Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Nej tror man att ytterligare en paragraf om hästars utevistelse skulle göra systemet mindre bra så kan man faktiskt inte ha en bra inblick.

Dessutom finns det redan en lag som säger att djur ska få bete sig naturligt. och en häst i en box kan verkligen inte det så med andra ord finns det redan en lag för utevistelse. Men förstår fortf inte hur du menar att systemet inte klarar av en ändring då ett flertal andra ändringar redan gjorda gått hur smärtfritt som helst och hjälper idag djurskyddsinspektörerna att göra ett bra arbete.

Mumin

Hej, eftersom jag har akvarium med fiskar så har jag även stimfiskar vilket kan jämföras med ett flockdjur utifrån socialt beteende. Kan du som är så begåvad tala om för mig hur det kommer sig att dagens djurskyddsinspektörer vid kontroller anser att akvariets volym och antal liter per fisk går före fiskens naturliga sociala beteende som stimfisk.

Ex. En stimfisk på ca 2 cm skall enligt lagen ha tillgång till fem liter vatten, har den det så är det enligt lagen helt korrekt att ha en stimfisk i en burk på fem liter. Lagen säger däremot ingen ting om att en stimfisk inte socialt kan utföra sitt naturliga beteende och leva i stim i en burk på fem liter.

Hur fasen menar du att dagens djurskyddsinspektörer och Djurskyddslagen gör ett bra arbete??? Teoretiskt utifrån att ha läst sig till sin utbildning måste det i så fall vara och kunskap om hur man använder en tumstock.

Kl

Den här tråden börjar bli minst sagt otrevlig nu. :mad:

Självklart ska man ha olika åsikter, det är ju därför vi har forum. Men nu verkar det som att en del börjar angripa personer och inte åsikter här??!!

Uttryck som "typiskt dej..", "en sån som du..." osv. det är fan lågstadienivå ... jag skäms ju över er...:cry:

Hej, jag håller med dig,,,, Har du noterat att tråden startade med jag har hört,jag tror, någon har sagt.????

Men vad är det för skillnad på fumliga värnpliktiga och fumliga nybörjare på en vanlig ridskola? Visst så finns det kanske lite annan hästsyn på K1, men det finns också på många ridskolor i landet och den försvinner nog mer och mer överlag iom utbildning och pensionering. Sedan ska man inte lyssna för mycket på killar som vill verka hårda efteråt (som flera andra påpekat) genom att skryta om hur läskig hästarna är osv för att kompensera att de inte gjort jägartjänst mm.
Självklart är det sedan en kostnadsfråga för försvaret iom att det är billigare att låta värnpliktiga rida än att anställa folk för det.

4:e skvardronen är den enhet som har hand om den beridna högvakten :) (vissa militärpoliser har också ridutbildning, men det är rätt lite).

Skillnaden på fumliga nybörjare på ridskolan och på K1 är att de förstnämnda har ett genuint intresse för hästar, de sistnämnda är många gånger utstationerade där utan något intresse i att sätta sig in i hästens psykologi.

4:e skvadronen; det lät ju vettigt med skyddsvaktutbildning och genomsök och strid i tätbebyggelse. Men att de ska lära sig att rida ser jag fortfarande ingen nytta i.

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt

Stimfiskar bör alltså hållas i stim.
Precis som jag sagt tidigare behöver tydligen vissa människor specifikationer ordagrant medans det är självklart för andra. Ingenstans i djurskyddslagen hittar jag någon rekomendation till att hålla dem en och en.

Kan knappast tro att merparten av de som arbetar med djurvälfärd inte har ett genuint intresse för djur.

Själv är du hovslagare, ska jag tolka eftersom du endast lär dig att sko hästar att du absolut ingeting kan om djurets hållning för övrigt?

Som jag sagt tidigare, de får gärna vara paragrafryttare och ha med tummstockar för min del, eftersom de regler och mått som finns är MINIMUM. Någonstans måste man dra en gräns.

Men jag kan också tycka att det i vissa fall lönar sig att se till helhetsbilden. Men ser den ut som fa..an är det ju bra att kunna luta sig tillbaka på saker såsom mått osv.

Mumin

Mycket orealistiskt tänkande hahaha, men ändå.. det är orealistiskt att minska mängden hästar i kortege och vaktparad med då dom som rider faktiskt ska dit för att lösa en uppgift.

Vilken uppgift syftar du på som de inte kan klara av med 25 hästar?

Och mängden hästar i stallet behövs för att lära vpl att rida.

Som sagt, varför ska de lära sig det?

Fast personal som hanterar hästarna. Håller inte med, det är ungefär lika smidigt som att ridskole elever inte fick handha hästen från marken.

Ridskoleleverna ska ju faktiskt lära sig att rida. Varför ska de värnpliktiga lära sig det när nyttan inte finns i det militära dagsläget?

Men jag kan tycka att du saknar insikt här. Hästar far inte illa av deras behandling. det funkar faktistk bra trots nybörjare. Mycket för att det oxå finns hästvana människor i omgivningen konstant.

Jag vet inte hur hästarna mår idag, men när jag var där för 2 år sedan så betedde sig de flesta väldigt otrevligt som jag berättat om i tidigare inlägg bl.a den som var tvungen att ha munkorg(!). Varför kan man fundera på?
Inte tillräckligt med utevistelse, de hanteras av ständigt nya rekryter som ofta är osäkra på hästarna?
Eller har de lyckats dra till sig så många sura hästar av en slump?

Senast ändrad:

"En stimfisk på ca 2 cm skall enligt lagen ha tillgång till fem liter vatten, har den det så är det enligt lagen helt korrekt att ha en stimfisk i en burk på fem liter. Lagen säger däremot ingen ting om att en stimfisk inte socialt kan utföra sitt naturliga beteende och leva i stim i en burk på fem liter."

Skitsnack, vill se den bunke som håller dessa krav. Läs på först.:confused: Och som du kanske har hört siktar även DSM på att få in alla allmänna råd som paragrafer.. En djurskyddsinspektör kan inte göra mer än lagen ger henne rätt till. Så istället för att kasta skit på de som gör sitt bästa utefter de verktyg de har, hjälp till att förbättra lagen så de verkligen kan säga ifrån?

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf
"
Allmänna råd till 13 kap. 1 §
Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.

Konstruktion av akvarier
2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,
eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna
inte ska hoppa ut.
3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.
Inredning och bottenmaterial
6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
Allmänna råd till 13 kap. 6 §
Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.
Vattenkvalitet
7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.
8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga
ämnen.
Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.
Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§
Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet
bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.
Vattentemperatur
9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.
Allmänna råd till 13 kap. 9 §
Vattnet bör värmas med doppvärmare om akvariets omgivningstemperatur
är lägre än vad fiskarnas vattentemperatur ska vara."

Senast ändrad:

Vad är det exakt jag inte är införstådd i?
Som sagt, de flyttade just för att ha möjligheterna som inte finns i stan. :smirk:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=339406

"Det moderna samhället har hunnit i kapp ridskolan. I fyra generationer, med start 1905, har familjen Swartling bedrivit hästverksamhet mitt i Stockholm, 800 meter från Stureplan
Men ridskolan läggs inte ned. Vi kommer att fortsätta vår verksamhet utanför stan och tittar som bäst på flera alternativ, säger Gunilla Swartling.

Det är främst den svåra trafiksituationen, med 40 000 bilar per dygn utanför ridskolan, som tvingat syskonen Swartling att agera.

- Ja, det har haft betydelse. Varken elever eller hästar mår bra av att vistas i en så trafikutsatt miljö. Med en ny anläggning kommer våra hästar till en helt ny värld, med tillgång till grönområden och hagar. Det har efter hand blivit allt svårare att bedriva ridskola mitt i stan, säger Gunilla Swartling."

Skillnaden på fumliga nybörjare på ridskolan och på K1 är att de förstnämnda har ett genuint intresse för hästar, de sistnämnda är många gånger utstationerade där utan något intresse i att sätta sig in i hästens psykologi.

4:e skvadronen; det lät ju vettigt med skyddsvaktutbildning och genomsök och strid i tätbebyggelse. Men att de ska lära sig att rida ser jag fortfarande ingen nytta i.

Men på dig verkar det ju som att det är nya värnpliktiga varje dag typ, de som gör lumpen är där i 11 månader och får nästan samma ridutbildning som på en ridskola (fast lite accelererad). Det är heller inte riktigt sant att de flesta är stationerad där mot deras vilja, de flesta som rycker in vet att de ska rida och många ser fram emot det. De flesta växer in och gillar hästar efter att den första veckans "vi är machokillar och vi pysslar inte med tjejsaker"-attityden släpper. Sedan är det precis som på en ridskola vana personer med hela tiden.
Försvaret har fått i uppgift att stå för bevakning av slottet och genomföra beriden högvakt och eskorter. Att värnpliktiga rider är som sagt till stor del en kostnadsfråga och bevarande av traditioner inom försvaret.

Jag trodde de flesta som gör lumpen inte får välja var de hamnar. :confused:
Hur många är stationerade där? Hur många olika personer hanterar hästarna varje dag?

Att värnpliktiga rider är som sagt till stor del en kostnadsfråga och bevarande av traditioner inom försvaret.

Hur menar du med kostnadsfråga?
Som sagt, jag tycker traditionerna att utbilda militärer i ridningens konst (om man nu kan kalla deras utbildning för en konstform) är totalt onödigt och något man skippa och lägga pengarna på annat.

Ja och vi vet juh att du inte följer rekommendationer så med andra ord mår dina fiskar säkerligen dåligt ensamma i sina akvarier.

För såsom du har sagt, de är domesticerade fiskar och kan omöjligen behöva leva i stim nu när vi människor avlat på dem ? Varför skulle de behöva sällskap de har ju dig som gulligullar med dem precis som de ensamna hästarna.?

Mumin

att hästarna inte är försäkrade var bara en bisak. släpp det, det spelar egentligen inte så stor roll.

Hej, varför släppa det??? Hela sanningen är ju att det finns ingen hästmänniska i världen som har råd att ha sina hästar försäkrade i den försäkringsform man skulle vilja ha utirån den enskilda individens bästa försäkrings skydd. Och vad kan det bero på utifrån dom ständigt höjda premierna och ändringarna i villkoren???

Själva sjukförsäkringen i sig är inte dyr om man inte har hästen värderad för höga belopp. Jag har en vän i mitt stall därför har jag honom extra veterinärförsäkrad men satt på ett lågt livsbelopp som skulle täcka avlivning och begravning om vid behov. Om han blir skadad kan jag ge honom alla veterinärvård han behöveroch dör han ja då är jag fömodligen för ledsen redan för att bry mig om pengar :-(

Mumin

Alla har råd att ha veterinärförsäkring.

Alla har råd att ha veterinärförsäkring.

Ja en Veterinärförsäkring har i slutändan visat sig vara en billig försäkring utifrån dom kostnader som naturlig hästhålning i många fall medför. Min tanke gick till en fullständig A1:a som även täcker icke akuta skador vilket inte ges ersättning för utifrån behandlingar som påtagligt skall ta ett till två år att reparera där man med facit i handen två år senare insett att skadan har förvärras och ingen ersättning kan utkrävas. Det va så jag tänkte. Hur tänker du??

*kl*

Jag red rätt mycket på K1 för några år sedan, som medryttare på befälshästar, och jag måste säga att det är en väldigt, väldigt tuff miljö för hästarna där. Inte för utevistelsen, utan för att de hanteras så mycket av okunniga och rädda människor. Jag har aldrig sett så aggressiva hästar som en del av K1-hästarna, tyvärr, och jag skulle aldrig sälja en häst dit. Nu kan det ju säkert blivit bättre i o m byte av stallchef och nytt stall, men har svårt att tänka mig att allt skulle ha vänts till sin motsats.

Jag tycker inte att man kan jämföra K1 med en ridskola, för jag har aldrig sett en ridskola som har så stor personalomsättning bland hästskötarna och så många nybörjare (som kanske inte ens är så intresserade av hästar egentligen) som K1.

Såvida man inte skulle börja prioritera K1 på pliktverket, och skicka alla som mönstrar och är hästkunniga till K1 i första hand, så vet jag inte riktigt vad man skulle göra åt det hela. Givet förutsättningarna (inga hagar, okunniga värnpliktiga) så gör personalen så gott de kan, men bra hästhållning vet jag inte om man kan säga att det är. Åtminstone när jag red där var det också ofta uselt säkerhetstänkande, 20 nybörjare skulle ut och galoppera på ett fält med ett gäng stallmodiga hästar...

Jag tänkte att om min häst en dag skulle behöva veterinärvård oberoende av situation så kan jag ge honom detta.
En sak vet jag att vi aldrig kommer ha problem med iallafall. Blodcirkulation och beteendestörningar och div relaterade sjukdomar till dessa. På din djurhållning låter det inte som om så är fallet. Tips! Dom kanske har rea på krubbitarremmar den här veckan, bäst att du fyndar.

Mumin

"Det jag menade va att om man försöker återskapa deras naturliga biotop i en tank, med vattenvärderna,miljön,ljusförhållanden,måncykel samt övriga naturliga levnadsförhållanden så uppvisar dessa Viltfångade Discusar ett naturligt beteende och är mkt lättodlade så länge man inte "stör" deras naturliga beteende mer än nödvändigt.

Man skulle kunna kalla det för "Back to Nature""

My GOOOD vad är du egentligen, dubbelmoralens kung :confused:
Skriv häst där fisk står så har du allt i en nötkärna.

" Egen modifikation av skriven text ovan "

Det jag menade va att om man försöker återskapa deras naturliga biotop i en hage, med miljön,ljusförhållanden,måncykel samt övriga naturliga levnadsförhållanden så uppvisar dessa Viltfångade hästar ett naturligt beteende och är mkt lättodlade så länge man inte "stör" deras naturliga beteende mer än nödvändigt.

Man skulle kunna kalla det för "Back to Nature""

Som jag sagt tidigare, de får gärna vara paragrafryttare och ha med tummstockar för min del, eftersom de regler och mått som finns är MINIMUM. Någonstans måste man dra en gräns.

Men då gäller att personen faktiskt också kan läsa skriven text och följa de normer som finns uppsatta, jag ska ge ett litet exempel som har skett i verkligheten.

En person skulle bygga sitt stall, allt sköttes enligt gällande normer med förprövning där alla mått fanns angivna, samt ritningar hur det skulle se ut och var allt skulle finnas osv. Godkännandet dök ner i brevlådan och bygget satte fart, så kom dagen för besiktning. In på gården kom en inspektör som egentligen inte hade någon erfarenhet av hästar eller stallar, men regler måste väl ändå denna inspektör kunna.

Minimimått för kortsida respektive långsida hade används + extra längd och ffa då på ena långsidan. Detta gjordes eftersom man även hade en gång att ta hänsyn till som även den hade vissa mått krav i bredd. Hela inspektionen avslutades med att personen ålades att bygga om hela stallet, h*n protesterade naturligtvis och menade att h*n följt alla mått angivelser som står att få via DSM. Inspektören menade då att boxarna inte tilltalade ögat, och kunde därför ej godkännas. De borde ha varit djupare och inte längre, OBS nu att här hade ändå alla måttangivelser följts, godkännande hade utfärdats men denna person ansåg att boxarna stred mot det estetiska ögat.

Självklart överklagades detta beslut och h*n fick rätt, med drabbades av extra kostnader genom en okunnig inom området beslutade felaktigt.

Alltså, man kan vara utbildad men det kvittar i förlängningen om man inte varken kan eller vill läsa de regler som tillämpas eller har kännedom inom området.

Så varför inte utarbeta så de har den hjälp och stöd de behöver?

Mumin

Precis, nu börjar nog poletten trilla ner. Det som återstår är påverka politikerna, för det är dom som sitter på möjligheten av både pengar och beslut.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård