Sv: Behövs det en ledare?
japp vi sager broncs.
Forstarkta beteenden ( berom, hasten slipper undan ett okande tryck, eller nagot "roligt") ar ju egentligen allt vi alla arbetar med.
(Hoppar lite klarare over till tradens egentliga amne
) Folk tycker eg inte om att man satter hastars inlarning i beteendekedjor, men det tanker jag gora anda eftersom jag, felaktigt kanske, tillskriver hastar lite mer hjarna an "mat, flykt, fortplantning och somn".
En hast ar inte dummare, eller smartare, an att den kan rakna ut att "gor jag si sa hander det har" - oavsett om de da letar berom, eftergift eller nagon form av stimuli. I en av mina hastars fall soker han ofta aktivt efter saker han kan gora for att "reta upp dig", vilket -jag- tror stammar ifran att han tidigare lyckats buffla sig fram i livet dvs. att han har lart sig att skapar man smagral och/eller gor sig besvarlig sa slipper man undan. Det handlar inte om att han forsoker ta nagon "ledarposition" som jag ser det - utan det ar hans satt att forsoka fa sin egen vilja igenom for stunden.
Sparkar jag min agare far jag smisk - inlart kontrollerat (naturligt) beteende. Att sparkar man manniskor sa hander otrevliga saker - darfor sparkar man inte manniskor men man kan sparka sina fellow hastar.
Gar jag rakt fram, rakt over, min agare sa blir ho/an radd och slapper mig los - inlart beteende att "det har kan jag gora och har da forstarkt ett sjalvbelonande beteende" - "jag kommer los och kan kaka gras".
Fattar jag ratt galopp nar min agare ber mig far jag berom, eftergift och en glad filur pa ryggen som ar trevlig att ha med att gora - forstarkt beteende "jag gor som min agare ber mig och vinner nagot pa det".
Jag ser hastar som opportunister, far en hast valja kakar den hellre gras an gor piaffer. Lata av naturen, men lattlarda.
Det jag tror staller till det mest i var dagliga hasthantering ar just sjalvbelonande beteenden, slita sig los t.ex. som har en instant reinforcer i det att hasten inte langre ar uppbunden utan kan rora sig hur den vill. Bocka for att fa av ryttaren och lyckas (tank ponny!) - jag kan gora som jag vill WOHO!