Bekräftelse

Aha, men jag ser ingen anledning att kompromissa med sina åsikter heller? Min favoritfärg är gul, din är blå - så nu gillar vi båda grönt! Eller jag gillar Antikrundan, du Aktuellt, så nu ska vi se Midsomer Murders! :laugh:
Ett exempel;
Jag hade en relation då vi ville flytta ihop. Han ville bo i stan och jag hus på landet.

Då har vi ju några alternativ
1 inte flytta ihop alls
2 flytta antingen till stan eller landet
3 hitta ett alternativ vi båda kan tänka oss dvs kompromiss

Och det blev 3. Lägenhet på landet som vi båda gillade

Isåfall så har det varit pikar ifrån dig också då som menar att ni är lite above trist vardagstjafs och har en bättre relation med varandra än vi som faktiskt O hemska tanke måste sänka oss till något så trist, vi borde göra slut direkt eller?
Nej, folk får vara tillsammans med vem de vill och ha relationer som ser ut precis exakt hur som helst. Bara för att jag har noll lust att hitta lösningar för exempelvis hur ofta vi ska diska betyder ju inte det att det inte finns andra som inte har nåt emot det.

Vi kompromissar en del.
Jag är, som någon annan också skrev, ganska egocentrisk, har många aktiviteter och tidskrävande hobbys, hundar som jag vill lägga mycket tid på osv. Sambon har i mångt och mycket samma hobbys, men vi utöver dem ganska sällan tillsammans. För att få mer tid tillsammans behöver vi båda kompromissa om hur vi fördelar vår tid. Hade vi inte kompromissat om tiden hade vi förmodligen inte varit tillsammans, eftersom vi knappt hade träffats alls då. Samtidigt är det kanske ingen kompromiss, vi båda vill ju till viss del avstå från hobbytid, för att hänga tillsammans.
Det är ju iofs lite större kompromisser än om vem som ska diska, t ex :p

Och jag hade nog sett det såhär:

Vi vill bo ihop - det är prio ett. Vi vill bo ihop mer än vad jag vill bo i stan och han på landet. Om det här är sant - ja, då får vi ju kika runt tills vi hittar nåt båda tycker om, var nu det kommer att vara nånstans. Om det här inte är sant (dvs landet är viktigare för mig än vad det är att bo med honom) - ja, då är vi glada särbos som bor där vi vill.

Jag skulle inte vilja att min partner gav upp sin dröm om att bo på landet för mig, det skulle kännas som en hemsk kompromiss med hans liv. Men å andra sidan så gillar jag flexibla människor, så tror inte att jag nånsin skulle leva med nån som var väldigt bestämd på att SÅHÄR ska mitt liv se ut.

Och jag hade nog sett det såhär:

Vi vill bo ihop - det är prio ett. Vi vill bo ihop mer än vad jag vill bo i stan och han på landet. Om det här är sant - ja, då får vi ju kika runt tills vi hittar nåt båda tycker om, var nu det kommer att vara nånstans. Om det här inte är sant (dvs landet är viktigare för mig än vad det är att bo med honom) - ja, då är vi glada särbos som bor där vi vill.

Jag skulle inte vilja att min partner gav upp sin dröm om att bo på landet för mig, det skulle kännas som en hemsk kompromiss med hans liv. Men å andra sidan så gillar jag flexibla människor, så tror inte att jag nånsin skulle leva med nån som var väldigt bestämd på att SÅHÄR ska mitt liv se ut.
Vi ryckte att det viktigaste var att bo ihop.
Då prioriterade vi det. Och hittade något vi båda kunde tänka oss.

Att inte bo ihop hade ju också varit en kompromiss

Ett exempel;
Jag hade en relation då vi ville flytta ihop. Han ville bo i stan och jag hus på landet.

Då har vi ju några alternativ
1 inte flytta ihop alls
2 flytta antingen till stan eller landet

Och det blev 3. Lägenhet på landet som vi båda gillade

Jag snor Niffes svar rakt av för det var så bra. (Fint när någon annan gör allt jobb åt en. :angel:)

Nä, hade det? Det hade väl bara varit det mest logiska alternativet om man inte vill bo på samma ställe?
Ja. Om det vi helst vill är att bo ihop dvs det är prio 1 och så gör vi inte det.
För vårt prio nr 2 låter vi vara viktigare dvs vart vi vill bo.

Då kompromissar jag med mig själv ser jag det som

För att få mer tid tillsammans behöver vi båda kompromissa om hur vi fördelar vår tid. Hade vi inte kompromissat om tiden hade vi förmodligen inte varit tillsammans, eftersom vi knappt hade träffats alls då. Samtidigt är det kanske ingen kompromiss, vi båda vill ju till viss del avstå från hobbytid, för att hänga tillsammans.
Det där låter så sjukt illa!
För mig är det ingen kompromiss att spendera tid med min partner. Jag vill ju spendera tid med min partner. Vill jag spendera tid på min hobby framför min partner bör man kanske tänka igenom hur ens liv ser ut och vad man prioriterar i livet.

Självklart har man hobbies och intressen som man vill utöva. Speciellt för oss som är hästintresserade är hästarna viktiga och tar tid (och pengar). Men någonstans vill man ju träffa sin partner också. Vad är poängen att ha en partner ifall man ändå aldrig träffas?

Om det vi helst vill är att bo ihop dvs det är prio 1 och så gör vi inte det.
Fast det är väl knappast en kompromiss om båda vill bo ihop men väljer att inte göra det? Eller om det nu är det så låter det ju som en väldigt dålig sådan i min värld.

För mig är det ingen kompromiss att spendera tid med min partner. Jag vill ju spendera tid med min partner.
Jamen exakt! Precis vad jag tänkte.

Jag tänker att det vore trist om min partner tillbringar tid med mig för att han känner att han borde och ju måste kompromissa. Inte för att han spontant verkligen vill.

Fast det är väl knappast en kompromiss om båda vill bo ihop men väljer att inte göra det? Eller om det nu är det så låter det ju som en väldigt dålig sådan i min värld.
Jo då kompromissar jag ju med mig själv. Jag gör inte det jag helst vill.
Det blir ju inte bra. Om prio 1 är att jag vill bo ihop låter jag det vara viktigare om det inte är lika viktigt var jag bor.

Jag får välja vad som är viktigast

Men du missar poängen. Helt. Jag är inte med min partner för att allt går smidigt. Men jag tycker om att allt går smidigt. Och jag ser inget egenvärde i att vår relation ska vara nåt jag konstant måste jobba på, tvärtom ser jag det som ett stort minus.

Vad i hela friden är det som är så skört i att man är lyckliga ihop och allt bara funkar jättebra? :confused: Jag känner inte en enda människa som skulle bedöma vår relation, vilken relation som helst, som skör pga att man har det bra ihop, vill varandra väl och funkar bra ihop.

Känns som den här tråden är tvärtom-världen. Kärleken är stark och bra om man är villig att vara med nån som det kräver konstanta förhandlingar med, där man är motparter som ska försöka samsas istället för två personer som bara är lyckliga ihop och inte tjafsar om disk.

Och jag tycker att du missar min poäng helt. Jag menar inte att man måste kompromissa, jag menar att en relation kan vara bra fast man kompromissar. Jag har fått uppfattningen om att du menar att relationer som man måste kompromissa sig igenom är dåliga. Därför reagerar jag på det för jag håller absolut inte med. Jag har tolkat din ton genom tråden som ganska nedlåtande mot människor som behöver kompromissa. För att det verkar vara en väldigt negativt laddat ord i dina öron. Kan du inte bara tänka dig att det för endel andra inte betyder något negativt?

Jag tycker inte det känns särskilt roligt när du skriver att "man måste tydligen tjafsa om disk för annars är det ingen riktig kärlek" för det har jag då rakt aldrig påstått. Det jag har skrivit är att man kan leva i en jättelycklig relation FAST man kompromissar om vardagsbestyr och det är inte alla som mår dåligt utav det. Jag vill inte att människor som (liksom jag och alla jag känner) har upprepade prat om vardagligheter ska behöva fundera på om deras relation är osund, för att "det ska ju egentligen inte behövas". Det behöver inte vara en så stor grej, och nej så mycket energi tar det inte heller.

JAG har känt att DU insinuerat att det inte är bra att leva i en relation där man kompromissar. Då måste ju jag få bemöta det. Det låter som att du är jättelycklig i din relation och det är toppen. Man kan vara det även om man "behöver kompromissa" ibland. Ser jag till tonen i vissa inlägg så var det ganska svårt att inte argumentera tillbaks.

@nyponros Det jag har vänt mig emot är dina påståenden om förhållanden och hur de ska fungera i stil med:

Jag har svårt att se hur en långvarig relation ska kunna fungera utan givande och tagande?

Jag kanske är gammaldags men jag har inställningen att ett förhållande är en STÄNDIG förhandling i grunden
Här står det inget om att du pratar om endast din relation utan tvärtom har du uttalat dig väldigt generellt om förhållanden. Så här är det. Då ville jag visa att nej, det behöver faktiskt inte vara så. Det var allt. Det har inte varit min mening att vara nedlåtande men med tanke på att jag uppfattat dig precis likadant så kanske det bara är ett missförstånd.

Slutligen (för jag sätter verkligen punkt här): Jag vill alltid argumentera emot påståenden som de ovan när de dyker upp för jag tycker att det är SÅ olyckligt att så många människor har den här synen på relationer. Jag tror det göder uppfattningen om att kärlek och relationer ska vara svårt och bökigt och nåt man ska kämpa med liksom, när man i verkligheten faktiskt kan vara tillsammans med nån och det bara funkar. Att man inte älskar sin partner mindre för att man inte är beredd att kompromissa med vem man är och hur man vill leva - för det är väldigt ofta diskussionerna hamnar i just det.

Generellt sätt på Buke verkar det mest kontroversiella man kan säga vara "jag älskar min partner, vi har det lätt och fint och trevligt ihop, men om vår relation vore en ständig förhandling eller kamp skulle jag inte vilja vara med längre".

Men du missar poängen. Helt. Jag är inte med min partner för att allt går smidigt. Men jag tycker om att allt går smidigt. Och jag ser inget egenvärde i att vår relation ska vara nåt jag konstant måste jobba på, tvärtom ser jag det som ett stort minus.

Vad i hela friden är det som är så skört i att man är lyckliga ihop och allt bara funkar jättebra? :confused: Jag känner inte en enda människa som skulle bedöma vår relation, vilken relation som helst, som skör pga att man har det bra ihop, vill varandra väl och funkar bra ihop.

Känns som den här tråden är tvärtom-världen. Kärleken är stark och bra om man är villig att vara med nån som det kräver konstanta förhandlingar med, där man är motparter som ska försöka samsas istället för två personer som bara är lyckliga ihop och inte tjafsar om disk.

Det låter som om kompromiss automatiskt innebär att det finns en konflikt. För mig är det inte så. För mig handlar det om att man pratar med varandra (helt fredligt) och kommer överens om saker. Vad är det som är så jobbigt med att komma överens med varandra om vardagliga saker? Att två människor kan leva ihop och hela tiden tycka lika och hela tiden veta vad den andra tycker, känns utopiskt. Diskuterar man inte ens val av t.ex. tapeter med varann? Eller väljer en och den andra accepterar rakt av?

Det låter som om kompromiss automatiskt innebär att det finns en konflikt. För mig är det inte så.
Nja, alltså en motsättning måste ju finnas. Annars finns ju inget att kompromissa om.

Diskuterar man inte ens val av t.ex. tapeter med varann?
Fast alltså ordet kompromiss har ju en betydelse och det är inte "när man pratar med varandra och kommer överens om saker". Ordet kompromiss betyder ju att man är två eller fler parter som kommer fram till en överenskommelse genom att båda (eller alla) får göra eftergifter. Så i ditt fall med tapeter så krävs det ju att jag vill ha tapet 1, min kille tapet 2 och därför väljer vi tapet 3 eftersom den är närmast vad vi båda vill ha. Inte att vi diskuterar och kommer fram till att vi båda gillar tapet 3 bäst.

Jag tänker att man nog måste kompromissa och jämka mycket i relationer där båda har en väldigt tydlig uppfattning om exakt vad de vill ha och den ofta är motstridig med vad partnern vill ha. Annars skulle ju inte behovet finnas.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det finns en person som jag behöver hantera med jämna mellanrum. Den personen är en sådan rövhatt ibland. Just nu är jag så arg så jag...
2
Svar
22
· Visningar
1 256
Senast: Efwa
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: Görel
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 212
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka