Beridna högvakten

Sv: Beridna högvakten

menade självklart att man inte är helt okunnig när man INTE är novis... (som jag skrev i inlägget...) Ibland samarbetar inte hjärnan med de två hjärncellerna... ;)

Jag var där för ungefär 2 år sedan och hanterade deras hästar en del. Många hästar sparkade efter folk som gick förbi, en häst var tvungen att ha munkorg för att den bet folk illa så fort den kom åt.
När jag skulle leda hästarna kunde de sparka efter en.
Många öron bakåt så fort det rörde sig bakom dem (de stod i spiltor då.)
Borde det inte säga sig själv då att hästarna inte mår optimalt psykiskt?
Fysiskt sett är de dock välskötta och fina.

Strunt samma om det finns hästar som far mer illa. Om man inte kan ge hästar utevistelse varje dag så ska man inte ha stall inne i stan. Punkt.

Novis kan väl beskrivas på många sätt, och din beskrivning var väl ej heller helt fel även om den lätt skulle kunna bli föremål för misstolkning.

Hej, jag såg både K1 och polisrytteriets hästar så sent som i fredags och daglig utevistelse samt social kontakt anser i alla fall jag att en grupp på trettio hästar ridandes på två led ut genom Liljansskogen,vidare över Fisksjöäng och avslutande en sväng genom Djurgården. Den sträckan och det antalet hästar i social kontakt är mer än vad dom flesta ryttarna presterar i sin dagliga hantering.

Hagar finns det oxå för dagen.

Hästen kan inte beta, inte stå och putsa och klia varandra, inte leka med andra hästar när den har ryttare på ryggen.
Det kommer inte ens nära det sociala samspel en häst behöver för att må bra.

Om man inte kan ge hästar utevistelse varje dag så ska man inte ha stall inne i stan.

Och du är alldeles säker på att det beteendet berodde på bristfällig utegång? Jag har nämligen sett hästar som betett sig på samma sätt trots att det har gått ute dygnet runt, så frågan är vilken slutsats man då ska dra. Lagom är bäst, eller beror beteendet på något annat?
Om det skulle bero på bristfällig utegång, varför får man inte samma reaktion på alla hästar som har det på samma sätt? K1 hästar är inte de enda som har brist på hagmark, och även om bristen inte finns så är det inte alltid hästar får komma ut ändå. Likafullt är de precis lika trogna och lojala, varken sparkar eller bits.

Ja jag vet att detta är ett ifrågasättande, men det är mera därför att hjärncellerna ska komma igång på den verkliga problematiken och inte den som känns bra för det mänskliga ögat för stunden.

Tycker du verkligen allt är så svart-vitt? :confused:
Syftar på inlägg #41.

Så länge det inte kan vara optimalt för hästen så kan den lika gärna inte komma ut varje dag och då bara högst någon timme?

Det finns mellanting mellan K1 hästhållning och hästar som löper fritt.
Bl.a som min häst lever just nu.

Antingen är det något fel i hanteringen och hästhavandet där eller så har K1 lyckats dra till sig några av de mest otrevliga hästar jag någonsin mött.
De hästar du sett bete sig såpass otrevligt, har det varit individer här och där eller merparten i ett stall? Om det är det sistnämnda kan man ju fundera på varför.
Vilka andra hästar syftar du på som inte har tillräckligt med utevistelse och som ändå är trevliga?

man kan ju sedan fundera över om K1 fyller något syfte idag? Visst de är trevliga att visa upp på högvakten osv. Men förutom det så kostar ju dessa hästar skattebetalarna massor med pengar och för mina pengar vill jag ha glada och väl omhändertagna hästar (vilket dom kanske är nu, men inte då min sambo var där).

Nä, skit i K1 och använd dessa fina (vilket de faktiskt är, det är väldigt bra stam på många av K1's hästar) hästar till det de förtjänar. Visst officerarnas hästar som tränas och tävlas av proffs är väl en annan sak.

Varför inte ha K1 som en yrkes högvakt istället? varför ska stackars rädda värnpliktiga sitta och visa upp hästarna när andra kan göra det bättre?

Nu vart det väldigt OT, men var bara tvungen...

Antingen är det något fel i hanteringen och hästhavandet där eller så har K1 lyckats dra till sig några av de mest otrevliga hästar jag någonsin mött.

Ja se nu börjar du slå huvudet på spiken, hästar är i grunden vänliga djur. Men de är också vanedjur, de vill inte ha för stora förändringar i sin tillvaro för då blir de otrygga. Vad gör en otrygg individ som normalt sett är ett flyktdjur? Jo den bits och sparkas om det är vad som står till buds.

Om man då tänker sig att dessa hästar ständigt träffar på nya människor som ska ta hand om och sköta dem, alla gör vi på olika sätt när vi gör saker med våra hästar även om grundtanken är den samma.
Men hästen vänjer sig vid ett sätt, och sen ska den plötsligt börja vänja sig vid ett annat därför att det kommer en ny människa. Tacka :devil: för att du får en otrygg häst.

Fasta rutiner och ett konsekvent vänligt omhändertagande ger en trygg och harmonisk individ, detta är något som är mycket svårt att uppnå på den här typen av anläggningar och därför uppstår dessa problem.

Det är bättre att se saken med verkliga ögon, istället för att tro att det kan vara på ett visst sätt. Jag tror nämligen inte alls på att det beror på bristfällig utegång, vilket jag skrev i tidigare inlägg utan skyller helt och hållet på rutiner samt hantering av hästarna.

De hästar du sett bete sig såpass otrevligt, har det varit individer här och där eller merparten i ett stall? Om det är det sistnämnda kan man ju fundera på varför.

Ja det var på samma ställe, och därför var det enklare att kunna göra jämförelsen.

Vilka andra hästar syftar du på som inte har tillräckligt med utevistelse och som ändå är trevliga?

Det har ju diskuterats i flera trådar, jag tänker inte peka ut någon bestämd häst nu men det handlar om några elithästar samt en av dem är hingst. Inte sjutton varken sparkade eller bet någon av dessa, men de har ju bestämda rutiner samt en konsekvent hantering att luta sig mot och är därför i grunden trygga.

Du har en poäng som jag håller med om.
Så förutom daglig utevistelse som jag anser att alla hästar mår bättre av, så tycker jag att det vore väldigt bra om de kunde anställa personal som tar hand om hästarna istället.
Jag tror båda faktorerna medverkar i deras otrevnad.

Nu har jag inte läst hela tråden, utan enbart ditt inlägg och undrar lite varifrån du har fått den informationen?

Två kompisar till mig praktiserade där i några veckor och dom var helnöjda, och tyckte stället var jätte bra. Hade dom haft sådan knepig hästhållning hade mina vänner nog nämt detta, men jag ska allt kolla med dom om hur det var när dom var där..

Tycker annars att det låter VÄLDIGT knepigt..

En bit ifrån ämnet så funderar jag på hur tankarna går hos en del ridfolk med väldigt dyra hästar. Jag har jobbat med några ridhästar med hovproblem som enl. uppgift skall vara väldigt fina och dyra. Ägaren till dessa hästar vill inte släppa ut dom för att "rusar ihjäl sig" om han släpper ut dom, och "dom är för dyra för att gå ute och förstöra sig"
Hos just dessa hästar så är den ständiga boxvistelsen en del av hovproblematiken. Att verka dessa hovar är som att verka gamla betongrör. Men ägaren vägrar som sagt att låta hästarna gå ut. Inom travet så har jag jobbat med hästar som är minst lika dyra eller dyrare men dessa hästar går oftast ute med kompisar i hagen 6-8 timmar om dagen.
Och tanken att ställa en häst inne dygnet runt finns liksom inte överhuvudtaget som ett alternativ. Vad är det som gått snett när man börjar tycka att 22-23 timmar i box är helt OK hästhållning?

Detta är också en bit från ämnet men jag tycker att det är lite intressant hur just den biten av hästhållning skiljer sig så från ridsidan och travsidan. Många ryttar har sina hästar ute väldigt lite, just för att som du skrev att dom inte ska skada sig, medans travet som har lika dyra hästar låter dom vara ute så mycket som möjligt nästan.

När jag höll på med trav så började man jobba vid 6 på morgonen och ut med hästarna direkt. När jag började ta upp ridningen mer så blev jag helt chockad när vissa privatryttare tyckte att det var tidigt att släppa ut hästarna vid 10, och dom tog in dom vid 4.

För det första så har jag inte vad jag kan minnas kallat dom för varken djurplågare eller liknande. Men visst tycker jag att det är synd om hästarna. Men det är jag knappast ensam om.

För det andra finns det en ny utbildning, etologi och djurskydd på SLU i Skara just för den anledningen att djurskyddsinspektörer idag inte har tillräcklig kompetens i grunden. Det är i nära sammarbete med just DSM och andra instanser som har sett det stora behovet av kompetent personal inom denna

Men fortfarande är ingenting av det du hittills sagt av personligt intresse då jag inte är det minst intresserad av politik. :eek:

Jag gör vad jag kan från ett annat håll då jag mer eller mindre avskyr byråkrati. Hittills vad jag hör är en bunt av ursäkter, liknande som kommer från politiker över de brister som faktiskt finns i samhället. Och istället för att faktum göra något åt dem skylla på div omständigheter.:devil:

Det finns ett fungerande kontrollorgan. Visst kan det förbättras. Men att olika kommuner betalar avgifterna på olika sätt innebär fortfarande inte att kostanderna blir större vid en paragraftillsättning så jag förstår faktiskt fortfarande inte ditt resonemang. Du kan berätta om kontrollmyndighetens brister hur mkt du vill men hela ditt tidigare resonemang bygger på att det svenska folket inte vill betala mer pengar. Men säkerligen vill de att de pengar de redan betalar används vettigt :confused: :smirk:

Så nu har vi konstaterat att det inte blir dyrare, och eftersom Djurskyddsmyndigheterna redan gjort allt förarbete nödvändigt så kan vi istället konstatera att går inte lagförändringen igenom ja då har vi istället förlorat pengar redan spenderade.
För säkerligen sitter inte dsm: s personal och göra allt jobb gratis.

Mumin

Vi har fått klämma och öva palpation på K1s hästar och det var en hel del gallor bl a på dom hästarna. Tom våran lärare som var med påpekade detta. Sen var ju hästarna tyvärr inte dom trevligaste. :(

/Maria

Vad är det som gått snett när man börjar tycka att 22-23 timmar i box är helt OK hästhållning?

:bow: :bow: För hela ditt inlägg.
Det som jag försökt få fram på femtioelva inlägg här på buke, har du "ritat" ner på två rader..snyggt.

Kanske kan nu Coari och övriga stadshästägare komma med nån bra förklaring till vad som gick fel.

För detta med promenadridning på Djurgården och en timmes rykt är väl knappast en variant av fri utevistelse i hage.. eller??

AM

Nu är det så att det inte är kungens hästar. B H drivs av gåvor samt sponsring. Det är sant att hästarna inte är ute så mycket nder vinterhalvåret då de är uppstallade. Alla får åka på sommarbete (dock inte samtidigt).
Men när jag jobbade där upplevde jag aldrig att de var mer sura miner än i något annat stall!
Och vad det gäller ridnigen av hästarna så visst de vet hur de ska göra när en nybörjare "gör en skänkelvikning". Fast de märker med en gång om en rutinerad ryttare sitter upp. Och de flesta hästarna är mycket bra.

Hej!

Jag är uppvuxen på ridskola i stockholm, där hästarna max får gå i ruta max 1 timme/dag, oftast ensamma. Är någo häst skadad har den hästen förtur, vilket ger att andra hästar får vara ute mindre.

Trots detta har det varit ytterst få sura, griniga hästar på detta ställe. Visst, ett par stycken, men den stora majoriteten har varit pigga, glada och lätthanterade. Och de hästar som varit sura och griniga har oftast fått flytta, då de inte funkat som lektionshästar.

Ska man dividera om vilka de är mest synd om är det väl värre för privathästarna som inte får gå ute i hage alls, som rids ca 1 timme/dag (oftast i ridhus) och sen står i boxen resten av dagen "för dom ska tycka träningen är det roligaste". Dessa privathästar flyttas ofta till ett annat stall sommartid och står inne då med, mmedan lektionshästarna får ett välbehövligt sommarlov på bete, ridna av nån som tycker om dom..

/ Lavinia, vars egna häst går ute dygnet runt för den vill det

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård