Bedrägerimisstankar mot Knorrevångens vd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bedrägerimisstankar mot Knorrevångens vd

Företagets VD blev igenkänd då TV-programmet visade en kort snutt av henne, av travtränare på en travbana, den tösen har hämtat fler travhästar gratis som hon skulle ha i sin turridningsverksamhet!

Antar att detta lär vara bedrägeri det med? De gick nog aldrig på någon turridning? :)

Antar att detta lär vara bedrägeri det med? De gick nog aldrig på någon turridning? :)

Nu är nog inte alla som vill bli av med sina travhästar som inte är bra nog eller håller för det de ska göra särskilt noga med var de hammnar, flera av dem hade säkert gett bort även om hon sagt de skulle gå till slakt.

Till detta ska ju läggas vad det finns för bevisning. Är det en "missuppfattning"? Eller finns det kanske mail där VL hävdar att hästarna ska gå på turridning?

Som alltid är det en skillnad på att ha rätt (hon sa faktiskt xxxxx) och att få rätt (det går att bevisa att hon sa xxxx). Det är fruktansvärt att det finns bedragare, oavsett vilket område det gäller. Men att ska ju gå att bevisa också för att få någon dömd. Vilket i de flesta fall är lättare sagt än gjort.

Jag håller med, dessutom, blir det bedrägeri bara om hästar lovats gräshage och vara sällskapshäst men där de istället blir slaktade??
Det borde med resonemanget isf också vara bedrägeri vid andra löften, stoet som sälj enbart till avel men som ändå börjar ridas, tävlingshästen på hög nivå som sälj som läromästare i lättare klasser för ägaren, f.d ägaren, tycker den gjort sitt men som snart går högre klasser igen, eller ponnyn som säljs på villkor att den inte får hamna på ridskola och strax efter köpet lånas ut till dito?

Nu är det bara förundersökning, men om det blir fällande dom för bedrägeri så måste domslutet gå att överföra på ovan exempel och då blir det inte nådigt att köpa häst om de ska skötas och användas till punkt och pricka som föregående ägare föreskrivit.

...om det finns människor som har tid, lust, råd och plats.. så behöver man ju inte slakta unga fullt friska hästar och det är ju bra.

...hur menar du att både Cissi och jag är exempel :confused: Jag har aldrig ägt en fd travhäst även om jag tycker många jag känner till är verkligt trevliga individer.

Men det är ju ett överskott på ridtravare. Vem tycker du ska ta hand om alla dessa hästar som inte duger i travet ?

Nej, du hade ingen travare, du skänkte bort en ridhäst du inte ville ta hand om. CissiH hade travare. Om man inte själv vill ta hand om hästen längre, varför förutsätter man att någon annan vill göra det jobbet åt en?

Till detta ska ju läggas vad det finns för bevisning. Är det en "missuppfattning"? Eller finns det kanske mail där VL hävdar att hästarna ska gå på turridning?

Som alltid är det en skillnad på att ha rätt (hon sa faktiskt xxxxx) och att få rätt (det går att bevisa att hon sa xxxx). Det är fruktansvärt att det finns bedragare, oavsett vilket område det gäller. Men att ska ju gå att bevisa också för att få någon dömd. Vilket i de flesta fall är lättare sagt än gjort.

I fallet Knorrevången VD så går det bevisa - därav anledning att ta upp ärendet. Hon sa inte bara så - hon skrev under på det skriftligen också.

Sen kan jag hålla med dig om en sak: att bedrägeri misstankar mot VD skall hållas i sär med vad företaget gör.

Vad företaget gör har det också kommit ut en ny färsk artikel om. Djurplågeri står det i rubriken och du kan hitta den på buke under rubriken nyheter....

Men det är ju ett överskott på ridtravare. Vem tycker du ska ta hand om alla dessa hästar som inte duger i travet ?

Nej, du hade ingen travare, du skänkte bort en ridhäst du inte ville ta hand om. CissiH hade travare. Om man inte själv vill ta hand om hästen längre, varför förutsätter man att någon annan vill göra det jobbet åt en?

Förslagsvis någon som inte är intresserad av dressyr/hopp och tävling inom dessa ridgrenar. Det finns så många som bara rider i skogen och ibland tränar på bana - och trivs med detta. Min annnons på Ametist låg ute i 2 veckor och jag fick 563 svar via mail - vilket jag tolkar som att det var en massa människor som kunde tänka sig att ta hand om Ametist. Jag tror inte att alla dessa bara var ute efter att slakta honom....

Företagets VD blev igenkänd då TV-programmet visade en kort snutt av henne, av travtränare på en travbana, den tösen har hämtat fler travhästar gratis som hon skulle ha i sin turridningsverksamhet!

Blev VD igenkänd - i vilket program då? Snälla berätta mer......

Faktum kvarstår att det finns lite för mycket information i dagsläget som gör både VD:n och slakteriet misstänkta.Det är FEL att luras,det är FEL att slakta andras hästar och det är FEL att slakta en häst tre gånger.Sanningen kommer fram tids nog.Det finns så mycket information,så mycket som inte står rätt till..Det är bara att hoppas att det slutar som det ska,med att de skyldiga åker dit.Ingen utav oss tycker nog att VL verkar vara en bra människa.

Man fick väl se en glimt av henne i Uppdrag granskning?

Senast ändrad:

Faktum kvarstår att det finns lite för mycket information i dagsläget som gör både VD:n och slakteriet misstänkta.Det är FEL att luras,det är FEL att slakta andras hästar och det är FEL att slakta en häst tre gånger.Sanningen kommer fram tids nog.Det finns så mycket information,så mycket som inte står rätt till..Det är bara att hoppas att det slutar som det ska,med att de skyldiga åker dit.Ingen utav oss tycker nog att VL verkar vara en bra människa.

Jag tror ingen som tar till sig informationen tycker dessa saker är bra...men det jag skulle vilja är att dra ytterligare slutsatser om varför det fungerar som det då faktistk gör och vad man då verkligen kan åtgärda med. Det hade verkligen varit en intressant disskution på buke med allt hästfolk som finns här......

Min annnons på Ametist låg ute i 2 veckor och jag fick 563 svar via mail - vilket jag tolkar som att det var en massa människor som kunde tänka sig att ta hand om Ametist. Jag tror inte att alla dessa bara var ute efter att slakta honom....

:rofl:

Men jag tror inte att alla de 563, eller då 562, VL måste ju bort,var intresserade att hålla Ametist på det sättet du bestämnde- det fanns säkert människor bakom de mailen som hade andra avsikter än slakt och sällskapshäst- särskilt eftersom han var helt frisk.:angel:

Och de avsikterna, som också är lureriavsikter, är ju lika illa som slakt, eller hur????(tilägger som vanligt under förutsättning hästen slaktats i Sverige och inte stått och väntat)

Ja man kan ju önska att alla människor var goda..själv försöker man ju gå in för att göra gott och tro det bästa om folk..men den senaste tiden har jag ärligt talat börjat tappa tron på den mänskliga rasen..
jag anser inte att slakt är fel,jag tycker att det är bra att vi slaktar och äter häst i sverige,det är inte det det handlar om,det ska skötas på ett bra sätt! Vi ska VETA idag att köttet vi äter är friskt,att det inte är en stulen häst vi äter och att den har haft det bra hela vägen till slutet.Jag äter inte kött som jag inte vet var det kommer ifrån i dagens läger.Jag äter djur som jag vet går ute året runt i flock,har kort eller ingen väg till slakteriet och blir avlivade på ett humant sätt.Alltså äter jag inte kött på pizzerian eller restaurang.Vi lever på 2000 talet hörrni!! Var med och sätt ner foten en gång för alla och visa att vi inte tycker att det är okay med svartslakt och lurendrejeri!

:rofl:

Men jag tror inte att alla de 563, eller då 562, VL måste ju bort,var intresserade att hålla Ametist på det sättet du bestämnde- det fanns säkert människor bakom de mailen som hade andra avsikter än slakt och sällskapshäst- särskilt eftersom han var helt frisk.:angel:
Och de avsikterna, som också är lureriavsikter, är ju lika illa som slakt, eller hur????(tilägger som vanligt under förutsättning hästen slaktats i Sverige och inte stått och väntat)

:D helt klart var det så. Dessa 562 personer berättade mycket om hur duktiga ryttare de var - den 563 personen (VL) var den enda som inte var intresserad av att dagligen rida honom.

Vi har liksom fattat poängen nu..Du tycker att alla hästar som inte är värda så mycket pengar ska slaktas direkt. Jag håller i vissa fall med.Men inte alla.
Självklart har även den som "säljer" hästen ett ansvar,man måste överväga sitt beslut ordentligt,men man får ändå inte luras! Muntligt avtal gäller precis som skriftligt,det går inte att skylla på dumma säljare rakt av.Och visst vet vi detta bättre idag än för bara något år sedan.Mycket tack vare att alla som gått ut med detta..tex i Uppdrag granskning. Men vi får inte glömma att det faktiskt fortfarande finns människor som köper travare och promenadhästar som ridhästar eller bästa vänner,utan baktankar.Där hästarna får det bra.
Att det finns oegentligheter på knorrevången vet jag,att VL har handlat mycket illa vet jag.Jag tror alla vet det innerst inne. Att skylla allt på dumma folk som skänker bort sina hästar är inte rätt.Det berättigar inte allt annat som hänt i den här härvan.You got no case.

Ja man kan ju önska att alla människor var goda..själv försöker man ju gå in för att göra gott och tro det bästa om folk..men den senaste tiden har jag ärligt talat börjat tappa tron på den mänskliga rasen..
jag anser inte att slakt är fel,jag tycker att det är bra att vi slaktar och äter häst i sverige,det är inte det det handlar om,det ska skötas på ett bra sätt! Vi ska VETA idag att köttet vi äter är friskt,att det inte är en stulen häst vi äter och att den har haft det bra hela vägen till slutet.Jag äter inte kött som jag inte vet var det kommer ifrån i dagens läger.Jag äter djur som jag vet går ute året runt i flock,har kort eller ingen väg till slakteriet och blir avlivade på ett humant sätt.Alltså äter jag inte kött på pizzerian eller restaurang.Vi lever på 2000 talet hörrni!! Var med och sätt ner foten en gång för alla och visa att vi inte tycker att det är okay med svartslakt och lurendrejeri!

Bravo!!!

Jag tänker så här....kan börja med passen som alla hästägare skall ha.

Sällan eller aldrig antecknar behandlande vet i passen - vilket medför att alla/nästan alla hästars kött är ok som livsmedel - vilket jag inte tror ett ögonblick på.

Kontrollen av passen (lämpligheten som livsmedel) på slakterier är därmed något fånig i den mån den överhuvudtaget finns. Slakta andras hästar utan ägarkontroll är också väldigt enkelt (vad det verkar).

Varför finner sig hästägare i denna slappa hantering av myndigheterna?

Enligt lag skall alla hästar ha pass - men - myndigheternas hantering/kontroll av passen sköts ju inte och fyller därmed inte den funktion de skall enligt gällande regelverk. Vi slaktar hur som helst - slaktar hästar vi inte äger - alla hästar är friska och lämpade som livsmedel...

Sällan eller aldrig antecknar behandlande vet i passen - vilket medför att alla/nästan alla hästars kött är ok som livsmedel - vilket jag inte tror ett ögonblick på.

Jag vet inte vad det är för vet du anlitar som slarvar med sitt jobb på detta sättet. Men du kan inte dömma ut en hel yrkeskår pga detta. Jag har aldrig varit med om att vet inte skrivit i passet.

Har behandlat min häst med fenylbutazon vid tre tillfällen i år,en gång utskrivet av Distriktsveterinär och vid dom två andra tillfällena på ATG kliniker,varav den ena är en av dom större i Sverige.INGEN har fyllt i hennes pass,trots att jag har frågat om dom behöver hennes pass för något.
Vad menas med hästar "ingen vill ha" ?
Om det finns folk som vill ha dom så är man säker då? eller? Fattar inte riktigt frågeställningen där,kanske felformulerad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 666
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka