Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag red rätt mycket på K1 för några år sedan, som medryttare på befälshästar, och jag måste säga att det är en väldigt, väldigt tuff miljö för hästarna där. Inte för utevistelsen, utan för att de hanteras så mycket av okunniga och rädda människor.
Fast om man ska tro de som faktiskt gjort lumpen på K1 (som min pojkvän) så är det faktiskt så det går till ibland....
Ja en Veterinärförsäkring har i slutändan visat sig vara en billig försäkring utifrån dom kostnader som naturlig hästhålning i många fall medför.
Jag har själv gjort lumpen på K1 för några år sedan och mina syster gjorde lumpne året efter. Nu praktiserar hon hos hovslagaren som jobbar där och är där fyra dagar i veckan. Vi har länge haft egen häst och våra egna hästar gå antigen på lösdrigt eller är uppstallade på nätterna. Skulle inte välja ett stall där mina hästar inte fick gå mycket hagvistelse, men förstår faktiskt inte er kritik mot K1.
När jag gjorde lumpen stod hästarna i spiltor och visst var det några hästar som var griniga, av 70 hästar var det fyra hästar som var lite aggresiva, men detta berodde inte på bristande hagvistelse utan på att de stod i trånga spiltor och det inte var så många kunniga värnpliktiga som hanterade de. Men redan då försökte de rekrytera så många hästkunniga värnpliktiga som möjligt för att ridningen och hanteringen av hästaran skulle bli bättre. Året efter när min syster gjorde lumpen var antalet hästkunniga betydligt fler vilket gjorde att hästarna reds ut betyligt mera. Ju mer hästkunniga värnpliktiga de fanns desto mer lärde sig de övriga värnpliktiga om hästarnas beteende och hur man skulle hantera hästarna. Jag var själv aldrig med om att något befäl eller värnpliktig slog hästarna och att hästarna har livgnistan kvar förstår man om man rider ut de eller när de brallar på ridbanan.
I och med ombyggnaden av stallet har de hästar som var grinniga tidigare blivit lugnare och hamoniska och hästarna mår bättre. Visst skulle man vilja att de fick gå ute mera och det är jätte bra att man ska bygga fler rasthagar, men troligen blir hästarna på K1 mer ompysslade och kontrollerade än många andra hästar.
Stallchefen, personalen och föreningen Beridna Högvakten jobbar för att hästarna ska få det bättre och försöker hela tiden göra det bättre för sina hästar.
//Olivia
Finns ju massor med privatryttare som har sina hästar så med ju...
Har faktiskt läst hela den här tråden nu och kommit fram till e sak.
Alla som verkligen har någon som helst aning om vad som försegår på K1, tex: varit där, jobbat där, praktiserat, ridit o.s.v. Verkar försvara stället. Altså medge att det lider stora brister i handhavande m.m., MEN att hästarna faktiskt verkar ha det bra.
De som lägger sej fullkomligt på tvären till allt vad K1 heter, skriver aldrig någonting om erfarenhet, eller faktiska upplevelser från just det här stället.
Kan detta stämma? Det har ju blivit en väldigt låååång tråd, så jag kan ju ha missat några små rader här och var.
Värt att tänka öve iaf..
Jag tycker att du har uppfattat trådens helhet som väldigt korrekt, det jag själv invänder emot är just när man uttalar sig om något som man egentligen inte känner till utan man tror eller så har man hört.
När man sen diskuterar anläggningens problem utifrån hörsägen, så blir ju diskussionen enkelspårig.
Jag tänker inte ta K1 i försvar på något sätt, men jag tycker att man bör föra diskussionen utifrån det verkliga problemet som K1 faktiskt har och inte ett problem som man har skapat under diskussionene gång utifrån vad man tror, har hört ,eller varit med om för 15-20 år sedan.
Att det finns problem råder ju inget tvivel om, det vore ju bättre om man diskuterade dessa istället för som nu något man tycker personligen. Idag strider inte anläggningen mot djurlagsstiftningen, orsaken är formuleringarna som görs när lagen fastställs.
Det tycker jag inte stämmer. Jag och Mabuse har erfarenhet från stallarna. Sedan är det dem som har pojkvänner som säger att militären kan slå till hästarna och reta dem. Hittar killarna på att hästarna behandlas illa? Tror inte det, då de nog inte är den daltande typen.
Nu senast har Pontevecchio sett det med egna ögon.
Är vi allihopa lögnare?
Jag har varit där och jag påstår inte att hästarna "verkar ha det bra".
/Maria
Om du hade läst mina tidigare inlägg i den här tråden så skulle du se att jag skrivit raka motsatsen.
Har faktiskt läst hela den här tråden nu och kommit fram till e sak.
Alla som verkligen har någon som helst aning om vad som försegår på K1, tex: varit där, jobbat där, praktiserat, ridit o.s.v. Verkar försvara stället. Altså medge att det lider stora brister i handhavande m.m., MEN att hästarna faktiskt verkar ha det bra.
De som lägger sej fullkomligt på tvären till allt vad K1 heter, skriver aldrig någonting om erfarenhet, eller faktiska upplevelser från just det här stället.
Kan detta stämma? Det har ju blivit en väldigt låååång tråd, så jag kan ju ha missat några små rader här och var.
Värt att tänka öve iaf..