Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju bra om den används flitigt, men den känns verkligen onödigt stor. Om man halverar den har den väl ändå hyfsade mått?
Hästkrakarna som går högvakten får va ute 30 min/dag i paddock samt 30 min/dag i skrittmaskin!!
Tre veckor om året får de gå ute i hage!
Fick just reda på det här o undrar hur f*n detta kan va tillåtet.
Någon mer än jag som tycker det är rent förskräckligt??!!
Stackars hästar!
Traditioner är som sagt ofta trevliga att ha. Men samhället förändras hela tiden och om traditioner ska vidhållas "bara för att" när det kostar så mycket pengar för samhället och de som står till tjänst (hästarna) inte har en hyfsad miljö så tycker jag det är dags att lägga ner.
Som du skriver så har de lagt många miljoner på K1, och förbättringen som ledde till boxar var suveränt.
Men varför lägga ned så mycket pengar på att värnpliktiga ska lära sig att göra något som de aldrig kommer ha nytta av om de någon gång skulle komma till strid?
Det känns som ett oerhört slöseri med skattepengar som antingen skulle kunna läggas på militär som vi skulle kunna ha nytta av-(tveksamt då Sveriges militär inte kan stå emot mycket) eller till vården som ständigt behöver hjälpmedel.
Kortegen känns som en rätt trevlig tradition och visst representerar den oss på ett fint sätt. Men riv då ridbanan och ridhuset och bygg hagar över hela området och låt frivilliga rida i den- det finns gott om Blå Stjärnor och andra hästmänniskor som har rutinen som gladeligen skulle ställa upp.
Och till Briar då: Jag vet inte hur pass många timmar han får gå i hagen varje dag, men jag tror det är åtminstone ett par timmar. Men jag tycker att alla hästar ska ha åtminstone 5 timmars utevistelse per dag i en ordentlig hage och gärna med en kompis om det så skulle vara en gris till sällskap.
Deras hästar kommer ut på foder oxå om dom inte tycker de är skoj längre eller bara måste vila från nån skada. Då är dom borta så länge de behövs o lever som en normal häst. Sen kommer dom tillbaks gladare. vi hade 4-5 på vår skola som behövde vila men dom blev ridna oxå, men som galna när dom skulle ut ihagen på morgonen. Som stora bebisar.
Men varför lägga ned så mycket pengar på att värnpliktiga ska lära sig att göra något som de aldrig kommer ha nytta av om de någon gång skulle komma till strid?
Det känns som ett oerhört slöseri med skattepengar som antingen skulle kunna läggas på militär som vi skulle kunna ha nytta av-(tveksamt då Sveriges militär inte kan stå emot mycket) eller till vården som ständigt behöver hjälpmedel.
Oh glömde lägga till att alla ridskoler jag känner till i mina trakter har utevistelse till sina hästar oavsett lektioner eller inte.
Vad jag kan minnas är lektioner oftast satta till eftermiddagar så det lämnar dagarna helt öppna för trevlig utevistelse för hästarna.
Det är tack gode gud endast ett mindre antal ridskolor, främst i Stockholm och så var det någon mer storstad. En av Stockholms ridskolor som inte hade hagar har faktiskt tom flyttat till en annan lokation utanför innerstaden just för att ha möjligheterna som inte finns i stan (Swartz)
Mumin
Jag vet precis varför de flyttade och som du ser står det möjligheterna som inte fanns i stan.Pröva läs först och svara sen
Mumin
Men förstår fortf inte hur du menar att systemet inte klarar av en ändring då ett flertal andra ändringar redan gjorda gått hur smärtfritt som helst och hjälper idag djurskyddsinspektörerna att göra ett bra arbete.
4:e skvadron övar rätt mycket strid ändå och är väl övade för sina krigsförbandsuppgifter, att deras sidouppgifter är att visa upp försvaret i huvudstaden är väll bara en positiv bieffekt? Man ska inte underskatta värdet av PR . Dels så bidrar det ju till ett lite mer levande storstadsklimat med hästar som går fram i innerstaden, är inte det värt lite?
Personligen tycker inte jag att försvaret ska syssla med högvakt alls utan satsa mer på strid, men jag vet även fördelarna med högvakten väger upp nackdelen och att de värnpliktiga får bra utbildning ändå.
Vart då tänkte du? Det finns ju inte utrymme för att bygga hagar... som jag oxå skrivit tidigare.... där Högkvarteret stog, eller hur var det nu..
Men vad är det för skillnad på fumliga värnpliktiga och fumliga nybörjare på en vanlig ridskola? Visst så finns det kanske lite annan hästsyn på K1, men det finns också på många ridskolor i landet och den försvinner nog mer och mer överlag iom utbildning och pensionering. Sedan ska man inte lyssna för mycket på killar som vill verka hårda efteråt (som flera andra påpekat) genom att skryta om hur läskig hästarna är osv för att kompensera att de inte gjort jägartjänst mm.Och sedan vore det underbart om man kunde anställa fast personal som hanterade hästarna. Tror att de skulle må mycket bättre av det än de många fumliga rekryter som hanterar dem idag, även om det där finns några som kan sin sak.
Eftersom militären ändå inte har någon nytta av att kunna rida och hantera en häst i krig så kan dem ju skippa den utbildningsbiten och skona hästarna och i några fall även de stackare som inte vill ha något med dem att göra.