Bedrägerimisstankar mot Knorrevångens vd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bedrägerimisstankar mot Knorrevångens vd

Fodervärden har passet och kan alltså visa upp det. Vaddå ägarbevis? Har man passet så har man. Jag har inga andra papper på att jag äger de hästar jag äger.

Det är fodervärden som skickat hästen till slakt eller hur? Och därmed påstått att det är han som avgör om hästen ska slaktas. Därmed står fodervärden för bedrägeriet. Har slakteriet inte kollat i passet om köttet får bli livsmedel har de gjort sig skyldiga till försummlighet och troligtvis brott mot livsmedelslagen.

(det fetmarkerade)

En mycket intressant tanke snuffsan (rent hypotetiskt OBS ej Knorrevången). Så har man ett pass till exempelvis en brun häst utan tecken som man inte äger - så är det alltså fritt fram att slakta och få pengar för hästen - slakteriet kollar ju ändå inte vem som äger. Då finns det ju inget som hindrar att man tar nästa bruna häst utan tecken utan att man äger den heller och slaktar och får pengar....och så fortsätter man så....ca 3000 kr per häst x 10 hästar det blir 30 000 kr det :o.....och lyckas man inte komma över 10 hästar så är även pengarna för en häst ändå 3000 kr mer att leva på....

Har slakteriet inte kollat i passet om köttet får bli livsmedel har de gjort sig skyldiga till försummlighet och troligtvis brott mot livsmedelslagen.

Det är besiktningveterinären som skall kolla detta inte slakteriägaren - kolla vadå och till vilken nytta kan man undra.....eftersom behandlande veterinärer sällan eller aldrig skriver i passen om man inte som ägare uttryckligen ber om det.

Hästen var ung, det håller jag med om. Helt frisk? Det vet vi inte, men framförallt, det var en travare. Och hur gärna man vill så är travare som bara är inridna och inte utbildade något faktiskt inte värda mer än några tusen,högst, man får inget för dem och det finns ett överskott från travmarknaden.

Det gör att de ligger ris till för att hamna i oseriösa händer- det finns helt enkelt inte så många människor som seriöst tar hand om travare som det finns travare som behöver tas om hand. Därför far travare generellt mer illa än ridhästar. Sämre hem, vandringspokaler, okunniga ryttare och inte ovanligt med skador från träning och eller tävling i tidigare liv som även gör att de har ont.

Säger Cissi att han var frisk så kan man väl tro på det.

För övrigt håller jag med om att oinridna fd travare inte har ett högt marknadsvärde som ridhästar. Detta vet också många travfolk om och skickar därför till slakt i Sverige.

Vad ville du ha sagt :confused:

Om direktiven för slakteriet säger att de ska kolla pass och ägarskap så måste ju ett visst ansvar även läggas på slakteriet då den rätta ägaren uppenbarligen inte var med. Eller menar du att det är helt och hållet fodervärdens fel?

..man skulle också kunna se det som att händelsen - med att fodervärden slaktade en häst som inte var hennes och där ägaren inte gett tillåtelse - aldrig hade hänt om slakteriet kollade vem som ägde hästen innan den hämtades av slakteriet och kördes till slakt. Brottsligt elelr ej.

Det är alltså inte en säker och trygg väg att gå om man inte kan ha kvar sin häst.

Säger Cissi att han var frisk så kan man väl tro på det.

Vad ville du ha sagt :confused:

Du skrev:
Du måste förstå hur groteskt allt blir! Bara tanken på att avliva exempelvis en nyss inriden fullt frisk 6 årig häst är helt sjuk enligt mig

Och jag skrev att det var en travare som det finns överskott av och det är inte konstigt att unga sådana slaktas, inte groteskt som du menar.

Om jag skulle klassa en travare som innan varit skadad som frisk så gör jag det om jag får se ett veterinärintyg- inte bra för någon påstår så, och om nu hästen var så frisk och så fin och så bra, varför inta ta lite mer betalt?

.

Om jag skulle klassa en travare som innan varit skadad som frisk så gör jag det om jag får se ett veterinärintyg- inte bra för någon påstår så, och om nu hästen var så frisk och så fin och så bra, varför inta ta lite mer betalt?.

....jo därför att marknadspriset på endast inriden fd travare inte ligger högre. Var vi inte överens om det för en stund sedan.

...vad i består då det groteska är det finns ett överskott?

Jag tycker det är groteskt att avliva/slakta hästar som är unga och friska. Gammal och sjuk känns mer ok att slakta/avliva.

Så känner jag det......

Njaa - jag håller inte med. Det är slakteriet som skall kolla passet och ägarskapet på hästen. Därefter skall passet och hästen överlämnas till veterinären som skall kontrollera identiteten och att hästen är lämpad för livsmedelsbruk.

Om man kommer in med ett pass och en häst, säger att den ska slaktas så är det ett bedrägeri av fodervärden och inte av slakteriet. Möjligen skulle de reagera om det stod ett manligt namn i passet och en kvinna lämnar hästen, då blir de förmodligen frågor som ska redas ut. Men slakteriet har inget legtvång på sig, vilket innebär att fodervärden ensamt stått för bedrägeriet.
För att få det till att slakeriet är med i bedrägeriet, krävs alltså ett tvång på att man legitimerar sig vid tillfället och så är det inte nu.

Om man kommer in med ett pass och en häst, säger att den ska slaktas så är det ett bedrägeri av fodervärden och inte av slakteriet. Möjligen skulle de reagera om det stod ett manligt namn i passet och en kvinna lämnar hästen, då blir de förmodligen frågor som ska redas ut. Men slakteriet har inget legtvång på sig, vilket innebär att fodervärden ensamt stått för bedrägeriet.
För att få det till att slakeriet är med i bedrägeriet, krävs alltså ett tvång på att man legitimerar sig vid tillfället och så är det inte nu.

Ok - det är fodervärden som är bedragaren och tack vare att slakteriet inte kollar ägarskapet så är det möjligt att göra detta bedrägeri....

vilket leder tillbaka till påståendet att man inte skall sälja hästar billigt utan i så fall lämna ut på foder så man har kontrollen kvar....

vilket man inte heller kan för att det är fullt möjligt att slakta andras hästar....

för att ingen kollar ändå vem som äger hästen........

så menar jag ;)

Ja och detta kan ske precis överallt där en häst tas emot för slakt.

Jag tycker det är groteskt att avliva/slakta hästar som är unga och friska. Gammal och sjuk känns mer ok att slakta/avliva.

Så känner jag det......

Men varför skulle det vara groteskt??, det finns helt enkelt tillräckligt med människor som har antingen tid, lust, råd, plats att ta hand om sådana hästar, både du och cissi h är ju exempel på det här i tråden, varför kan du tycka att alla andra ska ta om hand och inte slakta när ni själva säljer av lite hipp som happ?

Ja och detta kan ske precis överallt där en häst tas emot för slakt.

Det hoppas jag verkligen inte - men veta säkert kan man ju faktiskt inte. Jag vet bara att det har hänt....

Men varför skulle det vara groteskt??, det finns helt enkelt tillräckligt med människor som har antingen tid, lust, råd, plats att ta hand om sådana hästar, både du och cissi h är ju exempel på det här i tråden, varför kan du tycka att alla andra ska ta om hand och inte slakta när ni själva säljer av lite hipp som happ?

...om det finns människor som har tid, lust, råd och plats.. så behöver man ju inte slakta unga fullt friska hästar och det är ju bra.

...hur menar du att både Cissi och jag är exempel :confused: Jag har aldrig ägt en fd travhäst även om jag tycker många jag känner till är verkligt trevliga individer.

Uppenbart finns det inte tillräckligt med människor eftersom det är ett överskott- och jag vet att din inte var en travare, men den kom ändå ut på en marknad som försvagad individ och låg därför i riskzonen på ett annat sätt än de som är friskare...eller yngre av anledning jag nämde tid, lust , råd eller plats.

Jag tycker det är superviktigt att poängtera att det är företagets VD som är under luppen. Det är inte företaget som sådant i just den här frågan.

Jag har varit på Knorrevången och fått ett mycket trevligt och proffsigt bemötande av personalen som tog emot oss, och jag vill verkligen inte att de ska känna sig utpekade i den här härvan. Det är företagets VD som är misstänkt (inte dömd) för bedrägeri.

Det tycker jag är ett bra påpekande, eftersom mellan varven är det svårt att skilja på sak och person.

Jag tycker det är superviktigt att poängtera att det är företagets VD som är under luppen. Det är inte företaget som sådant i just den här frågan.

Jag har varit på Knorrevången och fått ett mycket trevligt och proffsigt bemötande av personalen som tog emot oss, och jag vill verkligen inte att de ska känna sig utpekade i den här härvan. Det är företagets VD som är misstänkt (inte dömd) för bedrägeri.
Företagets VD blev igenkänd då TV-programmet visade en kort snutt av henne, av travtränare på en travbana, den tösen har hämtat fler travhästar gratis som hon skulle ha i sin turridningsverksamhet!

Företagets VD blev igenkänd då TV-programmet visade en kort snutt av henne, av travtränare på en travbana, den tösen har hämtat fler travhästar gratis som hon skulle ha i sin turridningsverksamhet!

Vilken tur att hästarna slapp gå på turridning, om nu hästarna är hämtade från travbanan med skador i bagaget som gör att de inte är fräscha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka