Behandling av ryggproblem

Sv: Behandling av ryggproblem

Min vet säger också att hästen ska röra sig. Ville inte ens behandla ryggen när hästen bara fick skrittas pga av en skada i ett bakkben som skulle läka först. Menar att lösningen är att hästen måste stärka buk och ryggmuskler.

Blev lite konfunderad när någon längre upp hade skrivit att hennes häst ordinerats sjukhage och sedan skritt för hand. Min häst blev inte de minsta bättre av skritt för hand under två månaders tid (pga benet).

Har ni några tips för att bygga upp ryggen när den är bra igen? Vad jag tänker är cavaletti/studshoppning (och naturligtvis grundridning i en bra form). Här finns tyvärr inte tillgång till varken skog eller backar. Det som finns att välja på är ridbana eller platta grusvägar.

Vissa säger att rygga hästen i svagt motlut ska ge samma effekt som att klättra. Jag håller inte helt med, men har sett positiva effekter av det, så till viss del kanske det ger ett liknande muskelarbete i ryggen.

Drar upp en tråd jag vet är gammal då min häst har en inflammation i länden. Känns onödigt att skapa en ny tråd.

Hur och med vad behandlades hästen?

Fått metacam idag och ska ge i 8-12 dagar beroende på hur han svarar på det.

Hur har konvalecensen sett ut?
Ska skrittas för hand tills han inte ömmar längre, då kommer jag troligtvis få börja tömköra/longera. Om 3-4 veckor kommer en EQ som ska fixa lite tjafs i rumpan/korset och som även lär jobba igenom ländryggen.
Då stationens röntgen va trasig (:cry:) så har jag inga plåtar men vet trodde inte att det va någonting med skelettet då han inte reagerade så mkt för tryck där. Mest i muskulaturen runtikring.

Nu återstår det att se hur det går med metacam-kuren!

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 371
Senast: Zevzan
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 373
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv