Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Det finns ett fungerande kontrollorgan. Visst kan det förbättras. Men att olika kommuner betalar avgifterna på olika sätt innebär fortfarande inte att kostanderna blir större vid en paragraftillsättning så jag förstår faktiskt fortfarande inte ditt resonemang.

Eftersom du varken är intresserad av att vill förstå, eller ens har begripit vad jag har skrivit så ödlsar vi inte mer tid på det. Men kvaliten bli sämre vid kontroller om man ska sammanfatta det kort, ska man då ha kontroller så gäller dessa lika som för lagar. Det är bättre att satsa på färre och väl genomförda sådana med människor som är kunniga i ämnet. Te x kan man inte ha personer med nada kunskaper om hästar i en hästtät kommun, vad blir det för kvalite på dessa kontroller?????
Vad får man då? Jo en paragrafryttare som inte har kunnat tolka det som står skrivet.

Nu står inte hästarn på K1 inne 22-23 timmar per dygn, jag tror att SO menade de privata hästar som jag nämnde tidigare.

Om man då tänker sig att dessa hästar ständigt träffar på nya människor som ska ta hand om och sköta dem, alla gör vi på olika sätt när vi gör saker med våra hästar även om grundtanken är den samma.
Men hästen vänjer sig vid ett sätt, och sen ska den plötsligt börja vänja sig vid ett annat därför att det kommer en ny människa. Tacka :devil: för att du får en otrygg häst.

Fasta rutiner och ett konsekvent vänligt omhändertagande ger en trygg och harmonisk individ, detta är något som är mycket svårt att uppnå på den här typen av anläggningar och därför uppstår dessa problem.

Det är bättre att se saken med verkliga ögon, istället för att tro att det kan vara på ett visst sätt. Jag tror nämligen inte alls på att det beror på bristfällig utegång, vilket jag skrev i tidigare inlägg utan skyller helt och hållet på rutiner samt hantering av hästarna.

Man ska inte heller glömma att många av de som hanterar hästarna/rider dem inte bara har bristande/ingen hästerfarenhet, de har inte heller så att säga 'valt det själv' alla gånger heller, och det finns (även omd e nog är få) ett antal personer där som inte ens tycker om hästar egentligen. Jag menar inte att de betyder att de är hästhatare som försöker göra livet surt för hästarna. Men om man inte är intresserad egentligen, så lägger man inte så mycket energi på att fundera över varför, man har inte så himla mycket känsla utan man gör det man ska göra, men det blir ganska 'mekaniskt' och utan känsla.

Jag vet två damer i mitt stall som även med utevistelse hela dagen skulle bete sig som skräckexemplen på K1 (fast som extrabonus mer nerviga med). Valacken är för snäll för att göra något, han skulle bli olycklig och deppig istället och omplaceras därifrån.

Att K1 har många 'griniga' hästar tror jag alltså precis som Boj beror mer på hantering etc. OCH, att de hästar som hamnar & blir kvar på K1 är en VISS TYP AV HÄST. Inte nödvändigtvis 'elak', men det krävs en ganska 'tuff' typ av häst för att fixa de krav som ställs på dem (nu tänker jag på det jobb de gör), och et psyke som hyfsat fixar 'den varierande personalen'. Och med tanke på hur glatt de kan bralla och buabocka när de rids etc, så är det knappast hästar utan livsgnista. De har 'bara' lärt sig att dels så är inte alla personer så trevliga, men ffa att det fungerar rätt bra att skrämma små värnpliktiga med sura miner med.

När jag var där så stod iofs polishästarna i box, men utevistelsen var densamma. Alla polishästarna var trevliga och sociala. De har dock 'sin' polis som sköter, tränar, rider etc. Dvs inte alls samma fluktuation på personal, mer känsla och kunskap (du måste ju aktivt söka polisrytteriet t ex) osv. Och där tror jag skillnaden är. Om man tog och bytte plats på polishästarna och K1hästarna (det är inte bara högvaktens hästar, beridna musikkåren med) och ger det ett år tror jag man skulle kunna se rätt intressanta humörförändringar åt båda hållen. TROTS exakt samma miljö, stall, utevistelse etc..

*kl*

Varför diskuteras det så mycket om alla okunniga militärer/värnpliktiga som hanterar hästarna och så lite om de Blå Stjärnor som gör det?

Har flera vänner som rider lektioner på K1 och tillbringar halva helgerna med att motionsrida hästarna i Liljansskogen!

Är du så säker på att de är glada och busbrallar som du kallar det? Jag tror flera kan göra det helt enkelt för de inte tycker ridningen är så lustfylld och de gör det de kan för att bli av med vissa klumpiga nybörjare. Jag vet en häst som fick flytta som slängde sig raklång ned på marken ibland när folk red, jag tror inte det är en glad häst som gör så.

Är du så säker på att de är glada och busbrallar som du kallar det? Jag tror flera kan göra det helt enkelt för de inte tycker ridningen är så lustfylld och de gör det de kan för att bli av med vissa klumpiga nybörjare. Jag vet en häst som fick flytta som slängde sig raklång ned på marken ibland när folk red, jag tror inte det är en glad häst som gör så.

Nej de kans äkert göra det för att dumpa eländet på ryggen med. Men de två ridpass jag kikade på så var det glada busbrallar (med skutt och bock och pip och öronen framåt, dvs 'glad överenergi') och inga 'men AV med dig din jämrans människa'. Men de finns säkert det med, men jag såg inga sådana de två passen iaf (det ena var en hopplektion, det andra var när de ksulle galoppera första gången, de vpl alltså *s*) Min pojkvän var en av de som fick äta grus :angel:

*kl*

Varför diskuteras det så mycket om alla okunniga militärer/värnpliktiga som hanterar hästarna och så lite om de Blå Stjärnor som gör det?

Har flera vänner som rider lektioner på K1 och tillbringar halva helgerna med att motionsrida hästarna i Liljansskogen!

För mig så är det för att BS inte är 'problemet', dvs de påverkar inte hästarna negativt såsom diskuterades.

Jag är varken blind eller okunnig som du tycks tro
Helt enkelt bara inte intresserad av ursäkter för i mina ögon finns det inga. Inga som har kommit upp här iallfall.

Du menade till en början att det blir dyrare och nu att kontrollorganet inte kan fungera lika effektivt om det sker en paragrafändring.?? Jag blir minst sagt förvirrad. Efter alla ändringar DSM har gjort de senase 2 åren så måste det ha gått käpp rätt åt he..lvete då? Jag menar alla tillägg för hönor- burstorlek, sittpinne, sandbad och grisar- halm osv Hur hinner dom med egentligen? Ja helt rätt ytterligare en prragraf om hästars utevistelse måste få glaset att rinna över. ;-)

Försämrad kvalitet..:confused: Jey right det hörs och syns att du inte har nåron som helst riktig erfarenhet av djurskyddsinspektörens arbete. Varför skulle det innebära en kvalitetsförsämring över att ha en ytterligare paragraf att stämma av. Och de djurskyddsinspektörer jag har träffa har faktiskt ett jäkla hum över djur, deras beteende och behov. Och inte en enda skulle säga nej till utevistelseparagrafen och hävda att det skulle kosta mer pengar eller göra deras arbete mer ansträngande. Tvärtom. Nu har inte utbildningen till djurskyddsinspektör varit sådan att det gett bra kompetens men som sagt är det en ändring på gång. Men att en djurskyddsinspektör inte skulle lära sig längst med vägen på sina 10 - 20 års arbetserfarenhet och kurser o fortutbildningar som de har samt det nära sammarbetet mellan kommunernas Djurskyddsinspektörer är rena rama bullshit. De flesta är riktigt kompetenta och bra människor med bra kunskap över de olika djuren de arbetar med. För min del får de gärna leka paragrafpoliser eftersom det är dessa djurhållningen ska hålla och är MINIMUM krav för djuren väl och ve.

Sluta gripa efter halmstrån.
Inse att en paragraförändring blir varken dyrare eller gör kvaliten på kontrollen sämre. En dålig ursäkt för att inte göra skyddet bättre för våra hästar och deras välfärd.

Mumin

Senast ändrad:

Hej, jag såg både K1 och polisrytteriets hästar så sent som i fredags och daglig utevistelse samt social kontakt anser i alla fall jag att en grupp på trettio hästar ridandes på två led ut genom Liljansskogen,vidare över Fisksjöäng och avslutande en sväng genom Djurgården. Den sträckan och det antalet hästar i social kontakt är mer än vad dom flesta ryttarna presterar i sin dagliga hantering.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Ännu en som inte har koll på orden social kontakt och utevistelse :crazy: Jag som satt o önskade att coari var den enda.
Ingen som har en ordbok :angel:

Mumin

Nu har jag suttit och läst alla dessa inlägg..

Det som förvånar mig mest är att "min kompis säger" och "jag tror" och "jag har hört"... Vad VET ni?

För det första så kan jag nämna Jan Jönsson, Bo Åhman, Jens Fredricsson för att bara ta några exempel på folk som jobbat på K1(inte nyligen iofs).. Det finns duktigt folk också! :)

Jag har fakta och erfarenhet i ryggen.. Jag jobbar på K1, i stallet och tillbringar så gott som varenda dag där.. Med det vill jag säga att jag har "viss" insikt i verkligheten.... :smirk:

Det är ju som sagt hästar som ägs av Föreningen för den Beridna Högvakten. Sen sponsrar dom K1 med hästarna.

Hästarna används för att utbilda värnpliktiga i ridning för att de sedan ska kunna rida en Vaktparad till slottet och hem igen. Även korteger så som riksmötets öppnande, kungens födelsedag, nationaldagen, audienser med statsbesök, Globen Horse show med mycket därtill. Hästarna används mycket för uppvisning.

De värnpliktiga som söker behöver inte ha någon erfarenhet av hastar. I vissa fall missar även Pliktverket att förklara för den vpl att det är hästjänst men det är en annan historia som inte hör till.. Dom väljer alltså inte att rida eller inte, kanske i viss utsträckning men man kan inte välja och vraka...
Den värnpliktiga rycker in och gör grundutbildning i strid och allt därtill.. När de sedan kommer till häst tjänst utbildas dom i att leda, rykta, mocka, sopa, betsla, sadla, sjukvård mm allt utom att rida. När de sedan är fäiga så är det dags att ridas sätter man upp en på häst och kamraten leder sedan rullar det på med ridutbildning i omgångar för att variera med exercis och vapen övningar med.
Hästarna rids med inspänningstyglar i början för att gå i en bättre form.

De som är instruktörer är riktiga hästmänniskor, här skulle man inte sätta vem som helst. Och de som utbildar i stallet är ofta ridinstruktören eller en fjolårs vpl där flera har hästerfarenhet sedan tidigare. Det finns en bra stallchef som inte missar mycket av allt som sker. Och om man går förbi och man ser misstag så rättar man till. Allt för att utbilda!

Sedan kan man ju gå in på hästarnas beteende... För lite mer än ett år sen invigdes dom nya stallarna, det har gjort stor skillnad på hästarnas status. Dom trivs i stallet, äter, sparkar inte i väggarna bytte foder till hippo Basic och även betfor vilket har gett mycket skillnad på hästarnas hull och päls alltså välmående fina hästar. Sedan har inte alla hästar muskler som en tävlinghäst, någon är dåligt musklad med 99% av hästarna är "vanliga" hästar. Ungefär som vilken häst som helst.
Som i alla stall mer eller mindre finns det några jätteglada hästar och några mindra glada. fördelningen är stort övervägande på mycket glada hästar. De fåtal som är sura får man hjälp med om man vill. I många fall handlar det om att soldaterna i början är lite rädda och ovana med hästar.. Efter ett tag blir dom varma i kläderna och ska försöka tillrättavisa hästarna. Där är det viktigt att jag, stallchefen eller andra kunniga kan gå in och hjälpa till för att det inte ska bli att hästen får sig en åthutning när i själva verket vpl står och petar detn i sidan så det blir irriterad. Okunskapen gör lätt att vid varje rykt får några hästar ett argt nej och ett finger i luften men inget beröm när den är duktig.. Ond cirkel. Det är svårt med dom vpl som inte gillar hästar eller är rädda. De allra flesta lär sig på ett bra sätt att hantera djuren på ett toppenbra sätt.

Innan och efter varje ridpass visiteras hästarna så allt sitter rätt och att dom inte har sår, tappskor etc. Utrustningen vårdas och hästarna mår bra.
Hästarna går 2-3 ridpass om dagen varierande 45-120 minuter men normalt en dryg timma per pass fördelat över FM, EM och Kväll. På helgerna rids många av hästarna ut i skogen och får en härlig galopp i kuperad fin skog. När soldaten kan hantera hästen i9 3 gångarter får även denne följa med ut i grupper om allt mellan 2-35 eller även fler.

På sommaren blir det mycket högvakts ceremonier på slottet, och mitt i läggs 4-5 veckor bete. De flesta går då ut med undantag för de som tävlar - kanske i falsterbo eller annat.
¨¨Vi har en skrittmaskin och 2 paddockar, och under året byggs 3 till. Där går de hästar med störst behov ut och rör sig 30 min skritt eller 1 timma paddock. Halt/skadad häst leds ordentligt och ses över bra.

Vi har veterinärassisten på arbetstid och en välkänd veterinär 2 ggr i veckan. Vi har egen operationssal och röntgen. En hovslagare med gesällbrev skor hästarna, alltså kunskap är viktigt hos anställda!

Det här blev långt... Men jag hoppas att ni nu har lite mer insikt i vår verksamhet som genomförs för att kunna bevara traditioner! Hästar har även deltagit i övning som underättelse enhet. Rider mellan 2 platser med hemlig information (så sent som -06).

Har ni frågor får ni gärna ställa dom.. :)
Kan tillägga att den 17 maj kommer det att var "öppet hus" kom och se själva även om det bara är en kort visit.. ;)

Ännu en som inte har koll på orden social kontakt och utevistelse :crazy: Jag som satt o önskade att coari var den enda.
Ingen som har en ordbok :angel:

Mumin

:crazy:
Men nej jag anser inte att det var social kontakt på det viset. Jag vart mest glad över att någon sa något som stämde, verklighetsbaserad fakta!

Jag hade självklart gärna sett att hästarna kunda klia varandra på manken osv, men det finns ingen möjlighet för det. Kompromissen får bli motion, rykt och härliga uteritter!

Det är såna här inlägg som brukar göra att trådar börjar eka. :smirk:
Kul att någon skriver med egen erfarenhet.

Vad kommer det dåliga ryktet ifrån tror du?

Hos just dessa hästar så är den ständiga boxvistelsen en del av hovproblematiken.

Vad är det som gått snett när man börjar tycka att 22-23 timmar i box är helt OK hästhållning?

Hej, jag har sett bilder och läst information från en hästägare som hade en travare med höggradig hovkräfta. Som jag förstod det så gick den travaren dagligen på fri utedrift. Detta allvarliga hovproblem har då aldrig jag stött på avseende hästar med mer begränsad utevistelse.

Sedan har jag aldrig påstått att 22-23 timmar i box är helt ok hästhållning, jag har heller aldrig stött på en häst som lever så förutom några som stått med skador där det ordinerats strikt boxvila under en period. Och din uppfattning om strikt boxvila har vi ju sedan tidigare fått tagid del av i en viss fångtråd.

Bara som ett ex. så kan jag nämna för dig att Zoogin inte går tillsammans med andra hästar i hagen och därmed inte kan få den sociala kontakt med andra hästar som man här så starkt profilerar för.

Jag tror att eftersom hästarna förr stog i spiltor vart dom lite väl låsta på sin plats. Det var säkert inte så kul att stå med huvudet in mot väggen. Dom kune lättare få vara ifred gonom stt sparkas och inte släppa in ryttaren i spiltan.. Det är kul nu, dom håller på att göra lite rapporter om hur hästarna förändrats!
Nu har dom ju superfina stall, kan nog se lite på www.beridnahogvakten.se
Det har ju oxå funnits gamla hästkarlar som hade en hård attityd. Det är annorlunda nu..

Sen skapas ju rykten så enkelt av att gamla vpl berättar rövarhistorier för sina vänner. En historia om han som retade häste X och blev biten i sxeln ändras ju snabbt till att han bara gick förbi och hästen annföll honom osv...

Så med hjälp av de vpl som inte är hästfolk och kanske fortfarande rädda får man ju historier att cirkulera i vänstervarv om sjövilda hästar som bet och sparkade, och det var allihopa!! jovisst...

Folk blir bitna, och sparkade och en del åker av, någon slr sig rejält. Men det är inte ovanligt att de berodde på lathet eller genvägar (att inte lyda order eller göra som man lärt sig). Att dom åker av kan ju vara så enkelt som att man red för nära hästen framför surna till och då hästar sig en häst undan och ryttaren åker.. Svårar än så är det inte.. Särskilt när man har då 12 nybörjare.. Så om man ser till bredden av antal hästar och värnpliktiga är det inte så farligt mycket som man kanske vill tro...

Jag debatterar för det jag kan. Jag har inte nämnt ett ord om K1:s hästar eller deras sätt att hantera sina hästar. Däremot ställer jag mig MKT frågande till alla hästhållning där hästen inte kan utföra några av sina mest grundläggande behov nämligen fri rörelse och social kontakt. För alla är vi medvetna om att hästar är i grund och botten stäpplevande flockdjur? Det miljoner av år av evolution har åstakommit kan vi människor inte bara soppa under mattan. En häst ensam på "stäppen" överlevde inte helt enkelt. Kan vi överhuvudtaget begripa hur stark deras motivation till skydd hos flockfränder är egentligen?

Jag debatterar i det jag är kunnig inom och det är djurs beteende. Och hästar som inte har någon möjlighet till utevistelse eller/och social kontakt mår sämre än en häst som har dessa möjligheter. I många fall så pass dåligt att beteendestörningar uppkommer eller/och stress genom rädsla, aggresivitet eller passivitet.
Dessa behov som hästen har kan faktiskt inte tillgodgöras med extra rykt och ompyssling.

Mumin

Bra information om hästarna och sådär.
Har inte tittat på alla hästar men Shiren "Harry" under "Hästarna" är helt klart min favorit. Fin häst! :idea:

Ja, Men bilderna är gamla nu. Skulle uppdaterat dom.. Hästarna är mer runda över rygg och kors idag! hästarna på O är "mina" det är dom jag rider!

Vilken tur för K1 hästarna som får gå på bete då! Men hade dom inte fått det då är det kanske i ett annat läge. Dom mår bra. Det är inte så att dom går ner sig för att dom inte får klia varandra. Hade det inte varit för att dom går broddade året runt med undantag för betet så hade man kunnat göra lite större paddockar och släppt ihop flera.. Men det är lite så att om man är van vid att sin egen häst är ute flera timmar om dagen (vilkat jag var van vid tidigare) så blir det en sån stor kontrast att det på något sätt känns som att hästarna skulle ha ont av att inte gå ut. Men det upplever jag inte på något vis att det är. Dom mår bra och är glada.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård