Behöver all hjälp vi kan få!

Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Vart kan man köpa en sån? Till ts har jag tyvärr inget bra råd! Har två hemma som inte gillar kloklippning den ena är lite så han går relativt lätt. Den stora är vi två en som håller henne i knät och en som klipper, allt går lugnt till.

Glömde lägga till att den ena är omplacerings hund vars förra ägare inte kunde klippa klorna. Den andra är jätte känslig om tassarna, tränas dagligen med att man kan röra tassarna och den har jag haft som valp dvs alltid varit känslig.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Vart kan man köpa en sån? Till ts har jag tyvärr inget bra råd! Har två hemma som inte gillar kloklippning den ena är lite så han går relativt lätt. Den stora är vi två en som håller henne i knät och en som klipper, allt går lugnt till.

Jag köpte min på Clas olsson efter tips från en bukare :D Hunden ligger (efter att ha vant sig vid ljudet och att det inte är farligt) och i princip sover :) Innan var hon inte omöjlig men hon verkligen avskydde det. Hög puls och extremt ängslig, mkt ryckningar i benen. Jag är galet nöjd, man ser ju när pulpan börjar komma och kan på så sätt komma nära inpå hela tiden :)
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Till alla: Tack för svar!

Ska boka tid hos vet imorgon och klippa ner hans klor sen börjar hårdträningen. Det är en intelligent hund så jag är övertygad om att det går, ska prova med era tips, Buke är som vanligt en guldgruva.

Funderar på om jag ska ge slipen en chans till i alla fall, har läst en hel del nu och jag tror ändå att det är det lindrigaste sättet, visst kommer det krävas tålamod men som sagt, jag vet att han kommer vänja sig.

Återigen, tusen tack till alla er som tagit er tid att svara!
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Jag köpte min på Clas olsson efter tips från en bukare :D Hunden ligger (efter att ha vant sig vid ljudet och att det inte är farligt) och i princip sover :) Innan var hon inte omöjlig men hon verkligen avskydde det. Hög puls och extremt ängslig, mkt ryckningar i benen. Jag är galet nöjd, man ser ju när pulpan börjar komma och kan på så sätt komma nära inpå hela tiden :)

Ah det ska kollas upp:). Min ena hund låter exakt som din dock!
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Detta ska jag verkligen testa, dock inte i köket då jag har tränat på att han inte ska rusa in i köket så fort man öppnar kylen. Men matglad det är han så det är ett bra tillfälle att byta hans fokus från kloklippningen i början!

Som sagt, tack!
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Hej!

Har testat med både vanlig tratt och den uppblåsbara kragen vi har. Han blir nästan mer stressad av dessa, antagligen för att han inte är lika van att bära dessa.

Tack för tipset i alla fall! :)
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

En hund som blivit klippt i pulpan, kommer naturligtvis inte vilja vara med om det igen. En rottis brukar ha svarta klor, och då ser man inte pulpan på samma vis som på en genomskinlig klo och då är det lätt hänt att man någongång klipper i den. Vet fler rottisar som är rädda om klorna, förmodligen av denna orsak.
Har hört om någon kloklippare som på något vis känner av pulpan, så man ska undvika klippa i den. Vet inte märke eller namn, men kanske någon annan vet?
Att gå till vetten för att klippa, kan ibland vara ett bättre alternativ om man inte kan klippa säkert.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Det kanske är så att du vet om att han är känslig om tassarna - förväntar dig en reaktion - stressar upp hunden - ond cirkel?
Det kanske räcker att det är en person som är helt lugn som klipper? T ex en veterinär då, som andra har tipsat om :)

Min tyckte inte att kloklippning var någon höjdare, tills jag lärde honom att spela död ;) Han rullade glatt över på rygg med tassarna i vädret, och sedan var det bara att säga 'vänta', be någon hålla en köttbulle inom synhåll och passa på att klippa när köttbullen var i störst fokus.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Den klipparen lär vara värdelös vad jag läst på diverse hundfora.
Bästa sättet med svarta klor är att man tittar på undersidan, då ser man var pulpan är.

Hundar vars matte/husse blir rädda o ska trösta när de klippt i pulpan reagerar naturligtvis nästa gång, det var ju farligt. Struntar man i det o bara klipper vidare brukar det sällan leda till problem.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Skaffa dig först och främst en riktigt bra klotång är mitt råd. Jag har en Millers Forge klotång och den är verkligen suverän. Dels är den lätt att klippa med för den är tillräckligt vass men det fina med den är också att den inte klickar.

Min lille var vettskrämd för att bara röra tassarna när han kom hit som omplacering när han var dryga halvåret gammal och vi försökte verkligen allt. Han fick till och med plegicil för att lugna ner sig men det stressade bara honom ännu mer att han blev drogad. Vi provade elektrisk slip men inte heller det fungerade smärtfritt.

Jag började om helt ifrån början med att först bara gosa med tassarna för att sedan hålla klotången emot klorna och klippa i luften (han avskydde klickandet och när det försvann så försvann också mycket rädsla) och ge godis efter varje klo och till slut tog jag hjälp (eftersom jag pga handikapp inte kunde klippa själv längre) av en som har lång och stor erfarenhet (hon har ett eget trim och klipper många klor) som klipper snabbt och effektivt så klipper vi nu utan problem.
Numera sätter jag honom bredvid mig bekvämt på kökssoffan och hon sätter sig på andra sidan och klipper också är det fest och han får godis när det är klart. Tar bara några minuter och han är lugn hela tiden.

Klipp lite då och då istället för mycket enstaka gånger. Gärna varje dag och bara en klo då och då så att hunden förstår att det kommer inte att göra ont eller vara jobbigt. Om du går och får hjälp av veterinär så låt dem inte klippa så långt att de måste bränna för det gör ont på hunden efteråt och då får den ju ännu mer negativ erfarenhet av att det gör ont i/på tassarna och klorna. Den ska ju lära sig att det varken är farligt eller gör ont.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 911
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 371
Senast: Kaching
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 855
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp