Behövs det mer information till nya distansryttare?

break_a_leg

Trådstartare
Anledningen till min undran är för att tre distansryttare hamnat i förbundets disciplinnämnd för att de startat klasser de inte varit kvalificerade till. Är distansdomarna mer på hugget i år eller tillhör det här vanligheterna?

Sv: Behövs det mer information till nya distansryttare?

Jag tycket det behövs mera information till nya distanryttare! Skulle själv vilja börja men vet inte hur man ska gå till väga?

Anledningen till min undran är för att tre distansryttare hamnat i förbundets disciplinnämnd för att de startat klasser de inte varit kvalificerade till. Är distansdomarna mer på hugget i år eller tillhör det här vanligheterna?

Det var ju på en och samma ritt som dessa ryttare upptäcktes.
Jag vet inte hur domarna jobbar i vanliga fall, men det kanske gjordes en punktkontroll vid denna ritt?
Nu för tiden är det ju dessutom lättare att kontrollera om ryttarna verkligen gjort de ritter som de måste göra för att kvalificera sig, medan man förut fick gå på "heder och samvete".

Jag tycker också att det behövs mer information om distansritt, men det är ju tyvärr inte en gren som tas upp i ridinstruktörs-/ridlärarutbildningarna trots påtryckningar från Distanskommittén. Om inte ens de som har hand om ridskolorna och ridlektionerna vet något om grenen (och många är inte ens intresserade av att få veta något om distansritt) så finns det inte en chans att nå ut med information till "massorna".

Däremot tycker jag att om man redan känner till att distansritt existerar och verkligen vill veta mer om grenen så finns det massor av info på Internet, det finns distriktgrenledare att kontakta och man har dessutom Buke att träffas på och fråga mer!

Hej,

Ska först säga att jag inte sett anmälningarna så där har jag bara ditt ord på att (om) de existerar.

I distansritt finns den sk "Gula Boken" där alla hästens starter med resultat skrivs in. Dessa ska kollas i sekretariatet och funktionärerna ska direkt se om hästen inte är kvalificerad.

Att distansryttarna inte skulle känna till vilka sträckor de är behöriga att starta på har jag däremot aldrig stött på - där brukar den "interna kontrollen" vara ganska bra eftersom grenen är jämförelsevis liten.

Lite OT: Det är svårt att få tillräckligt med funktionärer till tävlingar i alla discipliner, och kanske borde dessa utbildas och informeras till att bli lite "tuffare" och mer observanta. Har tyckt mej märka ibland att det är lite dålig koll på allt från vaccinationsintyg till medlemskort och grönt kort mm. Man kollar t ex kanske att det finns vaccinationsintyg och att hästen vaccinerats de senaste 12 månaderna men kollar ej upp att grundvaccination är giltig. Detta gäller ALLA discipliner, ej specifikt distansritt.

Mvh QP

Det står klart och tydligt på förbundets hemsida, jag blev oerhört förvånad att hitta tre distansryttare där - har aldrig sett det tidigare.

Hej,

Ska först säga att jag inte sett anmälningarna så där har jag bara ditt ord på att (om) de existerar.

I distansritt finns den sk "Gula Boken" där alla hästens starter med resultat skrivs in. Dessa ska kollas i sekretariatet och funktionärerna ska direkt se om hästen inte är kvalificerad.

På ridsportsförbundets hemsida under "sport/tävling" hittar du disciplinnämndens alla beslut.

Nu vet vi inte i vilket skede dessa ryttare uppmärksammades. De kan ju faktiskt anmäla sig till tävlingen oavsett om de kvalificerat eller inte. Sedan kan det ha upptäckts, just i sekretariatet, att de inte var kvalade.

Det har säkert inträffat förut. Precis som inom andra grenar där det är tvärtom, att man kvalar UR vissa nivåer. En del känner inte till TR tillräckligt väl och fortsätter att tävla på för låg nivå och det gör de nog ända tills någon av någon anledning upptäcker det och rapporterar det hela.

Jag brukar fundera på vem som är ansvarig att kolla så folk är kvalade?
Är det jag som arrangör eller är det domarna?
Jag red ju en del distans på 80-talet, upp till 10 mil. Då fanns inte dessa regler.
När jag sen runt 2000 skulle rida en Roslagsritt "chansade" jag på att anmäla mig till T 50. Jag trodde faktiskt nån skulle ifrågasätta om jag skulle få start.

Svar till båda - tyvärr slängs jag ut när jag går in på disciplinnämndens beslut och försöker få fram ärende nr. 20 - 2006.

Kan därför inte ta del av det.:crazy:

Till CK - Reglerna var ju minst sagt "generösa" i distansens vagga, man kunde starta på 100 km som premiärtur några år innan jag red min första CR har jag hört.

Mvh QP

Ärendena handlar om att 3 ryttare startat 50T utan att först klarat en godkänd CR.

Har också funderat lite på vem som kollar upp detta. Ibland när man kollar runt på tex distanslistan och kollar en hästs eller ryttares distansresultatlista är de inte alltid kvalificerade. Nu är ju Distanslistan inte oficiella resultat osv, men det gör ändå att man funderar på om det kan hända att ekipage startar som inte är kvalificerade. ..och ja, det KAN ju uppenbarligen hända. Problemet med Gula Boken är ju att det bara är hästens kvalificering som syns, ryttarens finns inte samlad på samma sätt.

Ärendena handlar om att 3 ryttare startat 50T utan att först klarat en godkänd CR.

Har också funderat lite på vem som kollar upp detta. Ibland när man kollar runt på tex distanslistan och kollar en hästs eller ryttares distansresultatlista är de inte alltid kvalificerade. Nu är ju Distanslistan inte oficiella resultat osv, men det gör ändå att man funderar på om det kan hända att ekipage startar som inte är kvalificerade. ..och ja, det KAN ju uppenbarligen hända. Problemet med Gula Boken är ju att det bara är hästens kvalificering som syns, ryttarens finns inte samlad på samma sätt.

Det borde ju vara det allra enklaste för sekretariatet att kolla, nämligen att en CR finns i "Gula Boken" om ryttaren ska starta 50 T. Jag tar för givet att man som funktionär kollar detta och konsulterar domare om något är oklart.

När du "kollar runt på distanslistan" får du tänka på (om du inte redan gör det;) att resultaten bara går tillbaka till 1998. Kollar jag upp mej själv så börjar jag t ex med en 80 km som första ritt. Så är det naturligtvis inte, utan det är bara att mina drygt 10 ritter före1998 inte finns med.

Mvh QP

Gula boken är väl inte nån som helst hjälp i sammanhanget?
Ryttaren kan mycket väl ha ridit en CR på en annan häst, eller ridit distansritt innan regeln uppfanns.

Om ni vill ha med gamla ritter före -98) i Distanslistan så tror jag att det faktiskt bara är att maila Gert så lägger han in era äldre ritter...

Jag tycker det finns rätt så gott om information på nätet och i TR står klart och tydligt att man skall ha ridit minst en godkänd CR innan man får starta tävlingsklass. När man tar Grönt kort lär man sig ju att slå i TR så jag har svårt att förstå att man missar en sådan grej.Kanske borde det in några frågor om distans när man tar sitt gröna kort???

I stockholm har vi kört nybörjarkurser i två omgångar senaste året samt att jag nyligen höll i ett infomöte för nybörjare i regi av ridtravarföreningen. Info om det fanns på deras hemsida + här på buke. 2 personer kom till höstens möte... De fick lära sig massor!
Info tillfällen finns, info om dem likaså, få kommer men någonstans klickar det ändå när det ändå sitter personer som inte vet hur man skall gå tillväga.

Även jag hittade distansen på 80-talet, minns så väl att jag anmälde mig till en 60 km på Roslagsritten utan att veta någonting om sporten, men övertalades av veterinär Hans Nelson att starta på 12 milen, de behövde flera startande...

Han menade på att det var ju inte så stor skillnad på 6 och 12 mil och en annan begrep inte bättre, men det får väl anses som preskiberat vid det här laget!

Han menade på att det var ju inte så stor skillnad på 6 och 12 mil och en annan begrep inte bättre, men det får väl anses som preskiberat vid det här laget!

Den reglen kom ju till senare så du omfattades aldrig av den, du gamling ;) !

Nej, men just det att man tyckte att 6 mil var så dj...a långt att 6 mil till gjorde ingen skillnad, det var ju alldeles för långa båda distanserna ändå...

*kl*
Varför kan inte distansen göra som andra grenar, att kräva att ryttaren tar med sig bevis på att de har kvalat till den tävling man tänker rida? I andra grenar får man ta mig sig utdrag fr förbundet eller en resultatlista från den tävling där man kvalade.

Får man fråga hur det gick?!
Vet att jag hörde Staffan Stranberg berätta en gång att han gjorde sin debut på 10 mil....
Men du var snäppet värre!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 607
Senast: lizzie
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 807
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 565
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 481
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård