Sv: Behövs det en ledare?
nu sitter jag o skriver här igen
fortfarande ingen bebis (11 dagar över tiden)
min kollega va på kursen hos OHR, även hon var skeptisk och besviken till hans praktiska arbete, MEN det hindrar itne att hans teoretiska kunskaper är stora och baseras på just vetenskap som alla inlärning baseras på. han var bara inte så duktig på att använda det praitkst *s* Hennes tankar kan du hitta på vår blogg om du vill läsa vad hon tyckte.
http://www.gryning.nu/Blogg-2009-Andrew-McLean.htm (mod får ta bort om jag inte kan länka)
rekommenderar att läsa boken om man vill göra sig en uppfattning, som det mesta så håller jag inte med om allt han säger i den men det finns det nog ingen som jag sväljer med hull o hår
Men ska man göra sig en uppfattning så ska man nog egentligen itne läsa andras blogginlägg om en kurs utan faktiskt sätta sig in i vetenskapen bakom det han säger. Sen om han väljer att använda sig av positivt straff eller negativ förstärkning osv har inte så mycket med saken att göra. ALL in lärning baseras på de fyra grundstenarna, där positiv försätrkning är en väldigt viktig del i hur man skapar motivation hos djur o människor. Boken tar upp exempl på hur dessa appliceras enligt honom. på Ellens hemsida fins oxå ett bra inlägg om just dominans och ledarskap, har med flock att göra men likväl intressant tycker jag.
jag ahr tacklat några "monsterhästar" under åren,de är inte många dock och alltid missförstådda, både genom NH och klickerträning och ajg vet ju vart jag får det bästa responsen och den brantaste inlärningskurvan, jo klickerträning. DET betyder inte att ajg berömmer dumheter, tillåter hästen göra som den vill osv jag korrigerar beteenden som är farliga för mig och mina hästar är väluppfostrade på alla sätt, men med sn personlighet och livsglädje intakt. jag akn ha mina hästar lösa med mig i skogen, till 90 % kommer de följa mig och den sista 10 % vill jag inte ha av dom för de är verkligen inga maskiner!
jag är ju lärare/speciallärare i grunden och jobbar med djur o barn dagligen. Jag går verkligen itne in i klassrummet med inställnignen att det är barnen som jävlas! Jag in med inställningen att skapa en effektiv inlärnignsmiljö där eleverna trivs och vill jobba och ser jag et tproblem så är det jag som måste ändra och skapa förutsättningar inte eleven. Motivation kan bara skapas genom att skapa förutsättningar, det kommer innifrån individen och det kan ajg inte ge någon, men ajg akn ge förutsättningarna till motivation. På precis samma sätt så har alla beteenden hos hästen har en orsak, en häst har ingen elak utgångspunkt, eller tankar på att jävlas. De är tålmodiga och väldigt känsliga djur som bara vill väl och som ofta misslyckas med att förmedla det de vill till oss, eller rättare sagt, vi akn inte läsa av den information vi får och hästen blir frustrerad och beteenden som vi inte kan hantera uppstår. Hur många lastträningshästar har jag inte stöttpå som ägarna säger "Nej han är inte rädd!" och hästen är tokstressad men väljer att ta stressen innåt och har gett upp och väljer att stå stilla och dra ner rullgardinen istället för att kommunicera. Det är såna hästar vi får av Join ups och liknande sätt att arbeta hästen, även inom engelsk ridning naturligtvis. de stänger av systemet och vi kan göra det vi vill med dom och tycker att gud va bra. Det de gör, och andra djur, har en orsak, det gäller att hitta den och ta hand om orsaken, inte behandla symptomen och ignorera edt hästen säger.
oj nu blev det långt, ursätka för det