Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

Jag har alltid gett mina hästar lite godis både nu och då men hittills aldrig haft en tiggig häst. Dom har inte förväntat sig att jag skulle haft nåt och när jag haft godis har det varit ren bonus enligt dom.

Jag hade tom. en skylt ute vid vägen, "Ge gärna hästen äpple, morot eller knäckebröd men inte sötsaker för det tycker hon inte om. Pepparkakor och halstabletter går däremot bra. Stängslet innehåller ingen el och är bara vanligt rep."
Jag ledsnade på alla som kom och frågade så då var det enklare med en skylt. :D

haha :D ja skrev RISKEN, inte att det hände varje gång. beror ju på hästen och hur människan ger godiset.

Jag har alltid gett mina hästar lite godis både nu och då men hittills aldrig haft en tiggig häst. Dom har inte förväntat sig att jag skulle haft nåt och när jag haft godis har det varit ren bonus enligt dom.

Jag hade tom. en skylt ute vid vägen, "Ge gärna hästen äpple, morot eller knäckebröd men inte sötsaker för det tycker hon inte om. Pepparkakor och halstabletter går däremot bra. Stängslet innehåller ingen el och är bara vanligt rep."
Jag ledsnade på alla som kom och frågade så då var det enklare med en skylt. :D
:rofl::bow:

Mina hästar vet vad -morot betyder.

de kan så pass många ord att jag kan muta mina hästar till att kissa fast de inte är direkt nödiga.- Kissa så får du en morot o de gör det:love: om så bara en skvätt. Det ä'r en äkta muta när man lovar ngt innan:grin: De blir lovade en belöning

började med detta då de inte ville kissa i trailern mellan två klasser o sen gick med benen i kors.

Jag talar till mina hästar som jag gör till alla andra.-Kom, gå in, stanna, flytta dig osv. Ofta tar de åt sig när jag egentligen säger till voffsingen. Två flugor i en smäll:love:

riktiga marktränare/ kuskar med flera hästar tilltalar ju med namnet först- logiskt.

Tänk er fyrspannskuskar som enbart använder sig av kroppspråket- av prestige- för att det är onödigt att tala/ vissla till dem. Inget "berömtjafs" heller för den delen.

delvis KL

nej gott folk, jag tackar för mig. Det har varit en givande och rolig tråd och roligt att ha nått o göra i väntan på bebis. Men nu känner jag att jag mest upprepar mig och diskussionen kommer inte vidare så jag ska gå ut i solen o försöka hjälpa till att ta in lite hö, det kanske får igång förlossningen:D

ha dä gött!

Har läst texten om Andrew nu. Ja - du bör kanske referera till någonting mer än någons (väldigt emotionella) tyckande om det ska bli en diskussion. Trodde det var en seriös artikel, men detta kommer från en blogg eller liknande antar jag. Jag vet inte så mycket om Andrews träning, men någon annan kanske vill komma med kommentarer.

Detta är ju hur andra folk ser på hans metoder. Är mer intresserad av att läsa personliga åsikter än massa artiklar skrivna av personer som vill skapa diskussioner.

Men i personens text förklarar hon hans metoder, hur han rycker i tyglarna när hästen ska stå still samt slår den på benen när den ska bl.a. backa.

varför har du bytt nick, och vad har hänt med hästtjejen? :(
Kände direkt igen dig på beskrivningen, men måste skratta åt Sammets lite spontana kommentar "är det du som är en gammal man" :rofl::o Tur att du har lite humor.

Leafhill: du får väl be hästen att göra ett inlägg om du tycker det är för mycket mänskliga skriverier textmässigt. Fick du ngt ut av innehållet och betydelsen av skriverierna?

Jag har fråga han, han stå har vid fonstre, men jag få inget svar, han är nojd att titta på John Wayne Filmer.

Jo jag har fått utt en massa terrori, förklarning och idea. mycket som man kan nicka och hålla med utan vad just tråden händla om, behov av leaderskap.
Man måste komma överens vad Leadership är och om det finns i hästens psykologi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Leadership.

Jag känner det mer som att man har ett kompanjonskap med sin häst. Band of brothers/sisters. Jag tar hand om min häst och min häst tar hand om mig. Vi är två men vi är ändå ett.

Eller nåt sånt.

Finns väl om jag inte minns fel en bok som heter- Hästen, arbetskamraten....

En valdig bra bok. Har inte sett det på länge.
Hästhållning är inte som det var för i tiden. Man kan tänke sig den gamle låt av Diana Warwick "Heartbreaker"
How can I love you when your not around.
http://www.youtube.com/watch?v=T5xhQ2xGsLM&feature=related

:bow:När folk får insikt o kunskap om annat, så kan man revidera sin åsikt.
Tänker mer på hästen.

Man läste ju även kommentaren till filmen att många såg honom som en guru.

vi har ett helt annat synsätt o approch på hästhantering av hästen.

Gräslig att det funnit sin väg hit.

Folk skaffar häst alldeles för tidigt o har inga eller dåliga mentorer.

Här drillar man inte alla hästar, men har väldigt dåligt med ridkunskaper o ja då kan det bli farligt. Man har inte en susning om hur mkt man som en spänd o nervös ryttare kan påverka hästen.

Har halket efter och fick bladra tillbaka.
Jag träff en gamle hovslager kompis i helgen och fråge hur det gick:
"ta inte imått nya häster, för brokiga, dom är ouppförstred för dom har inte blivit hänterad och jag är för gamle att risker skada"
Det fick man nåt att tänke på.

Alla:
Jo, Montey Roberts, Join Up:
Hans grund var sitt observation av vild häster i dom Sierra Nevade Mountains.
Han vill vissa The BLM att vild häster kunde bli hänterbar under en kort tid så att dom släpp gå till släkt. Att det kunde fungera på domestikated häster som var ouppförstred eller misshändled kunde gå oxå, "Tilllytt"
Han har ett bra systom som fungera (principin har funnits länge) och han kan känne på det.

Under mina långa år med häster har jag sett en hel del, med Montey, Rashin med fler har det kommit mycket gott, om folk har blivit klåker om häster och med internet, youtube och allt-----värför är det så månge har problem häster?

Detta är ju hur andra folk ser på hans metoder. Är mer intresserad av att läsa personliga åsikter än massa artiklar skrivna av personer som vill skapa diskussioner.

Men i personens text förklarar hon hans metoder, hur han rycker i tyglarna när hästen ska stå still samt slår den på benen när den ska bl.a. backa.

Du måste använda dig av källkritik när du tar till dig ny information. Annars kan du argumentera för precis vad som helst så länge det finns "någon där ute" som tycker samma sak.

Det är väldigt stor skillnad på om denne "någon" är en fjortonåring som varit på sin första clinic, en utbildad etolog, en beridare och unghästutbildare, eller en äldre hobbyryttare.

Jag har inget att säga om Andrew. Men vill du komma med kritik om hans metoder, så använd en trovärdig källa - det behöver inte vara vetenskapligt, men inte ens i en generös tolkning är någons blogginlägg en sådan.

Under mina långa år med häster har jag sett en hel del, med Montey, Rashin med fler har det kommit mycket gott, om folk har blivit klåker om häster och med internet, youtube och allt-----värför är det så månge har problem häster?

Precis... alla problemhästar/monsterhästar, var fanns de tidigare - innan så många hästägare blev NH-frälsta?

Det känns som att var och varannan häst plötsligt är dominant och farlig nu för tiden. Jag träffar aldrig dessa farliga hästar, men får läsa om dem konstant känns det som.

Är också generös med godis, och beröm i alla former. Har inte fått några bitiga hästar för det. Den enda som bets och högg så det small efter folk är idag tvärtom, efter ett stort antal äppelbitar, försiktig-försiktig när han snusar mig i ansiktet och hälsar i hagen. Aldrig att han skulle nafsa tag eller göra illa någon. Är man snäll får man beröm, ibland gos, ibland "duktig häst", ibland äpplebit.

Ingen av er vet alltså vad join-up går ut på.

Det är ingen jakt. En hästs flyktväg ligger på 400-600 m. Därför ger man hästen chansen att fly från oss. Anledningen till att vi vill att den ska fly är för att vi vill att den ska se oss som ett rovdjur. När hästen sprungit sina 400-600 m kommer hästen att försöka ta kontakt med oss. Precis som den gör om den blir rädd för något. Dvs flyr för att sedan vända sig om och se vad det var den flydde för.
Det är precis detta vi vill uppnå. Vi ger hästen chansen att fly, eftersom hästens natur är att fly från rovdjur, dsv oss. Och det är först EFTER hästen flytt sina metrar den är redo att ta reda på om vi är farliga eller inte. Vilket den genom en join up förstår att vi inte är. under en join up berättar hästen också för oss vad den har varit med om och många hästar öppnar sig otroligt. Därför är det viktigt att man låter hästen berätta. Kommunikation är det enda join up går ut på. De som inte ser tajmingen (då detta är en av de absolut viktigaste sakerna inom en join up) eller kommunikationen förstår sig helt enkelt inte på hur man arbetar.

Men tycker fortfarande att det är mycket påhopp på hur fel join up är och att MR inte alls kan hästar. Det ni egentligen säger är att det jag tror är fel och ni tror rätt. Men jag har stött på på tok för mycket inom hästvärlden för att tro på allt folk säger oavsett hur högt personen tävlat. Det ska överbevisa mig. Och det gjorde aldrig den engelska hanteringen eller NH. Men MR och Hempfling gjorde det.

Jag har sett och hört om MRs inblandning av rovdjurshärmning i träningen. Men alltså den dagen jag önskar att min häst ser mig som ett rovdjur i någon fas av av vår träning eller umgänge så hoppas jag att någon bakbinder mig och räddar mina hästar!!!

Ang filmklippet på MR och ungstoet. Det absolut ultimata är att hästen är trygg nog att stanna och absolut att den vill komma till mig! Det är ju signaler som INTE får missas, medvetet eller omedvetet!!

Behövs inte drivas iväg alls i den aktuella situationen, det sabbar bara tilliten på ett fantastiskt effektivt sätt! MR hade bara behövt slappna av och stått stilla, backat av så fort hästen vänt ett litet öra mot honom, så hade den velat umgås på två minuter. Efter de tio i klippet, som jag inte orkar se färdigt, kan jag bara gissa att hästen kommer in till honom, eftersom den har kopplat att den nu helt plötsligt slipper stressen från antagonisten i mitten om den gör det. Har liksom provat en del utvägar redan, eftersom kommunikationen från tvåbeningen är obefintlig.

Finns massor av sätt att skapa tillit och relation, som inte inbegriper rovdjur, jaga, driva. Vill vi verkligen förknippas med sånt? Basera vårt förhållande till hästen på det?

Det känns som att var och varannan häst plötsligt är dominant och farlig nu för tiden.
Jomen så är det ju, jag har nyss blivit biten i näsan av grannens ena häst och den andra tog mig i fingret och ledde mig en bit så nog är dom livsfarliga allt. Där fick jag för att jag ser efter dom medans deras matte är på semester. Förresten så är deras blodtörstiga schäfer ännu värre för han försöker gnaga av mig örat eller benet. :eek:

*men dom är söta ändå* :p

Jag har sett och hört om MRs inblandning av rovdjurshärmning i träningen. Men alltså den dagen jag önskar att min häst ser mig som ett rovdjur i någon fas av av vår träning eller umgänge så hoppas jag att någon bakbinder mig och räddar mina hästar!!!

Ang filmklippet på MR och ungstoet. Det absolut ultimata är att hästen är trygg nog att stanna och absolut att den vill komma till mig! Det är ju signaler som INTE får missas, medvetet eller omedvetet!!

Behövs inte drivas iväg alls i den aktuella situationen, det sabbar bara tilliten på ett fantastiskt effektivt sätt! MR hade bara behövt slappna av och stått stilla, backat av så fort hästen vänt ett litet öra mot honom, så hade den velat umgås på två minuter. Efter de tio i klippet, som jag inte orkar se färdigt, kan jag bara gissa att hästen kommer in till honom, eftersom den har kopplat att den nu helt plötsligt slipper stressen från antagonisten i mitten om den gör det. Har liksom provat en del utvägar redan, eftersom kommunikationen från tvåbeningen är obefintlig.

Finns massor av sätt att skapa tillit och relation, som inte inbegriper rovdjur, jaga, driva. Vill vi verkligen förknippas med sånt? Basera vårt förhållande till hästen på det?

1. Hästen ser oss som ett rovdjur. Inte bara MR som säger det. Se dig omkring på internet, böcker eller liknande eller tänk efter hur vi beter oss med hästarna. Vi agerar precis som rovdjur. Ex. när vi vill kalla på hästarna. Då kryper vi ofta ihop lite, kollar den i ögonen och sträcker ut handen. ALLA är rovdjurstecken. Dessutom är hästar inte dummare än att de ser att vi har ögonen fram, vilket är typiskt för rovdjur.

2. Nej, MR kallar inte in hästen när den visar de första tecknen då det är fler han väntar på. Hästen måste ha sprungit sina 400-600 m innan den är redo att kommunicera med oss.

Nix, du har fel. Läs Tussinussens med fleras inlägg, och tänk lite på egen hand. vad du googlar på eller läser i en bok hjälper inte. Den domesticerade hästen ser inte per automatik människan som ett rovdjur såvida vi inte uppför oss som sådana från början när hästen föds och det gör vi inte.

jag vet ingen som kryper ihop när den vare sig närmar sig eller hanterar sin häst i största allmänhet. :confused: börjar du krypa på alla fyra och hasa och göra småutfall mot hästen tror jag dig :cool: vem 17 skulle komma på ngt sånt? och vad skulle utsträckt hand representera om du jämför med en jagande varg eller leopard?

Är hästar rädda för katter, eller ugglor? de har också ögonen rakt fram :cool:

Helt seriöst, utan att du tar illa upp för detta är genuint menat och flera andra har redan skrivit det som råd tilll dig:
börja se utanför pärmarna du har läst i ngn bok eller ngn blogg. Tänk lite på egen hand. Du kommer ha massor ut av det för den sanning du skaffat dig och tror på, är inte riktigt det du tror.

Jag har hållit på med hästar i snart 40 år och har aldrig någonsin upplevt att en häst ser mig som ett rovdjur! Jag kallar inte heller på en häst som du beskriver att man gör. Brukar väldigt sällan behöva kalla på en häst, de gnäggar eller hummar när de får syn på mig och kommer emot mig.

Jag beter mig inte som ett rovdjur mot mina hästar. Jag varken hotar, dödar eller stressar dem med jakt. Inte heller skadar jag dem när jag umgås med dem, och allt samarbete med mig ger något positivt för hästen. Väldigt olikt rovdjursbeteende faktiskt.

*snipp*börjar du krypa på alla fyra och hasa och göra småutfall mot hästen tror jag dig :cool: vem 17 skulle komma på ngt sånt? *snipp*

Jag gör så med hästarna när vi leker i hagen med hela flocken. Inte kryper, men kryper ihop och smyger lite mot dem (på öppet gräsfält, med ögonkontakt). De hoppar och bockar som tokar och har jättekul. Sen avslutar vi alltihopa med att klia och mysa en stund.

Trots detta betraktas jag knappast som någon tiger bland min hästflock.

Hästen måste ha sprungit sina 400-600 m innan den är redo att kommunicera med oss.

Aha, intressant. Vart sitter hästens meterräknare och vilken mekanisk spärr för kommunikation släpper efter den magiska gränsen?

Främmande hästar som släpps ihop utan att springa runt, kommunicerar inte de med varandra?

1. Hästen ser oss som ett rovdjur. Inte bara MR som säger det. Se dig omkring på internet, böcker eller liknande eller tänk efter hur vi beter oss med hästarna. Vi agerar precis som rovdjur. Ex. när vi vill kalla på hästarna. Då kryper vi ofta ihop lite, kollar den i ögonen och sträcker ut handen. ALLA är rovdjurstecken. Dessutom är hästar inte dummare än att de ser att vi har ögonen fram, vilket är typiskt för rovdjur.

2. Nej, MR kallar inte in hästen när den visar de första tecknen då det är fler han väntar på. Hästen måste ha sprungit sina 400-600 m innan den är redo att kommunicera med oss.

Visst är vi i praktiken ett rovdjur. Men vi har en ganska högt utvecklad intelligens, och det torde vara ganska lätt för oss att lista ut att om vi väljer att träna bort rovdjurstänk och rovdjurs-signaler, så kommer det bli enklare för ett flyktdjur att lita på oss och motiveras av oss. Det är så jag ser det. Huruvida hästen ska behöva se oss som rovdjur i vårt agerande kan vi ju själva påverka om vi vill. Vet vi om vad som gör oss rovdjurslika så väljer vi bort just det.Det är många av oss som gör det, och som har lärt oss att göra vårt kroppsspråk och våra signaler annorlunda, just för att ta hänsyn till hur hästen reagerar och känner.

Att hästen ''måste'' ha sprungit ''sina'' 400-600 m är en grov generalisering av flyktsträckan, som är helt individuell, eller hur? Min nordis har en flyktsträcka på 0,5 m och sedan är hon synnerligen mottaglig för all sorts kommunikation, speciellt gos! En av araberna drar iväg 100-150 m om han har möjlighet i skarpa lägen i hagen, innan han stannar och kollar läget.

Tänk på att vildhästar och tamhästar är väldigt olika. En hel del tamhästar flyr ju inte alls. Det kan tvärtom krävas en hel del för att driva dem hela 600 m, och efter det är du nog inte vidare uppskattad som ''rovdjur'', eller vän, och det är precis det som händer, det fanns chans till tillit och vänskap och det sabbades!! Hursomhelst tycker jag att minsta lilla man får av hästen är en gåva och ett tecken på tillit eller samarbetsvilja och det belönar jag direkt. Jag förväntar mig inte att hästen ska hålla reda på vilka signaler tvåbeningen kräver för att lämna mig ifred. Det räcker fint med en, och så kan vi avancera i lagom takt därifrån. Tycker jag!:) Och att driva bort hästen för att få den responsen kan jag tycka verkar som ett oerhört slöseri inte bara på tid utan även konstruktivitet.

Jag gör så med hästarna när vi leker i hagen med hela flocken. Inte kryper, men kryper ihop och smyger lite mot dem (på öppet gräsfält, med ögonkontakt). De hoppar och bockar som tokar och har jättekul. Sen avslutar vi alltihopa med att klia och mysa en stund.

Trots detta betraktas jag knappast som någon tiger bland min hästflock.

Nä precis, och då använder du det inte direkt vare sig omedvetet eller medvetet för att framstå eller tolkas som ett rovdjur om nu hästen missat att det är ett sånt du skulle föreställa :D

Precis som du och Görel är inne på - detta är bullshit ursäkta språket.
Mina hästar har alltid betett sig exakt som dina och Görels - det går att leka med dem och när man kommer till hagen kommer de springande eller hälsar och går emot en med gnägg eller muller. Inte fanken ser de ngn vare sig mig eller ngn annan människa som råkar promenera förbi på vägen som ett rovdjur.

Hästen måste ha sprungit sina 400-600 m innan den är redo att kommunicera med oss.

Det låter väldigt underligt.:confused: Om hästen står i boxen i stallet, och så kommer jag och så gnäggar hästen och jag klappar och borstar den och visar den var jag vill att den står och hur den ska flytta sig, då har den ju aldrig sprungit några 4-600 meter innan vi börjar kommunicera, utan det funkar direkt.

Eller menar du att den troligen har sprungit denna sträcka i hagen, innan den kom in, och att det är därför den kan kommunicera med mig direkt?

Uppstallade hästar har ju ingen möjlighet att springa, ändå fungerar det alldeles utmärkt att kommunicera med dem i normalfallet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 671
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka