Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

Praktexempel på noll koll av hästars sociala behov...:smirk:

Men jag blir inte förvånad...Nog var det väl du som var en av dom få som försvarade "icke-utevistelse" i nån tråd så länge människor pysslade med pållarna???

AM

Hej, "icke utevistelse" har jag aldrig försvarat, däremot så är jag totalt motståndare till vad vissa för dagen vill profilera för utifrån att alla hästar ska gå på ständig utedrift och i flock blandat med ston,valacker och hingstar.

Min uppfattning är att hästar är individer och behöver individuell hantering så länge vi människor anser oss högre i rang att utnyttja dom både genom avel,ridning,tävling och inte minst att tjäna pengar på dom.

Den dagen lagen säger att alla hästar skall leva naturligt,vistas på helt fria ytor helt utan inhängnad och övrig mänsklig inverkan eller kontakt för att dom ska få ett naturligt levene som är för dom naturligt så lovar jag att jag ska vara den första att stödja denna lagstiftning.

Allt annat tjaft utifrån dagens naturliga hästhållning som vissa för dagen förespråkar är rena nonsens då man hela tiden hänvisar till ja men,lite onaturligt måste det ju vara, visst är det naturligt att jag rider på min häst, ja men jag måste ju i slutändan starta den så den springer in några pengar,klart vi måste ha staket för i annat fall springer den ju ut på vägen eller blir tagen av ett rovdjur. Lite onaturligt för hästen måste det ju bara vara annars är det ju inte naturligt för mig som människa.

För dagen så har även trädkramarna som kramade Almarna i Kungsträdgården 1965 för att rädda deras naturliga beteende kommit till insikt att verkligheten är inte så flummig som man på den tiden ansåg.

Senast ändrad:

I finland är det självklart för en häst att få vara ute. Men sedan har de inte "sporthästar" i den bemärkelsen heller då tävling på hög nivå inte är så utbrett och de flesta hästar är "familjehästar"

Mumin

Nämen Mumin nu är du väl ute i fel gångart i allafall:confused:
Travet i Finland måste väl även om det inte är lika stort som i Sverige, ändå anses som utbrett.

Fast inom travet så har vi iofs inte för vana att låta hästarna stå inne.

stackars hästar om det är så:cry: men likadant med ridskolehästar, dom får ju aldrig gå ut för ungarna skulle ha så svårt att få tagi dom. men men akn ju inte låsa in dom stackars djuren för att ungarna ska ha det lättare. är det så jobbigt att hämta den hästen man ska ha från hagen så kan man fanemej sluta rida.!

Jag anser dock inte att det går under "daglig utevistelse".
Det är mer deras dagliga arbete.

under den dagliga utevistelsen ska hästarna kunna röra på sig fritt (dvs utan ryttare/förare/kusk) och göra hästiga saker som att rulla sig, söka föda, kanske leka lite osv.
Det är ju att föredra om de kan gå ett par stycken så att de får rum för sitt sociala beteende som att klia varandra el dyl.

Inget av detta kan jag se att de får göra under en längre ritt i två led:cool:

Du har missat poängen totalt i mitt inlägg, lag och verklighet går inte alltid hand i hand. Tro mig, när man utformar en lag på det sätt som nu görs så finns det en banktanke hela tiden.

Om några få människor opponerar sig över en specifik situation så ger det knappast ett gehör, får man en opinion för samma sak så känner man sig tvingad att skriva något. Dock är det så att alla lagar kräver ett kontrollsystem, därför utformas lagar idag ungefär som godda yxskaft. Ingen politiker med självkänsla vill ha ett kontrollsystem, dessa kostar skattepengar och djur får inte kosta mer än nödvändigt.

Således skriver man att alla hästar ska erbjudas daglig utevistelse, men här specificerar man inte hur bara att. Utrymmet här går att tolka precis som man vill, att promenera i grimma+grimskaft dagligen ger alltså daglig utevistelse. Några skrittrundor per dag har samma betydelse, likaså att en häst går lite uteritter är samma sak.

Social kontakt, ja det går lika bra med en människa alltså krävs inga hagkompisar eller annan kontakt med hästar.

För att återgå till K1 hästarna, dessa hästar får daglig utevistelse enligt föreskriven lag. De har också social kontakt, förmodligen mer än vad de flesta hästar får. Jag har också varit inne på K1 vid flertalet tillfällen, ett av besöken skedde så sent som i höstas.
Jag tycker nog inte att problemen där skiljer sig mot vad man kan finna på en vanlig ridskola, trots att de hästarna får vara ute då jag menar en verksamhet utanför storstad.
Det som är problemet i stort med alla större anläggningar är, HANTERING. På K1 precis som en ridskola, utbildar man människor. Med outbildade personer eller personer som står under utbildning kan man inte förvänta sig att all hantering blir rätt och bra, i bägge fall beror det på personalen som utbildar men samtidigt är det omöjligt att ha full kontroll på "eleverna".

I samma stund som man skriver om lagen att, alla hästar skall kunna vistas ute i hage. Att alla hästar ska kunna ha socialkontakt i form av ett flockliv, samt kunna åtnjuta det en flock kan ge och betyda. Då har politikerna skaffat sig rejäla problem som kommer att kosta ordentligt med skattemedel, det vill inte dom samt antagligen merparten av svenska befolkningen.

Faktiskt om du var allt jag fick välja på så tom hellre det än vara inlåst själv hela dagarna :smirk:

Mumin

Jo trav är också det utbrett men som du sa så hålls de flesta travhästar i en bra miljö. Gäller förståss inte alla men generellt tycker jag att travfolket har bättre miljöer för sina hästar än andra toppresterande hästar.

Mumin

Jo jag förstod precis vad du menade. Jag tror också att du har fel. Jag tror merparten av männsikor vill ha en bra lagstadga för våra hästars skull.För de flesta är utevistelse redan självklart.

Vi har redan idag ett system för tillsyn.
Jag anser inte att några av dina ounkter är tillräckliga skäl till att inte ha en lagstiftning som skyddar hästarna från lidande.
Att ha en lagstiftning om utevistelse och social kontakt som i den finska lagstadgan gör att djurskyddsinspektörerna kan ifrågasätta djurhållning där detta inte finns. I dagens läge kan en häst stå inne i flera år i sträck utan att få ha sett solen på flera år. Vart är lagstiftningen för att åtgärda det problemet? Obefintligt

Jag hör också att du inte läst den finska lagstiftningen.
Utdrag ur den finska djurskyddslagen för hästar:

"
Paddockarna och betena skall vara tillräckligt stora med beaktande av hästarnas ras, storlek, ålder, kön och hur aktiva hästarna är samt med beaktande av antalet hästar. Terrängen, växtligheten och marken skall vara lämplig för hästar. Miljön skall vara tillräckligt lugn och bullerfri.

Hästens behov av motion, frisk luft och socialt umgänge skall tillfredsställas dagligen.

Vid sammanslagning av djurgrupper eller när nya djur tillförs gruppen skall särskild uppmärksamhet fästas vid eventuella beteendeproblem som kan uppstå till följd av omställningar i de sociala relationerna. Hästar som förhåller sig aggressivt till varandra eller som annars kan tänkas skada varandra skall hållas åtskilda.En häst som står lägre på flockens sociala rangskala skall i paddocken eller betet ha möjlighet att dra sig undan en häst som beter sig aggressivt och som står högre på rangskalan. Vid behov skall i paddocken och på betet för hästarna finnas skydd mot ogynnsamma väderleksförhållanden

Hästen får foder i små portioner flera gånger om dagen för att utfodringen så mycket som möjligt skall likna för hästar typisk betesgång.

Hästarna oavbruten tillgång till dricksvatten"

Som sagt redan tidigare så tycker jag att de har allt som brister i våran lagstadga.

Mumin

Jo jag förstod precis vad du menade. Jag tror också att du har fel. Jag tror merparten av männsikor vill ha en bra lagstadga för våra hästars skull.För de flesta är utevistelse redan självklart.

Du tror att merparten vill ha det så, för merparten av hästägarna är det så ja. Men nu består inte landet av enbart hästägare, snarare tvärtom. Majoritet består av människor som inte kommer djurslag av typ häst/ko närmare än de dom ser på mackan eller får i glaset. Dessa vill inte lägga en spänn på ett kontrollsystem som är av kostsam natur, hur vet jag det? Jo jag råkar känna någon väldigt väl inom regering/riksdag som jobbar med fastställande av lagar, vid en enkätförfrågan visade det sig med förbluffande majoritet att denna typ av kontrollsystem icke var önskvärd då den skulle komma att kosta ordenligt med skattepengar. Så man lät helt enkelt det vara upp till varje kommun, och så är det idag. Och det skiljer sig markant från en kommun till en annan.

Jag anser inte att några av dina ounkter är tillräckliga skäl till att inte ha en lagstiftning som skyddar hästarna från lidande.

Viktigt påpekande, detta är inte mina punkter så var vänlig och gör skillnad på sak och person. De punkter jag har återgett är sådana som man behandlat inom utskottet för lagförslag, och det är i princip det resonemanget som man bedriver.
Så vad du anser är totalt likgiltigt för de flesta politiker, om du inte har en hel opinion med dig.

Nu är det så att Djur och Natur aldrig varit så populärt och det jobbar 400 000 människor inom den "gröna" sektorn i Sverige och det finns flera hundratusen hästar i Sverige.Hur många som har husdjur såsom katt och hund och därmed också ett djurintresse vågar jag inte ens räkna på.

Visst kan vi skapa opinion. Annars hade Djurskyddsmyndigheterna inte tagit upp frågan om det redan varit dödfött från början. All utveckling tar tid och engagemang. Men inget händer om man gör som dig och ger upp innan man ens har börjat och säger äsch det kommer aldrig ändå att hända.
Om saken är såsom du säger hur kommer det sig att vi idag har lagstadga på inredda burar för höns? Människor borde bry sig ännu mindre om deras behov i storstäderna. Men ändå gick den lagstadgan igenom.

Ditt resonemang är inte hållbart.

Mumin

Jo trav är också det utbrett men som du sa så hålls de flesta travhästar i en bra miljö. Gäller förståss inte alla men generellt tycker jag att travfolket har bättre miljöer för sina hästar än andra toppresterande hästar.

Mumin

Klart att hästar som är ute mycket är friskare än dom som står på stall hela dagarna. (jag ska ta in mina nu)

Visst kan vi skapa opinion. Annars hade Djurskyddsmyndigheterna inte tagit upp frågan om det redan varit dödfött från början.

Men visst tar DSM upp saker som borde rättas till, men har du varit inne och läst på riksdagens sida för motioner? Om inte så kan du få en hel del intressant läsning, jag kan ta ett exempel.

Den gäller förslaget ang akupunktur, här ville man lagstadga att endast behörig personal skulle få utföra den behandlingen. Ja den har endast kommit till en utredning, som iofs inte är nedlagd men ligger dock på is. Jag tror man påbörjade denna utredning 1999-2000, den har inte kommit längre än till just utredning. För att genomföra denna till en lag krävs att någon åtar sig kontrollen, i dagsläget har ingen velat göra så.

Men inget händer om man gör som dig och ger upp innan man ens har börjat och säger äsch det kommer aldrig ändå att hända.

Det är sådana uttalanden som ger upphov till missförstånd, ingenstans har jag givit dig en hint om vad jag själv tycker i frågan utan endast konstaterat att detta resonemang är den som idag bedrivs för lagförslag av djur. Du drar helt enkelt dina egna slutsatser utifrån vad du tror och din egen tolkning.

Om saken är såsom du säger hur kommer det sig att vi idag har lagstadga på inredda burar för höns?

Ja jippi att hönsen fick lite bekvämare burar,:angel: men vad hände med förslaget om att ALLA höns skulle bli frigående?
Att ett sådant förslag inte fick gehör beror på de kostnader som denna lag hade medfört, och därför fick hönsen nöja sig med "inredda" burar istället.:smirk:

Nu struntar vi i hönsen och återgår till hästarna på K1, i dagsläget har dessa hästar boxar och alltså inga spiltor. Kanske jämförbart med höns, vad vet jag. Det är också så att dessa hästar är ute dagligen, nu har det iofs inga stora gröna hagar och det beror på markbrist.
Jag uppfattar det som man försöker att göra saker och ting så drägligt som möjligt för dessa hästar, och en sak som kanske inte många känner till så tävlas en del av dessa hästar i bl a dressyr framgångsrikt. Det är alltså inte enbart dessa pukhästar vi ser på årliga hästevenemang i Stockholm, utan verksamheten är mer utbredd än så. Den stora ombyggand som skedde på K1 får väl betraktas som ett steg i rätt riktning, och som du själv skrev.
All utveckling tar tid och engagemang.

Om man visst hur viktigt det är för en höna att ha sittpinne och sandbad skulle man inte säga bara..

Men från hönorna tillbaks till hästarna.

Jag förstår bara inte ditt resonemang kring ett kontrollsystem. Det finns redan ett befintligt kontrollsystem. Kommunala djurskyddsinspektörer kostar inte mer för att det nu under lagstadgan finns en paragraf över utevistelse.Det ger dem bara de verktyg de behöver för att kunna göra något åt ohållbar djurhållning.

Varför debattera emot lagstadga för utevistelse om det inte är det du personligen tror, jag behöver ingen verklighetslektion. Det får jag alldeles tillräckligt av i skolan. Att se verkligheten som den är för djur i vårt samhälle gör mig bara mer övertygad över att kämpa för deras rättigheter.

Mumin

psst!

Åkte direkt på praktik till K1 efter en träningshelg hos jens fredriksson. Han bad mej hälsa stallchefen på K1, för det va en "himla trevlig typ". Det han hade antagligen inte tyckt om han inte personligen vetat att snubben är kanon med hästarna.

Sedan kan man alltid klaga på vissas syn på djur, på ALLA ställen med mycket folk i omsättning. Har inte alla här varit tvungen att säga till någon unge på en ridskola att vara snällare mot hästen?!:angel:

Jag tycker alla borde åka till stället och vara där heldagar i minst en vecka innan man uttalar sej för mycket. Kanske lite överdrivet, men mycket är inte vad det ser ut att vara, eller som det ryktas.

Min erfarenhet därifrån är att stämningen på hela stället var lugn och harmonisk. Hästarna visste vad som gällde och hade samma rutiner varje dag.
Visst var det ovant eftersom det var sån platsbrist vad man än skulle göra, men hästarna får ju rida ut i staden i stället, och det är ju det de tycker är normalt!

Varför debattera emot lagstadga för utevistelse om det inte är det du personligen tror, jag behöver ingen verklighetslektion.

Ytterligare en privat tolkning av dig, och kanske är det precis det du behöver. En lektion i "Att vakna upp i verkligheten"
Jag debatterar mot det system vi har idag av lagar, och nyskapande av lagar. Därför att det sker på ett sätt som är totalt verkningslöst, då är det bättre med färre men väl genomtänkta lagar om det ska skapas något alls.

Jag förstår bara inte ditt resonemang kring ett kontrollsystem. Det finns redan ett befintligt kontrollsystem. Kommunala djurskyddsinspektörer kostar inte mer för att det nu under lagstadgan finns en paragraf över utevistelse.Det ger dem bara de verktyg de behöver för att kunna göra något åt ohållbar djurhållning.

Svar ja, det finns ett kontroll system. Men detta skiljer sig åt från kommun till kommun, i vissa får en del av dessa kontroller bära sina egna kostnader genom att de kontrollerade får betala för en del kontroller som utförs. I andra kommuner slipper man det, orsaken är att detta inte finansieras med bidrag. I en rik kommun kan invånare slippa avgifter, medan andra kommuner med sämre ekonomi kräver in kontrollavgifter.
Men i de flesta kommuner sker ingen regelbunden kontroll, utan den som sker görs oftast genom anmälan eller annat. Däremot kontrolleras verksamheter regelbundet, dessa är då på annonserade via brev vilket gör det möjligt för stallägaren att frisera situationen ganska rejält. Och det görs på många håll, det kan du vara säker på.

Det är också så att i många kommuner är dessa inspektörer inte ens vana vid större djur än den katt de har hemma, vilket kan göra dessa inspektioner till en ren fars. Det vore samma sak om du blev ombedd att besikta en bil, vilken kvalitets stämpel tror du att det kan ge kontra en erfaren besiktningsman? Så pratar vi alltså om kvaliteten på dessa kontroller, även den varierar påtagligt i vårt avlånga land. Om du inte tro på det, gå gärna in under hästverksamhet och sök så finner du de mest farsartade beskrivningar på dessa kontroller.

För att återgå till hästarna på K1, enligt nuvarande regler har de en miljö och hantering som inte strider mot reglerna som gäller idag. Så att kalla det för djurplågeri och vanvård är lite väl magstarkt, om du nu anser att regler efterföljs och kontrolleras.

Fast nu är jag ju inte helt novis... Jag skulle aldrig berätta något om det inte var sant. Klart att stallchefen är kanon, men det är inte enbart denne som sköter hästarna och som lär de värnpliktiga hur de ska behandla djuren.

Visst har det garanterat förändrats en del sedan det nya stallet byggdes osv.

Fast nu är jag ju inte helt novis... Jag skulle aldrig berätta något om det inte var sant. Klart att stallchefen är kanon, men det är inte enbart denne som sköter hästarna och som lär de värnpliktiga hur de ska behandla djuren.

Visst har det garanterat förändrats en del sedan det nya stallet byggdes osv.

Nä, missförstå mej inte, jag tror absolut inte att du ljuger. När jag var där fanns det ju idioter som betedde sej dumt också.
Men det jag menade va, att det inte är något specifikt för just K1. Det är ju så på ALLA ställen med mer eller mindre ovant folk. Eller hur?

PS: Vad betyder novis? :o DS.

Tja, novis = att man inte är helt okunnig(ungefär)

Det var inte meningen att låta så heller, men jag tror inte heller att det är specefikt för just K1. Det som jag tror kanske inte händer på ridskolor (men jag är inte så kunnig inom ridskolor) är att de okunniga får så mycket ansvar och har möjlighet att vara i stallet och hitta på sattyg själva om kvällarna.. Men det kanske visst är så på ridskolor också..

Men så är det, så fort du har med någon form av verksamhet att göra kommer man att finna personer som kanske skulle ha satsat på frimärkssamling istället. De har ingen empati för djur i någon form, och låter därför sin ilska gå ut över dem. Många som hamnar på K1 har kanske inte ens valt det, på en ridskola har man ändå gjort ett val nämligen att rida och umgås med hästar.

Novis = kort sammanfattat med ett ord är nybörjare.

Ahh, tack båda två för den lilla svenska-lektionen. man lär sej något nytt varje dag.

Jag tror att miljön på K1 kommer att bli bättre och bättre för varje år som går, eller eventuellt helt försvinna:eek: .

År 2003 så antogs bara 30% av de som mönstrade. Nu är det ännu färre, kanske hälften som kommer in.:idea:
När det blir mer motiverat folk (för det är den viktigaste egenskapen vid intagningen), så blir ju miljön seriösare. De som känner sej dit-tvingade blir ofta väldigt motsträviga i det mästa ju.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar