Bekräftelse

Måste säga att jag blir lite förvirrad när jag läser här.

Som exempel: Jag tycker ibland att bland hämtningar på förskola, bytande av blöjor, nattamningar, promenader med hundarna, arbete, sjukskrivningar, dödsfall och allt annat som hör till livet så kan det vara att man liksom tappar bort varandra lite på vägen. Man hinner inte riktigt med varandra.

Om man då som min man och jag planerar in ett riktigt lyxigt restaurangbesök i mitten på april för att bara vara vi två en stund, är inte det att vårda förhållandet? Tar hand om varandra? Eller är vi bara snälla mot varandra? Eller vad är det vi gör?

Ett lyxigt restaurangbesök hör ju absolut inte till vardagen för oss utan det är ett enormt avsteg från de dagliga rutinerna.

Men ni vill väl gå, båda två? Eller vill en och den andre släpar sig dit för att vara försten till lags?

Tar hand om varandra? Eller är vi bara snälla mot varandra? Eller vad är det vi gör?
Eh ni umgås för att ni tycker att det är trevligt? Vad skulle det annars vara? Om ni gör det fastän det känns trist och tråkigt, ja, då kan man ju fundera över varför ni gör det. Men om båda vill och tycker att det är kul, ja, då gör ni väl det för att ni vill umgås och tycker att det är trevligt och kul?

Jag fattar inte.

Ja ni tycker om att umgås och så gör ni det? För att det är trevligt.
Aha! Du menar så.

Jo givetvis. Men vi ser ju till att få den här trevliga tiden med varandra just för att inte riskera att glida isär som vuxna människor (dvs att inte bara vara mamma/pappa).

Att vi verkligen tar oss tid för varandra. Att vi inte tappar bort varandra som ett par.

Det är det jag ser framför mig när någon säger vårda sitt förhållande.

Men man kanske lika gärna kan säga att man har det mysigt tillsammans?

Jag kände också igen mig i det där exemplet, OM man räknar bort missnöjet. Men missnöjet var ju den springande punkten. Natutligtvis KAN missnöjet bero på att den ena eller båda har överdrivet romantiska ideal för sin relation. Då är det kanske något att ta tag i.
Precis. Om jag levde med nån som krävde benklappning, romantiska middagar, någon som tilltalar mig med älskling skulle det gå fetbort. Jag skulle bara tänka men get a life liksom.

Senast ändrad:
När jag hör nån säga det tänker jag att personerna gör en massa som de inte gärna vill, som de liksom gör för att de ser det som nån form av långsiktig investering i relationen snarare än nåt de tycker är trevligt, som båda vill göra.

Gör jag och min partner nåt trevligt så gör vi helt enkelt bara nåt trevligt, inte något för att vårda relationen.

Så tänker jag :).

Eh ni umgås för att ni tycker att det är trevligt? Vad skulle det annars vara? Om ni gör det fastän det känns trist och tråkigt, ja, då kan man ju fundera över varför ni gör det. Men om båda vill och tycker att det är kul, ja, då gör ni väl det för att ni vill umgås och tycker att det är trevligt och kul?

Jag fattar inte.
Därför att bland alla vardagliga saker så är det lätt att fastna i rollerna mamma/pappa av den anledningen att det just nu är en väldigt stor del av ens liv.

För att då inte tappa bort varandra som vuxna människor så kanske man får göra en mer medveten satsning än att bara låta vardagen rulla på.

Aha! Du menar så.

Jo givetvis. Men vi ser ju till att få den här trevliga tiden med varandra just för att inte riskera att glida isär som vuxna människor (dvs att inte bara vara mamma/pappa).

Att vi verkligen tar oss tid för varandra. Att vi inte tappar bort varandra som ett par.

Men jag ser nog inte ens mig som Paret AB som ska vårdas intill döden skiljer oss åt, typ. Det värsta jag vet är när folk säger vi och menar hon och han tycker om färgen gult. För mig blir den här PAR-bildningen mer som en statusgrej, kolla vi är minsann ett par nu och får gå på parmiddagar så kan ni andra ruttna bort i er ensamhet ungefär.
Jag fattar nog inte det där med tappa bort, min partner är ju liksom här fysiskt. Eller vad menar du?

När jag hör nån säga det tänker jag att personerna gör en massa som de inte gärna vill, som de liksom gör för att de ser det som nån form av långsiktig investering i relationen snarare än nåt de tycker är trevligt, som båda vill göra.

Gör jag och min partner nåt trevligt så gör vi helt enkelt bara nåt trevligt, inte något för att vårda relationen.

Aha, så det är så man tänker! När gravt uttråkade tjejer står och ser på när deras pojkvänner skruvar i bilar och dylikt. En långsiktig investering. Jag är helt bakom flötet märker jag när det kommer till det här med parbildning.

Aha! Du menar så.

Jaha, nej i såna fall ser jag det som att medvetet jobba på sitt förhållande. Det känns främmande. Du menar att det finns risk för att ni separerar om ni inte gör sånt eller?

Men då kanske förvirringen har en viss förklaring där. För mig är "Vårda sitt förhållande" = "Ha riktigt trevligt ihop för att båda vill".

Jaha, nej i såna fall ser jag det som att medvetet jobba på sitt förhållande. Det känns främmande. Du menar att det finns risk för att ni separerar om ni inte gör sånt eller?
Kanske finns det en risk att man kommer ifrån varandra som vuxna människor? Att man kanske fastnar i mamma/papparollen?

Det här är ju en fråga om väldigt lång tid. Även om man alltid kommer vara mamma/pappa så är den mest intensiva tiden kanske när barnen är små.

Jag tänker mig att det finns en risk att vi separerar om vi glider ifrån varandra och att då genom att se till att få loss tid för bara oss så ser vi till att inte glida ifrån varandra.

Jag skulle aldrig använda uttrycket vårda relationen. Men jag tänker ändå att man gör något positivt och något man tycker om att göra.

Men jag ser nog inte ens mig som Paret AB som ska vårdas intill döden skiljer oss åt, typ. Det värsta jag vet är när folk säger vi och menar hon och han tycker om färgen gult. För mig blir den här PAR-bildningen mer som en statusgrej, kolla vi är minsann ett par nu och får gå på parmiddagar så kan ni andra ruttna bort i er ensamhet ungefär.
Jag fattar nog inte det där med tappa bort, min partner är ju liksom här fysiskt. Eller vad menar du?
Jag tror aldrig att vi har gått på någon parmiddag.

Man kan väl tappa bort varandra mentalt.

Men då kanske förvirringen har en viss förklaring där. För mig är "Vårda sitt förhållande" = "Ha riktigt trevligt ihop för att båda vill".
Nä, för att vi gör trevliga saker tillsammans för OSS, för att vi vill. Inte för att RELATIONEN ska bli stärkt.

Återigen - jag tror att det inte handlar så mycket om att man råkar använda olika ord som att man har fundamentalt olika syn på relationer.

Nä, för att vi gör trevliga saker tillsammans för OSS, för att vi vill. Inte för att RELATIONEN ska bli stärkt.

Återigen - jag tror att det inte handlar så mycket om att man råkar använda olika ord som att man har fundamentalt olika syn på relationer.
Men vi gör det ju också för oss. För vem skulle vi annars göra det för?

Du skiljer på att göra saker för oss och relationen?

För vem skulle vi annars göra det för?
Ja, det kan ju inte jag svara på. Du var ju den som inte ens visste hur du skulle beskriva att ni går ut och har en trevlig kväll tillsammans? Men du skrev ju att ni vill vårda relationen så då tolkar jag det som att ni gör det för att ta hand om relationen, inte för att man bara vill. Att man har nåt mer långsiktigt tänk med det hela. Särskilt som du pratar om att tappa bort varandra i vardagen, om småbarn och hämtning och allt vad det var. Då handlar det ju inte om "gud vad vi känner för att gå ut och äta bara vi två!" utan mer, tänker jag mig, "nu var det länge sen vi var ute och åt, vi tappar bort varandra, nu styr vi upp det här". Eller?

Du skiljer på att göra saker för oss och relationen?
Ja, inte tusan går jag och min kille runt och pratar om vad vi ska göra för att relationen ska hålla? Inte tusan säger vi "nu måste vi försöka vårda relationen, låt oss umgås". Vi bara är. Vi bara umgås. Det bara funkar.

Har vi inte gjort nåt kul på länge går vi ut och gör nåt kul för att vi känner för det, inte för att vi ser det som nödvändigt för att maximera chanserna att RELATIONEN ska hålla.

Det här handlar inte om semantik utan om inställning till relationer. Är helt övertygad om att jag och @Tora och vilka mer det nu var har en helt annan syn på relationer än vad jag har. Kan sätta en tia på det vilken dag som helst.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det finns en person som jag behöver hantera med jämna mellanrum. Den personen är en sådan rövhatt ibland. Just nu är jag så arg så jag...
2
Svar
22
· Visningar
1 256
Senast: Efwa
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: Görel
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 215
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka