Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Galopp hästar (okej inte alla, men många) Går i skritt maskin 1 timme 6 dagar i veckan. + plus att dom rids. Sen in i boxen igen. Och dom mår inte dåligt. Tvärtom uppskattar dom lugnet i stallet när stallet stängs kl 14.00. Efter 14.00 kommer ingen in mer än när det är dags för fodring. Jag har själv en f.d galoppör som levt under sådana förhållande, och det märks på honom hur jobbigt han tycker det är i mitt stall med allt spring fram och tillbaka. Så jag tror nog dom uppskattar det lugnet. Det händer så mkt annat som stimulerar dom hästarna.
Och vad är det som säger att hästar som är ute i en lerig hage i blåst och regn 8 timmar per dag har det bättre ?
Jag lånar min väns nickname, kalla mig en vän till K1s hästar
Jag håller med Ma Linn angående hästen Bonus. Det stämmer att han är en trevlig häst, men som har starka synpunkter på hur han blir behandlad. Han var trevlig redan som unghäst dock var det beväringar som var lite hårdhänta på sin tid med honom, mycket pga av osäkerhet och okunnighet, och det har i sin tur skapat den häst han är idag. Inte helt lätt att ta hand om man inte är trygg och säker i sig själv. Hästar som ständig möter nya människor stänger lätt av då de inte kan knyta an och skapa en relation till ens ett fåtal människor. Det är ett problem som uppstår på alla sveriges ridskolor och andra stora stallar med mycket människor.
Ni som anser att er häst 'vill stå inne' - prova ge den ett vettigt alternativ med lä, mat,. omväxling och stimulans, och lämna boxdörren öppen. Och kolla om hästen står kvar i sin box när kraftfodret är uppätet, eller går ut igen
Nej för 17 Alex!!!
Då blir det ju en lösdrift..hemska tanke..
AM
Det enda jag inte gör är att försöka 'skylla' uppstallningen på att 'hästarna vill stå inne'. De vill komma in och äta sitt kraftfoder, sen vill de gå ut.. Om DE ville stå inne skulle jag inte behöva lås på boxdörrarna..
Om DE ville stå inne skulle jag inte behöva lås på boxdörrarna..
Jag har hästägare med flera hektar naturliga hagar och inga lås på boxdörrarna för det behövs inte då deras hästar själv får välja om dom vill stå i boxen i stället för att tvingas till att vara ute och inte fasen går dom ut efter att dom ätit sitt kraft foder inne då dom inte fodras i boxen utan mer naturligt går dom in i boxen efter att dom ätit sitt kraftfoder ute.
Ni börjar föra en lite väl sandlådenivå här, vore det inte bättre med att sprida lite mer kunskap utifrån den erfarenhet ni har tagit del av??? Eller är det just Er erfarenhet utifrån Er kunskap ni här sprider??
Men det jag är ute efter är de som tycker att 'hästen vill stå inne', utan att så att säga ha provat.
Det händer en gång på hundra men..om någon av fölmärrarna skulle komma ut ur boxen under natten så promenerar hon ut på stallplan
utan funderingar ..konstigt
AM
snacka med djurskyddsmyndigheterna..om de nu finns kvar.
de kan säkert svara ...och hör om det verkligen är tillåtet att göra så ?
Om din kunda hästar har det som dus äger och ändå väljer att stå i sina boxar större delen av dygnet lär de vara extrema undantag och jag är mer än en aning frågande varför en person lyckats hitta flera stycken undantagsfall.