Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Det är kunniga människor närvarande hela tiden som ser när någon häst inte passar in, och att de värnpliktiga lär sej att sparka på hästarna, tror jag är rent skitsnack!

Fast om man ska tro de som faktiskt gjort lumpen på K1 (som min pojkvän) så är det faktiskt så det går till ibland....

Ganska kass argumentation att ursäkta en dålig häst hållning med ren vanvård/djurplågeri, säger en del om var du vill lägga nivån.
PL

Senast ändrad:

Jag har gjort lumpen på K1 o vill inte direkt försvara hästhållningen men jag såg aldrig ngn misshandel.
PL

Misshandel kanske det inte har vart tal om på det sättet, men enligt min sambo som gjorde lumpen -01-02 så fanns det befäl som ansåg att hästen skulle klappas till om den inte gjorde det som den skulle. Vissa hästar kunde man ställa in en borste hos för att de skulle stå stilla (då kan man undra varför hästen stod still om en sopborste kom in i spiltan...) osv. Det fanns även värnpliktiga som körde ut havre vagnen sent på kvällen enbart för att retas.

Det är det som skedd då min sambo gjorde lumpen där iaf. Det är säkert skillnad mellan olika årskullar också. När min sambo var där fanns det vissa befäl som blivit "tvångs förflyttade" dit och som inte kunde något om hästar och som inte heller ville lära sig. Det var självklart inte dessa som höll lektioner kring hästarna och ridningen, men de fanns ändå på området och sa vad de tyckt om hästar och hästhantering....

Senast ändrad:

Idioter till befäl fanns även på min tid (76-77) men jag upplevde inte ngt sådant du beskriver o anser inte att hästarna var speciellt "elaka".
PL

Som sagt tiderna förändras... Min sambo tyckte väl inte heller att hästarna verkade elaka, men de tyckte nog att det var lite roligt att testa dessa okunniga värnpliktiga...

Min sambo fick reda på först efter 2 månader att hans pluton han skulle ingå i hade lagt ner och att de skulle vara med hästarna istället... Många grabbar där som verkligen inte ville vara med hästar... Kan ju vara en anledning till att de kunde bli lite hårdhänta med hästarna.

Min sambo blev dock en smula hästintresserad efter lumpen, vilket var bra för mig... ;)

Ja, detta är helt bedrövligt.
En kille som gick i min klass på gymnasiet gjorde tjänst som beriden högvakt och han sa att hästarna var helt galna. De bets, sparkades och var jätteomöjliga att hantera. Men när de var ute och "jobbade" på gatan så skrittade de på lugnt. Men hästarnas beteende säger ju ganska mycket om hur de har det, tyvärr. :mad: :cry:

Länder som Finland ligger mil före med sin lagstiftning med bla lag om både daglig utevistelse och social kontakt.

Mumin

Om man ska utgå ifrån finlands lagstiftning, så skulle denna hantering inte strida mot den. Hästarna får daglig utevistelse, det står inget i lagen om vilken typ av utevistelse. Social kontakt har de hela tiden, antingen genom andra hästar eller människor. Även här är det inte specificerat hur kontakten ska se ut.

Jag var och tittade på K1 hästarnas samt polishästarna (för lite mer än 2 år sedan) på kursen "hästens rörelseapparat", så vi fick en ordentlig insyn i hur hästarnas fysiska och psykiska status var. Jag slogs av vilken enorm skillnad det var på polisens hästar och militärens. Polisen hästar var TREVLIGA och GLADA individer som var välmusklade och glansiga i pälsens, medans K1's hästar var sura, grininga och hade en hel del krämpor samt var rätt tråkiga i muskelmässigt.

En kille som gick i min klass på gymnasiet gjorde tjänst som beriden högvakt och han sa att hästarna var helt galna.

Helt galna? Det såg inte jag ngt av iaf, visst dom var inte trevliga men galna, nej verkligen inte. Din kompis har nog aldrig sett en galen häst.

Jag håller med om att många djur far illa hos olika privatpersoner.
Men de statliga anläggningarna ska ju faktiskt vara något som folk ser upp till och lär av och jag tycker inte att de är något vidare bra förebilder. tyvärr.
Trots det kan man ju inte jämföra vanvård och sämre hästhållning.. Det är inte riktigt samma liga.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom detta redan är klassat som olagligt kan vi ta nästa steg och göra det "mindre" hemska också det olagligt.

Dagens nya ord, utveckling kallas det.

Har man inte hagar, ska man inte ha häst. Länder som Finland ligger mil före med sin lagstiftning med bla lag om både daglig utevistelse och social kontakt. Vi som alltid skryter om vår djurskyddslag. Visst visst...

Mumin

Var det inte lagstiftning på gång om det här i sverige också?
Att alla hästar skulle få daglig utevistelse ett visst antal timmar?
Jag minns inte riktigt men har för mig att det var ett :devil: liv på ridskolor i storstäder eftersom, att de inte har tillgång till hagar.

Att alla hästar skulle få daglig utevistelse ett visst antal timmar?
Jag minns inte riktigt men har för mig att det var ett :devil: liv på ridskolor i storstäder eftersom, att de inte har tillgång till hagar.

Hej, jag såg både K1 och polisrytteriets hästar så sent som i fredags och daglig utevistelse samt social kontakt anser i alla fall jag att en grupp på trettio hästar ridandes på två led ut genom Liljansskogen,vidare över Fisksjöäng och avslutande en sväng genom Djurgården. Den sträckan och det antalet hästar i social kontakt är mer än vad dom flesta ryttarna presterar i sin dagliga hantering.

Hagar finns det oxå för dagen.

Jag jämförde med Sveriges lagstiftelse inte just specefikt K1

I Sveriges lagstiftning finns ingenting om varken social kontakt eller utevistelse. När vi hade förslag på fri rörelse, alltså inte ens tvång på ute. Ja då blev det rama skrik från RSF.

Dessutom så talade jag med en finsk politiker på djursida om att lagen var så pass enkelt skriven för att det inte har funnits behov för specifikationer. I finland är det självklart för en häst att få vara ute. Men sedan har de inte "sporthästar" i den bemärkelsen heller då tävling på hög nivå inte är så utbrett och de flesta hästar är "familjehästar"

Mumin

Då vet du inte innebörden av daglig utevistelse. Specifikationer i Sverige behövs alltså i lagarna så alla idioter vet exakt vad man talar om :-(
Vilka sociala beteenden kan en häst utföra när den har sadel, träna och en ryttare på ryggen? Klia varandra? Leka? Du verkar heller inte ha någon koll på vad orden social kontakt innebär,

Mumin

Helt galna? Det såg inte jag ngt av iaf, visst dom var inte trevliga men galna, nej verkligen inte. Din kompis har nog aldrig sett en galen häst.

Det var så han sa. Tilläggas kan att han inte hade någon som helst hästvana innan han kom dit, och då kanske man uppfattar hästarna som "galna" när de sparkas och bits. :smirk:
Borde helt klart förtydligat detta.

Jo men den sociala kontaken skulle inte jag vilja se bli lagstadgad om den lagstadgades mellan mig och dig.:p

Skulle du???:o

Praktexempel på noll koll av hästars sociala behov...:smirk:

Men jag blir inte förvånad...Nog var det väl du som var en av dom få som försvarade "icke-utevistelse" i nån tråd så länge människor pysslade med pållarna???

AM

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar