Fast om jag förstod @Tora rätt så gör de ju det för att inte tappa bort varandra. De vårdar förhållandet för att minska risken för separation.Du skiljer på att göra saker för oss och relationen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast om jag förstod @Tora rätt så gör de ju det för att inte tappa bort varandra. De vårdar förhållandet för att minska risken för separation.Du skiljer på att göra saker för oss och relationen?
Ja, det kan ju inte jag svara på. Du var ju den som inte ens visste hur du skulle beskriva att ni går ut och har en trevlig kväll tillsammans? Men du skrev ju att ni vill vårda relationen så då tolkar jag det som att ni gör det för att ta hand om relationen, inte för att man bara vill. Att man har nåt mer långsiktigt tänk med det hela. Särskilt som du pratar om att tappa bort varandra i vardagen, om småbarn och hämtning och allt vad det var. Då handlar det ju inte om "gud vad vi känner för att gå ut och äta bara vi två!" utan mer, tänker jag mig, "nu var det länge sen vi var ute och åt, vi tappar bort varandra, nu styr vi upp det här". Eller?
Nej det tror jag inte @niphredil menade heller.Men vi kan inte bara gå ut och äta bara vi två för att vi vill som läget är nu. Skall vi göra det så måste vi planera. Vi kan liksom inte bara sticka iväg hur som helst.
Det var överhuvudtaget inte min poäng. Alls.Men vi kan inte bara gå ut och äta bara vi två för att vi vill som läget är nu. Skall vi göra det så måste vi planera. Vi kan liksom inte bara sticka iväg hur som helst.
Vi vill att det skall vara ett "oss" och inte bara "mamma/pappa".Fast om jag förstod @Tora rätt så gör de ju det för att inte tappa bort varandra. De vårdar förhållandet för att minska risken för separation.
Vad menade du då?Det var överhuvudtaget inte min poäng. Alls.
Jag fattar inte varför du hela tiden skriver att vi inte vill. Tror du att vi hade sett till att få till ett så pass stort projekt om vi inte ville ha trevlig tid ihop?Det var överhuvudtaget inte min poäng. Alls.
Ja, inte tusan går jag och min kille runt och pratar om vad vi ska göra för att relationen ska hålla? Inte tusan säger vi "nu måste vi försöka vårda relationen, låt oss umgås". Vi bara är. Vi bara umgås. Det bara funkar.
Har vi inte gjort nåt kul på länge går vi ut och gör nåt kul för att vi känner för det, inte för att vi ser det som nödvändigt för att maximera chanserna att RELATIONEN ska hålla.
Det här handlar inte om semantik utan om inställning till relationer. Är helt övertygad om att jag och @Tora och vilka mer det nu var har en helt annan syn på relationer än vad jag har. Kan sätta en tia på det vilken dag som helst.
Exakt vad jag skrev:Vad menade du då?
Ja, det kan ju inte jag svara på. Du var ju den som inte ens visste hur du skulle beskriva att ni går ut och har en trevlig kväll tillsammans? Men du skrev ju att ni vill vårda relationen så då tolkar jag det som att ni gör det för att ta hand om relationen, inte för att man bara vill. Att man har nåt mer långsiktigt tänk med det hela. Särskilt som du pratar om att tappa bort varandra i vardagen, om småbarn och hämtning och allt vad det var. Då handlar det ju inte om "gud vad vi känner för att gå ut och äta bara vi två!" utan mer, tänker jag mig, "nu var det länge sen vi var ute och åt, vi tappar bort varandra, nu styr vi upp det här". Eller?
Men varför är ni inte bara det då? Är det något man måste anstränga er för att vara? Behövs det ett projekt?Vi vill att det skall vara ett "oss" och inte bara "mamma/pappa".
Ja, precis! @ToraJag får ibland intrycket att en del människor ser relationen i sig som ett egenmål. Nästan som en fysisk sak. Det skulle kunna förklara varför man pratar om "att vårda sin relation". Det är att ha en relation i sig som är viktig.
För att vi har fyra små barn och det tar tid.Men varför är ni inte bara det då? Är det något man måste anstränga er för att vara? Behövs det ett projekt?
Ingen människa är väl bara en sak?
Jamen, det är ju självklart att om två vuxna som har fyra små barn ihop vill gå ut och göra något utan barnen, så måste det planeras. Jag tror inte att det finns någon som inte fattar det.För att vi har fyra små barn och det tar tid.
Så ja det krävs faktiskt en viss ansträngning att lägga tid på varandra.
Om vi vill ut och äta så kan vi inte bara låsa in barnen i förrådet.
När barnen blir äldre så är det en helt annan sak. En tioåring kräver inte en förälder på samma sätt som en ettåring.
Men här, just nu, är det mycket mamma och pappa som gäller.
Det är krig i världen för att det finns människor som tycker om att diskutera och analysera liv och relationer?Inte konstigt att det är krig i världen.
Alltså jag kan inte fatta att man sitter och vrider på ordet relation och får det nånting negativt. Och att inte fatta vad det handlar om.
Inte konstigt att det är krig i världen.
Varför skulle jag det?Om du finner diskussionen ointressant kan du ju bara strunta i den.
Ditt inlägg framstod som att du var väldigt trött på diskussionen. Den går ju att undvika i så fall, tänker jag. Det som sker i tråden är att man vrider och vänder på relationer, vilket du verkade tycka var ungefär höjden av destruktivitet - jämförbart med att starta krig. Det verkar deppigt att skriva i trådar som man uppfattar som så destruktiva.Varför skulle jag det?
Tror att det är jag som inte förklarat riktigt tydligt.Jamen, det är ju självklart att om två vuxna som har fyra små barn ihop vill gå ut och göra något utan barnen, så måste det planeras. Jag tror inte att det finns någon som inte fattar det.
Det som framstår som underligt för några av oss är det här överordnade syftet med att du och din går ut och äter. Att det inte bara är "du, det var länge sedan vi var ute och åt, tror du vi kan få barnvakt på fredag?", utan det är "nu ska vi gå ut och äta och vara som två vuxna, inte enbart som ett föräldrapar, och det är bra för relationen". Om jag trodde att min partner tänkte så, skulle jag ta direkt illa upp. Det är alltså inte för att hen har lust att gå ut och äta med mig som hen föreslår att vi gör det, utan för att "relationen" ska tas om hand.
Men vad är relationen då? Som en sorts tredje part? Något annat än partner och jag?