Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

kl

Ang. rovdjursbeteende syftar jag inte på att ett lejon kommer fram till hästen och ger den ett äpple? :p

Den spärrar ögonen i hästen, kryper ihop lite och går sakta mot den tills den är i rätt zon för en attack. När den attackerar gör den detta med klorna först. Sträcker vi fram vår han sträcker vi alltså också fram våra "klor". Har man handen knuten har jag svårt att tänka mig att hästen ser den som en klo ;) Men sett många som gör dessa klassiska rovdjursfel och därför får hästar som inte förstår dem :)

Jag tror nästan inte någon här varit i närheten av en "riktig" vildhäst. Det närmaste man kommer i Sverige är russen på Lojsta Hed - och hur vilda är de egentligen...

I hela Europa finns det bara små bastioner kvar av sk vilda hästar, men även dessa är väl egentligen förvildade tamhästar. Finns (så vitt jag vet) inga rena vildhästar kvar någonstans förutom kanske någon utplacerad flock prewalskis.

USA har väl en annan situation kan tänka. Men just därför känns det lite malplacerat att behandla våra beskyddade och oftast "dumsnälla" hästar som om de kan explodera vilket ögonblick som helst.
I US så har man ett självlärt system från westerntiden. rodeon lever kvar o det är fortfarande en machokultur när de kan sitta kvar på broncos- som inte vill annat än att skada de stackars ryttarna- de modiga.

Det är ju från dessa som metoder som nu finns här kommer ifrån- gamla cowboys. Eller rättare sagt rodeoryttare- parelli o co.
Även den spanska traditionen med tjurar som bara är ute efter att döda sina plågoandar- ännu mer macho

I US så har man ett självlärt system från westerntiden. rodeon lever kvar o det är fortfarande en machokultur när de kan sitta kvar på broncos- som inte vill annat än att skada de stackars ryttarna- de modiga.

Det är ju från dessa som metoder som nu finns här kommer ifrån- gamla cowboys. Eller rättare sagt rodeoryttare- parelli o co.
Även den spanska traditionen med tjurar som bara är ute efter att döda sina plågoandar- ännu mer macho

Men djuren vill egentligen inte skada oss. De har en gjord under magen som tycker på en punkt som är så obehaglig att den inte står stilla utan hoppar hej vilt för att ta sig undan obehaget.. :cry:

Så, vad syftar du på? :D

Fast igen... vilka människor kryper ihop och beter sig hotfullt när de hämtar sin häst, och vilka av våra sedan tusentals år domesticerade hästar tror att människor är lejon?

Visst kan en häst haja till när katten hoppar fram bakom knuten, men inte är den rädd för mig för det... Den vet att jag är en trevlig person som tar hand om den.

Nej de spänner ett rep i ljumskarna.
Samma sak händer vilken häst som helst t. om täcket inte är spännt framtill o gjordarna hamnar i ljumsken- hästen blir hysterisk.

Jo man framställer hästarna som om de är onda varelser o de måste tämjas.

självbevarelsedrift skulle jag kalla det. Framkallat av elaka människor som mkt väl vet vad de gör.

I US lägger man inte på sadeln försiktigt o vänjer den, utan kastar på den- rena våldtäkten.

Är det Perellis Uppföstrings Skola :confused:
Monty Roberts kom Join With Me, har finns det mat och trygghet i motbytt av respeckt
vs
Kom Play With Me där leken kan skena ivägg som den har tråd och ett flyggenda hov från ett 600kg. häst få ett bra träff.
Jag har hittills aldrig varit med om att leken "skenat iväg" och blivit farlig för dom som deltagit, hästarna vet så väl var dom har sina tassar och dom "sparkar och hugg" som dom utdelat har bara varit för syns skull, inget annat. Tom. en stor fullvuxen tjur vet hur stark han är och "tänder inte till" och blir farlig eller våldsam fast leken kan se ut att urarta för åskådarna. Lek är lek och allvar är allvar, och djuren vet så väl var gränsen går.

kl

Ang. rovdjursbeteende syftar jag inte på att ett lejon kommer fram till hästen och ger den ett äpple? :p

Den spärrar ögonen i hästen, kryper ihop lite och går sakta mot den tills den är i rätt zon för en attack. När den attackerar gör den detta med klorna först. Sträcker vi fram vår han sträcker vi alltså också fram våra "klor". Har man handen knuten har jag svårt att tänka mig att hästen ser den som en klo ;) Men sett många som gör dessa klassiska rovdjursfel och därför får hästar som inte förstår dem :)

Alltså det är ganska fascinerande hur du kan envisas med att ha en teori som inte alls överensstämmer med den praktiska verklighet som man upplever när man hanterar hästar.

Hästar beter sig inte som om dom är rädda för oss. Dom beter sig som om dom upplever människor som en trygghet i tillvaron, vilket jag är övertygad om att dom gör.

Hur 17 får du dina teorier att gå ihop med alla ponnysar som står tålmodigt med en svärm borstande barn runt sig, alla hästar som står o väntar på att få komma in på kvällen, alla hästar som aldrig utsatts för join-up eller dylik hokuspokus som lugnt följer sin ägare som en hund, alla hästar som gnäggar glatt och kommer springande när dom ser sin ägare kliva ur bilen på stallplan, alla hästar med ont som lägger sitt huvud i ägarens famn, alla hästar som rymt ur hagen och skrämt sig själva som går tacksamt fram till första lugna orädda människa som uppenbarar sig, alla hästar som går förbi läskiga saker för att matte säger att det är lugnt, och tusen exempel till?

Jag tycker det är en mycket sorglig teori som du har, för att den förnekar hästens och människans förmåga att etablera en relation över artsgränsen som faktiskt bygger på genuin tillit och vänskap. I din värld måste häststackarn vara ständigt på sin vakt - "är det där en klo, eller en hand?" Vad hemskt :(

PS jag känner ingen som "kryper ihop" i hagen när dom hämtar sin häst. Eller jo, jag känner en tjej som gör det, för att hon har blivit rädd för sin häst, och det som händer är att dom börjar lägga öronen bakåt och bli oroliga för att dom upplever henne som osäker - inte som ett farligt rovdjur.

Det är så här jag ser join-up. Det är inte fråga om ''möjlighet till flykt'' utan ett aktivt drivande av hästen, där den har få möjligheter att räkna ut vad du vill, än mindre känna någon praktisk nytta eller behagskänsla. Att det är positivt för hästen är något som du och andra tillskriver den. Några andra av oss tycker att vi ser klara stress-signaler eller ser det som att hästen drivs iväg och att det inte är konstruktivt och även kan bli till en riktig plåga för hästen, på flera olika sätt.

Jag delar helt din syn på saken, som du beskriver det här.

Dessutom tycker jag att det är att dumförklara hästen, ja, närmast ett uttryck för förakt, att påstå att den fåt "möjlighet att fly" när den i själva verket drivs med stora, oprecisa gester runtrunt i en liten cirkel. Det liknar inte alls en hästs naturliga flykt.

Sen tillkommer ju att den absoluta majoriteten av de hästar vi faktiskt hanterar, är vana vid människor sedan de föddes. De har i normalfallet ingen anledning att vara rädda för människor, och människor har ingen anledning att behandla dem som vildhästar.

Den "inridningsmetod" som visades på filmen som Migo länkade till, skulle jag helst se att den förbjöds. Detta är ett av skälen till att jag gärna skulle vilja vet hur pass vanliga sådana metoder är i Sverige.

All tillgänglig forskning visar att hästar lär sig bäst genom långsam tillvänjning och positiv förstärkning. Metoden på filmen är motsatsen till detta.

Håller med, jag ser samma sak angående stressignaler. Sedan kan man fråga sig varför hästen skulle "få känna att den kan fly" på det sätt som görs i filmen. En häst som blir riktigt rädd kommer att fly i vilket fall som helst, om det finns utrymme. Det är knappast något den behöver lära sig och definitivt inte på ett begränsat utrymme med en långpisk i ändan.
Man kunde ju tycka att ömsesidigt förtroende och samarbete skulle vara det primära. Nu verkar somliga anse att hästen är ett vilddjur som ska tämjas...

Jag har hittills aldrig varit med om att leken "skenat iväg" och blivit farlig för dom som deltagit, hästarna vet så väl var dom har sina tassar och dom "sparkar och hugg" som dom utdelat har bara varit för syns skull, inget annat. Tom. en stor fullvuxen tjur vet hur stark han är och "tänder inte till" och blir farlig eller våldsam fast leken kan se ut att urarta för åskådarna. Lek är lek och allvar är allvar, och djuren vet så väl var gränsen går.

Är det tur eller duktighet med din häst.
Aven om det är en lek ar det ett Agressiv beteende som skall inte förakomma mot dom två ben´t!!! Sånt för hästen göra med dom andra häster, men inte med oss.

Nej de spänner ett rep i ljumskarna.
Samma sak händer vilken häst som helst t. om täcket inte är spännt framtill o gjordarna hamnar i ljumsken- hästen blir hysterisk.

Jo man framställer hästarna som om de är onda varelser o de måste tämjas.

självbevarelsedrift skulle jag kalla det. Framkallat av elaka människor som mkt väl vet vad de gör.

I US lägger man inte på sadeln försiktigt o vänjer den, utan kastar på den- rena våldtäkten.

Flank Rope som du se på rodeo bucking horses är för att få hästen att försöka sparka bort den. Utan den skulla hästen gå i en Running Buck och få igen höjd. Den är mer som ett irriterinda medel.
Vissa Buckers behover inte det, men älska att bucka. Dom är avlad för sånt.

Dom sadla lika försiktig som har.

Men djuren vill egentligen inte skada oss. De har en gjord under magen som tycker på en punkt som är så obehaglig att den inte står stilla utan hoppar hej vilt för att ta sig undan obehaget.. :cry:

..FEL.

De ar tranade for sitt jobb och de har hamnat i bucking stringen av en anledning! Det ar inte "vilket ok som helst" man ser (pratar har om de stora rodeosen, inte buskisyihas) de ar avlade och tranade for det. Det ar inte ovanligt att det ar hastar nagon forsokt rida in som hamnar som broncs.

Och du... Det finns mer an en sida till alla mynt - kan dela med mig av en historia om en gammal bronc som nar han blev "tvangspensionerad" av sina agare hoppade staket sa han kunde lasta sig sjalv nar de lastade de andra. Lyckades han inte lasta sig sjalv sa sprang han efter transporten nar de korde ivag. Tillslut gav de upp och tog med honom, han fick aka med som maskot.

Allt ar inte himmelriket, allt ar inte bra, absolut inte - men bra broncs ar varda snormycket pengar, de ar atleter. En serios stockowner behandlar sina broncs som vandrande guld - ar de inte pa tiptop sa presterar de inte. Som med allt annat som innefattar vara hastar.

Money makes the world go around. Daliga, misskotta broncs ger inga pengar - friska "full of piss n vinegar" broncs ger pengar.

fast det betyder ju inte att den älskar sin uppgift, varken för att den presterar, eller den som hoppade staket och skulle med i trailern. Massor handlar ju om hur de formats, de är vanedjur.

tycker man ser det där jätteofta som argument för bra hästhantering gällande andra grenar också. "den skulle aldrig om den inte älskade det" osv. samma sak som argument till att hästen aldrig skulle ha en skada, för "de skulle inte göra det om de hade ont". Tyvärr är det långt ifrån sanningen alla gånger.

bara en liten inflik.

Nej, visst, alla hastar alskar inte det de gor oavsett om de ar broncs eller hopphastar.

Men ga ut och "fraga" varan gamla pensionerade och omskolade bronc vad han foredrar - fa bocka av sin ryttare och Strutta sitt arevarv som han gjorde varenda gang nagon forsokte rida honom under sina 5 ar som bronc... eller vara ute o kolla stutar x antal timmar och -inte- fa vinna ;)

Alla hastar alskar inte sitt jobb - men det finns hastar som alskar det de gor. Om man kan anvanda ordet "alskar", kanske omformulera det med "uppskattar"?

Visst formar vi vara hastar oavsett vad vi begar av dom, men det andrar inte att det som finns naturligt i dom finns alltid dar och det ar inget man kan fejka fram. En hast som inte kan bocka vettigt med bra luft och hojd blir ingen bra bronc, lika lite som en markbunden hast med kass hoppteknik kommer ga langt inom hoppningen. Det handlar ju, som med sa mkt annat, att ta tillvara pa hastens fysiska kapacitet saval som mentala kapacitet. :) tycker jag da ;)

Nejdå, det stämmer det du säger, jag ville bara inflika och nyansera lite ;) Jag tror ofta att folk nämligen förmänskligar sina tävlingshästar när de anser att de ordagrant älskar det de gör.... Det handlar väldigt mkt om inlärning och ngn sorts positiv känsla i den vanan, vad den nu består i, så ibland stör jag mig på älska-liknelsen liksom. Finns många elitstall i europa delen av världen där hästarna medvetet står på box 22 av dygnets timmar, där man medvetet satsar på att "ridningen skall vara höjdpunkten på dagen" och rider på den vågen (no pun intended). Så vad hästen lär sig "älska" är liksom högst relativt,det var bara det jag ville inflika, sorry om det blev lite OT dock, det var inte meningen, dock tycker jag väl att det i förlängningen kan ha med trådens ämne att göra, dvs "ledar" bilden vi diskuterar runt....

liten parentes: säger ni BRONCS i canada? aldrig hört den varianten tidigare, för mig är det broncos. (och brumbies ang. vildhästar - reagerade på stavningen tidigare av Leaf).

Senast ändrad:

Är det tur eller duktighet med din häst.
Aven om det är en lek ar det ett Agressiv beteende som skall inte förakomma mot dom två ben´t!!! Sånt för hästen göra med dom andra häster, men inte med oss.

Allting är absolut inte vad det ser ut att vara, slickade öron och blottade tänder behöver inte alls betyda "nu ska du dööö", hästars minspel misstolkas ofta och ett hotfullt "anfall" kan vara precis lika hotfullt som när vi kryper ihop och busar med våra fyrbenta vänner.

Jag är för tillfället semesterhästvakt åt grannen och deras ena häst som jag knappt känner kliade mig på ryggen precis där det kliade igår kväll, grannen litar inte på honom och vill att han ska gå en bit bakom, men varför då? Hästen är social, trevlig men lite avvaktande då grannen är "NH-freak". NH för mig är Natural Humanship där hästarna får ta första steget och ta för sig. Att "ta för sig" betyder i min värld inte att ta kommandot utan att inleda ett givande och kravlöst samarbete som ska vara grunden till allt man företar sig.

Kan nämnas också att efter 5 minuter hade jag grannens mycket avvaktande häst i knät och innan jag gick försökte han bita mig i benet. :rofl:

Jag tror på en positiv känsla ihop med trygghet.

För åtta år sen köpte jag en ridskolehäst och tänkte i all välmening att hon skulle tycka bäst om att gå ut i skogen efter alla år i ridhus. Givetvis förmänskligade jag henne, hon var allra tryggast på ridbanan och helst med en instruktör i mitten. Där kände hon sig trygg och visste vad som förväntades av henne.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 437
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 501
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur