Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Och vad det gäller rykten från gamla pojkvänner så kan en tillrättavisning se värre ut än vad den är i en okunnnig männsikas ögon. Om du har ett barn och tar tag i barnet är det inte rå misshandel som den daltande männsiskan skulle anse det.. Det finns alldeles för gott om utrymme för egen tolkning. Och tolkningen kan bli skev om man inte kan läsa av hästens uppförande!

Pontevecchio skriver:

Instämmer, jag såg ett flertal majorer ge hästar en redig spark i baken.

Är det rykten? Nej, det har hon sett med egna ögon eller ska vi säga att hon ljuger? Sådant beteende är oacceptabelt speciellt från befälen som borde vara mer erfarna.
Och jag tror knappast den behandligen hjälper, snarare blir hästarna mer sura.

Din jämförelse f.ö haltar rejält. Skillnad på att sparka och t ex ta tag i grimman på hästen.

Den hanteringen + bristen på utevistelse kallar jag problem. Men om man inte ser dem är man inte intresserad av att finna lösningar på dem tyvärr..

Dock verkar det ju finnas någon klarsynt typ där eftersom det ändå har beslutats om några till paddockar. Den människan har upptäckt att behovet finns av mer hagutevistelse för K1s hästar.

Enligt mig finns det idag 3 hästar som är sura, aggressiva är att ta i.

Vad det gäller gallor kan det kanske vara så att det är mycket,

Hej, även i en vildhäst flock så är alla olika individer och i en flock på nästan 100 djur så tycker jag att det låter lite med endast tre st som uppvisar ett mer negativt beteende.

Vad beträffar gallor och om dom nu är mera än på en häst som inte rids mer än ett par ggr i veckan så kan en viss förklaring på K1 hästarna vara deras dagliga parader på Stockholms asfalt och kullerstensgator. Vi ber helt enkelt Stockholms stad att återinföra grusvägar så är jag övertygad om att problemet är löst, sedan ber vi Djurgårdsförvaltningen att släppa till den mark som alla dessa hästar så väl behöver utifrån sin hagvistelse.

Svaret på hela denna diskution är jätteenkel, det gäller bara att tänka lite mer naturligt så löser sig allt.

Det där kan du gärna få förklara närmare..:confused:

AM (som både har lösdriftar OCH boxhästar)

Hej, detta va absolut inte riktat till dig och din hästhållning utan till Johanna utifrån den hästhantering och verkningsmetod hon så envist förespråkar. Det har skett en lavinartad utbetalning utifrån veterinärvårdsdelen sedan folk efter en helgkurs börjat raspa och skära i vevande hovvävnad som resulterat i läderhudsinflamation och belastningsfång.

Tog du åt dig ber jag ärligt om ursäkt för det och säger förlåt.

Pontevecchio skriver:

Instämmer, jag såg ett flertal majorer ge hästar en redig spark i baken.

Är det rykten? Nej, det har hon sett med egna ögon eller ska vi säga att hon ljuger? Sådant beteende är oacceptabelt speciellt från befälen som borde vara mer erfarna.
Och jag tror knappast den behandligen hjälper, snarare blir hästarna mer sura.

Din jämförelse f.ö haltar rejält. Skillnad på att sparka och t ex ta tag i grimman på hästen.

Den hanteringen + bristen på utevistelse kallar jag problem. Men om man inte ser dem är man inte intresserad av att finna lösningar på dem tyvärr..

Dock verkar det ju finnas någon klarsynt typ där eftersom det ändå har beslutats om några till paddockar. Den människan har upptäckt att behovet finns av mer hagutevistelse för K1s hästar.

jag kan säga så mycket som att idag är det inga som sparkar några hästar :eek: :mad:
Jag har aldrig påstått att det är så eller att jag tycker det är en lösning på något, så gör man inte. vem som gjorde det vet jag inte om det nu hänt. Jag har inte sagt att någon ljuger...

Klart att vi vet om att våra hästar går ute lite. Visst får dom gärna gå ute mer, men det alla här skriker om är att dom går själva i paddock.. det är ju det som är problemet..

Hästarna i stallet får inte stryk. Däremot kan man tillrättavisa besämt men då pratar vi inte om att sparka eller slå hästarna, då lever du i någon fantasi värld, så går det inte till..
Så "den hanteringen" du pratar om är inget att diskutera, som jag sagt tidigare. Välkommen att kolla in verkligheten!! :idea:

Jag vill tacka MaLinn för att ha räddat hela den här diskussionen.
:bow:

Inte dag säger du. Jag vet inte riktigt hur gammal du tror Pontevecchio är?
Men jag måste säga att det är väldigt lustigt om den behandlingen plötsligt har upphört bara sådär. När du nog inte ens då skulle påstå att den existerade.
F.ö är inte K1 öppet för allmänheten så att ta sig in i stallarna och titta hur det sköts nu är svårt för dem som inte är Blå Stjärnor, fast anställda och militären. :idea:

Jag förstår inte ens att det finns hästmänniskor som försvarar att hästar inte får komma ut varje dag tillsammans med en kompis när man läser alla forskningsresultat som även redovisats lite här.

Senast ändrad:

My GOOOD vad är du egentligen, dubbelmoralens kung :confused:
Skriv häst där fisk står så har du allt i en nötkärna.

" Egen modifikation av skriven text ovan "

Det jag menade va att om man försöker återskapa deras naturliga biotop i en hage, med miljön,ljusförhållanden,måncykel samt övriga naturliga levnadsförhållanden så uppvisar dessa Viltfångade hästar ett naturligt beteende och är mkt lättodlade så länge man inte "stör" deras naturliga beteende mer än nödvändigt.

Man skulle kunna kalla det för "Back to Nature""

Ha ha visst är det lite kul fast helt OT då denna tråd inte handlar om fiskar.

Ser du ingen skillnad i mitt resonemang???

Jag förklarar. I mitt fall så införskaffar jag mig viltfångade fiskar i från Amazonas och dom är som så sent som för två veckor sedan helt vilda innan dom genom transport ska utplanteras i en för dom mkt mindre "tank" (yta) än det flodbälte som Amazonas innehar. Tänk dig själv att komma från detta enorma flodsystem till en begränsad yta på ca 3 kubik med helt annorlunda biotopiska förutsättningar. Detta blir en chock för flertalet av dagens importerade viltfångade Ciclider och dödligheten är så stor som upp till 60%.

Man skulle kunna påstå att det är att jämföra med en vild häst som lever naturligt och plötslig befinner sig i en hage på endast 2 hektar med stängsel och inhängnad.Detta klassas för dom som en "sockerbit" och ett fängelse utifrån inhägnaden.

Utifrån den miljöförstöring som i mkt stor mängd drabbar Amazonas och hela detta biotopiska flodomlopp utifrån den skövling av regnskogen som försegår samt nybyggande av vattenverk och ändrade blodflöden så kommer helt enkelt väldigt många av dessa naturligt vild arter inom en snar framtid dö ut och kan jag göra ngt för deras överlevnad genom att i en mkt begränsad yta och i en helt annan landsdel med helt andra förutsättningar återskapa deras naturliga biotop utifrån tidigare inhämtade kunskaper och sökande så finner jag inte det som ngt onaturligt. (oj vilken lång mening)

Jag har redan naturlig återproduktion på fiskar som för drygt ett år sedan blivit fridlysta utifrån den miljöförstöring som förekommer i Amazonas flodbädd vilket borde tyda på att jag har ngn insikt i vilda individers naturliga beteende och behov.

Jag gör dock en stor skillnad på vad som är vilt och ska så försöka hållas i sin vilda naturliga miljö så långt som möjligt även om det är i en "sockerbit"

Du däremot utgår inte från den vilda individen utan försöker förvilda ngt som sedan länge är tamt och har helt andra behov,krav och hantering.

Hela resonemanget som både du och alla andra som förespråkar "naturlig hästhållning" faller på att att ni inte har dom naturligt vilda grundförutsättningarna att arbeta med lika lite som ni anser att det är helt naturlig att man rider på hästar.

Den dagen du förespråkar "Back To Nature" så lovar jag dig att jag ska bli den första att stötta dig men då ska det fasen finnas substans i det resonemanget och inte bara massa flum.

Dagens tamdjur tar sörre skada av att utifrån okunnig männsklig hantering i tron om att återskapandet av ett naturligt vilt levene är till djurets bästa. Bevis på detta har vi sett mer än en gång utifrån veganer som genom brottsliga handlingar har frislkäppt bur minkar,höns och och andra djur som inte uppvisar ett naturligt vilt beteende.

Djurs beteende,behov och sociala nätverk är inget man kan läsa sig till utan det kräver att man har kunskapen om att analysera den enskilda individens behov utifrån deras kroppsspråk,signaler och naturliga egenskaper.

Senast ändrad:

Den personen jag tyckte betedde sig sämst har idag gått i pension så visst han är borta. Men han var inte ensam.

Är ca 7 år sen jag var där på praktik.

Det fanns de personer som var underbara också, det säger jag inget om men överlag kändes hästarna inte aggressiva utan snarare alltid i försvarsställning och otrygga.

De argaste hästarna jag minns var dels skimmeln som hade en tom spilta bredvid sig som man fick gå in via då han slog.
Sen en arg C-ponny som stod i box och som högg efter oss.

Men överlag var hästarna mycket surare än tex polishästarna som stod i samma stall, hur kommer det sig?

Jag tror också boxarna har betytt massor, tycker det är underbart att det har hänt. Men jag skulle aldrig sälja min häst till K1 eller liknande.

Jag har redan naturlig återproduktion på fiskar som för drygt ett år sedan blivit fridlysta utifrån den miljöförstöring som förekommer i Amazonas flodbädd vilket borde tyda på att jag har ngn insikt i vilda individers naturliga beteende och behov.

Inte visste jag att du och Strasser hade så mycket gemensamt.
Vad är det som får dessa fiskforskare att bli så begeistrade i hovar?:D :D :D

Jag gör dock en stor skillnad på vad som är vilt och ska så försöka hållas i sin vilda naturliga miljö så långt som möjligt även om det är i en "sockerbit"

Du däremot utgår inte från den vilda individen utan försöker förvilda ngt som sedan länge är tamt och har helt andra behov,krav och hantering.

Djurs beteende,behov och sociala nätverk är inget man kan läsa sig till utan det kräver att man har kunskapen om att analysera den enskilda individens behov utifrån deras kroppsspråk,signaler och naturliga egenskaper.

Fast nu är det ju så att en vildhäst och en tamhäst har lika behov. Bara att tamhästen har fått vänja sig vid mindre ytor/hantering/stall/ridning osv. Bara för att man vant sig vid något så är det ju inte säkert att det gör att man mår bra av det.

Förstår inte hur du kan resonera så när det gäller fiskarna och på motsatt sätt när det gäller hästar.

De nya ynglen du får kommer dom få ännu mindre yta då/annorlunda utfodring/omvårdnad? Dom är ju inte viltfödda och har alltså inte samma behov som de två första fiskarna enligt ditt resonemang.

/Maria

enda fram till i julas stog de i små spiltor dygnet runt.
Hände allt som oftast att de fastnade och att de fick ringa brandkåren.

Nu står de dock i fiiina stooora boxar!
De flesta rids även ut ofta!

En månad om året går de på bete.

Tycker också det är hemskt att de inte har hagar, men nu har de iaf boxar!
Tänk på alla ridskolor inne i stan! Typ Swartlings, men de har ju flyttat nu.

åååååh, har ni sett nya Swartling-stallet?! :D

Var aldrig inne i det i stan. Men det här är bara helt underbart! :love:

Jag välkommnar Er att komma på Öppet hus 17 maj då det är öppet för allmänheten!

Jag försvarar inte avsaknad på utevistelse men står fast vid att vi faktiskt inte är problem pga det.

Senast ändrad av en moderator:

Den personen jag tyckte betedde sig sämst har idag gått i pension så visst han är borta. Men han var inte ensam.

Är ca 7 år sen jag var där på praktik.

Det fanns de personer som var underbara också, det säger jag inget om men överlag kändes hästarna inte aggressiva utan snarare alltid i försvarsställning och otrygga.

De argaste hästarna jag minns var dels skimmeln som hade en tom spilta bredvid sig som man fick gå in via då han slog.
Sen en arg C-ponny som stod i box och som högg efter oss.

Men överlag var hästarna mycket surare än tex polishästarna som stod i samma stall, hur kommer det sig?

Jag tror också boxarna har betytt massor, tycker det är underbart att det har hänt. Men jag skulle aldrig sälja min häst till K1 eller liknande.

Jag tror jag vet vem du menar, och den personen hade en annorlunda och i mina ögon för sträng attityd. hästarna står i givakt när han är i stallet.. tyvärr. Det är förändrat, kan jag lova!! :bow: :idea: ;) :)

Och gällande skimmeln, jag har hört ryktena.. trist, vet dock inte vilken häst det är om den finns kvar. Numera kan man gå in till alla utan risk för livet, sen finns det ett par som är mer sura, men det är inte några farliga hästar.

Polishästar vs K1 hästar... Polisens hästar går ute like lite som vår. men dom rids vad jag vet bara 1 gång och dagen. Däremot har dom samma hästskötare jämt och inga nybörjare. Det är klart att det är lättare då. K1 hästarna hanteras mycket av nybörjare men dock med övervakning av kunniga, så det finns alltid någon att rådfråga eller som visar tillrätta om någon gör fel. Är hästarna lite svårare kan man ställa dom i spolspilta vid skötel eller mockning så underlättare det för vären och hästen uppskattar omväxling. :)

nu kan man hård dra saker och tilng.. Var och varannan häst har gallor. vad det beror på finns tusen anledningar. Det finns många faktorer till det. Underlaget i ridhuset är nyligen bytt, bara en sådan sak kan ge förändringar till det bättre. Men mycket skritt på asfalt, lite utevistelse och en mängd äldre hästar höjer kanske snabbare statistiken. De som varit med längre under spilt-tiden har ju bringat mer tid stillastående och därmed åtdragit sig gallor som inte försvinner över en natt. Men om vi nu diskuterade hur synd det var om våra hästar tycker jag inte att gallor är särsklit relevant för statusen psykiskt. jämför du med andra risdskolor idag och koll på våra hästar idag kanske det är lika samma!??

Fast nu är det ju så att en vildhäst och en tamhäst har lika behov. Bara att tamhästen har fått vänja sig vid mindre ytor/hantering/stall/ridning osv. Bara för att man vant sig vid något så är det ju inte säkert att det gör att man mår bra av det.

Förstår inte hur du kan resonera så när det gäller fiskarna och på motsatt sätt när det gäller hästar.

De nya ynglen du får kommer dom få ännu mindre yta då/annorlunda utfodring/omvårdnad? Dom är ju inte viltfödda och har alltså inte samma behov som de två första fiskarna enligt ditt resonemang.

/Maria

Nej så är det inte, dom har inte samma behov eller beteende. Deras behov ligger till grund utifrån deras beteende och deras beteende ligger till succesivt avvänjande utifrån sina naturliga faror och
överlevnadsinstinkt. Alla djur har bara två fungerande instinkter. 1. Överlevnad 2. fortplantning.

Tänk inte längre än till våran egen djurart och hur människan under alla dessa århundraden har avtrubbats utifrån sitt naturliga beteende, detta dock med en parantes då vissa även för dagen beter sig som apor.

Sedan kan man inte jämföra en viltfångad Discus med deras första kull, s.k. (F1) med årtusende av avlande på tamhästar.

Mitt resonemang bygger på att man införskaffar ett viltfångat djur och därefter i bästa möjliga mån försöker återskapa deras naturliga biotop. Inte att man införskaffar ett sedan årtusende år tamdjur som framavlats med alla defekter det helt onaturlig medför.

Hela ditt resonemang faller på att om vi i dag skulle släppa alla hästar fria i naturligt levene och låta dom finna mat och föda själva helt naturligt så skulle majoriteten gå under inom en snar framtid då dom inte klarar av att återuppbringa sina naturliga beteenden.

Detta har vi sett bevis på utifrån en viss grupp "idioter" som släpper ut både burhöns,minkar och andra före detta vilda djur i tron om att dom gör dom en tjänst. Det finns även ett otalt antal exempel på vilda djur som under en så kort tid som tre år i djurpark eller privat ego hållts i männsklig förvaring i mindre ytor med daglig tillsyn, vattning och fodring som inte skulle ha en tjans att omedelbart kunna återvända till sin naturliga miljö och överleva.

Jag förstår inte hur du resonerar, verklighetsförankring verkar du i alla fall inte ha, bara en vission och smalsynt seende.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård