då dom inte fodras i boxen utan mer naturligt går dom in i boxen efter att dom ätit sitt kraftfoder ute.

Ni börjar föra en lite väl sandlådenivå här, vore det inte bättre med att sprida lite mer kunskap utifrån den erfarenhet ni har tagit del av??? Eller är det just Er erfarenhet utifrån Er kunskap ni här sprider??

Senast ändrad:

Jag har hästägare med flera hektar naturliga hagar och inga lås på boxdörrarna för det behövs inte då deras hästar själv får välja om dom vill stå i boxen i stället för att tvingas till att vara ute och inte fasen går dom ut efter att dom ätit sitt kraft foder inne då dom inte fodras i boxen utan mer naturligt går dom in i boxen efter att dom ätit sitt kraftfoder ute.

Ni börjar föra en lite väl sandlådenivå här, vore det inte bättre med att sprida lite mer kunskap utifrån den erfarenhet ni har tagit del av??? Eller är det just Er erfarenhet utifrån Er kunskap ni här sprider??

Jag förstår inte var du vill komma? Jag har mina hästar på nattuppstallning. Dvs de går inte på lösdrift. Kraftfoder serveras en gång per dag, och enbart inne, vid intag på kvällen. Hästarna går därför väldigt gärna in. Men fick de välja skulle de INTE stå hela natten i sina boxar utan gå ut igen. (och komma tillbaka etc, de skulle ju inte bara vara där de få minuter det tar att äta upp kraftfodret, men de skulle som sagt inte stå där i 8 - 12 h). Jag vill ha dem inne nattetid, så boxarna stängs och låses.

Jag försöker dock inte hävda att det att de gärna kommer in och äter (och säg vilar en stund då om man vill lägga till det) betyder att de 'vill stå inne hela natten'. Utan det är jag som vill, och skulle jag lämna boxarna ute skulle de gå ut igen under natten.

Och jag har so far mött ett otroligt begränsat antal hästar som med full valmöjlighet och vettigt hagalternativ frivilligt stå i sina boxar 'hela nätter' eller större delen av dygnet. Det som får dem att gå in och stå inne länge är insekter. Annars är de in och äter/vilar lite t ex, men går sen ut igen, återvänder senare en stund och går ut.

Om din kunda hästar har det som dus äger och ändå väljer att stå i sina boxar större delen av dygnet lär de vara extrema undantag och jag är mer än en aning frågande varför en person lyckats hitta flera stycken undantagsfall.

Jag har haft hästar både på lösdrift, på trad uppstallning nattetid samt att jag haft just 'öppna boxar' (dvs lösdriftsvariant men utan hall utan tillgång till boxarna istället). INGEN häst har någonsin valt att tillbringa 8 h i sträck nattetid i boxen t ex. Jag har dock genom åren mött ett fåtal hästar som av en eller annan anledning valt att faktiskt vara inne större delen av dygnet. De är dock extremt få.

Men det jag är ute efter är de som tycker att 'hästen vill stå inne', utan att så att säga ha provat.

snacka med djurskyddsmyndigheterna..om de nu finns kvar.
de kan säkert svara ...och hör om det verkligen är tillåtet att göra så ?

Hej!

Innan jag säjer nåt tycker jag att hästar bör ha utevistelse, men..

..Jag har träffat häst som trots flera års "tillvänjningsförsök" inte har gått att ha ute mer än 3 timmar innan de stått vid staketet till den stora, fina hagen, med hästkompis (den enda hästen accepterade), massa bete och annat en häst borde vilja ha), för han stog bara vid grinden och vävde och ville in. 4 år tror jag vi försökte "lära" honom vara ute längre, först gick han inte ens att ha med nån annan häst, men sen fick han en kompis, som mer än gärna ville busa och leka och inte alls stog vid grinden vid insläpp och ville in. När vi försökte med fler kompisar i hagen, jagade han dom sönder och samman, men tappade skor och skador i ben som följd...

Detta undantag är just ett undantag, men dom finns.. Även omjag inte tror att det är många hästar som är så..

/ lavinia, vars häst endast kommer in från hagen för hon vet att hon få hö vid stallet (hon har fri tillgång på silage i hagen också)

Jo, precis en sådan har jag mött också, efter 4 h ute ville han in, punkt. Det spelade ingen roll hur mycket matte försökte, han ville vara inne i boxen. Hon provade till och med att servera all mat ute och ingen mat i boxen förrän till kvällen när de andra kom in. Han gick in ändå. Han vägrade gå ut för tidigt på mornarna med, bara blåvägrade och stod som åsnan Ior även om de andra gick ut och maten var ute. Mellan 10 - 14 gick han ut, annars stod han inne, helt frivilligt.

Jag har många gånger undrat om han varit likadan uppvuxen på lösdrift t ex, av ren nyfikenhet (var exgaloppör, köpt från banan som 8-åring, och första året vet hon inte hur det var med utevistelsen, men från 1 års ålder var det ingen hage som gällde, utan box 22 h/dygn, 1 h i walkern och 1 h ridning).

Men, som sagt de där undantagen finns, men de är extremt få. Men har man erbjudit ett tillräckligt bra alt, det inte finns matfördelar etc med att gå in, och hästen ändå väljer att vara inne och stanna inne, ja då kan man med gott samvete säga att 'min häst vill faktiskt vara inne'. Men ytterst få hästar väljer det. (Däremot inte sagt att de vantrivs inne bara för det dock)

Men det jag är ute efter är de som tycker att 'hästen vill stå inne', utan att så att säga ha provat.

Det händer en gång på hundra men..om någon av fölmärrarna skulle komma ut ur boxen under natten så promenerar hon ut på stallplan
utan funderingar ..konstigt

AM

Det händer en gång på hundra men..om någon av fölmärrarna skulle komma ut ur boxen under natten så promenerar hon ut på stallplan
utan funderingar ..konstigt

AM

Jo, ett rent mysterium. Det är samma 'skumma' saker här.. Jag fick hämta alla tre på byn en kväll häromsistens... Jag tar ju in, skjuter till men stänger inte boxdörrarna (har slagdörrar), och sen byter jag täcken och visiterar och så, och stänger dörren 'ordentligt' efter det. Den aktuella dagen tog jag in som vanligt, och sköt till men stängde inte dörrarna, gick in för att hämta vattendunkarna, och fick telefon inne. 15 minuter senare (det tar cirkus 5 min att äta upp kraftfodret för dem) när jag kom ut stod alla dörrar på vid gavel och alla tre hästarna larvade runt på grannens gräsmatta.

Hemskt konstigt, kanske stalltomtarna jagade ut dem med långpisken?

(Dock, faktiskt så om ingen annan går ut 'först' så valacken står kvar i sin box även med stalldörr på vid gavel. Det beror dock på att 'matte har sagt att man INTE får' och inte på att han inte VILL gå ut. Och om bara någon av de andra så att säga bryter mot reglerna först (och de har inte minsta tveksamhet mot att göra det ens när matte ser *mummel*) så hänger han glatt på..

snacka med djurskyddsmyndigheterna..om de nu finns kvar.
de kan säkert svara ...och hör om det verkligen är tillåtet att göra så ?

Vad syfta du på? Vår hästhållning? Om det var så så vet jag svaret, vilket är att vi har special tillstånd att ha som vi har med hänvisning till antal saker som jag inte riktigt kan tillräckligt mycket om. :angel:

Om din kunda hästar har det som dus äger och ändå väljer att stå i sina boxar större delen av dygnet lär de vara extrema undantag och jag är mer än en aning frågande varför en person lyckats hitta flera stycken undantagsfall.

Hej, LÄS vad jag skriver,TACK!!!

Jag skrev inte att dom väljer att stå i sina boxar större delen av dygnet. Jag skrev att dom gärna av egen fri vilja och möjlighet utan mänsklig påverkan gärna självmant går in och vistas i sina boxar tidvis. Hästarna fodras aldrig i boxarnautan alltid ute så inte fasen beror det på att dom springer in i boxarna för att det finns mat där.

Jag gillar detta naturliga beteende där hästarna själv får välja i stället för att ngn människa ska lägga sig i precis allt som dom anser vara bäst för den enskilda individen.
Kan du som är så påläst ge mig en förklaring till detta beteende???

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar