Begåvade barn och samhällets ansvar.

Om vi verkligen ska snacka om hur man stoppar rekryteringen till gängen så är det en helt annan diskussion som inte har med särbegåvade barn att göra.

Det har att göra med djupa strukturer av socialt utanförskap, en brist på integrering (och det är en riktigt svår nöt i sig, pga att många av deras ursprungskulturer är extremt annorlunda den svenska, såpass att det vi egentligen kräver är assimilering, och är det verkligen rätt etc etc), en allt svårare arbetsmarknad där det är riktigt svårt för unga att "jobba sig rika", en bostadsmarknad som har skenat (dvs extraordinära inkomster krävs för att ha råd att äga ett "normalfint" boende), och såklart sociala trender där rikedom och glamour framhålls.

Och för att verkligen spexa till det så kan jag dra till med Sweddits favoritfråga (r/Sweden på Reddit): varför inte legalisera marijuana och ta bort gängens största inkomstkälla? Med tillägget att det bör göras på ett sätt som uppmuntrar små egenföretagare att ge sig in på den boutique/exklusiva globala marknaden av nischade marijuana-produkter.

Dvs öppna för möjligheten att get rich quick, på lagligt sätt. Jag tror nämligen det är enda sättet, piska funkar inte. Morot funkar.
 
Om vi verkligen ska snacka om hur man stoppar rekryteringen till gängen så är det en helt annan diskussion som inte har med särbegåvade barn att göra.

Det har att göra med djupa strukturer av socialt utanförskap, en brist på integrering (och det är en riktigt svår nöt i sig, pga att många av deras ursprungskulturer är extremt annorlunda den svenska, såpass att det vi egentligen kräver är assimilering, och är det verkligen rätt etc etc), en allt svårare arbetsmarknad där det är riktigt svårt för unga att "jobba sig rika", en bostadsmarknad som har skenat (dvs extraordinära inkomster krävs för att ha råd att äga ett "normalfint" boende), och såklart sociala trender där rikedom och glamour framhålls.

Och för att verkligen spexa till det så kan jag dra till med Sweddits favoritfråga (r/Sweden på Reddit): varför inte legalisera marijuana och ta bort gängens största inkomstkälla? Med tillägget att det bör göras på ett sätt som uppmuntrar små egenföretagare att ge sig in på den boutique/exklusiva globala marknaden av nischade marijuana-produkter.

Dvs öppna för möjligheten att get rich quick, på lagligt sätt. Jag tror nämligen det är enda sättet, piska funkar inte. Morot funkar.
Det är väl såvitt jag förstått inte första generationen ofta, dvs de som bott utomlands som tonåringar, som får problem utan den andra. Så tänker att man inte kan skylla på någon viss kultur. Men håller med, liksom hamna mellan kulturer där ingendera är direkt uppenbar och tydlig i vissa områden.

Tror inte på att legalisera marijuana, det är uselt att använda före 25, påverkar hjärnan permanent och tar bort eggen.
 
Det är väl såvitt jag förstått inte första generationen ofta, dvs de som bott utomlands som tonåringar, som får problem utan den andra.

Vi har pratat mycket i tråden om vad man får med sig hemifrån, lära sig moral etc.

Från andra kulturer får man med sig en annan moral, ett annat synsätt, en annan värdegrund. Man ser på samhället, polisen, brott osv på ett annat sätt. En hel del har med sig krigstrauman också.

Andra generationens växer upp i två världar, den hemma och den på skolan. Dom hamnar mittemellan och ingenstans, och där kommer gängen in och erbjuder status, sammanhang, och snabba cash.

Och när man skapat getton och misslyckas med integrationen så blir det så även för tredje... Och kanske fjärde. Och när gängen blivit så stora som dom är nu så dras även de vitaste svennekidsen in i det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-gangkriminalitet-nastan-panikkansla-hos-unga
 
Vi har pratat mycket i tråden om vad man får med sig hemifrån, lära sig moral etc.

Från andra kulturer får man med sig en annan moral, ett annat synsätt, en annan värdegrund. Man ser på samhället, polisen, brott osv på ett annat sätt. En hel del har med sig krigstrauman också.

Andra generationens växer upp i två världar, den hemma och den på skolan. Dom hamnar mittemellan och ingenstans, och där kommer gängen in och erbjuder status, sammanhang, och snabba cash.

Och när man skapat getton och misslyckas med integrationen så blir det så även för tredje... Och kanske fjärde. Och när gängen blivit så stora som dom är nu så dras även de vitaste svennekidsen in i det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-gangkriminalitet-nastan-panikkansla-hos-unga
Ja såvitt jag har förstått det finns det länder där till exempel polisen är extremt opålitliga och farliga. Då blir det ju en väldigt plötslig grej att ha förtroende för dem tex. Speciellt om man bor i ett område där polisen måste agera mer kraftfullt än i andra områden.
 
Ja såvitt jag har förstått det finns det länder där till exempel polisen är extremt opålitliga och farliga. Då blir det ju en väldigt plötslig grej att ha förtroende för dem tex. Speciellt om man bor i ett område där polisen måste agera mer kraftfullt än i andra områden.

Precis!

Och nu är vi i en situation där invandring/integration bara är en mindre del av kakan, vi har så extremt stor gängkriminalitet att deras största inkomstkälla faktiskt inte är droghandeln utan det är ekonomisk brottslighet.

Gängen finns i arbetslivet, dom har stora företag, det är skattebrott, bidragsfusk, scams, med mera.

Och dom rekryterar numera barn online för morduppdrag.

Gängfrågan är en helt egen tråd, Sverige och EU har ett modernt gängproblem som saknar motstycke. Kanske kan liknas med NYC, Chicago etc under prohibitionstiden, men då kunde dom inte rekrytera på samma sätt som nu.
 
Precis!

Och nu är vi i en situation där invandring/integration bara är en mindre del av kakan, vi har så extremt stor gängkriminalitet att deras största inkomstkälla faktiskt inte är droghandeln utan det är ekonomisk brottslighet.

Gängen finns i arbetslivet, dom har stora företag, det är skattebrott, bidragsfusk, scams, med mera.

Och dom rekryterar numera barn online för morduppdrag.

Gängfrågan är en helt egen tråd, Sverige och EU har ett modernt gängproblem som saknar motstycke. Kanske kan liknas med NYC, Chicago etc under prohibitionstiden, men då kunde dom inte rekrytera på samma sätt som nu.
Tja blev ganska förvånad igår förresten när jag lyssnade på Aktuellt. En diskussion om gängvärvning mellan socialdemokrater och moderater. Socialdemokraten föreslog att polisen skulle besöka skolorna -som när han var liten. Tydligen är inte det längre någonting de gör :eek:Frågade barnet, polisen har aldrig varit förbi skolan, i ett halvutsatt område, där det varit skjutningar 200 meter från, inte en enda gång i klassen. De har haft många år på sig.

Vår kvarterspolis var så ofta i skolan att vi visste vad han hette, alltså bara för att vara, inte för att någonting hade hänt. Han hade cykel och radio på styret :laugh: Tror iofs inte kvarterspoliser finns längre, men frågan är om det är speciellt bra?
 
Tja blev ganska förvånad igår förresten när jag lyssnade på Aktuellt. En diskussion om gängvärvning mellan socialdemokrater och moderater. Socialdemokraten föreslog att polisen skulle besöka skolorna -som när han var liten. Tydligen är inte det längre någonting de gör :eek:Frågade barnet, polisen har aldrig varit förbi skolan, i ett halvutsatt område, där det varit skjutningar 200 meter från, inte en enda gång i klassen. De har haft många år på sig.

Vår kvarterspolis var så ofta i skolan att vi visste vad han hette, alltså bara för att vara, inte för att någonting hade hänt. Han hade cykel och radio på styret :laugh: Tror iofs inte kvarterspoliser finns längre, men frågan är om det är speciellt bra?
Våra barn träffar polisen i skolan ibland. De har även traskat förbi in på förskolan på ett spontanbesök någon gång ibland när det fanns tid. Jag tror att distrikten tar upp det lite själva. Vår kommun har nämnt på fb ibland att det är viktigt att komma nära barnen så barnen blir trygga med dem. Mitt ena barn var rädd för polisen som liten, fick vi veta när de besökte förskolan. Efter ett mail till dem där jag berättade om problemet bokade de en tid med oss där barnet i lugn miljö fick träffa och prata med polisen. Otroligt viktigt arbete!
 
Tja blev ganska förvånad igår förresten när jag lyssnade på Aktuellt. En diskussion om gängvärvning mellan socialdemokrater och moderater. Socialdemokraten föreslog att polisen skulle besöka skolorna -som när han var liten. Tydligen är inte det längre någonting de gör :eek:Frågade barnet, polisen har aldrig varit förbi skolan, i ett halvutsatt område, där det varit skjutningar 200 meter från, inte en enda gång i klassen. De har haft många år på sig.

Vår kvarterspolis var så ofta i skolan att vi visste vad han hette, alltså bara för att vara, inte för att någonting hade hänt. Han hade cykel och radio på styret :laugh: Tror iofs inte kvarterspoliser finns längre, men frågan är om det är speciellt bra?

Jag tror kvarterspoliser är bra och en del i det stora pusslet som behöver läggas.

Att samma polis/er sen är närvarande lokalt, och lokala små poliskontor, vore väl också optimalt.
 
Jag tycker att man behöver sänka nivån i skolan faktiskt. Lägsta nivån är för hög. Alla ska kunna klara skolan.

Och mindre fokus på att argumentera, analysera, utveckla resonemang och sånt som jag kräktes på i skolan i varenda ämne/kurs. (Det kan man hålla till svenskan bara.) Mer sak-kunskap och praktisk kunskap.

Min mamma har sagt att hon tycker vi gjorde saker i 7an (13 år!) som hon gjorde på högskolan.
 
Jag tycker att man behöver sänka nivån i skolan faktiskt. Lägsta nivån är för hög. Alla ska kunna klara skolan.

Och mindre fokus på att argumentera, analysera, utveckla resonemang och sånt som jag kräktes på i skolan i varenda ämne/kurs. (Det kan man hålla till svenskan bara.) Mer sak-kunskap och praktisk kunskap.

Min mamma har sagt att hon tycker vi gjorde saker i 7an (13 år!) som hon gjorde på högskolan.

Det är ju bla detta som LGR11 fått så mycket kritik för. Man kräver saker av elever som de faktiskt inte KAN klara för att deras hjärna inte är utvecklad nog för att lösa. (Ett av problemen skapad av denna kursplan eftersom de som skapade den inte hade någon kunskap om vad som får folk att lära)

LGR 22 löser detta lite genom att (iaf i NO och SO ämnen fokuseramer på sakkunskaper/fakta
 
Jag tycker att man behöver sänka nivån i skolan faktiskt. Lägsta nivån är för hög. Alla ska kunna klara skolan.

Och mindre fokus på att argumentera, analysera, utveckla resonemang och sånt som jag kräktes på i skolan i varenda ämne/kurs. (Det kan man hålla till svenskan bara.) Mer sak-kunskap och praktisk kunskap.

Min mamma har sagt att hon tycker vi gjorde saker i 7an (13 år!) som hon gjorde på högskolan.
Inte sänka kanske men sänka underkänt gränsen så att det finns motsvarande ettor och tvåor, som i har försökt men inte nått hela vägen fram. Nästan alla kunde ju få någon tvåa någon gång som sedan fixades. Och folk som fick etta och sedan fick tvåa blev ju glada.

- inte varit där
1 varit där men inte lyckats få så mycket kunskap
2 varit där, försökt men inte nått hela vägen fram
3 godkänt

Och sedan att det handlade mycket upp till 3 om -tror jag -att ha tillägnat sig fakta, mer än analysera den.

Folk med 1 och 2 på vissa ämnen, inte alla, kunde ändå söka till gymnasiet och jag tror att 1 och 2 var absolut ok tror jag till många praktiska gymnasielinjer.
 
Det är ju bla detta som LGR11 fått så mycket kritik för. Man kräver saker av elever som de faktiskt inte KAN klara för att deras hjärna inte är utvecklad nog för att lösa. (Ett av problemen skapad av denna kursplan eftersom de som skapade den inte hade någon kunskap om vad som får folk att lära)

LGR 22 löser detta lite genom att (iaf i NO och SO ämnen fokuseramer på sakkunskaper/fakta
Raka ramar kanske inte bara skulle göra studierna lättare för "pojkar" (och en massa flickor) utan även minska stressen oerhört för "duktiga flickor" (och duktiga pojkar) som tydligen kämpat som djur för att lyckas hålla reda på allting trots att de egentligen saknar utvecklingen i hjärnan för att hålla reda på allt.

Och det faktum att för vissa barn är det nära nog medfödd verbal förmåga att resonera om allt och ingenting och låta initierade. Synd om den medfödda egenskapen ska påverka alla ämnen i alla betygssteg.

Samtidigt tycker jag att resonerande och analyserande såklart borde ge någonting extra i alla fall.
 
Senast ändrad:
Tycker det är hemskt att eleverna är tvungna att gå till en skola där lärare är rädda för vissa elever.
https://sverigesradio.se/artikel/arbetsmiljoproblem-i-skolan-lararen-jag-ar-radd

Eller en skola där alla lärare och rektor nu sagt upp sig pga stress och problem på skolan men där elever måste infinna sig pga skolplikt.
https://www.vilarare.se/nyheter/arbetsmiljo/lararna-fick-nog--nu-har-alla-i-tjanst-sagt-upp-sig/

Tycker skolan har så mycket värre problem än att underhålla elever som har lätt i skolan.

Dessa 2 är inte unika på något sätt utan bara 2 av alla i högen att välja på.
 
Jag tänkte som åtgärder från lärarhåll.
Kommunens Utbildningsnämnd kan ju också styra det där till en del genom inköp av böcker som är intressanta "på rätt sätt".
Privat så kan man skänka böcker till skolbiblioteken för att främja läsning.
Det gjordes i min andra hemkommun.
Nja. Nu är det inte politiker som beslutar om inköp av läromedel. Det gör rektorerna utifrån den budget de har. Utifrån den läroplan som gäller.

Och skänka böcker till skolbibblan? Tror jag knappast är vettigt. Vem är pedagogiskt och expertmässigt kompetent att välja ut dem? Skänka de böcker man själv gillade?

Verklighetsfrånvänt.
 
Fast igen. Bara pengar till skolan kommer inte lösa många problem. Det behövs (rejäla) ändringar i skollag och kursplaner för att lärare skall kunna lära ut på de sätt som gynnar eleverna mest (dvs sätt som är bäst att lära sig på). Vi kan kasta pengar på skolan i evigheter men om kursplaner och skollag aktivt motarbetar inlärning så visst, vissa saker kommer bli bättre men vad är viktigast; betyg eller kunskap?
Exakt. Pengar är ine svaret.. Kommunen kan dränka skolan i pengar men ändå inte nå nånvart m,ed meritvärdena.

Det är många som drar i skolan, från alla möjliga håll. Gör si, om ett par år ska ni göra så.
Statsbidrag som är svåröverskådiga delas ut lite hipp som happ

Skolan behöver lämnas ifred för att sköta sitt jobb

(parantes.Hörde på P1 nån som i kontexen AI i skolan sa att skolan har ägnat sig åt kunskapsöverföring.Nu behöver den få nya sätt att jobba på.
Hand å panna :eek:)
 
Nja. Nu är det inte politiker som beslutar om inköp av läromedel. Det gör rektorerna utifrån den budget de har. Utifrån den läroplan som gäller.

Och skänka böcker till skolbibblan? Tror jag knappast är vettigt. Vem är pedagogiskt och expertmässigt kompetent att välja ut dem? Skänka de böcker man själv gillade?

Verklighetsfrånvänt.
Det är det väl inte.
Jag skriver ju om sådant som verkligen har hänt.
Skolan som mina barn gick i hade böcker skänkta av privatpersoner där lärarna hade sorterat ut lämpliga böcker.
Det har liksom hänt.
På riktigt.
I verkligheten.
 
Det är det väl inte.
Jag skriver ju om sådant som verkligen har hänt.
Skolan som mina barn gick i hade böcker skänkta av privatpersoner där lärarna hade sorterat ut lämpliga böcker.
Det har liksom hänt.
På riktigt.
I verkligheten.

Jättebra att ditt barn hittade en bok som passade men rent generellt så vänder jag mig som bibliotekarie starkt emot att litteraturutbudet i skolan ska bestå av skänkta böcker. Läsfrämjande måste få kosta pengar, ett väl utrustat skolbibliotek med fackutbildad personal är något som skänkta böcker aldrig kan ersätta.
 
Jättebra att ditt barn hittade en bok som passade men rent generellt så vänder jag mig som bibliotekarie starkt emot att litteraturutbudet i skolan ska bestå av skänkta böcker. Läsfrämjande måste få kosta pengar, ett väl utrustat skolbibliotek med fackutbildad personal är något som skänkta böcker aldrig kan ersätta.
Definitivt, men alla verkar ta väldigt lätt på det här med skolbibliotek när det gäller översyn av skolor? Vår skola har inget, eller skolan anser att kommunbibliotekets filial är ett skolbibliotek, men filialen anser inte det, överhuvudtaget. De har stängt så eleverna inte kan låna böcker efter skolans slut, eftrsom det har varit för mycket elever i biblioteket och de är inte så lugna. Men de har ingen rast där de hinner dit under skoltid. Iofs kan det ju vara så att dagens skolbarn helt enkelt inte klarar av att ha ett skolbibliotek utan att skada bibliotekarie och inredning.
 
Jättebra att ditt barn hittade en bok som passade men rent generellt så vänder jag mig som bibliotekarie starkt emot att litteraturutbudet i skolan ska bestå av skänkta böcker. Läsfrämjande måste få kosta pengar, ett väl utrustat skolbibliotek med fackutbildad personal är något som skänkta böcker aldrig kan ersätta.
Den ekonomiska verkligheten är ju som den är och av lärare väl sorterade, skänkta böcker är ju oändligt mycket bättre än inga böcker.
Eller hur?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 585
Senast: Enya
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp