Behöver all hjälp vi kan få!

SundanceKid

Trådstartare
Hej!

Är inget troll, kan inte logga in med mitt vanliga nick av någon anledning så jag ordnade helt enkelt ett nytt.

Jag har sedan tio år tillbaka i en schäfertik som fungerar problemfritt på alla områden.

För ca 6 månader sedan tog jag över en rottishane på 4 år. Han har bott i tre familjer tidigare och aldrig fått ett nej. Har även fått det bekräftat att han har blivit utsatt för våld.
Har tränat med honom sedan dag med hans problemområden och han har gjort otroliga framsteg. Han har gått från att vara aggressiv utan att lyssna på någon till att vara lugn, kan gå lös på promenader,förstår sin plats i flocken, lyssnar på kommandon, funkar hyfsat med andra hundar (ej svarta/mörka hanhundar i samma eller större storlek än han själv.) Jag har gått en kurs med honom och han fungerade väldigt fint, han lyssnar och vill verkligen samarbeta.

Men det är en sak som jag bara inte får ordning på. Kloklippningen!
Han blir som förbytt och stressar upp sig och gör utfall när man försöker klippa klorna. Jag har testat med ALLT känns det som. Min tik visade också ett aggressivt beteende i början men hon gav med sig efter ett par månader och förstod att jag inte gör henne illa.

Dom tidigare ägarna har farit till veterinären och sövt ner honom två ggr per år för att kunna klippa klorna.
Jag har hela tiden tänkt att detta inte är någon lösning i längden då jag vill att han ska kunna lita på mig i alla lägen och att det är en förtroendefråga.

Nu har jag kämpat i sex månader, har kommit så långt att jag kan lyfta hans tassar när han står och klippa pyttelite på toppen av klorna, försöker jag med mer än så blir han rädd/aggressiv och gör utfall. Har testat med munkorg men då stressar han upp sig ännu mer. :(

Min fråga är om någon har varit i en liknande situation (med en stor hund) och hur ni har kommit till rätta med situationen.
Tips, råd, ja all hjälp vi kan få uppskattas varmt. Jag vill att det ska funka, jag är beredd att göra vad som helst för att han ska lita på mig även med kloklippningen.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Jag hade en sån hund. Det funkade om han stod på ett bord, en höll och en klippte. Hqde munkorg för säkerhets skull. Jag brukade åka till en djuraffär varannan vecka som hjälpte till med klorna.

Kankse har du en veterinärklinik i närheten som kan hjälpa dig? Ibland blir de lite ställda i nya miljöer och då går det lättare.

Antar att han blir rädd bara du tar i tassarna? Annars kanske en slip kunde vara något?
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Tack för svaret!

Ja, han blir nervös så fort man börjar ta i tassarna. Dock inte när jag torkar dem när det är blött ute. Då säger jag bara lyft så lyfter han så duktigt på tassarna och låter mig torka dem. :)

Slip är inget alternativ, lånade en av en vän men det gick inte ens att ha den i närheten av hans tassar. Klotången kan jag i alla fall hålla i närheten/klippa pyttelite med. Men att klippa ordentligt det går inte.

Tror inte dem på djuraffären vill, men ska nog fråga i alla fall.
Hans klor är gräsligt långa nu och jag överväger starkt att gå till vet. och få dem nerklippta så kan jag börja "nibbla" lite på klorna efter några dagar och sen försöka klippa en klo om dagen.

Men i nuläget tror jag att vi måste till vet för att få dem nedklippta.
Han är livrädd för vet dock, har gått förbi vet ett par ggr i veckan utan ärende bara för att han ska lära sig att det inte är farligt.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Finns det någon som går med sin hund till vet och måste söva den för att klippa klorna? Hur påverkas hunden?
Jag är lite orolig för hur min "lilla" kille reagerar på detta. Han är inte sjuk på något sätt, han är bara skitskraj för vet. Vill inte göra vet till ett onödigt trauma.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Det kanske räcker att ge honom lite lugnande?

Det låter som en bra ide att gå till vet och få det ordentligt gjort och sedan börja om från början :) klipper du pyttelite varje dag så vänjer han sig nog fort ska du se!
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Har tyvärr inga tips eller så.. Svarar bara på din fråga. Min granne tar regelbundet (tror oxå det var 2ggr/år) sin amstaff till veterinären för att söva och klippa klorna. Han har haft hunden sen den var valp. Hunden är verkligen världens snällaste när det gäller allt annat. Men klorna, dom får man inte komma nära med en klosax. Hunden har dock tyvärr kopplat veterinärbesöken som något negativt och dom måste i princip sätta på munkorg så fort han kommer in då han kan bli aggressiv.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Jag klickade in kloklippning på min omplacering. Först klickade jag så fort jag nuddade klon med klotången, sen klickade jag efter varje klo. Nu är kloklippningen inga problem för oss. :bump:

Klipp lite och ofta. I början räcker det med att han låter dig ta tag i tassen samtidigt som du håller i tången tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Tack för svar!
Har googlat lite på det där med lugnande men finner inga vettiga svar. Vad är det för lugnande och hur påverkar det hunden?
Jag är inte ute efter en quickfix, jag vill att det ska fungera med kloklippning i hemmiljö, bortsett från att jag måste till vet och klippa ner klorna.

Men om det är så att han blir så nervös inför varje kloklipp så kanske det är bättre att ge lugnande ist för att han ska stressa upp sig så.

Nu misstänker jag att pulpan har vuxit ut en del de senaste månaderna då jag bara har kunnat klippa lite på toppen av klorna. Kommer vet bränna dem eller räcker det med att dem bara klipper ner klorna?

Tusen frågor. Jag tror att han kommer vänja sig och jag har inte bråttom, kan klippa lite varje dag men jag vill inte att han ska se mig som hans plågoande. Vi har ju byggt upp en så fin relation nu och han litar på mig i alla lägen förutom just kloklippningen...:(
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Hej och tack för svaret!

Ska testa klickern med kloklippningen, känner mig lite blåst som inte har tänkt tanken. Klickar honom när vi är ute och det funkar kanon! :)

Skulle vara helt fantastiskt om det hjälpte oss att komma tillrätta med "problemet".
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Vi har fått in patienter som vägrar kloklippning hemma, men efter ett par gånger hos oss går det bra.
Munkorg, stora hundar lägger vi på golvet. En som håller, en som klipper. Allt så lugnt som möjligt.
Vi har en hund som tidigare varit hos en annan vet. och fått lugnande flera gånger om året. Efter fyra gånger hos oss kunde vi ta av munkorgen och behövde inte längre ha nån som höll medan man klipper klorna. Det är en bra grund för hundägaren att arbeta vidare på.

Vi tycker inte om att ge lugnande vid kloklippning där jag jobbar, för då lär sig hunden ju aldrig att det inte är nåt farligt.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Tack för svaret!

Ja, han blir nervös så fort man börjar ta i tassarna. Dock inte när jag torkar dem när det är blött ute. Då säger jag bara lyft så lyfter han så duktigt på tassarna och låter mig torka dem. :)

.

Och om du tar fram klotången i det läget?
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Låter helt fantastiskt! :)

Min kille "flippar" om man försöker lägga honom på golvet, sambon fick hålla i en gång då vi försökte på det sättet men en rottis på 55 kilo är så in i bänken stark att det inte går att hålla ner honom och klippa samtidigt, trots att vi är två!
Dessutom så blir han så stressad så jag tror inte att brotta ner honom är en lösning. Jag vill att han ska förstå att det är ofarligt.
Att det inte finns någon anledning till att vara så rädd. Jag tror eller jag är helt övertygad om att aggressiviteten egentligen är rädsla.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Och om du tar fram klotången i det läget?


Då flippar han. :( Jag vill inte förstöra det förtroendet så har valt att försöka klippa lite åt gången efter vi har varit ute på långsvängen. Alltså inte i samband med tasstorkningen.

Bara att få torka tassarna var ett ordentligt "mission" tidigare, men nu har han vant sig. Är dessutom ett ypperligt tillfälle att titta till tassarna.

Tack ändå, alla tankar, tips och råd är hjärtligt välkomna!! :bow:
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Klicker är ett bra förslag. Men klipp inte de första gångerna utan bara håll tången i närheten av klon = klipp i luften. När du sen klipper så klipp bara ytterst lite, förmodligen är pulpan väldigt långt fram i alla klor. Ta sen en vanlig fotfil eller nagelfil och fila lite på klon. Ta 1 klo per dag i början.

När du sen har fått pulpan att gå tillbaks så kan du klippa lite i taget på varje klo. Alltså man klipper på samma klo många gånger. Man börjar mitt på, så på ena sidan och på andra och så lite till mitt på osv tills man ser nånting med annan färg mitt i, det är pulpan.

Om du har en klotång typ sidavbitare så har den förmodligen ett litet knäppande/klickande ljud när du stänger den. Vissa hundar gillar inte det ljudet. Prova med en giljotin istället, de är helt tysta förutom att det kan höras lite om man klipper klon snabbt. Tar man det sakta hörs ingenting. En giljotin är en sådan som har en ögla man sticker in klon i och så går det en liten plåtbit framåt när man klämmer ihop den.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Jag skulle nog ha i alla fall övervägt att åka till vet och få honom sederad för att kunna klippa ner dem ordentligt först, men kanske då inte ha åkt till den som man sedan ska gå till vid framtida veterinärbesök.

Sen skulle jag ha jobba mycket med massage och att göra hunden i allmänhet bekväm med att ligga på sidan och bli klämd och känd på. Min äldsta var hysteriskt rädd om tassarna när jag fick henne och jag har jobbat mycket med att lägga bästa godiset i världen synligt framför henne. Sen har hon fått den för att ligga på sidan framför mig, för avslappning, för att behålla huvudet på marken, för att jag får massera låren, för att jag får pilla på tassen. Oj där råkade jag klippa en klo, godis och tillbaka till ryggmassagen osv.

Hon gillar det inte, och kommer nog aldrig att göra det heller. Men nu kan jag i alla fall klippa alla klor utan att hon beter sig som att jag misshandlar henne och utan att hon river lägenhet i sin lycka över att ha överlevt efteråt.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Klofil :bow:
Jag har en elektrisk och kommer aldrig använda klotång igen :angel:

Vart kan man köpa en sån? Till ts har jag tyvärr inget bra råd! Har två hemma som inte gillar kloklippning den ena är lite så han går relativt lätt. Den stora är vi två en som håller henne i knät och en som klipper, allt går lugnt till.
 
Sv: Behöver all hjälp vi kan få!

Hej, från lat och slö hundägare tillika veterinär som inte vänjer valpen vid kloklippning i tid. En dag är det dags, hunden väger x kg, går inte att övermanna med fysiska krafter.

OK, tar mig i kragen, matglada rottisar o/e mastiffer, maten står på diskbänken, hunden står o glor fokuserad på maten, jag tar/lyfter en tass, börjar med en baktass, klipper en klo, ger maten.
Detta pågår i 20 dagar tills alla klor är klippta. Gör som hovslagaren, klipper bakifrån/ovanifrån då ser man bäst hur mycket man kan klippa tycker jag. Inget bråk. Hunden blir som hästar van, väntar på mat, jag klipper en tass, 5 klor måndag, tisdag nästa tass 5 klor osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 911
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 371
Senast: Kaching
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 855
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp