Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

Precis som du och Görel är inne på - detta är bullshit ursäkta språket.
Mina hästar har alltid betett sig exakt som dina och Görels - det går att leka med dem och när man kommer till hagen kommer de springande eller hälsar och går emot en med gnägg eller muller.

Alla hästar i vårt stall beter sig också så. Vanligtvis kommer de fram på eget initiativ när en människa närmar sig hagen. Ingen av dem visar behov av att fly flera hundra meter. Jag skulle bli allvarligt bekymrad om de var så spända och oroliga i kontakten med människor.

Vilka iakttagelser bygger den där underliga teorin på, egentligen? :confused:

Alla hästar i vårt stall beter sig också så. Vanligtvis kommer de fram på eget initiativ när en människa närmar sig hagen. Ingen av dem visar behov av att fly flera hundra meter. Jag skulle bli allvarligt bekymrad om de var så spända och oroliga i kontakten med människor.

Vilka iakttagelser bygger den där underliga teorin på, egentligen? :confused:

Jag skulle gissa på att den bygger på att studera vildhästars flykt, där de verkligen springer långt innan de vänder om och kollar, börjar tänka och utvärdera, dvs inte bara springa på överlevnadsinstinkt. Fast jag har inga vildhästar här hos mig. Den reaktionskedjan är hos våra tamhästar så gott som obefintlig eller mildare, även om flyktbenägenheten skulle vara stor hos någon.
Hursomhelst tycker jag att det är ett annat fenomen som inte har att göra med hur man startar upp en respektfull och tillitsfull relation!

Flyktsträcka+ stannar upp+vänder om och utvärderar= aktiverar logiskt tänkande. Jovisst.
Skapa press/rädsla+varv efter varv+ ingen omedelbar eftergift= mottaglig för kommunikation? Mnjae..:crazy: Mottaglig var den säkert redan innan, men chanserna till glad och konstruktiv kommunikation blir väl snarare mindre efter var hundrade (!!!) meter, antingen av motvilja från hästen, eller rädsla och stress.

Tror ni missförstod mig lite där :p
I join-up:en vill vi ge hästen chansen att fly från oss så att den förstår att om den inte skulle vilja vara med oss är det ok att fly. I en join-up är det viktigt att den får fly då det är hela meningen med join-up:en.

Självklart ska hästen inte fly från er om den kommer till er och ni ska hämta den. Det blir ju väldigt fel och går inte ens att göra en join-up i det läget :p

Tro / tyck vad ni vill. Verken tror ni på, eller är intresserade av att förstå metoden är det ingen ide att diskutera detta. Blir bara massa onödiga inlägg. Bästa hade varit om vi alla respekterade de andras sätt att tänka utifrån andra perspektiv. Jag respekterar och förstår varför ni tror som ni gör.
Tycker vi avslutar här där jag uppfattar det som att stämningen är lättare än den var tidigare :laugh:

Tror ni missförstod mig lite där :p
I join-up:en vill vi ge hästen chansen att fly från oss så att den förstår att om den inte skulle vilja vara med oss är det ok att fly. I en join-up är det viktigt att den får fly då det är hela meningen med join-up:en.

Självklart ska hästen inte fly från er om den kommer till er och ni ska hämta den. Det blir ju väldigt fel och går inte ens att göra en join-up i det läget :p

Att den har möjlighet att fly är mycket riktigt viktigt om du vill etablera relation med en ny häst lös, till ex pga att den har mycket känslomässigt bagage eller av någon anledning har lärt sig att attackera, dvs att det är lämpligast att den själv får välja avstånd eller säkrast att hålla den på avstånd till en början.

Så att den får chansen att fly är ju jättebra. Fast i join-up har den inte bara chansen, den måste och ska springa, fast den domesticerade hästen sällan har behovet. Då driver du den, och det är en annan sak. Det kommer aldrig något konstruktivt ur det. Det är min erfarenhet, baserat på många jäkla misstag på hästens bekostnad.

Att den har möjlighet att fly är mycket riktigt viktigt om du vill etablera relation med en ny häst lös, till ex pga att den har mycket känslomässigt bagage eller av någon anledning har lärt sig att attackera, dvs att det är lämpligast att den själv får välja avstånd eller säkrast att hålla den på avstånd till en början.

Så att den får chansen att fly är ju jättebra. Fast i join-up har den inte bara chansen, den måste och ska springa, fast den domesticerade hästen sällan har behovet. Då driver du den, och det är en annan sak. Det kommer aldrig något konstruktivt ur det. Det är min erfarenhet, baserat på många jäkla misstag på hästens bekostnad.

Aldrig känt eller hört att en korrekt join-up på något vis har varit annat än positivt för hästen då bl.a. många trauman släpper då och hästen får chansen att säga det den vill ha sagt till oss.
Join-up är inget konstigt då det inom flocken är ett sätt att etablera kontakt och berätta för varandra hur man vill ha det.

Jag gör så med hästarna när vi leker i hagen med hela flocken. Inte kryper, men kryper ihop och smyger lite mot dem (på öppet gräsfält, med ögonkontakt). De hoppar och bockar som tokar och har jättekul. Sen avslutar vi alltihopa med att klia och mysa en stund.

Trots detta betraktas jag knappast som någon tiger bland min hästflock.
Jag gjorde likadant med Madam när det var busdags, kröp ihop lite, smög och sen anföll ena bakbenet när hon låssades stå och sova och sen var det hallaballoo där vi turades om att göra utfall mot varann, och vi avslutade också leken med att mysa och gärna dela på ett äpple eller en morot.

Förresten smög hon sig på mig också ibland, gav mig en kospark och drog som en avlöning, men inte fortare än att jag kunde hinna ifatt henne och hugga tag i svansen när hon bockade vilt.

Det är inte enda hästen jag busat vilt med och ingen har ens sett mig som ett rovdjur utan som en kul individ som aldrig blir förbannad och därför har hästarna gillat mig och mitt sällskap. Vi har helt enkelt varit trygga i varanns sällskap.

Tro / tyck vad ni vill. Verken tror ni på, eller är intresserade av att förstå metoden är det ingen ide att diskutera detta. Blir bara massa onödiga inlägg. Bästa hade varit om vi alla respekterade de andras sätt att tänka utifrån andra perspektiv. Jag respekterar och förstår varför ni tror som ni gör.
Tycker vi avslutar här där jag uppfattar det som att stämningen är lättare än den var tidigare :laugh:

Jag respekterar absolut ditt sätt att tänka. Dessutom är jag väl insatt i inte bara join-up utan flertalet av MRs metoder. Jag tycker bara inte att de är de bästa, och jag har förklarat varför. Det är det vi gör, diskuterar. Lika mån som du är att förklara hur du ser join-up och berätta om den som en bra metod, är jag att försöka så ett frö hos dig att se det på ett annat sätt. Baserat på mina misstag, min erfarenhet och min kunskap.
Som inte alls behöver vara den rätta alls, eller rätt väg för dig eller nån annan. :laugh:

Aldrig känt eller hört att en korrekt join-up på något vis har varit annat än positivt för hästen då bl.a. många trauman släpper då och hästen får chansen att säga det den vill ha sagt till oss.
Join-up är inget konstigt då det inom flocken är ett sätt att etablera kontakt och berätta för varandra hur man vill ha det.

Fast nu tillskriver du join-upen andra saker som inte alls har med flyktsträcka att göra, och huruvida hästen börjar tänka logiskt (bli mer kommunicerbar) när den stannar upp-slutar fly på instinkt.
Det du beskriver nu är en sorts uppfostringsmetod där tvåbeningen ''kräver'' uppmärksamhet för att inte ge obehag som följd. Detta inspirerat av hästarnas beteende i flocken. Det är så här jag ser join-up. Det är inte fråga om ''möjlighet till flykt'' utan ett aktivt drivande av hästen, där den har få möjligheter att räkna ut vad du vill, än mindre känna någon praktisk nytta eller behagskänsla. Att det är positivt för hästen är något som du och andra tillskriver den. Några andra av oss tycker att vi ser klara stress-signaler eller ser det som att hästen drivs iväg och att det inte är konstruktivt och även kan bli till en riktig plåga för hästen, på flera olika sätt.

Jag skulle gissa på att den bygger på att studera vildhästars flykt, där de verkligen springer långt innan de vänder om och kollar, börjar tänka och utvärdera, dvs inte bara springa på överlevnadsinstinkt. Fast jag har inga vildhästar här hos mig. Den reaktionskedjan är hos våra tamhästar så gott som obefintlig eller mildare, även om flyktbenägenheten skulle vara stor hos någon.
Hursomhelst tycker jag att det är ett annat fenomen som inte har att göra med hur man startar upp en respektfull och tillitsfull relation!

Flyktsträcka+ stannar upp+vänder om och utvärderar= aktiverar logiskt tänkande. Jovisst.
Skapa press/rädsla+varv efter varv+ ingen omedelbar eftergift= mottaglig för kommunikation? Mnjae..:crazy: Mottaglig var den säkert redan innan, men chanserna till glad och konstruktiv kommunikation blir väl snarare mindre efter var hundrade (!!!) meter, antingen av motvilja från hästen, eller rädsla och stress.

Tråden har skennet ivägg som vanlig, men intressant är det.
En bra bok att läsa om brombe chasing är Stella Hughs Hashknife Cowboy som händla om hennes man som ung jobbet på Hashknife Ranch i nord Arizona.
Hans berättelset om brombes, (wild horses) är intressant.
Du har rätt där flyktväggen är längre för vild häster an våra tam häster som ta ett par meter skutt..
Man för komma ihåg att MR måste ger valuta för penger när han göra en show.

Jag har hållit på med hästar i snart 40 år och har aldrig någonsin upplevt att en häst ser mig som ett rovdjur! Jag kallar inte heller på en häst som du beskriver att man gör. Brukar väldigt sällan behöva kalla på en häst, de gnäggar eller hummar när de får syn på mig och kommer emot mig.

Har aldrig varit i närheten av en vild häst?

Jag gjorde likadant med Madam när det var busdags, kröp ihop lite, smög och sen anföll ena bakbenet när hon låssades stå och sova och sen var det hallaballoo där vi turades om att göra utfall mot varann, och vi avslutade också leken med att mysa och gärna dela på ett äpple eller en morot.

Förresten smög hon sig på mig också ibland, gav mig en kospark och drog som en avlöning, men inte fortare än att jag kunde hinna ifatt henne och hugga tag i svansen när hon bockade vilt.

Det är inte enda hästen jag busat vilt med och ingen har ens sett mig som ett rovdjur utan som en kul individ som aldrig blir förbannad och därför har hästarna gillat mig och mitt sällskap. Vi har helt enkelt varit trygga i varanns sällskap.

Är det Perellis Uppföstrings Skola :confused:
Monty Roberts kom Join With Me, har finns det mat och trygghet i motbytt av respeckt
vs
Kom Play With Me där leken kan skena ivägg som den har tråd och ett flyggenda hov från ett 600kg. häst få ett bra träff.

1. Hästen ser oss som ett rovdjur. Inte bara MR som säger det. Se dig omkring på internet, böcker eller liknande eller tänk efter hur vi beter oss med hästarna. Vi agerar precis som rovdjur. Ex. när vi vill kalla på hästarna. Då kryper vi ofta ihop lite, kollar den i ögonen och sträcker ut handen. ALLA är rovdjurstecken. Dessutom är hästar inte dummare än att de ser att vi har ögonen fram, vilket är typiskt för rovdjur.

Men du, det finns väl inga rovdjur som gör så? Ungefär som om ett lejon skulle titta bytet djupt i ögonen och räcka vacker tass med en bit äpple på och säga varsågod innan det högg honom strupen.

Men du, det finns väl inga rovdjur som gör så? Ungefär som om ett lejon skulle titta bytet djupt i ögonen och räcka vacker tass med en bit äpple på och säga varsågod innan det högg honom strupen.

Nu fick jag morgonens första skratt:rofl:

Har aldrig varit i närheten av en vild häst?

Jag tror nästan inte någon här varit i närheten av en "riktig" vildhäst. Det närmaste man kommer i Sverige är russen på Lojsta Hed - och hur vilda är de egentligen...

I hela Europa finns det bara små bastioner kvar av sk vilda hästar, men även dessa är väl egentligen förvildade tamhästar. Finns (så vitt jag vet) inga rena vildhästar kvar någonstans förutom kanske någon utplacerad flock prewalskis.

USA har väl en annan situation kan tänka. Men just därför känns det lite malplacerat att behandla våra beskyddade och oftast "dumsnälla" hästar som om de kan explodera vilket ögonblick som helst.

Det är lugnt:D

Det närmsta jag kommit vilda hästar är att på avstånd ha sett en flock förvildade hästar på Nya Zeeland, när jag var på Lojsta som barn hade russen gömt sig:(;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 671
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka