Bekräftelse

Och jag lägger inte alls den vikten vid hur man uttrycker kontra syn på relation.
där är vi olika, därför kanske det kan finnas lite förståelse för att ord som kompromiss, jobba för, ge och ta (vilket ju är dom heta orden i denna tråd) betyder lite olika för dig än dom gör för mig? Vem säger att mitt sätt att använda orden är rätt? Inte jag, men jag kan genom att läsa tråden förstå att orden tas emot olika och ha det i bakhuvudet när jag läser personer inlägg.
Jag förstår ännu inte. Om jag har det jättejobbigt eller om vi båda går igenom nåt svårt, så satsar väl var och en på att ta sig ur problemet. Det sista jag hade tänkt på är att försöka hålla ihop vårt förhållande. Det håller eller inte.

Vi som är ofrivilligt barnlösa och har haft ett helvetesår har inte alls jobbat på något förhållande. IVF-karusellen är en sak för sig, och den har inte så mycket med vårt förhållande att göra. Hade vi tvingats jobba på förhållandet hade jag inte orkat.

Jo men såklart, jag gör en hel del annorlunda sedan jag blev sambo och det för mig är helt naturligt. Grejen för oss är väl mest att vi vill förstå varandra och hjälpa varandra och då är man också rara och snälla och generösa mot varandra. Inte "jag gör X för dig så då får du göra Y för mig" utan "du blir så glad av Y så jag vill så hemskt gärna göra det med dig" - utan "motkrav". För mig är skillnaden väldigt stor, men det kanske bara är i mitt huvud.

Överhuvudtaget att beskriva sin relation som en enda lång förhandling är för mig så främmande att jag inte ens vet hur jag ska bemöta det ärligt talat.
"du blir så glad av Y så jag vill så hemskt gärna göra det med dig" är väl exakt de som t.ex. @Petruska vänt sig mot och kallat för en sorts kompromissande man inte ska ägna sig åt????

Det är ju precis det som jag kallar att kopromissa. Jag skulel hellre stannat hemma men ändrar mig för att det skulle glädja den andre och för att jag tycker det är trevligt att spendera tid tillsammans.
Ensam skulle jag aldrig deltagit i aktiviteten. Alltså anpassar jag mig och kompromissar med min vilja och mina önskemål.
"jag skulle bli glad om du ville följa med mig på aktivitet X - är väl just en sorts förhandling??
Vem har talat om motkrav?

Men det där är ju kompromisser av det lite allvarligare slaget. I exemplet så får man ju i princip göra våld på sin egen personlighet och det är inte okej någonstans. Helt i klass med att "ställa upp på sex" oftare än man vill för att göra partnern nöjd. Usch! Alla människor har nog vissa saker som de absolut inte kan (eller bör) förändra.

När jag pratar kompromiss så menar jag att man möts där båda fortfarande är nöjda. Som exenplet med blomkål eller broccoli. Jag tycker mest om broccoli men också om blomkål. Om min sambo inte alls gillar broccoli så blir det blomkål till middag. Jag är alltså fortsatt nöjd fast jag inte fick mitt förstahandsval.

Men frågan jag svarade på var om jag anser att det är viktigt att välja en partner med samma inställning till förhållanden som en själv, och ja jag menar att det är helt avgörande. Just för att man inte ska behöva begå våld mot sig själv för att hålla ihop förhållandet när skillnaderna sliter.

Jag själv avskyr blomkål och älskar broccoli (på riktigt, du råkade välja ett bra exempel ;)), så jag hade vägrat äta blomkål för att göra någon annan nöjd. Det vore sannolikt en bra idé för mig att välja en partner som vore helt OK med att han får blomkål och jag får broccoli, som inte tänker att det är något problem i vårt förhållande att vi inte kompromissar, inte måste komma överens, inte måste göra allt gemensamt? (Om jag vore OK med vilket som ser jag inte riktigt ordet "kompromiss" i sammanhanget...) Det är nämligen generellt en lösning jag skulle föredra i diverse blomkål eller broccoli-situationer, vi gör de saker vi gillar gemensamt men är vi inte överens behöver vi inte kämpa för att hitta något gemensamt tåfäste någon helt annan stans där vi kan hålla oss fast tillsammans. Det är OK att en äter det han gillar och andren det hon gillar, även utslaget på större situationer.

En del hade det garanterat gått på nerverna i längden (eller inte funkat alls redan från början), men då tror jag att det faller just på punkten ovan: passar inte ihop. Jag ser verkligen inte värdet med att "käka blomkål" för att hålla ihop ett förhållande, jag vill att förhållandet ska funka även om vi äter varsina saker.

"du blir så glad av Y så jag vill så hemskt gärna göra det med dig" är väl exakt de som t.ex. @Petruska vänt sig mot och kallat för en sorts kompromissande man inte ska ägna sig åt????

Det är ju precis det som jag kallar att kopromissa. Jag skulel hellre stannat hemma men ändrar mig för att det skulle glädja den andre och för att jag tycker det är trevligt att spendera tid tillsammans.
Ensam skulle jag aldrig deltagit i aktiviteten. Alltså anpassar jag mig och kompromissar med min vilja och mina önskemål.
"jag skulle bli glad om du ville följa med mig på aktivitet X - är väl just en sorts förhandling??

Jag tycker nog att det mer handlar om att vilja spendera tid med sin partner och vara lite schysst. Att säga att man kompromissar med sig själv i det läget tycker jag låter lite tråkigt, som om det vore en uppoffring.

Exempelvis så hänger min sambo med till stallet någon gång ibland. Han får inte ut något av det för sig själv och skulle aldrig åka dit själv. Men jag skulle tycka att det var skittråkigt om han hängde med för att man måste 'ge och ta' eller för att man 'måste jobba på förhållandet' eller om han såg det som någon slags förhandling. Jag hoppas att han bara hänger med för att han vill vara med mig.

Jag tänker att jag vill mötas i likheterna, inte olikheterna, när det gäller privata relationer. Jag lever bäst med någon som är lik mig i vad vi båda uppfattar som relevanta avseenden. Att kompromissa sig fram till att hjälpligt vara på samma spår, är något annat, som jag inte är intresserad av. Så högt vill jag inte att tvåsamhetens pris är.

En av likheterna kan ju vara att båda är rätt lite petiga med en massa i stort och smått. Inte är låsta vid ANTINGEN blomkål eller broccoli. Inte för att vara kompromissvilliga, utan mer av naturen sas.

Mina enda exempel på att "följa med för partners skull" handlar om släktplikter. Och där är vi överens om att vi böjer oss gemensamt för konventionen. Utan konventionen, mer på egna villkor, skulle vi låta varandra slippa dop och fastrar etc. Dvs, det är inte för partners skull, det är för att sociala konventioner utanför vår kontroll kräver det.

Vi har helt olika hobbies. Jag tar inte del alls i hans. Han tar del lite i min eftersom en häst är ett djur, en sorts familjemedlem. Jag saknar inte det. Det är en oviktig olikhet. Jag vill mötas i likheterna.

Jag förstår ännu inte. Om jag har det jättejobbigt eller om vi båda går igenom nåt svårt, så satsar väl var och en på att ta sig ur problemet. Det sista jag hade tänkt på är att försöka hålla ihop vårt förhållande. Det håller eller inte

Jag tror inte vi kommer till närmre förståelse för varandras synpukter än såhär.

Jag tycker det låter helt fel för mig med "antingen håller det eller så håller det inte" "idag känns det bra, men vi får se hur det känns imorgon"

Jag ser inte på relationer på det viset och för mig känns det lättvindigt, osäkert och flycktigt. Jag tror på något djupare, nått med större engagemang.

Men vi behöver ändå inte komma överens om saken. Sålänge man hittar en partner som delar sin egen syn på saken. :)

Men frågan jag svarade på var om jag anser att det är viktigt att välja en partner med samma inställning till förhållanden som en själv, och ja jag menar att det är helt avgörande. Just för att man inte ska behöva begå våld mot sig själv för att hålla ihop förhållandet när skillnaderna sliter.

Jag själv avskyr blomkål och älskar broccoli (på riktigt, du råkade välja ett bra exempel ;)), så jag hade vägrat äta blomkål för att göra någon annan nöjd. Det vore sannolikt en bra idé för mig att välja en partner som vore helt OK med att han får blomkål och jag får broccoli, som inte tänker att det är något problem i vårt förhållande att vi inte kompromissar, inte måste komma överens, inte måste göra allt gemensamt? (Om jag vore OK med vilket som ser jag inte riktigt ordet "kompromiss" i sammanhanget...) Det är nämligen generellt en lösning jag skulle föredra i diverse blomkål eller broccoli-situationer, vi gör de saker vi gillar gemensamt men är vi inte överens behöver vi inte kämpa för att hitta något gemensamt tåfäste någon helt annan stans där vi kan hålla oss fast tillsammans. Det är OK att en äter det han gillar och andren det hon gillar, även utslaget på större situationer.

En del hade det garanterat gått på nerverna i längden (eller inte funkat alls redan från början), men då tror jag att det faller just på punkten ovan: passar inte ihop. Jag ser verkligen inte värdet med att "käka blomkål" för att hålla ihop ett förhållande, jag vill att förhållandet ska funka även om vi äter varsina saker.
Haha blomkål som är så gott! Nej men jag menar inte att man ska äta sådant som man inte tycker om, men det blir ju en kompromiss om inte båda gillar broccoli bäst. Kompromiss från din sambo om det blir broccoli trots att han kanske föredrar blomkål egentligen men är helt okej med broccoli, kompromiss från den som är kock om ni väljer att göra både broccoli och blomkål som tillbehör (mer jobb). Sedan kan det ju vara så att han inte gillar broccoli utan bara blomkål och då finns det väl egentligen inte fler alternativ än att äta varsin grönsak, eller hur?

Jag och min sambo är typ värsta middagsgästerna att få hem. Jag äter inte kött från landlevande djur och helst inte produkter med laktos, han är allergisk mot frön, nötter och ris. Så det blir lite roligt när vi ska göra asiatisk mat här hemma ;). Jag gör en variant med quorn till mig och kött till honom, och kokar ris till mig och nudlar till honom. Mer jobb för mig ja, men det är lösningen som är bäst för oss även om han hade kunnat äta quorn (eller så hade jag kunnat göra en variant med fisk eller skaldjur) och jag hade kunnat äta nudlar.

Det där låter så sjukt illa!
För mig är det ingen kompromiss att spendera tid med min partner. Jag vill ju spendera tid med min partner. Vill jag spendera tid på min hobby framför min partner bör man kanske tänka igenom hur ens liv ser ut och vad man prioriterar i livet.

Självklart har man hobbies och intressen som man vill utöva. Speciellt för oss som är hästintresserade är hästarna viktiga och tar tid (och pengar). Men någonstans vill man ju träffa sin partner också. Vad är poängen att ha en partner ifall man ändå aldrig träffas?

Det var därför jag skrev att det kanske inte är någon kompromiss, eftersom vi vill spendera tid med varandra.

Ja, alltså, jag och @Petruska är ju inte samma person. Så att vi kan ha olika åsikter om saker är väl inget konstigt?

Och nej, för mig är det ingen förhandling alls i att jag väljer att vara med min partner när han gör något som gör honom lycklig. Ingen alls. Att ni väljer att se det så, ja, det kan jag inte säga så mycket mer om än vad jag redan gjort i tråden. Jag väljer ju att göra något som jag i grunden VILL göra - inte något jag INTE vill göra. Noll förhandling, noll kompromiss.

För övrigt betyder kompromiss att båda gör eftergifter. Så för mig är en kompromiss: Min kille vill spela fotboll och vill att jag ska titta. Jag har inte jättestor lust. Han säger "okej, men följ med och titta och så spelar jag bara en timme istället för en och en halv". Jag följer med för att vara schysst.

Det blir lite svårt att diskutera ett begrepp när alla definierar det olika. Men det ovanstående är det jag talar om i alla fall.

Det jag talade om var att min kille har hobby X som han älskar att utöva. Ibland hakar jag då på, för jag vet hur mycket han uppskattar sällskap och för att jag själv tycker om att se honom göra nåt han älskar att göra. Ingen kompromiss - ingen av oss gör avkall eller anpassar oss - vi gör båda nåt vi vill. As simple as.

För övrigt betyder kompromiss att båda gör eftergifter. Så för mig är en kompromiss: Min kille vill spela fotboll och vill att jag ska titta. Jag har inte jättestor lust. Han säger "okej, men följ med och titta och så spelar jag bara en timme istället för en och en halv". Jag följer med för att vara schysst.

Det blir lite svårt att diskutera ett begrepp när alla definierar det olika. Men det ovanstående är det jag talar om i alla fall.

Det jag talade om var att min kille har hobby X som han älskar att utöva. Ibland hakar jag då på, för jag vet hur mycket han uppskattar sällskap och för att jag själv tycker om att se honom göra nåt han älskar att göra. Ingen kompromiss - ingen av oss gör avkall eller anpassar oss - vi gör båda nåt vi vill. As simple as.
Precis det har jag känt genom hela tråden. Det är väl ingen kompromiss när man gör något man vill? Om du som singel skulle ha tittat på tv den kvällen, men som sambo följer med din kille på hobbyn istället, så är det ju ingen kompromiss.

Jag ser inte på relationer på det viset och för mig känns det lättvindigt, osäkert och flycktigt. Jag tror på något djupare, nått med större engagemang.
Men den tolkningen är ju i sig underlig, skulle jag säga. Jag vill minnas att @em-pirre skrev att hon och hennes partner har levt tillsammans i 8 år på det viset, min partner och jag går med raska steg mot 20 år tillsammans.

Jag tycker att det är förhastat att kalla det för lättvindigt, osäkert och flyktigt.

För mig låter det snarare som att bland andra @em-pirre och jag beskriver något som faktiskt verkar funka, medan bland andra du beskriver något som ni önskar ska funka.

Precis det har jag känt genom hela tråden. Det är väl ingen kompromiss när man gör något man vill? Om du som singel skulle ha tittat på tv den kvällen, men som sambo följer med din kille på hobbyn istället, så är det ju ingen kompromiss.
Nej men exakt. Men, som jag redan skrivit i tråden, det verkar i den här tråden som att kompromiss får betyda lite vad som helst här :D. Att kommunicera, att göra nåt snällt, att göra nåt som båda vill etc etc.

Om sådant är kompromisser, så är det ju även en kompromiss om jag skulle ha ätit lunch ensam idag om min rumskamrat inte var på jobbet, men nu är hen det, så då äter vi lunch ihop. Dvs det har inget med förhållanden att göra ens, bara med att vara normalt socialt formbar.

Dvs det har inget med förhållanden att göra ens, bara med att vara normalt socialt formbar.
Med tanke på att ett exempel i tråden var "göra plats vid bordet så den andra får plats" så känns det som att det är exakt det det handlar om.

Men den tolkningen är ju i sig underlig, skulle jag säga. Jag vill minnas att @em-pirre skrev att hon och hennes partner har levt tillsammans i 8 år på det viset, min partner och jag går med raska steg mot 20 år tillsammans.

Jag tycker att det är förhastat att kalla det för lättvindigt, osäkert och flyktigt.

För mig låter det snarare som att bland andra @em-pirre och jag beskriver något som faktiskt verkar funka, medan bland andra du beskriver något som ni önskar ska funka.
Jag blir lite provocerad av det där som några verkar mena att i ett Seriöst Förhållande så "jobbar man på förhållandet" för att ta sig igenom småbarnsår, hormoner, depressioner, vad det nu var.

Välkomna när ni är där, säger jag bara. Allt det där kan vara SKITSVÅRT, hur goda intentioner man än har. Ett stabilt samboförhållande i min omgivning sprack när ena parten blev arbetslös. Hen tappade fotfästet i livet totalt, andra parten försökte stötta, men den arbetslösa gjorde slut. Hen kunde bara inte relatera till någon annan just då, hur bra de än hade haft det innan.

Och att förhållanden spricker under småbarnsåren tror jag knappast beror på att parterna inte haft tillräckligt seriösa och långsiktiga planer eller inte jobbat tillräckligt på förhållandet.

Generellt tycker jag inte att folk verkar lämna förhållanden för tidigt, utan i alldeles för många fall försent. Alldeles för många stannar för länge i dåliga förhållanden.

Senast ändrad:
Jag är ju särbo (eftersom ingen av oss vill flytta ;)) och där vill ingen av oss kompromissa. Vi har lite för lika humör också så bo ihop skulle kanske bli lite för spännande.

Jag tror inte man kan köra sitt eget race helt i ett förhållande, givetvis måste man ta hänsyn till vad ens partner vill också (inom rimliga gränser). Det viktigaste är att man VILL vara ihop. Resten har en tendens att lösa sig. Klart att vi har grälat ibland men det går över fort för oss båda (och vi är båda rätt eldfängda :p). Min teori är att ett förhållande ska göra livet lättare sas, dvs inte vara någon form av projekt (:wtf:) eller kamp. Jag har varit med på saker som jag kanske inte har ett jätteintresse för pga särbon och vice versa.

Vi har båda fått göra vissa anpassningar men det är ju inte så konstigt. Det gör vi utan att ens tänka på det. Vi har också saker vi pratat om i ett tidigt stadium av vårt förhållande, tex att jobb går före allt (vi jobbar i en konjunkturkänslig bransch, dvs har man jobb så är det bäst att passa på). Barn pratade vi faktiskt om innan vi blev ihop eftersom jag inte vill riskera min hälsa med en graviditet (eller ett barns). Det var hans val att bli ihop med mig ändå men det är helt klart en uppoffring han har gjort eftersom han vill ha barn. Av någon outgrundlig anledning vill han ändå vara ihop med mig :p

Det har varit stunder när vi båda har varit nära att göra slut. Någonstans vill vi ändå vara ihop så vi har tagit oss igenom de stunderna. När jag fick riktigt läskiga psykiska biverkningar (och vi insåg inte att det var biverkningar först) av kortison så sa han bara: Vi ser till att du mår bättre, sedan tar vi det andra". Då hade jag precis, djupt deprimerad och grinande, talat om att jag inte var säker på att jag älskade honom. Biverkningarna försvann på två dagar när jag slutat ta eländet och nej, att jag älskar honom är det ingen tvekan på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det finns en person som jag behöver hantera med jämna mellanrum. Den personen är en sådan rövhatt ibland. Just nu är jag så arg så jag...
2
Svar
22
· Visningar
1 256
Senast: Efwa
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: Görel
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 215
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka