Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

Så länge vi inte beter oss som rovdjur så är vi inte det heller. Visst om man ser det evolutionärt sett så är vi rovdjur. Men beter vi oss inte som rovdjur så kommer inte heller hästen uppfatta oss som sådana.

Vi har ju vårt intellekt så vi kan välja hur vi ska bete oss mot andra, det kan ju vara en god idé att ta tillvara på det så att vi kan umgås med våra fyrfota vänner på bästa sätt.

Jag känner det mer som att man har ett kompanjonskap med sin häst. Band of brothers/sisters. Jag tar hand om min häst och min häst tar hand om mig. Vi är två men vi är ändå ett.

Eller nåt sånt.

Finns väl om jag inte minns fel en bok som heter- Hästen, arbetskamraten....

Hur menar du _trotts_? Är det mot NH att inte använda sig av rösten? Jag menar visst man behöver ju inte babbla när man rider. Och här kan jag behöva bli bättre, brukar nämligen tänka högt. Vilket är lite pinsamt (speciellt om nån kommer på en), men hästarna blir vana vid det. De vet skillnaden när jag bara tänker högt och faktiskt säger ngt riktakt till dem. Det kan vara "jag undrar om jag ska rida med sadeln idag" "Funderar på att ta den vanliga skogsrundan, det blir väl bra?" och "nu har det varit så mkt på jobbet så skönt att bara kunna komma hit och andas ut". Jag kan säga att jag pratar ännu mer med hunden, diskuterar med honom. Om någon såg sista avsnittet på morden i Midsomer så vet ni vad jag talar om.

Men ju rösten är bra till mkt, sen är väl inte allt man säger värt att lyssna på... så där är det bra med tydliga kommandon, vist antal smackningar tex och bara använda sig av dessa om det behövs och hoow (vid minskning av tempot) och proo (vid halt). Sen mindre och mindre signaler och tillslut ta bort dessa extra förtydligar för hästen.

Och jo jag kan vara tyst oxå ;)... Fast det är inte lika roligt :p.

Ja det är tomt, fruktansvärt tomt eftersom jag inte bara ser djuren som djur utan som mina jämlikar och livskamrater som jag haft runt benen i över 30 år nu och tom. sovit tillsammans med vid några tillfällen när jag varit så dålig att jag inte tagit mig upp tillbaks till sängen efter kvällsmockning och fodring. Livet får gå vidare och jag får leva på alla roliga minnen av alla galna upptåg som vi ställt till med just bara för att vi kände för det just då.

Jag får terra grannens hästar som jag just nu är hästvakt till, ponnymärren och jag har redan "slagits" om en höbal, det var roligare att försöka mopsa mot mig än att käka, och så gick det ju som det gick också, men vi fortsätter att göra upp om ledarskapet imorgon igen. Djur har ju en tendens till att vilja busa med mig om dom får,,,,,,,,och det får dom så gärna. ;)

Det finns ju hur många "hästmänniskor" som helst som tjänar otroliga pengar på nh-kurser, ledarskaps-kurser osv. Men behöver man verkligen vara ledare för sin häst? Vem påstår det?
Varför har det blivit mode?

Personligen tror jag att vi missbrukar ordet ledare. Jag har försökt hitta lite forskning på området och en forskare/etolog som jag läst om/läst rapporter är av Andrew McLean som förutom är forskare också har tävlat svår klass i de tre stora riddiciplinerna. Han anser att ledarskap inte finns i hästarnas värld och att "det handlar inte om att vara hästens ledare utan att lära hästen förstå signalerna du ger". Han anser också, enl hans forskning, att det inte finns en strikt hierarki i en flock och enligt min tolkning då, så kan det ju inte finnas en ledare eftersom hierarkin alltid förändras.

Han förkastar även sk join ups, "Vi måste skydda våra hästar, inte bara för fysisk smärta utan även psykiskt lidande - vilket rädsla är!"
Hästar som vi jagar kommer aldrig att lita på oss helt igen. Rädsla är rädsla och vi skall aldrig spela på rädsla. Leta efter något bättre sätt att lösa dina problem på."
Vi skapar en så dålig relation till hästen genom att jaga den. Du blir den opålitliga partnern i er relation - eftersom du är den som skapar rädslan".

Citaten finns i en hästtidning och även på hans hemsida.

Hur ser ni på detta med ledarskap?

ja nej man ser ju tydligt på alla som SLÄPAS efter sina hästar till hagen och som blir HOTADE av sina hästar när de hanteras att vi behöver VERKLIGEN inte ta ledarskap över hästen. Det är ju ett sånt sött litet luddigt djur som vill så väl. Vi ska vara snälla och skydda våra söta hästar från mental träning!

Vilken värld lever du i??? Herregud, sätt dig och titta på en flock hästar (om det finns det i din omgivning) en dag. Sen lägg till att en häst väger 600 kg och är inte SNÄLL av naturen utan tar ledarskap över den som visar sig svagare. Detta är för vår säkerhet (och andras!!) och hästens lugn att veta var den står som man tar ledarskap över hästen. Samma sak med en hund som tagit över sin ägaren. Det är en stressad och osäker hund som oftast är extremt ostimulerad. NH är inte en innegrej. Det är fler människor som har studerat hästarnas flockbeteende och insett att det är trevligare att ha en lugn och väluppfostrad häst. Utveckligen går framåt kära du.

Ja var ser du dessa?

Om man inte står ut med att en häst är en häst, så finns det hamstrar.

Man fostrar dem så att de fungerar- inte dompterar o kuvar.

Instämmer!

Har stött på väldigt få såna hästar genom åren, och de som jag har tvingats hantera har det räckt med en tillsägelse till så har de skött sig. De är inte dummare än att de vet att människan bestämmer men de måste testa om just den som hanterar dem också gör det.

Domptera och kuva finns inte i min värld, hästarna gör ju det jag ber dem om ändå. Jag vill ha levande, glada och alerta hästar, inte nedtryckta och kuvade.

Vi är nog en utdöende art;)

blir ledsen när jag ser folk som inte tål ngn yttring från hästen o de läser av en beklämd häst som "snäll".

De får inte titta sig omkring eller gå jämte sin människa, utan lunka efter som om den vore en zombie.

Ser tävlingshästar som åker världen runt som vet sitt värde o har kvar sin karisma- det som är hästens själ. Uppskattade o är hanterbara- trots sin status.

Senast ändrad:

ja nej man ser ju tydligt på alla som SLÄPAS efter sina hästar till hagen och som blir HOTADE av sina hästar när de hanteras att vi behöver VERKLIGEN inte ta ledarskap över hästen. Det är ju ett sånt sött litet luddigt djur som vill så väl. Vi ska vara snälla och skydda våra söta hästar från mental träning!

Men jösses.... var någonstans hittar du alla dessa monsterhästar? Jag har under åren enbart träffat en riktigt ilsken häst, en som faktiskt flög på folk, den går i hagen nu är fantastiskt trevlig att både rida och hantera. Behövdes ingen ledarskapsträning där - nytt stall, mer mat, mer motion och bort med de galna människorna som skrek och viftade. Vips, snäll häst som kämpar på för allt han kan. ;) Men såklart är det en HÄST, han kan också ha en fis på tvären ibland, det är ju levande varelser.

Vilken värld lever du i??? Herregud, sätt dig och titta på en flock hästar (om det finns det i din omgivning) en dag. Sen lägg till att en häst väger 600 kg och är inte SNÄLL av naturen utan tar ledarskap över den som visar sig svagare. Detta är för vår säkerhet (och andras!!) och hästens lugn att veta var den står som man tar ledarskap över hästen. Samma sak med en hund som tagit över sin ägaren. Det är en stressad och osäker hund som oftast är extremt ostimulerad.

Hästar är enormt snälla och tålmodiga. Annars hade de aldrig accepterat all skit de utsätts för. Sedan att de måste lyssna på vissa kommandon är en annan sak, det får man lära in - på ett positivt och trevligt sätt då den vill upprepa beteendet. En häst vet inte per automatik vad människan vill bara den blir "underlägsen".

Detsamma med hundar. Är så trött på denna hierarkihysteri. Jag har stora brukshundar, de ska göra som jag säger till dem, däremot ser jag ingen orsak att trycka till dem och utsätta dem för en massa dominanstjafs bara för att. Att en hund kan "ta över" är trams, hundar tänker inte så. De tänker flock och flocksammansättning, de tänker i roller och hur flockens behov ska tillfredställas med hjälp av hela gruppen. Inte i "följa john"-kategorier.

NH är inte en innegrej. Det är fler människor som har studerat hästarnas flockbeteende och insett att det är trevligare att ha en lugn och väluppfostrad häst. Utveckligen går framåt kära du.

Och jag fattar inte var alla dessa livsfarliga arga hästar fanns tidigare. För tydligen ha de poppat upp lagom till NH-boomen. Innan ledarskapsövningarna, och alla stora namn som lär ut "naturlig hantering", så gick det ju tydligen utmärkt att hantera hästarna.

Inlägg jag hittade angående en McLean kurs:

Då så, då har man gått en kursdag för australiensaren Andrew McLean. Han var inbjuden av Ohr till Stockholm. Här kommer några tankar om dagens bravader. Tänk på att detta är vad JAG lade fokus på och som JAG uppfattade det. Någon annan uppfattade det kanske helt annorlunda....

Jag visste inte så mycket om Andrew Mc Lean, förutom att han var australiensare, etolog och jobbade med inlärning. När jag kom på teorin var den jättebra. (Med jättebra menar jag naturligtvis att han pratade i de banor som jag tror på ;-) ).

Bl.a. pratade han om att rädslor stannar kvar och kan dyka upp i andra situationer än där den uppkom. Hästen blir oberäknelig. Därför ska man skydda hästarna från fysisk och psykisk stress för vi blir aldrig trovärdiga igen.

Han pratade om det olämpliga att straffa och gjorde bl.a. liknelsen med att ett barn som blir straffat för att räkna fel inte vanligtvis blir någon matematiker.

Han pratade om detta med dominans och undergivelse. Att man skulle skrota det. Han pratade om ledarskap i flock var en myt. Att teorin kommer från vårt hierarkiska sammhälle och att det är mer frågan om motivation som driver vem som gör vad. Plus en annan massa bra saker. Han pratade om att man alltid ska ge en hjälp i taget och att samma hjälp alltid ska betyda samma sak. Han pratade om vikten av betingad förstärkare och pos. förstärkning. Han pratade godisbelöning och kli. Han menade att hästen aldrig blev "mätt" på kli och att kliande vid manken sänkte hjärtfrekvensen hos hästar. Det hade man sett i vetenskapliga studier.

Jag tyckte han var busbra. Jag var så glad och kände att man kanske skulle åka ned till Australien och gå någon längre kurs för honom. Så kul att det fanns så vettiga människor!!!

Sen var det dags för praktik. Då blev jag helt paff!

Det var ett gäng hästar som var otränade i hans arbetssätt och skulle börja från marken. De fick börja med att träna in ett backa på signal. Ett tag med tygeln bakåt, följde inte hästen lätt med på det så pickade han på benet med ökad kraft tills hästen reagerade rätt. Viktigt var att svara på signalen och inte att gå på människans kroppsspråk/ben.

Framåt var det tyglar/grimskaft fram och om hästen inte svarade på det, så var det spö i skänkelläge. Så far så good.

Att stanna, parkera, var - ett ryckande i bettet!!!! I lugn setting så var det inte jättehårt, men analogt med ovanstående att öka tills man fick respons blev det rejäla ryck. Jag kan förstå att en VIBRATION gör att hästen inte hänger i tränsbettet eller grimman, men vad som hände var att det blev frågan om RYCK. En del hästar fick också ganska rejäla rapp på frambenen.

JAG uppfattade det så och blev faktiskt mäkta upprörd. Pos. straff i munnen!!! I inlärningssituation som grädde på moset, eller kanske jag skulle säga "spiken i kistan"! Det var inte trevligt. Stundtals var jag nära tårar och en gång fick jag gå ut.

Nu ska man ju ha klart att jag är EXTREMT känslig också. Kanske inga andra reagerade på detta. Jag vet att inte alla tänker som mig och "de med mig", men praktiken gick inte ihop med teorin tyckte jag. Jag upplevde att hästar både blev stressade, nervösa och såsmåning om passiva. (I och för sig är det väl passiva de flesta vill att hästarna ska vara...)

En annan bieffekt av hans upplägg fruktar jag blir att det blir rättfärdigt att rycka hästen i munnen. Det var lite Cesar Milan - varning. Istället för "schhhhhhh" så var det "ryck, ryck, ryck, ryck, nappa, nappa, nappa". Detta kommer med stor risk att utdelas i tid och otid med taskig timing. SUCK!!!!! SUCK!!!!

Precis som med Cesar ser de flesta bara det yttre paketet som verkar så himla bra, och funderar inte djupare..... Djuret slutar upp med att "bete sig illa" och står istället "lydigt" vid sidan. Detta till priset av, som jag ser det, välbefinnande, trygghet, självsäkerhet och engagemang. Så blir det i bästa fallet när "coachen" gör det. Sen ska gemene man hem och "träna" med taskig timing, dåliga kriterier och allmänt oredigt, med fokus som det oftast blir på korrigeringen, resulterar det ofta i stress, nervositet, aggressivitet eller inlärd hjälplöshet.

Hästar som kommer till ny plats, med nya människor får nya krav och konsekvensen när man inte förstår blir att man blir ryckt i munnen. Kriterierna är alldeles för höga. Tex skulle dessa hästar helt plötsligt klara att han backade eller sprang ifrån dem efter "stoppsignal", om hästen följde med då blev det ryck i munnen eller pisk på frambenen. Hästen skulle backas tillbaka till samma plats där den stod från början. Visst förstod de efter ett tag, i alla fall en del, men det var ju inte frimodigt utan de vaggade osäkert.

Den positiva förstärkningen han pratat om på teorin i form av kli som skulle sänka hjärtrytmen blev intet/litet. Han tog på manken med handflatan en sekund och sen var det klart..... Majoriteten av tiden bestod, som jag ser det av pos. straff och neg. förstärkning. Jag tror att han inte kopplade behovet av pos. straff för att kunna använda neg. förstärkning. (Sen kan man undra om det var det, eller bara våld, eftersom jag såg ingen eg. förändring av beteendet.)

Det kanske beror på vad man lägger i ordet "monsterhäst". Ska jag leda en häst till hagen och den rusar på mig så säger jag till den - en gång - brukar fungera alldeles utmärkt. Vad var det Tussinussen sade, pondus. Vad tydlig, bestämd, och generös med beröm. Behövs inte en massa annat.

Har läst texten om Andrew nu. Ja - du bör kanske referera till någonting mer än någons (väldigt emotionella) tyckande om det ska bli en diskussion. Trodde det var en seriös artikel, men detta kommer från en blogg eller liknande antar jag. Jag vet inte så mycket om Andrews träning, men någon annan kanske vill komma med kommentarer.

Under alla mina år med hästar har jag träffat en endaste sk monsterhäst som inte ändrat sig efter miljö- och hanteringsbyte. Antagligen bytte hon från en miljö som var fel till en annan. Det var också en sån som flög på folk.

I övrigt delar jag din erfarenhet att såna hästar kan bli väldigt trevliga och hanterabara med en annan typ av omgivning än den de visar problematiskt beteende i.

Precis. Det är inget särskilt med det - den mår bättre fysiskt och psykiskt, och blir då också mer positiv på alla sätt.

ja nej man ser ju tydligt på alla som SLÄPAS efter sina hästar till hagen och som blir HOTADE av sina hästar när de hanteras att vi behöver VERKLIGEN inte ta ledarskap över hästen. Det är ju ett sånt sött litet luddigt djur som vill så väl.

Jag trodde först att du var ironisk, men insåg sedan att du inte var det. Så då antar jag att du helt enkelt är rädd för hästar. Varför håller du på med dem om din uppfattning om dem är att de är så hemska?

Min erfarenhet är att de allra flesta hästar är mycket enkla att hantera så länge man själv är lugn.

Vilken värld lever du i??? Herregud, sätt dig och titta på en flock hästar (om det finns det i din omgivning) en dag. Sen lägg till att en häst väger 600 kg och är inte SNÄLL av naturen utan tar ledarskap över den som visar sig svagare.

Tja, snarare är väl problemet att hästar är för snälla (för lätta att dominera) för sitt eget bästa. De är ju också ofta mycket godmodiga mot varandra i hagen, kliar varandra och viftar flugor, äter sida vid sida, osv.

Om det inte vore så lätt att hunsa med en häst som det tyvärr är, skulle nog en hel del här i världen se helt annorlunda ut.

nu sitter jag o skriver här igen :rofl: fortfarande ingen bebis (11 dagar över tiden)

min kollega va på kursen hos OHR, även hon var skeptisk och besviken till hans praktiska arbete, MEN det hindrar itne att hans teoretiska kunskaper är stora och baseras på just vetenskap som alla inlärning baseras på. han var bara inte så duktig på att använda det praitkst *s* Hennes tankar kan du hitta på vår blogg om du vill läsa vad hon tyckte. http://www.gryning.nu/Blogg-2009-Andrew-McLean.htm (mod får ta bort om jag inte kan länka)

rekommenderar att läsa boken om man vill göra sig en uppfattning, som det mesta så håller jag inte med om allt han säger i den men det finns det nog ingen som jag sväljer med hull o hår :) Men ska man göra sig en uppfattning så ska man nog egentligen itne läsa andras blogginlägg om en kurs utan faktiskt sätta sig in i vetenskapen bakom det han säger. Sen om han väljer att använda sig av positivt straff eller negativ förstärkning osv har inte så mycket med saken att göra. ALL in lärning baseras på de fyra grundstenarna, där positiv försätrkning är en väldigt viktig del i hur man skapar motivation hos djur o människor. Boken tar upp exempl på hur dessa appliceras enligt honom. på Ellens hemsida fins oxå ett bra inlägg om just dominans och ledarskap, har med flock att göra men likväl intressant tycker jag.

jag ahr tacklat några "monsterhästar" under åren,de är inte många dock och alltid missförstådda, både genom NH och klickerträning och ajg vet ju vart jag får det bästa responsen och den brantaste inlärningskurvan, jo klickerträning. DET betyder inte att ajg berömmer dumheter, tillåter hästen göra som den vill osv jag korrigerar beteenden som är farliga för mig och mina hästar är väluppfostrade på alla sätt, men med sn personlighet och livsglädje intakt. jag akn ha mina hästar lösa med mig i skogen, till 90 % kommer de följa mig och den sista 10 % vill jag inte ha av dom för de är verkligen inga maskiner!

jag är ju lärare/speciallärare i grunden och jobbar med djur o barn dagligen. Jag går verkligen itne in i klassrummet med inställnignen att det är barnen som jävlas! Jag in med inställningen att skapa en effektiv inlärnignsmiljö där eleverna trivs och vill jobba och ser jag et tproblem så är det jag som måste ändra och skapa förutsättningar inte eleven. Motivation kan bara skapas genom att skapa förutsättningar, det kommer innifrån individen och det kan ajg inte ge någon, men ajg akn ge förutsättningarna till motivation. På precis samma sätt så har alla beteenden hos hästen har en orsak, en häst har ingen elak utgångspunkt, eller tankar på att jävlas. De är tålmodiga och väldigt känsliga djur som bara vill väl och som ofta misslyckas med att förmedla det de vill till oss, eller rättare sagt, vi akn inte läsa av den information vi får och hästen blir frustrerad och beteenden som vi inte kan hantera uppstår. Hur många lastträningshästar har jag inte stöttpå som ägarna säger "Nej han är inte rädd!" och hästen är tokstressad men väljer att ta stressen innåt och har gett upp och väljer att stå stilla och dra ner rullgardinen istället för att kommunicera. Det är såna hästar vi får av Join ups och liknande sätt att arbeta hästen, även inom engelsk ridning naturligtvis. de stänger av systemet och vi kan göra det vi vill med dom och tycker att gud va bra. Det de gör, och andra djur, har en orsak, det gäller att hitta den och ta hand om orsaken, inte behandla symptomen och ignorera edt hästen säger.

oj nu blev det långt, ursätka för det:angel:

Senast ändrad:

Jag vet att inte alla tänker som mig och "de med mig", men praktiken gick inte ihop med teorin tyckte jag. Jag upplevde att hästar både blev stressade, nervösa och såsmåning om passiva.

Detta är den springande punkten. Hästhantering är något man utövar i praktiken, inte en teoretisk vetenskap.

Att rycka i en repgrimma för att få hästen att göra det man vill är och förblir att rycka i en repgrimma, oavsett vilka teorier eller förskönande omskrivningar, som att öka sin "energi", man använder sig av.

Detta är den springande punkten. Hästhantering är något man utövar i praktiken, inte en teoretisk vetenskap.

Att rycka i en repgrimma för att få hästen att göra det man vill är och förblir att rycka i en repgrimma, oavsett vilka teorier eller förskönande omskrivningar, som att öka sin "energi", man använder sig av.

ja så är det onekligen, men att ha kunskap om vetenskapen om hur det fungerar är något som fattas många. Man gör det för att det fungerar men vet inte varför det fungerar och om det finns ett bättre sätt. Ryck i repgrimman är negativ förstärkning eller positiv bestraffning beroende på vad man vill uppnå. Andrews bok kan användas för att läsa in sig på vetenskapen, eller så läser man det någonannanstans. man behöver inte ta till sig vad han gör i praktiken för i sanning så är han verkligen ingen praktiker utan en akademiker. Det han säger är inte mindre rätt bara för att han inte kan applicera det vilket oxå framgår av inlägget Luss lagt upp av okänd person.

Vill man se god inlärning i praktik ska man besöka Ellen O.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 669
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur