Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Får dem verkligen galoppera utomhus? Blå stjärnorna får bara trava med dem utomhus vad jag vet.

Vilken tur för K1 hästarna som får gå på bete då! Men hade dom inte fått det då är det kanske i ett annat läge. Dom mår bra. Det är inte så att dom går ner sig för att dom inte får klia varandra. Hade det inte varit för att dom går broddade året runt med undantag för betet så hade man kunnat göra lite större paddockar och släppt ihop flera.. Men det är lite så att om man är van vid att sin egen häst är ute flera timmar om dagen (vilkat jag var van vid tidigare) så blir det en sån stor kontrast att det på något sätt känns som att hästarna skulle ha ont av att inte gå ut. Men det upplever jag inte på något vis att det är. Dom mår bra och är glada.

Varför skulle hästarna stå och sparka varandra för om de fick gå ut? Är alla där så bråkiga så att de inte ens kan gå ihop på sommarbetet? Jag har vistats i många stall och inte tusan sparkar hästarna efter varandra i hagarna så det är en stor risk för skador.

Senast ändrad:

Jag kan inte deras regler exakt faktiskt. Så det vågar jag inte svara på. kan kolla upp det.

Det är tack gode gud endast ett mindre antal ridskolor, främst i Stockholm och så var det någon mer storstad. En av Stockholms ridskolor som inte hade hagar har faktiskt tom flyttat till en annan lokation utanför innerstaden just för att ha möjligheterna som inte finns i stan (Swartz)
Mumin

Nu berodde inte den flytten pga det du påstår, utan något helt annat. Boj som inte har ett blekaste begrepp om djurskyddsinspektörers arbete.;)

Jag tror inte nödvändigtvis att dom skulle sparkas öht. Men storleken på hagarna begränsar ju antalet till 1. är den för litet blir det större skaderisk. Och visst går dom ihop på sommarbetet, inga problem!

Vart då tänkte du? Det finns ju inte utrymme för att bygga hagar... som jag oxå skrivit tidigare.... där Högkvarteret stog, eller hur var det nu..

Nu berodde inte den flytten pga det du påstår, utan något helt annat. Boj som inte har ett blekaste begrepp om djurskyddsinspektörers arbete.;)

Är du djurskyddsinspektör? :idea:

Nä, jag hade oxå för mig att det fanns helt andra anledningar till flytt.. men det är ju förskönande att säga att dom flyttar för hästarnas skull. :crazy:

Tack! Själv ser jag tyvär ingen lösning. Det som skulee kunna gå men inte kommer att hända är att det 3 nya paddockarna blir en större, men det skulle bli så svårt att utnyttja för att hästarna skulle få gå ut med olika hästar varje dag och därmed hög skaderisk. Samt att det skulle göra så liten skillnad för hästarna rids så att de inte riktigt hinner med att gå ut. Om man är mer insatt i verksamheten är det lättare att förstå hur upplägget och arbete och ridning ser ut under en dag.. inte riktat mot Boj utan allmänt..

Vad jag har hört av G själv är att de sålde sina byggnader självmant till musikhögskolan, främst för att de ville flytta för att hästarna skulle få bättre hagutevistelse.

Den stora ridbanan på stallplanen, den kan väl försvinna till förmån för några hagar med hyfsad storlek? Eller ska den bort redan?
Finns det inte någon gammal barack också som är flyttningsbar till höger sett från huvudingången?

Om det inte är en ekonomisk fråga finns det säkert ett pris på omkringliggande områden. Sen måste man ju inte ha hästar mitt i storstaden.
PL

Den stora ridbanan på stallplanen, den kan väl försvinna till förmån för några hagar med hyfsad storlek? Eller ska den bort redan?
Finns det inte någon gammal barack också som är flyttningsbar till höger sett från huvudingången?

Det är baracken som ska väck. Ridbanan är nedlagt mycket pengar i och den används flitigt oxå, där kan vpl rida utomhus utan att behöva ta sig utanför området om dom inte är mogna för det..

men tanken var god :idea:

*kl*

Jag har faktiskt ett konkret förslag på vad man kan göra:

Gamla traditioner är mysiga att ha. Men inte när det går ut över hästen!
Kavalleriet är förlegat, hästar har ingen plats i strid - således har värnpliktiga ingenting att göra på hästryggen. Det har ingen som helst nytta i samhället att kunna rida och hantera häst annat än för sitt eget höga nöjes skull.

Att F inte vill ha ridskolan längre? Eller syftar du på något annat? Hur som helst, vi drar inte det här då.

jo allting har sitt pris, men det finns en verklighet med som kan vara svår att förstå!

Det är ju bra om den används flitigt, men den känns verkligen onödigt stor. Om man halverar den har den väl ändå hyfsade mått?

nytta i samhället, bevara traditoner. Sedan vid korteger har vi ju uppgift att skydda kungen eller andra auktoriteter. Det finns flera syften. Om dom hade planer på att lägga ner hade dom inte kostat på med många miljoner på att renovera. Men om man ska vara riktigt hård , inget personligt, men borde inte tex Briar få komma ut. Får han verkligen tävla på hästen, borde han inte tävla mindre så att den kan få vara i hagen mer? Jag tycker bara att det känns som att brist på hag vistelse skulle vara en form av djurplågeri vilket det verkligen inte är.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård