@aprilmaj Jag vet inte om jag missförstår dig men alltså, jag träffar jättegärna nya människor, får nya intryck, vidgar vyerna så att säga. Men det betyder ju inte att jag skulle bli tillsammans med nån som är så olik mig att förhållandet blir en "kamp" för att det inte ska bli "stiltje".
Min partner är ju den jag lever med. Vi lever med varandra för att vi älskar varandra, saknar ihjäl oss när vi är i från varandra och för att det fungerar fantastiskt bra. Skulle det inte fungera smärtfritt för oss att leva tillsammans, men vi ändå älskade och saknade etc, så skulle vi nog helt enkelt vara särbos eller nåt bara.
Angående att ta in andras förhållningssätt: Jag och min partner kommer från olika länder, olika kulturer, olika bakgrund, har studerat vitt skilda saker och har väldigt olika intressen (även många gemensamma). Trots att vi är väldigt lika så har vi givetvis många olika sidor och väldigt mycket att lära av varandra. Men - för mig ingår inte "hur ofta ska vi städa/diska/tvätta/umgås med vänner"-diskussioner i den typen av saker som jag personligen vill behöva hålla på med i min vardag. Jag finner det inte intressant och vill inte behöva lägga tid på det. Som sagt - olika åsikter, intryck, uppfattningar - jättegärna. Men en pågående "förhandling" om hur vi ska sköta hushåll och våra liv. Njae, nej tack alltså.
För min del då.