Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Jag vet precis varför de flyttade och som du ser står det möjligheterna som inte fanns i stan.Pröva läs först och svara sen

Mumin

Det är ju bra om den används flitigt, men den känns verkligen onödigt stor. Om man halverar den har den väl ändå hyfsade mått?

Den är inte såå stor. Den är ca 25 gånger 60.. Finns inget utrymme att göra om något där mot hage.. kan inte vara mindre eftersom vi övar mycket avdelningsridning, kolonner upp till 4 i bredd.. så den behövs allt...:crazy: :D

Tyvärr tror jag dom har tänkt på det där men barackens försvinnande är ju ett steg åt rätt hål. :) Ett sätt som dom som vet har tagit fram. Alla strävar inte bakåt ;)

Nej tror man att ytterligare en paragraf om hästars utevistelse skulle göra systemet mindre bra så kan man faktiskt inte ha en bra inblick.

Dessutom finns det redan en lag som säger att djur ska få bete sig naturligt. och en häst i en box kan verkligen inte det så med andra ord finns det redan en lag för utevistelse egentligen, sedan att specifikationer ska behövas i landet för att alla inte är medvetena om att våra tamhästar har ett naturligt beteende och behov. Är en helt annan femma.
Glad att se dock att du inte debatterar om för höga kostnader längre. Men förstår fortf inte hur du menar att systemet inte klarar av en ändring då ett flertal andra ändringar redan gjorda gått hur smärtfritt som helst och hjälper idag djurskyddsinspektörerna att göra ett bra arbete.

Mumin

Traditioner är som sagt ofta trevliga att ha. Men samhället förändras hela tiden och om traditioner ska vidhållas "bara för att" när det kostar så mycket pengar för samhället och de som står till tjänst (hästarna) inte har en hyfsad miljö så tycker jag det är dags att lägga ner.

Som du skriver så har de lagt många miljoner på K1, och förbättringen som ledde till boxar var suveränt. :bow:

Men varför lägga ned så mycket pengar på att värnpliktiga ska lära sig att göra något som de aldrig kommer ha nytta av om de någon gång skulle komma till strid?
Det känns som ett oerhört slöseri med skattepengar som antingen skulle kunna läggas på militär som vi skulle kunna ha nytta av-(tveksamt då Sveriges militär inte kan stå emot mycket) eller till vården som ständigt behöver hjälpmedel.

Kortegen känns som en rätt trevlig tradition och visst representerar den oss på ett fint sätt. Men riv då ridbanan och ridhuset och bygg hagar över hela området och låt frivilliga rida i den- det finns gott om Blå Stjärnor och andra hästmänniskor som har rutinen som gladeligen skulle ställa upp.

Och till Briar då: Jag vet inte hur pass många timmar han får gå i hagen varje dag, men jag tror det är åtminstone ett par timmar. Men jag tycker att alla hästar ska ha åtminstone 5 timmars utevistelse per dag i en ordentlig hage och gärna med en kompis om det så skulle vara en gris till sällskap. :D

Hästkrakarna som går högvakten får va ute 30 min/dag i paddock samt 30 min/dag i skrittmaskin!!
Tre veckor om året får de gå ute i hage!

Fick just reda på det här o undrar hur f*n detta kan va tillåtet.
Någon mer än jag som tycker det är rent förskräckligt??!!
Stackars hästar!

Finns ju massor med privatryttare som har sina hästar så med ju...

Traditioner är som sagt ofta trevliga att ha. Men samhället förändras hela tiden och om traditioner ska vidhållas "bara för att" när det kostar så mycket pengar för samhället och de som står till tjänst (hästarna) inte har en hyfsad miljö så tycker jag det är dags att lägga ner.

Som du skriver så har de lagt många miljoner på K1, och förbättringen som ledde till boxar var suveränt. :bow:

Men varför lägga ned så mycket pengar på att värnpliktiga ska lära sig att göra något som de aldrig kommer ha nytta av om de någon gång skulle komma till strid?
Det känns som ett oerhört slöseri med skattepengar som antingen skulle kunna läggas på militär som vi skulle kunna ha nytta av-(tveksamt då Sveriges militär inte kan stå emot mycket) eller till vården som ständigt behöver hjälpmedel.

Kortegen känns som en rätt trevlig tradition och visst representerar den oss på ett fint sätt. Men riv då ridbanan och ridhuset och bygg hagar över hela området och låt frivilliga rida i den- det finns gott om Blå Stjärnor och andra hästmänniskor som har rutinen som gladeligen skulle ställa upp.

Och till Briar då: Jag vet inte hur pass många timmar han får gå i hagen varje dag, men jag tror det är åtminstone ett par timmar. Men jag tycker att alla hästar ska ha åtminstone 5 timmars utevistelse per dag i en ordentlig hage och gärna med en kompis om det så skulle vara en gris till sällskap. :D

Jag håller med dig helt om att hästarna borde få komma ut, men nja, med en annan häst tycker jag nog.

Nu vet jag inte hur allvarlig du var med att riva stället.. men det är ju överhuvudtaget bara en fantasibild, för hur skulle det se ut med 80 hästar på det utrymmet.. du kan ju se flygfoto på eniro.. hehe

Soldaterna har inte bara ridning, De utbildas till bevakningssoldater. militär poliser har vi med som rider. Deras uppgifter är att i händelse av krig skydda föremål eller personer, så dom har ju en meningsfull sysselsättning. :)

Att hästarna finns "bara för att" stämmer inte. Vi använder dom inte för prydnad liksom. De har ett mycket drägligt liv!! De far inte illa på något vis, tvärtom, dom har mer uppmärksamhet än de flesta. :angel:

Deras hästar kommer ut på foder oxå om dom inte tycker de är skoj längre eller bara måste vila från nån skada. Då är dom borta så länge de behövs o lever som en normal häst. Sen kommer dom tillbaks gladare. vi hade 4-5 på vår skola som behövde vila men dom blev ridna oxå, men som galna när dom skulle ut ihagen på morgonen. Som stora bebisar.

Vi har två i vårat stall som är gamla högvaktshästar :)

4:e skvadron övar rätt mycket strid ändå och är väl övade för sina krigsförbandsuppgifter, att deras sidouppgifter är att visa upp försvaret i huvudstaden är väll bara en positiv bieffekt? Man ska inte underskatta värdet av PR :). Dels så bidrar det ju till ett lite mer levande storstadsklimat med hästar som går fram i innerstaden, är inte det värt lite?

Personligen tycker inte jag att försvaret ska syssla med högvakt alls utan satsa mer på strid, men jag vet även fördelarna med högvakten väger upp nackdelen och att de värnpliktiga får bra utbildning ändå.

Oh glömde lägga till att alla ridskoler jag känner till i mina trakter har utevistelse till sina hästar oavsett lektioner eller inte.
Vad jag kan minnas är lektioner oftast satta till eftermiddagar så det lämnar dagarna helt öppna för trevlig utevistelse för hästarna.

Det är tack gode gud endast ett mindre antal ridskolor, främst i Stockholm och så var det någon mer storstad. En av Stockholms ridskolor som inte hade hagar har faktiskt tom flyttat till en annan lokation utanför innerstaden just för att ha möjligheterna som inte finns i stan (Swartz)
Mumin

Jag vet precis varför de flyttade och som du ser står det möjligheterna som inte fanns i stan.Pröva läs först och svara sen

Mumin

Du visade med ditt tidigare inlägg om att du inte har någon kännedom i det fallet, läs vad du har skrivit.

Men förstår fortf inte hur du menar att systemet inte klarar av en ändring då ett flertal andra ändringar redan gjorda gått hur smärtfritt som helst och hjälper idag djurskyddsinspektörerna att göra ett bra arbete.

En viss hjälp och stöd men långt ifrån den som skulle behövas.

Polishästarna, de har ju faktiskt ett syfte. Men varför ska dem stå uppstallade vid K1? De, till skillnad från kortegen måste ju inte ha en bra färdväg till slottet. Nog måste man kunna ställa dem någonstans på t ex Djurgården?

Nu vet jag inte hur det går till att utbildas till bevakningssoldat, men om de inte behöver använda hästarna till det så spelar det ingen roll. Då kan ju utbildningen lika väl ske någon annanstans?

Det är "bara" 56 hästar som används i kortegen. Om polishästarna flyttar på sig så nog borde 56 hästar kunna få hagar på ett område av 200*100 meter. Det är ungefär den yta det rör sig om.

Dessutom tror jag faktiskt att antalet ekipage i kortegen skulle kunna dras ned till 25 utan att så mycket pompa och ståt försvann.
Det skulle göra att varje häst skulle kunna gå ute varje dag på ett område av ca 8*4 meter per häst.

Jag vet att detta inte är ett realistiskt tänkande då detta aldrig kommer att ske. Men möjligheterna finns faktiskt att förbättra för hästarna ännu mer. Om de som bestämmer är beredda på omstruktureringar.

Och sedan vore det underbart om man kunde anställa fast personal som hanterade hästarna. Tror att de skulle må mycket bättre av det än de många fumliga rekryter som hanterar dem idag, även om det där finns några som kan sin sak.
Eftersom militären ändå inte har någon nytta av att kunna rida och hantera en häst i krig så kan dem ju skippa den utbildningsbiten och skona hästarna och i några fall även de stackare som inte vill ha något med dem att göra.

Visioner, men det är så jag önskar att det borde vara. :)

Kl

Den här tråden börjar bli minst sagt otrevlig nu. :mad:

Självklart ska man ha olika åsikter, det är ju därför vi har forum. Men nu verkar det som att en del börjar angripa personer och inte åsikter här??!!

Uttryck som "typiskt dej..", "en sån som du..." osv. det är fan lågstadienivå ... jag skäms ju över er...:cry:

4:e skvadron övar rätt mycket strid ändå och är väl övade för sina krigsförbandsuppgifter, att deras sidouppgifter är att visa upp försvaret i huvudstaden är väll bara en positiv bieffekt? Man ska inte underskatta värdet av PR :). Dels så bidrar det ju till ett lite mer levande storstadsklimat med hästar som går fram i innerstaden, är inte det värt lite?

Personligen tycker inte jag att försvaret ska syssla med högvakt alls utan satsa mer på strid, men jag vet även fördelarna med högvakten väger upp nackdelen och att de värnpliktiga får bra utbildning ändå.

Vad sysslar 4:e skvadronen med?
Absolut blir storstadsklimatet mer levande av att hästar färdas längst gatorna, men då kan kortegen behållas och antalet hästar i den halveras.

Jag har upplevt att diskussionen är sansad och hålls på en bra nivå, har jag missat något?

Vart då tänkte du? Det finns ju inte utrymme för att bygga hagar... som jag oxå skrivit tidigare.... där Högkvarteret stog, eller hur var det nu..

Hej, det är ingen bra ide att diskutera detta med PL, han har liksom inte riktigt "up to date" då han gjorde lumpen på K1 tidiga 1970 talet och fortfarande 2007 hänvisar till till det årtalets hästhållning.

Och sedan vore det underbart om man kunde anställa fast personal som hanterade hästarna. Tror att de skulle må mycket bättre av det än de många fumliga rekryter som hanterar dem idag, även om det där finns några som kan sin sak.
Eftersom militären ändå inte har någon nytta av att kunna rida och hantera en häst i krig så kan dem ju skippa den utbildningsbiten och skona hästarna och i några fall även de stackare som inte vill ha något med dem att göra.
Men vad är det för skillnad på fumliga värnpliktiga och fumliga nybörjare på en vanlig ridskola? Visst så finns det kanske lite annan hästsyn på K1, men det finns också på många ridskolor i landet och den försvinner nog mer och mer överlag iom utbildning och pensionering. Sedan ska man inte lyssna för mycket på killar som vill verka hårda efteråt (som flera andra påpekat) genom att skryta om hur läskig hästarna är osv för att kompensera att de inte gjort jägartjänst mm.
Självklart är det sedan en kostnadsfråga för försvaret iom att det är billigare att låta värnpliktiga rida än att anställa folk för det.

4:e skvardronen är den enhet som har hand om den beridna högvakten :) (vissa militärpoliser har också ridutbildning, men det är rätt lite).

polisen är ju med oss på högvakterna. Och på korteger, är ju smidigt att samarbet där. Och jo, personskydd eller bevakning av person är det ju i allra högsta grad vi korteger!

Mycket orealistiskt tänkande hahaha, men ändå.. det är orealistiskt att minska mängden hästar i kortege och vaktparad med då dom som rider faktiskt ska dit för att lösa en uppgift.De ska ju dit på ett eller annat sätt. Och mängden hästar i stallet behövs för att lära vpl att rida.
.Fast personal som hanterar hästarna. Håller inte med, det är ungefär lika smidigt som att ridskole elever inte fick handha hästen från marken. Men jag kan tycka att du saknar insikt här. Hästar far inte illa av deras behandling. det funkar faktistk bra trots nybörjare. Mycket för att det oxå finns hästvana människor i omgivningen konstant.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård