Pumi
Trådstartare
Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag vill ha och känner att jag inte hittar någon ras som är perfekt. Allt försvåras också av att jag är i riskgrupp och inte kan åka och hälsa på någon kennel pga covid. Är mina krav/önskemål verkligen så orimliga? Jag vill ha en aktiv och arbetsglad hund som inte är för stor. 16-25 kg skulle vara perfekt. Jag tränar spår, sök, viltspår och lydnad nu (har precis börjat med nosework bara för skojs skull) och vill kunna träna med nästa hund också, beroende på vad vi fattar tycke för. Jag behöver en hund med bra nos då det är mycket medicinsk alarmering, plus generell stöttning då jag har rörelsesvårigheter i perioder.
Absoluta krav:
- lättlärd
- frisk ras!!
- samarbetsvillig /följsam
- arbetsvillig
- stabil mentalitet
Önskemål:
- helst lite jaktinstinkt
- helst inte jättemycket pälsvård
Min nuvarande är en pumi och han är fantastisk, allt jag kan önska mig - aktiv, mycket personlighet, mycket energi, nästan outtröttlig, alltid villig att jobba, men lite för liten, och hade en helt fruktansvärd valpperiod. (Ni kan se honom på soshund.se om önskemål finns, han är den enda godkända pumin!) Fick också en knepig traumatiserad omplacering som är en schäferblandras, men som är jättegullig numera och vi kör viltspår. Han är bara sällskapshund så jag hade inte samma krav på honom. Min förra hund var en lagotto och det vill jag inte ha igen.
Jag har funderat på aussie, flatte (tror jag räknar bort den med cancerfrekvensen), malle, Welsh sheepdog (vet att det inte är en godkänd ras) och barbet. Möjligtvis storpudel. Vill inte ha en labbe av flera anledningar, men jag kanske har träffat fel sorts labradorer. Kan inte besluta någonting. Har jag missat något uppenbart?
Tack snälla på förhand för eventuell insikter
Absoluta krav:
- lättlärd
- frisk ras!!
- samarbetsvillig /följsam
- arbetsvillig
- stabil mentalitet
Önskemål:
- helst lite jaktinstinkt
- helst inte jättemycket pälsvård
Min nuvarande är en pumi och han är fantastisk, allt jag kan önska mig - aktiv, mycket personlighet, mycket energi, nästan outtröttlig, alltid villig att jobba, men lite för liten, och hade en helt fruktansvärd valpperiod. (Ni kan se honom på soshund.se om önskemål finns, han är den enda godkända pumin!) Fick också en knepig traumatiserad omplacering som är en schäferblandras, men som är jättegullig numera och vi kör viltspår. Han är bara sällskapshund så jag hade inte samma krav på honom. Min förra hund var en lagotto och det vill jag inte ha igen.
Jag har funderat på aussie, flatte (tror jag räknar bort den med cancerfrekvensen), malle, Welsh sheepdog (vet att det inte är en godkänd ras) och barbet. Möjligtvis storpudel. Vill inte ha en labbe av flera anledningar, men jag kanske har träffat fel sorts labradorer. Kan inte besluta någonting. Har jag missat något uppenbart?
Tack snälla på förhand för eventuell insikter