Bebis som "slåss"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bebis som "slåss"

En fråga bara, du skriver att man tar undan saker som barnen inte får röra, hur gör man när de ger sig på sina kompisar (knuffas, drar i håret osv, som de gör av okunskap när de är så små såklart)?? Tar undan kompisarna eller...? Jag har bara så svårt för det här med att man inte får säga nej till sina barn eller bli arg på dem innan de är två år. Jag tycker det är att undervärdera sina barn för de förstår så oerhört mycket mer än vad vi tror! Sen att de inte har impulskontroll är en annan sak, men om man underlåter att vägleda genom att inte säga nej är för mig konflikträdsla...

När bebisarna i föräldragruppen är tillsammans nyper och luggar de varandra ganska ofta. Ingen förälder har någonsin blivit arg på sitt barn. Båda föräldern till den som luggade/nöp, och föräldern till den som blev ledsen, lyfter upp sitt barn. Den som gråter tröstas. Den andra får någon annan leksak.

Jag säger "nej" till min bebis. Men jag begär inte att han ska fatta. Och jag säger "nej" lite för ofta, tycker jag, men det bara halkar ur mig.

Idag nöp han mig i näsan så jag sa "aj" aningens för högt (men inte argt!). Då började han nästan gråta. Så jag tror inte att jag behöver förstärka något genom att låta eller se arg ut.

Jag tror precis som du att barn förstår väldigt mycket. De förstår våra känslor. Men de kan inte planera sina handlingar. Så jag tycker inte att man behöver göra något speciellt mer än att vara sig själv.
 
Sv: Bebis som "slåss"

När bebisarna i föräldragruppen är tillsammans nyper och luggar de varandra ganska ofta. Ingen förälder har någonsin blivit arg på sitt barn. Båda föräldern till den som luggade/nöp, och föräldern till den som blev ledsen, lyfter upp sitt barn. Den som gråter tröstas. Den andra får någon annan leksak.

Jag säger "nej" till min bebis. Men jag begär inte att han ska fatta. Och jag säger "nej" lite för ofta, tycker jag, men det bara halkar ur mig.

Idag nöp han mig i näsan så jag sa "aj" aningens för högt (men inte argt!). Då började han nästan gråta. Så jag tror inte att jag behöver förstärka något genom att låta eller se arg ut.

Jag tror precis som du att barn förstår väldigt mycket. De förstår våra känslor. Men de kan inte planera sina handlingar. Så jag tycker inte att man behöver göra något speciellt mer än att vara sig själv.

Jag har aldrig påstått att man "måste" bli arg för att man tillrättavisar eller säger nej, det kan man göra i normal samtalston, men jag tror inte heller att det är farligt på nåt sätt att bli (normalt) arg på sitt barn. Det farliga tror jag ligger i om man konsekvent skriker eller skäller på sitt barn, då blir det "normalt" och till slut hör inte barnet det alls... Vad jag däremot tror allra mest på, är kärleksbevis, pussar och kramar i massor, om barnet i grunden vet att det är älskat, tål det också att man blir "normalt" arg i vissa fall :)
 
Sv: Bebis som "slåss"

Det är skillnad på att "säga ifrån" och att säga nej eller stopp. Man kan säga nej så att barnet inte känner sig stukat och tappar i självkänsla. Jag säger redan vänligt "stopp stopp" till min 7-månaders när hon tex börjar äta på tidningen men jag försöker alltid erbjuda ett alternativ.
Att lära någon något genom att bli arg och säga ifrån känns som den sämsta metoden man kan ta till. Läs gärna Ditt kompetenta barn av Jesper Juul, det är en jättebra bok som ifrågasätter det gamla sättet som de flesta av oss är uppfostrade.

Vem har sagt något om att lära ett barn genom att bli argt?? Håller med dig om att det måste vara det sämsta nånsin, men att visa barn att det finns olika grader av känslor tror jag inte kan vara skadligt alls! OBS, under förutsättning att barnet vet att ens kärlek är totalt gränslös och att man älskar dem oavsett!

Att jämföra med att riva i en tidning som 7 månaders bebis med att slåss, eller, när barnet blir så gammalt som 2-3-4 år och är otroligt envis med sitt vanvettiga NEEEJ i parti och minut, är som att jämföra en häst och en mandarin..... :smirk:

Nu har inte jag läst boken du refererar till, och inte tänker jag göra det heller, men om jag förstått ungefär vad den handlar om så ska man (kortfattat nu) låta sitt barn vägleda en i sin uppfostran (eller har jag helt fel?) Om jag skulle låta min dotter (2½) bestämma allt, eller visa vägen då, skulle tillvaron säkert bli ganska enkel och utan konflikt i sisådär en halvtimma. Hon är just nu i en väldigt ambivalent fas, och kan inte bestämma sig för något. Eller jo det kan hon, väldigt bestämt dessutom, men i nästa sekund så är det precis tvärtom. Skitjobbigt, och ska man iväg och är under tidspress så händer det att jag blir arg på henne. Att vi sen kan bli sams igen är jätteviktigt, och att hon kan förstå min ilska, men det krävs en vettig förklaring förstås. Att bara bli arg är ju meningslöst, då är vi ju där igen nästa gång..
 
Sv: Bebis som "slåss"

men om jag förstått ungefär vad den handlar om så ska man (kortfattat nu) låta sitt barn vägleda en i sin uppfostran (eller har jag helt fel?)

Ja, du har helt fel. Man ska låta sig vägledas av sig själv! Det är faktiskt svårare än vad det låter. Man har så oerhört mycket med sig från sin egen barndom och från vad man ser och hör runtomkring.

Ett enda litet exempel:
"Hopsan, det var inte så farligt!" Hur ofta har man inte hört vuxna säga så till barn som slår sig? Det blir lätt så att man själv oreflekterat börjar säga sådana saker när man själv blir förälder. Men om en kollega snubblade och slog sig skulle de flesta inte säga så, eller hur?
 
Sv: Bebis som "slåss"

Ett enda litet exempel:
"Hopsan, det var inte så farligt!" Hur ofta har man inte hört vuxna säga så till barn som slår sig? Det blir lätt så att man själv oreflekterat börjar säga sådana saker när man själv blir förälder. Men om en kollega snubblade och slog sig skulle de flesta inte säga så, eller hur?

Nu har ju inte jag några barn än (förrän om ca två månader iaf), men kan inte låta bli att undra ändå...
Kan helt hålla med om att jag inte skulle säga så till en vuxen, då skulle jag nog fråga om allt var OK. För att den vuxna kan svara på frågan om det inte är så farligt.
Ett barn skriker väl mest bara i panik? Ska jag ändå jämnställa barnet med en vuxen eller hur menas?
Hur är det meningen att jag ska reagera mot barnet enligt Jesper Juuls teorier?

Jag är själv uppfostrad enligt principen "Det gick bra" eller "Det kan alltid bli värre" så jag har inget annat att jämföra med egentligen.
Väninnans söner också och de slutar oftast gråta så fort mamma talat om för dem att allt faktiskt gick bra, sedan plockar hon upp dem och lugnar och tröstar.
Att jämföra då med svågerns son, som om han slog sig satt och tjöt i en hel evighet om han inte fick den uppmärksamhet han tyckte att han förtjänade. Alltså att alla skulle släppa allt och rusa dit och trösta honom enligt konstens alla regler, gärna skulle det bjudas på godis eller annat också... eftersom att det var det som normalt hände i hans familj när han slog sig.
I det läget tycker jag att det första alternativet är sundare (därmed inte sagt att jag själv hamnar där, det återstår att se...).
 
Sv: Bebis som "slåss"

Håller helt med dig! Av någon anledning som jag inte riktigt förstår är vi så rädda att säga ifrån och sätta gränser. Både när det gäller små och stora barn. (Därmed inte sagt att alla har det...)
Dessutom är det så att när barnen kommer till dagis eller dagmamma- vilket oftast sker när barnet är mellan 1 o 2 år- tror ni andra att personalen inte säger till de barn som är under 2 år??? Det tror inte jag iaf. Då är det bättre att man lagt grunden själv hemma.
 
Sv: Bebis som "slåss"

Att jämföra då med svågerns son, som om han slog sig satt och tjöt i en hel evighet om han inte fick den uppmärksamhet han tyckte att han förtjänade. Alltså att alla skulle släppa allt och rusa dit och trösta honom enligt konstens alla regler, gärna skulle det bjudas på godis eller annat också... eftersom att det var det som normalt hände i hans familj när han slog sig.
I det läget tycker jag att det första alternativet är sundare (därmed inte sagt att jag själv hamnar där, det återstår att se...).
En av JJs huvudteser är att barns reaktioner är kompetenta och att man ska vara uppmärksam på dem. Reagerar ett barn överdrivet så finns det en anledning till det, en anledning som andra kanske inte ser med blotta ögat. JJ menar att barn är sociala och VILL samarbeta men när de känner sig motarbetade eller är oroade på ett eller annat sätt så tar de ut det på sätt som vi vuxna uppfattar som krävande. I fallet med din svågers son kan det finnas tusen förklaringar till hans beteende men enl JJ kan man utgå från att han är INTE krävande av sig själv och bästa sättet att få honom att sluta och må bra igen är att undersöka vad det är som inte riktigt funkar i hans familj. Att "uppfostra bort" hans beteende genom att vägra honom uppmärksamhet när han tycker att han behöver det kan säkert dämpa hans beteende men det löser inte problemet.

Här är en artikel om JJs teorier
http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_11049677.asp
Här kan man läsa en intervju med JJ i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=503189&previousRenderType=1
 
Senast ändrad:
Sv: Bebis som "slåss"

I artikeln stod det ju bara hur man inte ska göra, men vad ska man säga till den lilla flickan som åkte kana och varför? *nyfiken*
 
Sv: Bebis som "slåss"

Håller på att läsa boken nu faktiskt, fast jag inte har några barn. :)

Enligt JJ räcker det att bekräfta att man ser flickan, exvis kan man bara vinka och säga hejhej! eller kanske "det där ser roligt ut" Flickan vill bara att man ska se henne.

Likadant när man får exvis en teckning av ett barn. Dår räcker det att säga "åh vad glad jag blir" eller att man tycker om barnet.
 
Sv: Bebis som "slåss"

Kan helt hålla med om att jag inte skulle säga så till en vuxen, då skulle jag nog fråga om allt var OK. För att den vuxna kan svara på frågan om det inte är så farligt.
Ett barn skriker väl mest bara i panik? Ska jag ändå jämnställa barnet med en vuxen eller hur menas?
Hur är det meningen att jag ska reagera mot barnet enligt Jesper Juuls teorier?

Jag tycker du fick ett bra svar av mino, men kan tillägga: Du ska reagera så som du innerst inne reagerar. Hittills när min som har råkat göra illa sig har det berott på min ouppmärksamhet. Känslan jag då får är t ex "åh, jag borde ha lagt en kudde bakom honom". Och när han gråter känner jag ungefär "undrar hur ont det gör, om det kanske var farligt".

För mig känns det rätt att säga "oj, det gjorde ont" och samtidigt hålla om honom och titta uppmärksamt på honom för att se ifall han har skadat sig. Eventuellt säga förlåt, ifall det var mitt fel.

Han slutar gråta väldigt fort, men det är absolut inget självändamål. Han ska få gråta så länge som han behöver, tycker jag. Jag försöker inte stoppa vuxnas gråt heller.
 
Sv: Bebis som "slåss"

Enligt JJ räcker det att bekräfta att man ser flickan, exvis kan man bara vinka och säga hejhej! eller kanske "det där ser roligt ut" Flickan vill bara att man ska se henne.

Likadant när man får exvis en teckning av ett barn. Dår räcker det att säga "åh vad glad jag blir" eller att man tycker om barnet.

OK, då förstår jag den biten iaf, funderade länge igår på det där och kunde inte komma på något annat än typ "hej hej" som man kunde säga utan att värdera barnets prestation som man nu inte skulle göra enligt JJ. Därmed tycker jag inte heller att det borde vara OK att säga att det "ser roligt ut" för om barnet skulle hamna i grubblerier ang. om det var "duktigt" på att åka kana eller hur fort det gick o.s.v. (så skulle iaf. jag när jag var liten... :angel: ) på samma sätt börja fundera på om det verkligen var roligt, på riktigt, att åka kana.

Jag tror också att barnet, när det blir större och ritar på t.ex. förskolan och personalen där komenterar hur fint det ritat kommer att börja fundera över varför mamma och pappa aldrig säger att det är fint eller bra, bara att de blir glada. Blir det inte risk att man på så vis försämrar barnets självförtroende? *funderar*

För mig känns det rätt att säga "oj, det gjorde ont" och samtidigt hålla om honom och titta uppmärksamt på honom för att se ifall han har skadat sig. Eventuellt säga förlåt, ifall det var mitt fel.

Det här blev jag fundersam på, är det verkligen rätt sak att säga? Blir inte det lika fel som att säga "hoppsan, vilken tur att det gick bra"?
Blir det inte lika fel att tala om för barnet att det gjorde ont/var farligt som det blir att tala om att det inte gjorde ont/inte var farligt?

Borde det inte vara mer rätt att fråga barnet "oj, gjorde det ont"? På så sätt borde ju barnet (tillslut) lära sig att lita på sig själv och känna efter om det verkligen gjorde ont eller inte och på så sätt stärka sig själv som individ, eller är jag helt ute och cyklar då?
 
Sv: Bebis som "slåss"

Jag tycker du fick ett bra svar av mino, men kan tillägga: Du ska reagera så som du innerst inne reagerar. Hittills när min som har råkat göra illa sig har det berott på min ouppmärksamhet. Känslan jag då får är t ex "åh, jag borde ha lagt en kudde bakom honom". Och när han gråter känner jag ungefär "undrar hur ont det gör, om det kanske var farligt".

För mig känns det rätt att säga "oj, det gjorde ont" och samtidigt hålla om honom och titta uppmärksamt på honom för att se ifall han har skadat sig. Eventuellt säga förlåt, ifall det var mitt fel.

Okej, men är du säker på att det verkligen gjorde ont då?? Han kanske bara blev rädd?? Skulle du isåfall ha sagt, oj, du blev rädd?? (snacka om att tala om för barnet hur det kändes) Är det inte i grund och botten det viktigaste att man bekräftar barnet och visar att man ser det på något sätt?

Allt sånt här psykologsnack gör mig nästan förbannad faktiskt, samma sak med vår svenska "uppfostrings-guru" Anna Wahlgren. Hur svårt kan det vara att tänka själv i de flesta fall? Om nån psykolog eller what ever skulle komma och säga att vi skulle bära våra barn upp och ner lovar jag att en stor grupp av osäkra föräldrar skulle göra det :smirk:

Sen har säkert både din psykolog och alla andra "förståsig-påare" en del matnyttigt att lära ut, det säger jag inte emot, men min grundprincip är iallafall att lita på mig själv som det bästa för mina barn.

Som fråga på din kommentar om att man ska reagera som man innerst inne känner, undrar jag då hur 17 jag skulle göra när jag ibland allra helst skulle vilja ta ungen i håret och svinga ut henne på farstukvisten när hon är som mest jobbig...? Inte tusan gör jag det, utan jag sansar mig och försöker förstå anledningen till hennes beteende och sen försöker jag distrahera henne och leka bort den jobbiga situationen. Förutom ibland när jag bara blir arg, beroende på situation.

Jag kan också bara komentera att jag ALDRIG blev arg på min 7 månaders dotter, det fanns liksom ingen anledning. Skilnaden blir enorm när de blir större, vilket du kommer bli varse.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bebis som "slåss"

Därmed tycker jag inte heller att det borde vara OK att säga att det "ser roligt ut" för om barnet skulle hamna i grubblerier ang. om det var "duktigt" på att åka kana eller hur fort det gick o.s.v. (så skulle iaf. jag när jag var liten... :angel: ) på samma sätt börja fundera på om det verkligen var roligt, på riktigt, att åka kana.
---
Blir det inte lika fel att tala om för barnet att det gjorde ont/var farligt som det blir att tala om att det inte gjorde ont/inte var farligt?

Jag förstår vad du menar och har oxå funderat på detta. Ska man verkligen tala om för barnet att nu är det roligt, nu är du trött, nu har du ont, nu blev du rädd o s v? Kan man vara säker på att det verkligen är rätt känsla?

Men jag tror att man får ta den risken. Känslor är abstrakta begrepp. Man kan inte lära sig orden för dem genom att bara peka, som t ex lampa och bil.

Om man är lyhörd för sitt barn och tänker efter två gånger tror jag att man ganska ofta lyckas pricka in rätt känsla. Att det blir fel någon gång gör kanske inte så mycket. Hellre det än att undvika prat om känslor överhuvudtaget, eller oreflekterat tolka alla skrik som ilska/häftigt humör (vilket verkar vara ganska vanligt).

Många vuxna idag har ju jäkligt svårt för att förmedla rätt känsla. Många blir arga när de egentligen är ledsna/sårade. Och tvärtom: Många börjar gråta när de egentligen är förbannade! Jag tror det beror på att deras uppfostrare inte bemödade sig om att se nyanser i deras känslor och ge dem rätt ord för dem.
 
Sv: Bebis som "slåss"

Som fråga på din kommentar om att man ska reagera som man innerst inne känner, undrar jag då hur 17 jag skulle göra när jag ibland allra helst skulle vilja ta ungen i håret och svinga ut henne på farstukvisten när hon är som mest jobbig...?


Jag har svårt att svara på detta eftersom jag inte alls fungerar så. Men jag antar att om man är en person med bitvis "heta" känslor, då säger/gör man ibland saker som man efteråt känner lite skuld för. Om man visar båda känslorna (inte bara den första!) balanserar de upp varandra.

Det kan oxå vara så att man har en konflikt inom sig mellan känsla och förnuft. Du verkar ha valt att lyssna på ditt förnuft. Och det är väl bra, så länge det är ditt eget förnuft! Alltså inte något som du läst i AW´s bok, eller som svärmor sagt. (Givetvis får man lyssna på både AW och svärmor, om man känner att det stämmer in på ens egna värderingar!)
 
Sv: Bebis som "slåss"

Jag förstår vad du menar och har oxå funderat på detta. Ska man verkligen tala om för barnet att nu är det roligt, nu är du trött, nu har du ont, nu blev du rädd o s v? Kan man vara säker på att det verkligen är rätt känsla?

Men jag tror att man får ta den risken. Känslor är abstrakta begrepp. Man kan inte lära sig orden för dem genom att bara peka, som t ex lampa och bil.

Om man är lyhörd för sitt barn och tänker efter två gånger tror jag att man ganska ofta lyckas pricka in rätt känsla. Att det blir fel någon gång gör kanske inte så mycket. Hellre det än att undvika prat om känslor överhuvudtaget, eller oreflekterat tolka alla skrik som ilska/häftigt humör (vilket verkar vara ganska vanligt).

Precis... men det kanske ger sig efter ett tag när man s.a.s. lär känna sitt barn och vet hur det vanligtvis reagerar. Då borde det ju bli enklare att läsa av vad barnet känner, någon gång gissar man säkert fel, men som du säger så kanske det inte är hela världen.

Att tolka skrik och gråt som ilska tror jag inte att jag gör iaf. jag tror att jag är såpass medveten om att det är barnets enda sätt att komunicera att jag först ställer mig frågan vad vill barnet egentligen?

Jag tror inte att det finns någon mirakelmetod inom barnuppfostran som passar alla föräldrar och alla barn, men man får väl prova sig fram och hitta det som passar just ens egen familj. Det viktigaste borde väl vara att föräldrarna är överrens om deras sätt gentemot barnet så att det inte blir dubbla budskap någonstans på vägen.

Just nu går en del av våra vänner, som redan har barn, och hoppas på att vi ska få ett kolikbarn/barn med bokstavsdiagnos/ett barn med andra speciella behov för att vi ska förstå hur snälla deras barn är... :crazy:
Anledningen är att vi tycker att deras barn är något... vilda.
En flicka (6 år) rycker undan filten som hennes lillasyster (7 mån) ligger på på golvet, rymmer hemifrån när hon inte får som hon vill, slår andra barn o.s.v.
En pojke (3 år) får något att äta så fort han skriker eller bråkar, om vi fikar får han äta flera olika sorters kakor samtidigt, slår med kniven i tallriken när man äter middag (men han är ju såå duktig för han försöker äta med kniv och gaffel... jag kan inte se i vilken situation en treåring ska behöva kunna äta med kniv och gaffel?), får dricka eller saft om han är törstig aldrig vatten eller mjölk.

Jag har svårt att svara på detta eftersom jag inte alls fungerar så. Men jag antar att om man är en person med bitvis "heta" känslor, då säger/gör man ibland saker som man efteråt känner lite skuld för. Om man visar båda känslorna (inte bara den första!) balanserar de upp varandra.

Som människa med hett temperament kan jag skriva under på att precis så är det!
Både jag och min mamma har samma hömur, det kunde bli stormigt ibland medan jag fortfarande bodde hemma, men bara en kort stund.
Sedan fick båda dåligt samvete och vi gick och sa förlåt och pratade lugnt och sansat om varför vi egentligen blivit arga och kom sedan fram till en lösning. Sedan var allt bra igen, vi hade ju rett ut allt och behövde inte tassa på i ullstrumpor för varandra utan kunde vara som vanligt.
Jag har väldigt svårt att förstå folk som är arga och sedan bara går iväg och när de kommer tillbaka då är allt bra igen :confused: hur kan det blivit det? När blev det bra? Missade jag något på slutet?

Så jag tycker det är OK att bli arg, om man sedan pratar om det och förklarar varför och kan be om ursäkt på ett vettigt sätt.
 
Sv: Bebis som "slåss"

Jag har väldigt svårt att förstå folk som är arga och sedan bara går iväg och när de kommer tillbaka då är allt bra igen :confused: hur kan det blivit det? När blev det bra? Missade jag något på slutet?

Ja, eller så är det inte riktigt bra, men man får inte prata om det.:crazy:

Jag hade en förälder som brusade upp ofta. Jag kände mig ofta kränkt och sårad, men jag fick höra att jag bara var löjlig, tjurig och långsint när jag ville prata om min känsla. Föräldern tyckte väl helt enkelt att jag borde lära mig att ta skit.

Det gjorde jag, men skiten gick inte bara upp i rök (till min förälders stora besvikelse). Det finns en stor påse skit här för min förälder att komma och hämta. H*n kan inte se mig, och jag kan inte se h*n, för påsen står i vägen. Men min föräder har valt att se det som att det är trist att jag inte kan gå och slänga påsen själv.:smirk:

Så jag håller med dig om att det är viktigt att våga/kunna prata även om känslor som ånger, skuld och misslyckanden. Annars bor man till slut bara under samma tak, men har ingen nära relation eller kärleksfulla känslor för varandra.
 
Sv: Bebis som "slåss"

Det kan oxå vara så att man har en konflikt inom sig mellan känsla och förnuft. Du verkar ha valt att lyssna på ditt förnuft. Och det är väl bra, så länge det är ditt eget förnuft! Alltså inte något som du läst i AW´s bok, eller som svärmor sagt. (Givetvis får man lyssna på både AW och svärmor, om man känner att det stämmer in på ens egna värderingar!)

Som jag skrev tidigare, så är jag lite allergisk mot A.W över huvudtaget. Så eventuella ideer eller så är definitivt mina egna!!

Dessutom är jag inte en person som tänker: hmm, undra hur den eller den skulle tolka den här situationen och hur man "ska" reagera nu, utan jag går efter både min känsla och mitt förnuft. Och jag ser ingen konflikt däremellan heller.
 
Sv: Bebis som "slåss"

Dessutom är jag inte en person som tänker: hmm, undra hur den eller den skulle tolka den här situationen och hur man "ska" reagera nu, utan jag går efter både min känsla och mitt förnuft. Och jag ser ingen konflikt däremellan heller.

Eh...?

Jag citerar dig:
undrar jag då hur 17 jag skulle göra när jag ibland allra helst skulle vilja ta ungen i håret och svinga ut henne på farstukvisten när hon är som mest jobbig...? Inte tusan gör jag det, utan jag sansar mig och försöker förstå anledningen till hennes beteende och sen försöker jag distrahera henne och leka bort den jobbiga situationen.

Den röda texten är känslan. Det blå är förnuftet.
 
Sv: Bebis som "slåss"

*kl*

Hej Jamtland, länge sen...

Sara slåss inte mycket men däremot drar hon alla hon möter i håret. Det är krångligt, för säger man till henne på skarpen börjar ju det drabbade barnet också gråta. Och man vill ju att hon ska lära sig att leka med andra barn, så man kan ju inte ta bort henne heller. Men vi har däremot sagt till henne "inte dra i håret, klappa fint" och sen hjälpt henne att klappa fint, och faktiskt har det blivit bättre nu! :)

Ge ett bra alternativ, och fortsätt säg till är mina råd. Förr eller senare lär hon sig att lyssna på mamma och pappa och vad nej betyder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 455
Senast: Modest
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 459
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 015
Senast: Zewz
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 157
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp