Behandling av ryggproblem

Domenico

Trådstartare
Tänkte höra vad ni har för erfarenhet av behandling av ryggproblem på hästar. Har en känsla av att det skiljer sig en del åt.
Hur och med vad behandlades hästen?
Fick den någon medicin att äta med sig hem?
Hur har konvalecensen sett ut?
Vilket arbete?
Hur länge?
Och naturligvis den stora frågan: blev den bra igen?
Efter hur lång tid?

Min häst har behandlats för ryggömhet genom kiropraktik (på klinik) samt är sputad i ryggen. Skall arbetas från marken (longering eller tömkörning) tills återbesök, sen får vi se.

Har ni några tips för att bygga upp ryggen när den är bra igen? Vad jag tänker är cavaletti/studshoppning (och naturligtvis grundridning i en bra form). Här finns tyvärr inte tillgång till varken skog eller backar. Det som finns att välja på är ridbana eller platta grusvägar.

Sv: Behandling av ryggproblem

Har tagit ut equiterapeuter.. Dom ser att hästen har ont och kan använda akupunktur och kanske visa lite stretchövningar... Men oftast vet dom inte orsaken till varför dom har ont...

Har varit med om det, vi trodde det var ryggen i början... sen trodde vi på hovarna för hästen gick barfota, men nu vet vi att det är MUSKULATUREN som är felbyggd!!!!:( Har varit hos en som är jätteduktig och vet hur all muskulatur är uppbyggd...

Longering, tömkörning, massage och stretchning är nog det bästa... Sök på nätet efter stretchövningar och massageövningar!!!
Lycka till!!!!:bump:

Är mitt uppe i en behandling av inflammation i musklerna i ländrygg och kors, som vet. konstaterade. Konvaliserings program på 4-6 månader.
1:a månaden sjukhage, 5 dagar med Metacam, kortison tabl. varannan dag, B-vitamin, massage med liniment typ kamfersalva el. blue lotion, back on track rygg värmare rekomenderade han, och varma täcken både inne och ute.
Är nu inne på 2:a månaden åter besök av vet. i förra veckan för kontroll, hästen var mycket bättre, han var förvånad att avläkningen gått så bra. Fortsätta med kortison tabl. + B-vitamin, alltid hålla hästen varm, får absolut inte frysa!! Samt börja promenera henne för hand, 3km 5 dagar i veckan till att börja med och sedan öka på till 5 km. Vet. kommer på ny kontroll om 4-6 veckor och nya direktiv. Han säger att hästen kommer att bli helt återställd, men det tar 4-6 månader, så har jag tur så kan jag börja rida igen i April.

Tänkte höra vad ni har för erfarenhet av behandling av ryggproblem på hästar. Har en känsla av att det skiljer sig en del åt.
Vilket arbete?
Hur länge?
Efter hur lång tid?

Min häst har behandlats för ryggömhet genom kiropraktik (på klinik) samt är sputad i ryggen. Skall arbetas från marken (longering eller tömkörning) tills återbesök, sen får vi se.

Har ni några tips för att bygga upp ryggen när den är bra igen? Vad jag tänker är cavaletti/studshoppning (och naturligtvis grundridning i en bra form). Här finns tyvärr inte tillgång till varken skog eller backar. Det som finns att välja på är ridbana eller platta grusvägar.

På ridskolan jobbar vi förebyggande med
1) Proffessionella sadelutprovare
2) Varierat och lagom arbete
3) Täcken ute och vissa även inne
4) Tandläkare
5) Equiterapeut som ger arbets- och massageschema samt vissa rörelser.

Vi arbetar med tömkörning vid behov.

Vi har aldrig behövt medicinera för ryggproblem.

Fördelen med vårt område är att det finns ridhus, ridbanor OCH en ganska omväxlande skog med klätterbackar och blandad terräng inkl fält med bra underlag.

Hade jag varken tillgång till skog eller backar skulle jag överväga att transportera min häst till sådant med jämna mellanrum. Förutom att kroppen behöver varierad träning är det viktigt mentalt för hästen.

En av mina fd. dressyr/projektponnysar ansågs vara en problemponny ("U.A" på besiktning innan han kom till oss, men dagen han kom så var det helt klart att något var allvarligt fel med honom, och i efterhand vet vi att det ej gick rätt till vid besiktningen och att dom vi köpte honom av tyvärr har lurat många på detta sätt), så när vi gjorde en ordentlig utredning på klinik så hade han:

* Mankfrakturer
* Skadade ryggligament
* Skadade muskler, spänningar, mkt sned i kroppen, inflammationer.
* Hälta

Han var i min ägo i drygt 8 månader om jag minns rätt, och under den tiden så vilade han den största tiden.

Blev sprutad i ryggen ett flertal gånger.
Massör/ET 1ggr vecka, värmande liniment, BoT-ryggvärmare.

Metacam och en form av lugnande i pulverform.

Skritt för hand/tömkörning några veckor - återbesök - samma sak igen.

Hur länge?

Från första klinikbesöket ca två-tre månader.

Nej, han avlivades då veterinärerna ansåg att hans tillstånd var för allvarligt, både psykiskt och fysiskt.
Veterinärerna konstaterade att han hade haft sina skador en lång period före vi köpte honom, och att våra försök att få honom frisk var förgäves. Dvs det var för sent.

Har ni några tips för att bygga upp ryggen när den är bra igen?

Tömkörning över bommar/cavaletti!
Utmärkt träning för ryggen och kan även vara väldigt stimulerande psykiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant.

Vad tror ni ryggproblem beror på?

För tuff belastning innan hästen är stark nog?
Unghästar som tas för hårt?
Höga tävlingskrav?
Dåliga underlag?

Annat?

Vad tror ni ryggproblem beror på?

Felaktig ridning, ej passande utrustning, mycket dåliga underlag, svaghet/medfödd skada hos hästen, tandproblem, kyla, för snabb/tidig inridning el. snabb igångsättning efter vila/skada, för tung/lång/obalanserad ryttare osv.
Och självklart vanlig okunnighet samt olyckshändelser.
I princip vad som helst dvs.

En stor orsak till ryggproblem verkar tyvärr vara ej passande utrustning.

Jag tror att flockuppfödda hästar i kuperade hagar med mycket utevistelse klarar inridningen och att vänja sig vid ryttare bättre. Spekulanter borde fråga lika mycket om hur hästen växt upp som vad den kan. Problemet är att man inte vet så mycket om alla importerade hästar/ponnyer.

Jag tror att flockuppfödda hästar i kuperade hagar med mycket utevistelse klarar inridningen och att vänja sig vid ryttare bättre. Spekulanter borde fråga lika mycket om hur hästen växt upp som vad den kan. Problemet är att man inte vet så mycket om alla importerade hästar/ponnyer.

Intressant! Går ju att spekulera massor om vad som egentligen är bäst för hästen men jag håller med dig om att en så naturlig uppväxt som möjligt bör vara att föredra.

Känns som när det blir problem är det kört om ni förstår. Red själv en ryggopererad häst som inte accepterade sin ägare. Hade honom på tillridning/igångsättning. Han var väldigt stor och tuff och jag är inte så himla modig. Jag hade honom i två månader och det gick väldigt bra. Hade ett schema med tömkörning och ridning som var ganska dåligt omväxlande. Han hade stegrat och bockat och kastat av under en längre tid innan :o. Fick aldrig fram några problem men fick vara extremt noga med uppvärmning, form och takt. Så fort nacken blev något hög spände han till. Feg som jag är kunde jag styra honom ganska mycket med rösten och vikten. Det fungerade inte att gå på honom i de lägena utan man fick vänta ut. Ägaren hade problem igen efter några månader och han fick tyvärr tas bort. Lite ledsen att det inte fungerade men ägaren ville för mycket och hade inte tålamod och nogrannhet nog.

Har din häst något extra stort problem?
Min häst får direkt gå i vanlig hage och arbetas i alla gångarter från marken. Hästen hade innan ett problem i ett bakben som nu är utläkt och vet ville inte ens behandla ryggen innan benet var bra för vet menade att hästen skulle igång direkt efter och pga benet fick hästen bara skrittas.

Håller med Konstantine i allt.

Man måste utreda hela hästen.
Dålig utrustning kan i förlängningen ge skador överallt o fel på benen ger ryggont o vice versa.
Kan man utesluta sånt är det nog en skelettdefekt.
Skulle behandla veterinärt- dvs benen o sen byta sadel o ta ut massör o kiropraktor.
Självklart måste den sen byggas upp utan ryttare ett tag o alltid hållas varm om rygg o länd.

Se över hovarna o rida klokt på alla typer av underlag.
Skritta ofta o vara noga med att den arbetar rätt.

Tyvärr bor jag ute på slätten så även om man lastar så får man åka LÅNGT innan man kommer till en skog med backar i. Här är man glad om man ser ett träd.

Exakt vad som orsakat problemet vet jag inte. det kan naturligtvis vara en kombination av flera faktorer.
-Hästen har kanske inte helt fördelaktig exteriör
-Jag är rätt skeptisk till sadeln som ÄR utprovad av proffesionell sadelutprovare och det har jag varit hela tiden. Jag har varit tillbaks dit och vederbörande menar att den ligger perfekt vilket min vet inte alls tycker.
-Att hästen har gått och spänt sig för att kompensera för skadan den hade i ett bakben.
-Något annat

Suck, det lättaste hade varit om man bara kunde fråga hästen.

Hur arbetar din häst? Den ryggopererade häst jag red blev egentligen mer nöjd ju mer han fick ta i och något annat än 100% fokusering och lydnad var inte att tänka på eftersom han bråkat så mycket tidigare.

Pessoasele för ökad bakbens- och ryggverkan? Någon som har provat? Hjälper det att bygga upp?

Pessoasele för ökad bakbens- och ryggverkan? Någon som har provat? Hjälper det att bygga upp?

På vissa hästar kan den säkert vara användbar och göra en viss nytta om den används korrekt, men generellt så verkar det som att den på många hästar gör mer skada än vad den gör nytta tyvärr. Av vad jag sett så verkar många hästar hamna i framvikt (inte så konstigt..) samt knäcka av i nacken och arbeta allt annat än korrekt. Jag är ytterst tveksam till pessoaselen ö.h.t, det känns som en "mycket dålig genväg", särskilt om det gäller hästar med ryggproblem.

Kallar den för tvångströja:devil:

Om det är en häst med stor gång- blir den ryckt i munnen i varje steg.

Jag har aldrig provat. Skulle nog ha svårt att hålla koll på alla linor och rädd för att trassla in hästen. Fungerar bra med varierad tömkörning. Kanske med lite stora, långa hästar med mycket egen bjudning.

Puttar upp tråden igen. Hästen är behandlad ytterligare en gång och det känns som det går framåt sakt men säkert.

Någon mer som har erfarenhet av ryggproblem och behandling av dessa?

Det beror på vad som är orsaken. "ryggproblem" kan vara en jädra massa olika saker...

Steg ett: utred orsaken. Hovar/träning/snedheter/låsningar/felaktig användning(rids i fel form osv.)/utrustning mm.mm.?

Steg två: Remove the cause. Rätta till det primära problemet.

Steg tre: Behandla de sekundära symptomen.

Själv kom jag nyss hem med ena hästen från en välkänd equiterapeut och kiropraktor. Hästen var öm i ländryggen.
Visade sig vara sned i SI-leden(suprise...), knäcktes till och var symptomfri direkt efter. Nu återstår att se om det håller i sig...

/Migo

VAD är ryggömhet för ngt?? :confused: Det är ju bara ett symptom, vad är orsaken?

Min häst hade olika långa bakben när jag köpte honom. En snedhet i höften som ingen riktigt brytt sig om, han skoddes med sula för att kompencera upp så att han gick rakt (travhäst). Snedheten var flera cm.

Vi tog ut kiropraktor som knäckte allt rätt. Blev mkt bättre men hästen var ju såklart oerhört snedmusklad.

Tog ut en annan kiro lite senare. Lärde oss då att det handlar inte bara om att knäcka skelett utan det finns muskler, ligament, senor och annat som påverkar. Ordinerades massera honom varannan dag på ex antal ställen. Detta gjorde vi i över 1 år med regelbudna besök av kiro. Han blev bra otroligt fort och kiro var imponerad över resultatet. Kan tilläggas att denna kiro behandlade med massage och laser.

Detta räckte dock inte och hon kunde inte förstå riktigt VAD som var fel i höften. Han var rak skelettmässigt men såklart felmusklad. Men ändå verkade ngt inte helt rätt.

Tog ut en tandläkare som också var ryggveterinär och det var den första rygg-människan som hästen tyckte bra om. Han hade blivit ganska kinkig och ryckte mkt när de kände igenom ryggen men inte med honom. Han la tom huvudet i hand famn när han masserade bakom öronen. :) Denne man gjorde stor skillnad, vi masserade på nya ställen mm.

Under hela denna tid slet hästen mycket på sina hovar. I början slet han sönder skorna pga av belastningen. Detta försökte hovis åtgärda under hela tiden och det blev bättre. Men efter ryggvet började hovis bottenverka vid upprepade tillfällen (ej med flit) men för att hovarna "inte växte" ordentligt.

Hästen blev i samma veva oren och detta visade sig vara ledinflammationer i båda framknäna och en framkota. Man behandlade lederna. Vet försökte röntga höften men lyckades ej, de röntgade hästen i övrigt och allt såg bra ut. Det slutade med att de drog ihop en teori - som ev vår andra kiro sagt till oss och vi sen berättat för vet - att ett ligament dragits ut vid en snubbling i hagen eller liknande. Att detta sen blivit en atrhros i höften som inte går att åtgärda - avliva hästen. De kollade även hovarna (2 vet och 1 hovis på klinik) och dessa var enl dem exemplariska vinkelmässigt.

Gav det en chans till genom att byta hovis och OJ. Han bara skakade på huvudet och efter 3 timmars verkning och skoning visste hästen inte hur man lyfte på benen. Och efter detta löste sig alla problem. Alla små orenheter, hovproblemen, han blev pigg, framåt, glad, ingen ömhet ngnstans. Hästen var otroligt felverkad.

Detta var nu 2 år sen. I höstas ömmade hästen igen tydligt i ryggen. Hovis kom ut, verkade och samma dag var ömheten borta. Och jag försökte i flera dagar att hitta den men icke. Och trots att veterinärerna givit upp lever han nu sitt 3e år efter "utdömning" utan att ha haft en enda krämpa (mer än exem som också löst sig tack vare hovis).

Ja, vid ledinflammationerna men det var ju ej för ryggens del.

En häst ska inte stå egentligen alls om den inte har frakturer. Den ska alltså röra sig så mycket som det bara går vid ryggproblem, men dock kanske utan ryttare.

Vilket arbete?
Allt sålänge den är avslappnad hela tiden och inte har ont av arbetet.

Efter hur lång tid?
Jag köpte hästen maj-02, tog ut kiro samma sommar och -05 kom våra älskade hovslagare. Att forma om en hov tar tid men han blev bättre direkt. Sen kanske det tog ca 6 månader-1år innan vi kände att vi kunde släppa detta, att han var helt bra. Så kanske 4 år?

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 371
Senast: Zevzan
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 373
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar