Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

kan händvisa till mitt första inlägg.
Vill här säger att man ska inte underskatta Join-Up, ett viktig del av vår hästhållning. Hur man skapa det kan vi har ett långt disscusion om men jag tro vi är alla överens att med trygghet i oss själv kommer Join-Up med hästen av sig själv.

Förståsigpåarna, ansåg att du hade en väldigt snäll häst som med all önskvärd tydlighet visade på sitt språk att det du gjorde med henne var inte något hon gillade.
Du tycker ni lekte och hade kul och jag hävdar fortfarande att det vara var du som hade kul, hade hästen varit den du utger sig att vara hade hon avlivat dig med ett U i pannan.

Vissa hästar är helt enkelt för snälla för sitt eget bästa och vi har hästar här som absolut skulle gjort som din dam, bara visat att du inte var kul alls och sen har vi några du inte skulle få gå i närheten av om du inte kunde läsa dem, utan tror de skojjar och vill "busa".

Eftersom du inte känner mig, kände min häst eller sett oss alla veckans dagar väljer jag att ignorera ditt inlägg, dessutom gillar du inte mig vilket min häst gjorde. Tror du på fullaste allvar att en häst som inte gillar en människa skulle följa med "okopplad" i skogen, komma i full gallopp när jag visslade på henne, gå kvar i hagen utan el, där till på köpet "eltråden" som var ett vanligt rep räckte henne till knäna? Visst hände det att hon rymde, men då hade jag inte orkat stänga grinden och då rymde hon upp till mig i huset.

Eftersom du inte känner mig, kände min häst eller sett oss alla veckans dagar väljer jag att ignorera ditt inlägg, dessutom gillar du inte mig vilket min häst gjorde. Tror du på fullaste allvar att en häst som inte gillar en människa skulle följa med "okopplad" i skogen, komma i full gallopp när jag visslade på henne, gå kvar i hagen utan el, där till på köpet "eltråden" som var ett vanligt rep räckte henne till knäna? Visst hände det att hon rymde, men då hade jag inte orkat stänga grinden och då rymde hon upp till mig i huset.

Jag gjorde en bedömning av vad jag såg på filmen.

Har inget alls emot dig, precis som du skriver känner jag dig inte.
Ska jag då förutsätta att du inte tycker om mig personligen, för att du kallar mig förståsigpåare?

Det du däremot gjorde var att nedvärdera de som inte tyckte om din lilla film och kalla dem förståsigpåare, vi gjorde alla bedömningen efter just filmen, det fanns lixom ingen dygnet runt kamera hos dig. Några tyckte ju om den, vad kalla du dem? Riktiga hästmänniskor?

Och ja, jag tror de både kan följa med okopplade och komma i galopp när man visslar, utan att de behöver uppskatta allt man gör med dem alla dagar.
De är ganska enkla varelser.

Hm, nej. Det är det inte. Snarare pekar det mer och mer åt andra hållet, bilden av flockdjur som strikt hierarkiska är förlegad.

Om du har moderna forskningsrapporter som visar på något annat så får du gärna dela med dig.

Detta tycker jag är väldigt intressant! Hemma har jag mammahäst och hennes två avkommor samt en ponnykille. Mammahäst bestämmer det mesta men kanske inte så konstigt då hon är äldst och MODER med stora bokstäver:D

MEN i tidigare stall där det var en mer blandad grupp syntes det tydligt att det hästarna hade olika uppdrag.. de som fick äta först var inte de som var först fram vid skrämmande saker.. inte heller var det de två grupperna som var snabbast framme vid nya hästar eller som hade bäst koll på faror..

Sen till ett tidigare inlägg om att hästar inte blir arga på varandra.. du får gärna komma hit och se vad vårt sto säger när hennes äldste son inte gör som hon vill.. Jäklar i gatan vad arg hon blir och hon biter tag rejält i baken eller sidan på honom om han inte lyssnar..
Jag vet inte vart det kommer ifrån att hästar inte skulle bli arga?! Visst katten kan de bli "arga" på ngn som är uppstudsig.. Det är inte " är du vänlig och flyttar på dig?"

Jag har läst en hel del om nh och testat ngr olika metoder..men jag vet inte..
Somliga säger att man absolut inte får ge godis men jag förstår faktiskt inte varför? Många använder godis som belöning när man tränar hundar samt när det gäller klickerträning så börjar man väl med klick o godis för att de ska koppla ihop klicket med belöning?

Jag har lagt ner det där med "nh" dvs följa ngn särskild skola utan jag går på magkänslan istället..

Jag tror det största misstaget man kan göra är att vara orolig/osäker eller för agressiv.. är man cool och tror på sig själv men samtidigt ödmjuk så kommer man nog rätt långt..
Som ex har jag läst att hästarna får inte klia på en.. med läpparna alltså.. att det skulle vara dominans.. I alla flockar jag iakttagit så kliar de på varandra.. ibland kommer en av de äldre och börjar och ibland en av de yngre..

Vår mammahäst kelar inte med sin äldste son och absolut inte med ponnyn.. hon myser med sin föling och med mig.. Hon kan stå i timmar och mysa och klias men aldrig med tänderna.. man blir oftast också tvättad..
Det finns säkert de som skulle klassa det som ngt icke bra men när hästen bara ustrålar mys och fungerar super i alla hantering så varför inte? Jag tycker själv att det är jättemysigt att stå och kramas och klias..

Speciellt om de hålls utan hästsällskap...

Ja, och speciellt om dom hoppar ut från hagen om dom får hästsällskap,,,,,,,,,
Långt är det ju till andra hästar också, hela 75 meter åt ena hållet, 100 meter åt andra hållet och 300 meter åt det tredje hållet och hästen kan kliva över staketet och gå och hälsa på grannhästarna när hon ville, men det hände aldrig.

Det är som vanligt med hästkärringar, dom vet alltid bäst,,,,,,,överallt. Tack gode gud för att jag inte blev gift med en sån.

Nu lämnar jag tråden för ni börjar bli förb. tjatiga om vem som vet bäst, kan bäst, är bäst osv. Det är inte konstigt att vissas äktenskap-samboskap inte håller nån längre tid. :grin:

Ja, och speciellt om dom hoppar ut från hagen om dom får hästsällskap,,,,,,,,,
Långt är det ju till andra hästar också, hela 75 meter åt ena hållet, 100 meter åt andra hållet och 300 meter åt det tredje hållet och hästen kan kliva över staketet och gå och hälsa på grannhästarna när hon ville, men det hände aldrig.

Det är som vanligt med hästkärringar, dom vet alltid bäst,,,,,,,överallt. Tack gode gud för att jag inte blev gift med en sån.

Nu lämnar jag tråden för ni börjar bli förb. tjatiga om vem som vet bäst, kan bäst, är bäst osv. Det är inte konstigt att vissas äktenskap-samboskap inte håller nån längre tid. :grin:

Det gör du rätt i, flykt är alltid bästa självförsvar och lite barnsliga försök till tjuvnyp på vägen är alltid underhållande.

Sen till ett tidigare inlägg om att hästar inte blir arga på varandra.. du får gärna komma hit och se vad vårt sto säger när hennes äldste son inte gör som hon vill.. Jäklar i gatan vad arg hon blir och hon biter tag rejält i baken eller sidan på honom om han inte lyssnar..

Jag har sett samma sak, och speciellt med valacker. Kanske är det så att moderstona tycker det börjar bli dags för sönerna att lämna flocken och stå på egna ben?

Jag har läst en hel del om nh och testat ngr olika metoder..men jag vet inte..
Somliga säger att man absolut inte får ge godis men jag förstår faktiskt inte varför? Många använder godis som belöning när man tränar hundar samt när det gäller klickerträning så börjar man väl med klick o godis för att de ska koppla ihop klicket med belöning?
Fast godis till alla hästar är verkligen ingen bra ide, är hästen dominant lagd och kanske saknar lite respekten för människor så kan det bli farligt att ge godis ur handen. Däremot om hästen sen respekterar att det var en godis och inget mer och inte tigger eller går på så visst. Då är det inga problem att ge godis.
Jag har lagt ner det där med "nh" dvs följa ngn särskild skola utan jag går på magkänslan istället..
Det är väl det bästa, man kollar på allt och plockar ur det som passar än själv och sin häst. Så att man inte låser sig på nåt sätt.
Som ex har jag läst att hästarna får inte klia på en.. med läpparna alltså.. att det skulle vara dominans.. I alla flockar jag iakttagit så kliar de på varandra.. ibland kommer en av de äldre och börjar och ibland en av de yngre..
Det har nog med den allmänna respekten att göra. En dominant lite ranghögre häst som man inte känner och som bara tränger sig på utan vidare och börjar hålla på, det uppskattar inte jag iallafall. Min häst är väldigt ranghög men har en stor respekt för människor, han knör sig inte på någon och om han gör det lyssnar han direkt om man vill ha honom på avstånd. Han tar lätt för sig om han får.

Men han får gärna stå o snusa med läpparna på mig, det gör han ofta. Men då är det på bådas villkor och vi känner varandra väldigt väl. Men människor han inte riktigt har med att göra, dom brukar han inte övht bry sig om för dom ingår antagligen inte i hans umgänge. Däremot såfort man lärt känna honom lite så är han otroligt social och vänlig med alla människor.

Det kanske beror på vad man lägger i ordet "monsterhäst". Ska jag leda en häst till hagen och den rusar på mig så säger jag till den - en gång - brukar fungera alldeles utmärkt. Vad var det Tussinussen sade, pondus. Vad tydlig, bestämd, och generös med beröm. Behövs inte en massa annat.

Ja nej det gör ju inget om den rusar på dig!? Hela grejen är att hästen ska veta var den står. Inte att den ska bestraffas när den HAR sprungit över dig.. och ja det finns mer eller mindre "monsterhästar" som du uttrycker det. Jag föredrar att kalla dom mer eller mindre "otrevliga att hantera hästar". Och dom finns det många av i varenda stall.

KL

... Har läst igenom hela tråden nu, puh :grin:

Och kan väl säga att jag både håller med och inte håller med om det mesta... ;)

Jag har jobbat på en hästgård modell större, ca 150 hästar. Innan dess var det väl lite si och så med min häst-hantering. Men efter det är jag personligen fullt övertygad om att med ett fåtal väldig klara regler kommer man långt. Om det är ledarskap eller inlärning (eller både och) spelar för mig inte så stor roll. Om alla hästar kan reglerna blir allt så himla mycket lättare!

Huvudsaken är att hästarna jag hanterar ska kunna ledas (bredvid mig, bakom mig, snett bakom, allt efter behov) utan att dom försöker äta, springa över mig, bråka med eventuella andra hästar jag leder samtidigt. Hästarna ska också kunna stå still samt flytta på sig för tryck (helst redan när man markerar att man kommer att trycka).

Jag har upplevt att det bästa sättet att nå dit är genom att vara lugn och konsekvent sam väl medveten om vad det är för häst man har att göra med (dess personlighet och tidigare erfarenheter). Och jag använder mig av positiva förstärkningar (dock inte i mat-form, utan röst och kli) när hästen gör rätt, och jag tillrättavisar när den gör fel. Med att göra fel menar jag att hästen inte följer en regel jag är väl medveten om att den redan kan! Om jag kräver något av hästen som den inte förstår och den sen gör fel får jag helt enkelt förklara en gång till. Tillrättavisningens styrka beror på hästens personlighet, håller i dagsläget på med en valack som är mycket övertygad om att han vet bäst, honom säger jag hellre till ordentligt en gång istället för att tjata på flera gånger fast på ett snällare sätt. Honom brukar jag dessutom, ve och fasa :o ;) , jaga ifrån mig då och då när han inte sköter sig. Har alltid lång lina när jag leder honom så att jag kan göra det när han missköter sig. Har ingen tilltro till att ta en häst som missköter sig t.ex. vid hämtning från hagen och sedan ta den till rundcorall för korrigering där.
Däremot brukar jag presentera hästarna för svårigheter (man skulle kunna kalla det att provocera fram problem eller att utmana dom) i form av att till exempel longera dom lite här o där utomhus där det finns vatten eller grushögar och se till att dom fortfarande går på en fin volt över/genom vad det nu kan vara som är i vägen.

Jag tror att mina hästar kan upplevas som lite tråkiga eftersom dom står stilla med huvudet sänkt, men jag upplever dom som lugna och harmoniska och mysiga (jag upplever att dom njuter mer av rykt m.m. när dom kan slappna av). Samt på ett sätt även mer vakna eftersom dom inte står och tittar efter en massa annat utan är koncentrerade på vad jag gör med dom.

En liten halvt annan sak jag tror att man måste tänka på när det gäller denna diskussion är att även människor har olika förutsättningar. Mitt sätt att hantera hästar fungerar för mig därför att jag är lugn och kan kontrollera mitt humör samt väldigt van vid att vara konsekvent. Jag hanterar dessutom oftast hästar som är åt det tuffare/hårdare hållet som trivs med mina regler. Hade jag istället haft mer humör och en väldigt känslig häst kanske jag hade behövt gå en annan väg, alternativt sälja hästen eller träna mig mentalt.

Någonstans bland dessa väldigt privata reflektioner försöker jag väl få fram att beroende på hur man är som person, vilka hästar man har, hur många dom är m.m. påverkar vilken typ av häst-hantering som passar. Tror inte att det går att säga att det handlar om ledarskap eller om inlärning. Det kan också vara så enkelt som att man gör samma sak med samma mål men för en person är det lättare att förstå bakgrunden om den förklaras i termer av inlärning men för en annan person, förslagsvis någon som kanske behöver ingjuta lite mer pondus, kanske det är lättare att förstå om det förklaras med ledarskap.

Ja nej det gör ju inget om den rusar på dig!? Hela grejen är att hästen ska veta var den står. Inte att den ska bestraffas när den HAR sprungit över dig.. och ja det finns mer eller mindre "monsterhästar" som du uttrycker det. Jag föredrar att kalla dom mer eller mindre "otrevliga att hantera hästar". Och dom finns det många av i varenda stall.

Fast - om vi återgår till ditt första inlägg - varför skulle en häst alltid vilja "ta makten över en svagare" etc? Jag har ingen aning om hur jag i ett ord kan beskriva den hästtyp du utgick ifrån där... men Monster kändes passande.

Ovan har du en betydligt mer nedtonad inställning. Hästar som är otrevliga att hantera har vi väl alla stött på. Jag tycker dock inte att de är så himla vanliga. Det finns en eller annan som inte har reglerna klara, eller som uttåtagerar av någon orsak - men inte stöter jag på sådana särskilt ofta i välskötta stall. Riktigt farliga hästar har jag bara träffat en i hela mitt liv. Är hästen orolig i grimskaftet så säger man väl åt den, alt lugnar den, Innan den eventuellt flippar... Är den grinig i boxen tar man ut den. Som sagt, de flesta hästar är enormt justa och tålmodiga. Tjurar de finns det en orsak.

Angående "spinga på" så hade vi en sådan på klubben - han ville ut snabbt, det var inget annat han ville. Honom fick man säga till på skarpen en gång, sedan promenerade han fint. Bestraffningen var då en verbal tillsägelse, med mörk röst. Jag kan inte se att det var något särskilt uppskakande varken för mig eller honom...

Har aldrig varit med om att en häst bara out of the blue hugger folk, sparkar, attackerar. Skulle aldrig i min hantering förutsätta att den gör sådant, och därför trycka till den "i förebyggande syfte"... Hästar är enkla, de vill äta/röra sig/vila/ha socialt samspel - de är inte ute efter att dominera för sakens skull. Gör det enkelt för dem att göra rätt och de väljer den enkla vägen.

*delvis kl*

Jag spinner vidare på det där med hästar som är otrevliga att hantera, det kan ju betyda så himla mycket.

Jag träffar på sådanna dagligen, men det har inte med hästen att göra egentligen utan mig, jag är van vid att hantera min häst och bara min häst, ingen gör precis som honom och det som är annorlunda tycker jag automatiskt är lite jobbigt (beror ju såklart på vad det handlar om, men överlag).

Det kan också betyda en riktig problemhäst, som rusar över folk som du säger och är rentav farlig att hantera, på en sådan anser jag inte att det räcker med en tillsägelse eftersom det ofta handlar om något djupare, hästen är osäker och behöver få tillit till människor. Dessa är dock ovanliga enligt min mening, jag har stött på kanske en eller två under tiden jag hållit på med hästar, bortsett från när jag stod uppstallad hos en man som jobbar just med problemhästar - men då säger det ju sig själv att man får se en del.

Något som ofta blandas ihop med problemhästar (detta handlar väl mest om hur jag skiljer begreppen åt) är ouppfostrade hästar, som aldrig riktigt fått lära sig vilka regler som gäller. En sådan har jag själv haft, och det tog inte lång tid innan han lärde sig att man inte får gå över en människa osv. Jag behövde helt enkelt bara förklara för honom att hans beteende inte var okej och istället visa honom hur jag ville att han skulle göra, sedan var det problemet ut världen. Dessa hästar är betydligt vanligare.

Vet inte vad jag ville med inlägget egentligen, mer än att reda ut begreppen lite.

En hast ar inte dummare, eller smartare, an att den kan rakna ut att "gor jag si sa hander det har" - oavsett om de da letar berom, eftergift eller nagon form av stimuli. I en av mina hastars fall soker han ofta aktivt efter saker han kan gora for att "reta upp dig", vilket -jag- tror stammar ifran att han tidigare lyckats buffla sig fram i livet dvs. att han har lart sig att skapar man smagral och/eller gor sig besvarlig sa slipper man undan. Det handlar inte om att han forsoker ta nagon "ledarposition" som jag ser det - utan det ar hans satt att forsoka fa sin egen vilja igenom for stunden.

Tycker detta var så enkelt och tydligt att det gott kan upprepas. Håller med helt. :D

Just självbelönande beteenden kan vara en pina om hästen (eller hunden :devil:) sätter dem i system. Skicka av ryttaren = få springa så snabbt man vill över ängen - yeeey! Men det handlar om den omedelbara belöningen, inte om en imaginär rangskala. Avbryt ev bus innan den drar igång, gör något annat (hästar är rätt lätta att avleda), beröm. Ok, här går vi i skänkelvikning istället, jaha... :cool:

Jag svarar dig direkt när jag nu är igång i diskussionen... och väntar på att teet ska kallna och bli drickbart. :d

Jag spinner vidare på det där med hästar som är otrevliga att hantera, det kan ju betyda så himla mycket.

Jag träffar på sådanna dagligen, men det har inte med hästen att göra egentligen utan mig, jag är van vid att hantera min häst och bara min häst, ingen gör precis som honom och det som är annorlunda tycker jag automatiskt är lite jobbigt (beror ju såklart på vad det handlar om, men överlag).

Håller med dig. Jag tror att vi som grupp har väldigt olika syn på vad som är en krånglig/svår/otrevlig häst... Vissa blir upprörda för att den har öronen bakåt, andra reagerar inte ens över om en häst studsar runt lite på bakbenen. Allt beroende på erfarenhet, ev egen osäkerhet, och såklart åsikter om hur en häst ska bete sig.

Jag personligen har ganska stor acceptans, är inte särskilt räddhågsen (på marken iaf :p), och tror att de flesta oönskade beteenden går att jobba bort relativt snabbt om hästen får förutsättningar. Det handlar, precis som med hundar, om en relation - att få hästen intresserad av att vara med. Har man bara kommit dit så löser sig det mesta. Repetition, säkerhet, lugn.

Det kan också betyda en riktig problemhäst, som rusar över folk som du säger och är rentav farlig att hantera, på en sådan anser jag inte att det räcker med en tillsägelse eftersom det ofta handlar om något djupare, hästen är osäker och behöver få tillit till människor. Dessa är dock ovanliga enligt min mening, jag har stött på kanske en eller två under tiden jag hållit på med hästar, bortsett från när jag stod uppstallad hos en man som jobbar just med problemhästar - men då säger det ju sig själv att man får se en del.

Visst är det så. Den farliga hästen som jag träffat på går i hagen här hemma nu och mår bra. Den anföll faktiskt folk - har aldrig sett någon annan häst göra det någonsin varken före eller efter. Tänker inte låtsas att jag har någon kompetens för sådant. Men just denna lugnade sig med bättre omgivning och bättre bemötande - nu är den lite väl avslappnad istället. :D Går nästan att vända upp och ned på och klia magen.

Något som ofta blandas ihop med problemhästar (detta handlar väl mest om hur jag skiljer begreppen åt) är ouppfostrade hästar, som aldrig riktigt fått lära sig vilka regler som gäller. En sådan har jag själv haft, och det tog inte lång tid innan han lärde sig att man inte får gå över en människa osv. Jag behövde helt enkelt bara förklara för honom att hans beteende inte var okej och istället visa honom hur jag ville att han skulle göra, sedan var det problemet ut världen. Dessa hästar är betydligt vanligare.

Håller med dig. Men även här tycker jag att det är viktigt att skilja på "bristande uppfostran" och "bristande respekt". Dessa saker tycker jag blandas ihop ibland, vilket blir förvirrade i diskussioner av det här slaget.

Bristande uppfostran betyder ju helt enkelt att hästen inte lärt sig vad som förväntas - lösningen är nyinlärning. Det är ingen idé att bråka med en häst som inte förstår varför du bråkar.

Bristande respekt innebär att hästen vet vilka regler som gäller med struntar i dem. För min del så upplever jag fortfarande att de flesta välskötta stall också har välskötta och väluppfostrade vänliga hästar.

Vet inte vad jag ville med inlägget egentligen, mer än att reda ut begreppen lite.

Tja, något ska man göra såhär på lördagseftermiddagen. Varför inte sitta på Buke! :D

Vi har 20 i stallet, ingen av dem är det minsta otrevlig att hantera.
Ålder 2-10 år av alla kön :)

Ja nej det gör ju inget om den rusar på dig!?

Jag har hållit på med hästar sedan 1974, och inte en enda gång har någon häst rusat på mig. Trots att jag faktiskt inte känner någon som håller på med join up och andra machometoder. Normalt hanterade hästar brukar bete sig normalt, helt enkelt.

Håller med dig. Jag tror att vi som grupp har väldigt olika syn på vad som är en krånglig/svår/otrevlig häst... Vissa blir upprörda för att den har öronen bakåt, andra reagerar inte ens över om en häst studsar runt lite på bakbenen. Allt beroende på erfarenhet, ev egen osäkerhet, och såklart åsikter om hur en häst ska bete sig.

Jag personligen har ganska stor acceptans, är inte särskilt räddhågsen (på marken iaf :p), och tror att de flesta oönskade beteenden går att jobba bort relativt snabbt om hästen får förutsättningar. Det handlar, precis som med hundar, om en relation - att få hästen intresserad av att vara med. Har man bara kommit dit så löser sig det mesta. Repetition, säkerhet, lugn.

Jag håller med dig :) Jag är inte heller speciellt rädd av mig, och har stor acceptans. Däremot kan jag tycka att ett beteende som jag är ovan vid är irriterande, som ett exempel så går min häst gärna bakom mig när jag leder - och det får han gärna göra. Då blir det däremot ovant för mig när jag har en häst som går brevid och då känns det konstigt och onaturligt för mig, eftersom jag i regel bara hanterar min egen häst. Detta är ju dock inget dåligt beteende av hästen så sett, hade jag varit van vid den hästen hade jag inte ens tänkt på det.

Däremot har vi en häst i stallet, en gammal hingst, som gör saker som jag inte hade accepterat oavsett om jag är van vid det eller ej. Han går inte att leda med kort grimskaft eftersom han reser sig lite lätt då och då, han är stor och jag är liten och blir alltså lyft om jag har grimskaftet såpass kort att det inte räcker upp dit han tänkt att han ska :grin: Där är det bara frågan om bristande uppfostran, han gör ingenting mer än att gå i hagen och ägaren bara daltar med honom. Av ägaren leds han i longerlina eftersom han tycker att han gott kan få göra som han vill, typ. Han går i regel en bra bit framför människan in till stallet (alltså ägaren går ett par meter bakom rumpan på hästen) och får skutta och resa sig bäst han vill. Han skadar ingen men ett sådant beteende är inte okej i mina ögon. Ägarens har dock två andra hästar i vårat stall och de är väluppfostrade, jag vet inte om han inte riktigt vågar säga till hingsten eller om han tycker det är okej eftersom han faktiskt inte gör något annat än går i hagen och enda tillfället han leds är till och från hagen.

Håller med dig. Men även här tycker jag att det är viktigt att skilja på "bristande uppfostran" och "bristande respekt". Dessa saker tycker jag blandas ihop ibland, vilket blir förvirrade i diskussioner av det här slaget.

Bristande uppfostran betyder ju helt enkelt att hästen inte lärt sig vad som förväntas - lösningen är nyinlärning. Det är ingen idé att bråka med en häst som inte förstår varför du bråkar.

Bristande respekt innebär att hästen vet vilka regler som gäller med struntar i dem. För min del så upplever jag fortfarande att de flesta välskötta stall också har välskötta och väluppfostrade vänliga hästar.

Även här håller jag med dig, verkar som att vi tänker lika :D :rofl:

Brist på respekt och brist på uppfostran tycker jag dock hänger ihop lite, även om det ändå finns en stor skillnad. En häst som inte visar respekt anser jag inte har blivit tillräckligt konsekvent uppfostrad (visst finns det alltid undantag), ägaren har inte tillräckligt med pondus och hästen skiter därav i reglerna. En häst som "bara" är ouppfostrad vet helt enkelt inte hur den ska bete sig, som du säger.

Just självbelönande beteenden kan vara en pina om hästen (eller hunden :devil:) sätter dem i system.

Just med tanke på det tycker jag att det är helt otroligt att de allra flesta hästar faktiskt inte ens försöker ta en tugga av gräset medan man leder ut dem till hagen. Just att äta, måste ju vara det mest självbelönande beteende man kan tänka sig. Och ändå är det så lätt att lära dem att de inte får!

(Gränsen för mitt sto verkar dock gå om jag stannar och äter hallon. Då ser hon inget skäl att avstå från att beta lite. Och jag förstår henne, det är verkligen inte mer än rätt. Försöker uppfostra bort det självbelönande beteendet hallonätande hos mig själv. :p)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 671
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka