Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Som sagt jag tänker inte gå in närmare på det, det är alltid enklare med en sådan förklaring i media för den kan människor förstå.
Den verkliga orsaken är betydligt djupare än så.

Jag red rätt mycket på K1 för några år sedan, som medryttare på befälshästar, och jag måste säga att det är en väldigt, väldigt tuff miljö för hästarna där. Inte för utevistelsen, utan för att de hanteras så mycket av okunniga och rädda människor.

:bow: :bow:

Har faktiskt läst hela den här tråden nu och kommit fram till e sak.:idea:

Alla som verkligen har någon som helst aning om vad som försegår på K1, tex: varit där, jobbat där, praktiserat, ridit o.s.v. Verkar försvara stället. Altså medge att det lider stora brister i handhavande m.m., MEN att hästarna faktiskt verkar ha det bra.:angel:

De som lägger sej fullkomligt på tvären till allt vad K1 heter, skriver aldrig någonting om erfarenhet, eller faktiska upplevelser från just det här stället.:confused:

Kan detta stämma? Det har ju blivit en väldigt låååång tråd, så jag kan ju ha missat några små rader här och var.:crazy:

Värt att tänka öve iaf..

Jag tycker att du har uppfattat trådens helhet som väldigt korrekt, det jag själv invänder emot är just när man uttalar sig om något som man egentligen inte känner till utan man tror eller så har man hört.
När man sen diskuterar anläggningens problem utifrån hörsägen, så blir ju diskussionen enkelspårig.

Jag tänker inte ta K1 i försvar på något sätt, men jag tycker att man bör föra diskussionen utifrån det verkliga problemet som K1 faktiskt har och inte ett problem som man har skapat under diskussionene gång utifrån vad man tror, har hört ,eller varit med om för 15-20 år sedan.

Att det finns problem råder ju inget tvivel om, det vore ju bättre om man diskuterade dessa istället för som nu något man tycker personligen. Idag strider inte anläggningen mot djurlagsstiftningen, orsaken är formuleringarna som görs när lagen fastställs.

Det tycker jag inte stämmer. Jag och Mabuse har erfarenhet från stallarna. Sedan är det dem som har pojkvänner som säger att militären kan slå till hästarna och reta dem. Hittar killarna på att hästarna behandlas illa? Tror inte det, då de nog inte är den daltande typen.
Nu senast har Pontevecchio sett det med egna ögon.
Är vi allihopa lögnare?

Jag har själv gjort lumpen på K1 för några år sedan och mina syster gjorde lumpne året efter. Nu praktiserar hon hos hovslagaren som jobbar där och är där fyra dagar i veckan. Vi har länge haft egen häst och våra egna hästar gå antigen på lösdrigt eller är uppstallade på nätterna. Skulle inte välja ett stall där mina hästar inte fick gå mycket hagvistelse, men förstår faktiskt inte er kritik mot K1.

När jag gjorde lumpen stod hästarna i spiltor och visst var det några hästar som var griniga, av 70 hästar var det fyra hästar som var lite aggresiva, men detta berodde inte på bristande hagvistelse utan på att de stod i trånga spiltor och det inte var så många kunniga värnpliktiga som hanterade de. Men redan då försökte de rekrytera så många hästkunniga värnpliktiga som möjligt för att ridningen och hanteringen av hästaran skulle bli bättre. Året efter när min syster gjorde lumpen var antalet hästkunniga betydligt fler vilket gjorde att hästarna reds ut betyligt mera. Ju mer hästkunniga värnpliktiga de fanns desto mer lärde sig de övriga värnpliktiga om hästarnas beteende och hur man skulle hantera hästarna. Jag var själv aldrig med om att något befäl eller värnpliktig slog hästarna och att hästarna har livgnistan kvar förstår man om man rider ut de eller när de brallar på ridbanan.

I och med ombyggnaden av stallet har de hästar som var grinniga tidigare blivit lugnare och hamoniska och hästarna mår bättre. Visst skulle man vilja att de fick gå ute mera och det är jätte bra att man ska bygga fler rasthagar, men troligen blir hästarna på K1 mer ompysslade och kontrollerade än många andra hästar.

Stallchefen, personalen och föreningen Beridna Högvakten jobbar för att hästarna ska få det bättre och försöker hela tiden göra det bättre för sina hästar.

//Olivia

Ja en Veterinärförsäkring har i slutändan visat sig vara en billig försäkring utifrån dom kostnader som naturlig hästhålning i många fall medför.

Det där kan du gärna få förklara närmare..:confused:

AM (som både har lösdriftar OCH boxhästar)

Jag har själv gjort lumpen på K1 för några år sedan och mina syster gjorde lumpne året efter. Nu praktiserar hon hos hovslagaren som jobbar där och är där fyra dagar i veckan. Vi har länge haft egen häst och våra egna hästar gå antigen på lösdrigt eller är uppstallade på nätterna. Skulle inte välja ett stall där mina hästar inte fick gå mycket hagvistelse, men förstår faktiskt inte er kritik mot K1.

När jag gjorde lumpen stod hästarna i spiltor och visst var det några hästar som var griniga, av 70 hästar var det fyra hästar som var lite aggresiva, men detta berodde inte på bristande hagvistelse utan på att de stod i trånga spiltor och det inte var så många kunniga värnpliktiga som hanterade de. Men redan då försökte de rekrytera så många hästkunniga värnpliktiga som möjligt för att ridningen och hanteringen av hästaran skulle bli bättre. Året efter när min syster gjorde lumpen var antalet hästkunniga betydligt fler vilket gjorde att hästarna reds ut betyligt mera. Ju mer hästkunniga värnpliktiga de fanns desto mer lärde sig de övriga värnpliktiga om hästarnas beteende och hur man skulle hantera hästarna. Jag var själv aldrig med om att något befäl eller värnpliktig slog hästarna och att hästarna har livgnistan kvar förstår man om man rider ut de eller när de brallar på ridbanan.

I och med ombyggnaden av stallet har de hästar som var grinniga tidigare blivit lugnare och hamoniska och hästarna mår bättre. Visst skulle man vilja att de fick gå ute mera och det är jätte bra att man ska bygga fler rasthagar, men troligen blir hästarna på K1 mer ompysslade och kontrollerade än många andra hästar.

Stallchefen, personalen och föreningen Beridna Högvakten jobbar för att hästarna ska få det bättre och försöker hela tiden göra det bättre för sina hästar.

//Olivia

Jag har sett värnpliktiga som var så rädda för hästarna att de stod och grät, när stallchefen sa åt dem att sträcka upp sig och säga "jag är inte rädd!". Det blev mer "Jag är *hulk* inte rädd *sniff*:cry: ". *Går in till hästen* :( Det tyckte jag var beklämmande att se. Hästar som i princip kastade av ryttaren på kommando (stallchefen ropade "Ta tyglarna!", varpå hästen bockade iväg och slängde av ryttaren). Hästar som har en käpp stående utanför boxen, som de värnpliktiga skulle ta med sig in när de skötte hästen, så att den inte anföll dem.

Personalen jobbar absolut för att hästarna ska få det bättre, och många (inte alla) är väldigt duktiga hästmänniskor, men att säga att det alla hästarna mår bra är inte riktigt sant, tycker jag. och det tror jag beror just på den tuffa miljön, med mycket osäkra människor. Hästarna lär sig att osäkra människor kan bli aggressiva, och är det då en lite tuffare häst, så inser den att det väl bäst att hugga först, helt enkelt. Jag tror absolut att det är miljön som gör det, minns att vi hade en K1-häst på ridskolan en gång i tiden, som hade fått flytta från K1 just för att den blivit för farlig att hantera. Med miljöombyte (och då var det ändå till en ridskola, inte världens lugnaste miljö) så blev den betydligt lättare att hantera, och funkade bra i verksamheten.

Hur upplever du gallor och liknande på hästarna? När vi var där (vet. stud.) så kommenterade till och med våran lärare att hästarna på K1 har ovanligt mkt gallor. Och vi hittade många gallor! Detta var för 2-3 år sen så det kanske har blivit bättre nu sen hästarna fått boxar?

Jag är väldigt hästvan och få hästar skrämmer mig men flera av hästarna var riktigt otrevliga när vi var där. Säg vad du vill men en häst som mår bra hugger inte eller sparkar mot någon som inte stör den. :crazy: Har hästarnas beteende ändrats sen dom fick box?

/Maria

Alla som verkligen har någon som helst aning om vad som försegår på K1, tex: varit där, jobbat där, praktiserat, ridit o.s.v. Verkar försvara stället. Altså medge att det lider stora brister i handhavande m.m., MEN att hästarna faktiskt verkar ha det bra.:angel:

De som lägger sej fullkomligt på tvären till allt vad K1 heter, skriver aldrig någonting om erfarenhet, eller faktiska upplevelser från just det här stället.:confused:

Kan detta stämma? Det har ju blivit en väldigt låååång tråd, så jag kan ju ha missat några små rader här och var.:crazy:

Värt att tänka öve iaf..

Jag har varit där och jag påstår inte att hästarna "verkar ha det bra".

/Maria

Jag tycker att du har uppfattat trådens helhet som väldigt korrekt, det jag själv invänder emot är just när man uttalar sig om något som man egentligen inte känner till utan man tror eller så har man hört.
När man sen diskuterar anläggningens problem utifrån hörsägen, så blir ju diskussionen enkelspårig.

Jag tänker inte ta K1 i försvar på något sätt, men jag tycker att man bör föra diskussionen utifrån det verkliga problemet som K1 faktiskt har och inte ett problem som man har skapat under diskussionene gång utifrån vad man tror, har hört ,eller varit med om för 15-20 år sedan.

Att det finns problem råder ju inget tvivel om, det vore ju bättre om man diskuterade dessa istället för som nu något man tycker personligen. Idag strider inte anläggningen mot djurlagsstiftningen, orsaken är formuleringarna som görs när lagen fastställs.

Tycker du har väldigt bra argument. detta är ju inget man kan tycka antingen svart eller vitt om. Man kan ju omöjligt försvara brist på utevistelse, men måste även se problemet utifrån andras perspektiv och inte bara vad man själv direkt känner.

Det tycker jag inte stämmer. Jag och Mabuse har erfarenhet från stallarna. Sedan är det dem som har pojkvänner som säger att militären kan slå till hästarna och reta dem. Hittar killarna på att hästarna behandlas illa? Tror inte det, då de nog inte är den daltande typen.
Nu senast har Pontevecchio sett det med egna ögon.
Är vi allihopa lögnare?

Om du hade läst mina tidigare inlägg i den här tråden så skulle du se att jag skrivit raka motsatsen.

Om du hade läst mina tidigare inlägg i den här tråden så skulle du se att jag skrivit raka motsatsen.

Ja, det gör du.
Men påstå då inte att det bara är folk som inte har vistats på K1 som säger att det finns problem, när flertalet inlägg bevisar motsatsen.

Hästarna har blivit betydligt bättre sen de fick box. Enligt mig finns det idag 3 hästar som är sura, aggressiva är att ta i. Det fungerar bra, hästarna är glada. Vad det gäller gallor kan det kanske vara så att det är mycket, men jag har inte kännt av alla.. Men det blir ju lite ett resultat av stillastående. Men gallor gör inte att hästen mår dåligt. I övrigt är inte mycket hästar sjuka eller skadade. Dom har mer omvårdnad än dom flesta hästar i landet.

Och sen vad det gäller gråtande beväringar, det finns det fortfarande, men faktum är att omman säger till dom lite bestämt rättar dom till sig och blir bättre! Endast någon enstaka avbryter hästtjänsten. Dom gill ofta även om dom inte från början har modet.

Har vi problem???!! ni utifrån som i dagsläget inte vet kanske tycker det, men vad tycker vi som arbetar där??? Tycker som Yelly att det är märkligt att man kan komma med erfarenheter som inte är aktu8ella och klaga på något!

Och vad det gäller rykten från gamla pojkvänner så kan en tillrättavisning se värre ut än vad den är i en okunnnig männsikas ögon. Om du har ett barn och tar tag i barnet är det inte rå misshandel som den daltande männsiskan skulle anse det.. Det finns alldeles för gott om utrymme för egen tolkning. Och tolkningen kan bli skev om man inte kan läsa av hästens uppförande!

Värt att tänka öve iaf..

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård