Sv: Behövs det en ledare?
Mm. Detsamma gäller ju vid ridträning. Relativt ofta handlar ridproblem om reella missförstånd, särskilt när det gäller unga eller känsliga hästar som inte har så stor människovana och därför inte kan översätta när signalerna blir otydliga. Då förstår de inte och hittar på något som kanske är vad ryttare ville, alt blir stressade och försöker springa iväg, eller stänger av.
Personlighetstyperna känns lite som "vem är du"-testerna som brukade finnas i tjejtidningarna (kanske finns nu också?). Det fanns alltid sådana test på sommaren, 20 frågor och så var man en av fyra olika typer. Den snälla, den tuffa, den osäkra, den elaka... Det är säkert lite roligt att göra ett sådant test, men blir farligt om man sedan planerar träning eller hantering utifrån dem.
Inte bara hur vi påverkar den, utan också hur vi tolkar den, tror jag.
Jag misstänker ofta att de som beskriver sin häst som så dominant, själva helt enkelt inte är så himla kunniga, och de tror därför att hästen är dominant när den inte gör som de vill, fastän det kanske bara handlar om att hästen inte har fattat vad de ber den om.
Kort sagt: beskrivningen av hästens temperament, säger nog ofta mer om hästägaren än om hästen.
Jag tänker ofta på det när folk presenterar sina hästar enligt de där "personlighetstyperna" (Parellis idé?). Högst troligt, som jag ser det, skulle samma häst anses tillhöra olika personlighetstyper beroende på vilken människa som analyserar den enligt det där mönstret. Vad man upplever som dominant, avgör ju hur dominant man tycker att hästen är, tex.
Mm. Detsamma gäller ju vid ridträning. Relativt ofta handlar ridproblem om reella missförstånd, särskilt när det gäller unga eller känsliga hästar som inte har så stor människovana och därför inte kan översätta när signalerna blir otydliga. Då förstår de inte och hittar på något som kanske är vad ryttare ville, alt blir stressade och försöker springa iväg, eller stänger av.
Personlighetstyperna känns lite som "vem är du"-testerna som brukade finnas i tjejtidningarna (kanske finns nu också?). Det fanns alltid sådana test på sommaren, 20 frågor och så var man en av fyra olika typer. Den snälla, den tuffa, den osäkra, den elaka... Det är säkert lite roligt att göra ett sådant test, men blir farligt om man sedan planerar träning eller hantering utifrån dem.